SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK İLETİŞİM
Uğur URKUT
Uğur URKUT
Ugur.Urkut@oerlikon.com
Verimlilik
Verimlilik tesadüfen olmaz.  Verimlilik her zaman mükemmelliğe, akılcı planlamaya ve bir konuya odaklanmaya olan köklü bir bağlılığın sonucudur.
 
Paul J. Meyer
 
 
Verimlilik kavramı üretim işletmelerinin rekabetçiliğini etkileyen en hayati kavramlardan birisidir. Buna rağmen bu kavramın doğru anlaşılmadığını, başka kavramlarla karıştırıldığını ve uygun yöntemlerle ölçülmediğini gözlemlemekteyiz. Benden genç arkadaşların biraz merak edip araştırması için benden de eskilerin deyimiyle “ağyarını mani, efradını câmi” bir tanım üzerinde olmaya çalışacağım. 
Önce biraz ilgisiz kavramları ayıklayalım. Yapılan en büyük hata üretim miktarı arttıkça o işletmenin verimli olacağı yanılgısıdır. Bu her zaman doğru değildir. Çünkü, yanlış pazarlar için yanlış ürünü üretmeye çalışan firmalar için ölçek ekonomisine yakalamak kedinin kuyruğunu kovalaması gibi bir şeydir. Daha da önemlisi, olması gereken standartlarla ve sektördeki rakiplerle kıyaslanmadıkça ya da geçmişteki bir zamana göre bugüne ait bir karşılaştırılma yapılmadıkça o işletmenin verimli olup olmadığı hakkında bir kanaate de ulaşamayız.
 
Tanım olarak verimlilik, bir üretim sürecinde, üretilen ürün ve hizmetlerle tüketilen kaynaklar arasındaki ilişkiye vurgu yapar. İşgücü, sermaye, malzeme ve enerji gibi girdilerle ne kadarlık bir çıktı (ürün veya hizmet) elde edilebileceğini gösterir. Bu tanımdan hareketle verimlilikle ilgili bilmemiz gereken ilk şey kaynakları doğru kullanmak, minimum girdiyle olabilecek maksimum çıktıyı elde etmektir. Birkaç dönüm tarlada buğday hasadı yapmak için biçerdöver alan bir çiftçi, ayda birkaç saat kullanacağı bir makineye yatırım yapan sanayici bu anlamda tamamen verimsizdir.
 
Öte yandan, bir işletmede yaratılan değerle verimlilik arasında çok yakın bir ilişki vardır. Yani, yüksek bir verimliliğe ulaşmak için operasyonel süreçlerin sonucunda meydana gelen ürün ