SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK İLETİŞİM
Güneş Enerjisiyle Çalışan Aruna Görücüye Çıktı

Türkiye Ağustos 2015’te, ülkenin ilk 4 kişilik güneş enerjili arabası "ARUNA" İTÜ maslak kampüsünde sponsor firmalarca, Vali yardımcısı ve İTÜ Rektörünün katıldığı etkinlikte tanıtıldı.

 

Kilometrede 1 kuruşluk enerji yakan ARUNA, 70 km/saat hızla giderken, ev tipi su ısıtıcısı kadar enerji harcıyor. Türkiye’nin en fazla kupaya sahip güneş arabası ekibi unvanına sahip İTÜ Güneş Arabası Takımı (İTÜ GAE) tasarladığı yeni araç için hem heyecanlı hem de iddialı: “ARUNA ile yerli otomobil çalışmalarının ciddileşmesine katkıda bulunacağımıza inancımız tam.”

 
Belirlenecek bir günle İstanbul’dan başlayarak Türkiye turuna çıkacak ARUNA, 16 ilde gezerek Türk halkına tanıtılacak. Ekimde ise kıtalar aşıp Avusturalya’ya gidecek ve ülkemizi 1987’den bu yana düzenlenen World Solar Challenge yarışlarında temsil edecek. ARUNA için farklı bölümlerden 26 İTÜ öğrencisi çalışıyor. Projelerini ve hedeflerini, İTÜ GAE Ekip Lideri Elektrik Mühendisliği Bölümü Öğrencisi Burak Oklar ve İTÜ GAE Organizasyon Sorumlusu İnşaat Mühendisliği Bölümü Öğrencisi Murat Kütük projeyle ilgili sorularımızı cevapladılar:
 
"Güneş Enerjili Aile Aracı"  Türkiye için bir ilk olacak ve dünya çapında yarışacaksınız. Ekibe neler hissettiriyor?
İlk olması hem bizim ekibimiz hem de üniversitemiz için önemli bir tanıtım kaynağı olacak o yüzden heyecanlıyız. 10 sene boyunca tek kişilik 7 araç ürettik. 4 kişilik bir araç üretecek deneyimimizin olmaması bizim için dezavantajdı. Tasarım başlayınca çok da eksiğimiz olmadığını gördük. Sadece bazı şeyleri değiştirmemiz gerekiyordu. Başta bizi korkutsa da şu anda öyle bir korkumuz kalmadı, çalışmalara doludizgin devam ediyoruz. Katılacağımız World Solar Challenge (WSC), Avusturalya’da 18-25 Ekim 2015 tarihlerinde düzenlenecek. Yarış 3 farklı sınıfta düzenleniyor. Geçmişte Challenger sınıfında yarışıyorken, şu anda Cruiser sınıfına geçtik. Birkaç takımın daha bu sınıfa geçmesini bekliyoruz. Oldukça heyecan verici bir konsept. Tek kişilik araçlardan sonra yarışa ilaç gibi geldi.
 
Aracın hangi aşaması daha çok uğraş istiyor? Tasarım boyutu mu, üretim safhası mı?
Kabuk tasarımı konusunda epey problem yaşadık. Aracımızın özgün bir tasarıma sahip olmasını istedik. Bu süreçte birçok aracı inceledik; çizgileri nasıl, aerodinamik özellikleri nasıl, birçok araçtan feyz aldık. Bu güne kadar ürettiğimiz araçların verimli olması için aerodinamik olması ön planda idi. Bu aracımızda fonksiyonellik de önem kazandı.
 
Bu tip aracın dünyada örnekleri var mı? ,
World Solar Challenge yarışları 1987’den bu yana 2 senede 1 defa olmak üzere Avusturalya’da düzenleniyor. Bochum Üniversitesi 2011 yılında ilk defa sıradan güneş enerjili araç tasarımlarının dışına çıkarak Cruiser sınıfında bir araç ürettiler ve büyük beğeni topladılar. BOcruiser adlı araçlarına atıfta bulunarak Cruiser sınıfı eklendi. Bochum Üniversitesi araçlarını 4 kıtada toplam 23 bin km sürerek Guinness Rekorlar Kitabı’na girdi. 2013 yılında Eindhoven Üniversitesi Amerika turu gerçekleştirdi. New South Wales Üniversitesi de ürettikleri araçla başka bir dalda Guinness Rekorlar Kitabı’na girdi. Şu anda da araçlarını yollarda yasal olarak kullanabilmek için çalışmalar yapıyorlar. Yeni bir sınıf olmasına rağmen dünyada birçok örneği var.
 
ARUNA’nın özelliklerini anlatır mısınız?
World Solar Challenge kurallarına göre 6 metrekare güneş paneli sınırımız var. Bu aracımızda yaklaşık olarak 5 metrekare kullanacağız. Bu da bize anlık olarak maksimum 1.2 kW güç sağlıyor. Yaklaşık 11 saatte sadece güneş enerjisi ile şarj edebiliyoruz. Oldukça büyük bir akü grubu olması nedeniyle uzun sürüyor. Alternatif olarak atölyemizde kuracağımız 7.5 kW’lık şarj ünitesi ile 2 saatte şarj etmeyi planlıyoruz. Amacımız 70 km/saat hızla giderken, güneşten enerji almadan yaklaşık 500 km yol almak. Bu hızla giderken evde kullanılan bir su ısıtıcısı kadar güç harcıyoruz. Katılacağımız yarışın kuralları gereği 60 kg’lık bir lityum-iyon bataryaya sahibiz. Bu miktar normal bir araç için oldukça düşükken ARUNA için normal kullanımda 500 km’lik menzil demek. Bunda aracımızın günlük araçlara göre 3 kat daha aerodinamik olmasının çok büyük etkisi var.
 
Benzinli araca göre maliyet kıyaslaması yapılabilir mi?
Aslında değişen akaryakıt fiyatları düşünüldüğünde km/kuruş hesabı yapmak çok sağlıklı bir yöntem değil ancak petrol fiyatlarının oldukça düşük olduğu şu dönemde bile km/kuruş oranında oldukça ileride olduğumuzu söyleyebiliriz. Ortalama bir benzinli aracın 7 lt/100 km yakıt tükettiğini düşünürsek kilometrede 30 kuruş yaktığını görüyoruz. Aruna ise kilometrede 1 kuruşluk bir elektrik tüketiyor. Bu hesaba güneşten alınan ve geri kazanımlı fren sistemi (regenerative brake) de eklendiğinde bu miktar 0.8 kuruşa kadar düşüyor.
 
 

"Amacımız 70 km/saat hızla giderken, güneşten enerji almadan yaklaşık 500 km yol almak"

 
 
 
 
Araç şu anda hangi aşamada?
Aruna’nın tasarımı 2015 ocak sonunda bitti ve kalıp üretimi için ana sponsorumuz Hexagon Studio’ya teslim edildi. Bir aksilik olmazsa nisan başında kalıplarımız elimizde olacak ve karbonfiber gövdenin üretimine başlayacağız.  Elektronik devre kartlarımız elimize ulaştı, elektik ekibimiz tüm sistemi hazır hale getirmek için üzerinde çalışıyor. Mekanik tasarımlar da sona ulaşmak üzere ve üretime gönderilecek.
 
Haziran ayının montaj ayı olarak geçmesini planlıyoruz. 1 Temmuz’da ise aracımızı yürür hale getireceğiz.
 
10 yılda çok önemli başarılar kazandınız. Ekibinizde hiç bitmeyen bir istikrar ve heyecan var. İTÜ GAE’nin farkı nedir?
2014 TÜBİTAK Formula-G yarışına 18 kişi katılmıştık. 5 arkadaşımız ayrıldı. Bu sene birçoğumuz son sınıfa geçecek ya da mezun olacak. Bu nedenle ekibin devamlılığını sağlamak için ekibimize 13 arkadaşımız daha katıldı. Şu an 26 kişiyiz. Farkımıza gelince; hangi bölümden gelirse gelsin ekipte herkesin heyecanı üst düzeyde tutuluyor. Sağlıklı ve doğru bir iş bölümü yapılıyor.  Burada güzel bir aile ortamımız var. Hani siz üstünüze düşen görevi yapmazsanız kardeşiniz üzülecek duygusu yaşıyorsunuz... 
 
O da çalışma hevesinizi hep canlı tutuyor. Ayrıca tecrübeli üyeler yeni üyelere büyük destek verip, bilgi aktarımı yapıyorlar. İTÜ GAE’nin en büyük farkı bu... 
 
Sadece proje bazlı değil akademik odaklı da çalışıyorsunuz. Bu anlamda da önemli bir başarıya ulaştınız.
Evet, akademik çalışmalarda en üst düzeye 2013 yılında ulaştık. Budapeşte’de bir konferans gerçekleştirdik ve İngilizce dergi makalesi yazdık. Şu an yayınlanma işlemi sürüyor. Özellikle bitirme tezlerine çok önem veriyoruz. Bu sene Uçak ve Uzay Bilimleri Fakültesinde düzenlenecek Kompozit Konferansına bir bildiri yazıyoruz. Her sene bir akademik yayın çıkarmaya özen gösteriyoruz. Bu konuda hocalarımızın payı oldukça büyük. Öğrenciler olarak hem derslerle uğraşıyoruz, hem projeye vakit ayırmamız gerekiyor. Aslında projeyle uğraşıyoruz, derslere vakit ayırmamız gerekiyor. Hocalarımız akademik yayın konusunda bizi teşvik ediyor. Biz de bundan memnunuz, bu şekilde anılmak çok hoş bir duygu.
 
Devlet Bu Projeye Sahip Çıkmalı
1967’de Türkiye’nin ilk otomotivi DEVRİM arabası test edildi. Fakat bürokratik engeller nedeniyle üretime geçilemedi. Dünyada 1985 yılında güneş enerjisiyle çalışan araba projesi günümüze kadar sürmektedir. İTÜ gençliği 4 kişi kapasiteli güneş enerjisi ile çalışan ARUNA’yı ürettiler. Devletimizden temennimiz bu gençlerin maddi manevi olarak desteklenmesidir. Bu destek sayesinde Türkiye’de güneş enerjisi ile çalışan araç üreterek, bir ilki gerçekleştirebilir. Çünkü bugün Toyota, 1969’da piyasaya çıktı ve şuandaki yerini sağlama almışsa biz neden bir ilki başaramayalım.
 
 
 
 
Paylaş Tweet
1914 kez okundu
RÖPORTAJLAR
iWork Better İle Yeni̇ Nesi̇l Şi̇rket Yönetimi
    Bilinen Birçok Dijital Çözüm ve Yönetim Sistemi, Teknoloji Tarihinin Epey Arka Sayfalarında Kaldı. Artık Her Gün Daha Da Dijitalleşen D& DEVAMI...
ZW3D, Ata Kalıp’tan Tam Not Aldı
BU SAYIMIZDA ATA KALIP’TAN CAD/CAM UZMANI TARKAN MORKOÇ İLE RÖPORTAJ GERÇEKLEŞTİRDİK. SEKTÖRDE ÖNCÜ VE UZMAN KADROSU İLE MÜŞTERİLERİNE HİZMET SUNAN GRUP DEVAMI...
“Yeni Pazarlarda Çözümlerimizi Sunmak için Çaba Sarf Ediyoruz
12 Yıldır Isıl İşlem Sektöründe, Yaptıkları Fırın Kontrol Sistemleri Ve Özel Yazılımlar İle Hizmet Veren 3E Endüstriyel Mühendislik Genel Müdürü Gökhan DEVAMI...
“Global Krizleri Atlatabilmek İçin Daha Çok Dış Pazarlara Doğru Açılmak Gerekiyor”
Ankiros Fuarı Esnasında İtalyan Dış Ticaret Ve Tanıtım Ajansı Başkanı Aniello Musella İle İtalya - Türkiye Sanayi İlişkileri Üzerine Bir Röportaj Gerçekleştirdik. İtaly DEVAMI...
“Satış Yapmak Hiçbir Zaman Bizim İçin Tek Başına Bir Hedef Olmadı”
MTC Metalurji Dış Ticaret Müdürü Ahmet Çağlar İle Firmanın Hedefleri ve Ürün Çeşitleri Hakkında Söyleşi Gerçekleştirdik.   Sa DEVAMI...
İbrahim ANIL "Metalurji Sektörünün Hızlı Gelişimi Fuarlarımıza da Yansıdı"
  Bu Sayımızda, Ankiros Genel Müdürü İbrahim Anıl İle Fuarların Geldiği Süreci ve İleriye Dönük Planları Hakkında Söyleşi Gerçekleştirdi DEVAMI...
“Türk Isıl İşlem Sektörü Bilgi, Kalite, Proses Kabiliyetleri Gibi Konularda Oldukça İyi Durumda”
Bu Sayımızda, Sarvion Genel Koordinatörü Cihan Balaban İle Sarvıon Firmasının Oluşumu, Türkiye Yapılanması ve Gelecek Hedefleri Hakkında Söyleşi Gerçekleştirdik. &nbs DEVAMI...
AMB 2016 Takım Tezgahları Dijitalleşiyor
Geleceğin Makineleri Nasıl Olacaktır? Bu Sorunun Cevabını Rwth Aachen Üniversitesi Takım Tezgahları Laboratuvarı Müdürü Ve Takım Tezgahları Kürsüsünün Sahibi DEVAMI...
Demisaş Genel Müdürü Hakan YAŞAR ile TPM Ödülü Üzerine Röportaj
  Demisaş Hayata Geçirdiği Tpm Uygulamalari İle Japonya’dan “Mükemmellikte Süreklilik Ödülü’nü Alan Avrupa’nin İlk Dö DEVAMI...
İbrahim Bağış: “Kobilere Desteğin Artması ve Yeni Projelere Yönlendirilmesi Gerekiyor.”
Endüstriyel Cihazlar Sektörünün Önde Gelen Firmalarından An-Ka Analiz’in Genel Müdürü İbrahim Bağış İle Bir Söyleşi Gerçekleştirdik. &n DEVAMI...
Celil HEKİMOĞLU “Hekimoğlu Döküm Trabzon’da Sanayi Anlamında En Önde Gelen Markadır”
Döküm sektörünün önde gelen kuruluşlarından Hekimoğlu Döküm’ün İcra Kurulu Başkanı Celil Hekimoğlu ile bir söyleşi gerçekleştirdik. DEVAMI...
Alseko Group; “Yurtiçinde ve Yurtdışında Kalıpçı Dostu Olarak Anılmak İstiyoruz”
52 binden fazla ziyaretçi ile rekor bir katılım gören fuarda en aktif firmalardan biri de Alseko Group oldu. Bünyesinde birbirine entegre olan 4 firma ile fuarda yer alan firma sek DEVAMI...
Sabahattin ÖZEN
Inductotherm Isıtma Ürünleri Satış Müdürü olan metalürji sektörünün deneyimli ismi Sabahattin Özen ile keyifli bir söyleşi gerçekleştir DEVAMI...
DMG MORI Open House Fatih GİRİT ile Röportaj
Teknoloji devi DMG Mori firmasının Türkiye temsilciliği 2-5 Aralık 2016 tarihlerinde İstanbul Ferhatpaşa’daki merkezinde sektör profesyonellerine yönelik ‘Open House&rsqu DEVAMI...
Faruk ÖZKENT “50 yıldan fazla olan Tecrübemizi Müşterilerimize Yansıtmaktayız”
Erwin Junker Türkiye Genel Müdürü Faruk ÖZKENT ile söyleşi gerçekleştirdik. Firmanın ileriye dönük hedefleri, ayrıcalıklarını ve Türkiye’de DEVAMI...
Levent SİNDEL “Memnun Müşteri” odaklı ilerliyoruz”
Bu sayımızda, Sistem Teknik Genel Müdürü Levent Sindel ile söyleşi gerçekleştirdik. Firmanın sunduğu hizmetler,  kısa ve uzun vadedeki planları hakkında bilgi aldık. DEVAMI...
Ümit KARAGÜLLE HARDWAY markasını bir dünya markası yapmak hedefi ile çıktığımız bu yolda Emin ve Sağlam Adımlarla İlerlemekteyiz
Dergimizin bu sayısında MTC Metalurji Satış Müdürü Ümit Karagülle ile samimi bir söyleşi gerçekleştirdik. Firma faaliyetleri ve ileriye dönük hedefler DEVAMI...
Türk Sanayisinin Geleceği Emin Ellerde
Türk Sanayisi'nin Geleceği Emin Ellerde   Bu sayımızda Mart ayında gerçekleştirdiğimiz fakat yeni kaleme alabildiğimiz yetişen genç idealistlerimizl DEVAMI...
Gökhan Lale; “Bir işi yapmanın ötesinde yapılan işi takip etme, analiz etme ve raporlama da çok önemli”
3E Endüstriyel Genel Müdürü Gökhan Lale ile Isıl İşlem sektörüne yapmış oldukları hizmetleri, geliştirdikleri HQM yazılımını ve bu yazılımın tesislere faydalarını DEVAMI...
MISAD Yönetimi’nin Şu Ana Kadar Yaptıkları ve Gelecek Planları
  Dergimizin bu sayısında İnsa Isıl İşlem Genel Müdürü ve MISAD Yönetim Kurulu Başkanı Koray Yavuz ile Metal Isıl İşlem Sanayicileri Derneği olarak sektöre ka DEVAMI...
Gök-Tem Genel Müdürü Aziz Göknil; “35 yıllık Isıl İşlem tecrübem ile bu tuzların arkasındayım. Hiç kimse meydanı boş bulmasın.”
Gök-Tem Genel Müdürü Aziz Göknil ile, Türk Sanayisine kazandırdıkları ürünler, Türk Isıl İşlem Sektörü ve şirket faaliyetleri hakkında konuştu DEVAMI...
En Çok Okunanlar Son Eklenenler
YAYIN AKIŞI
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM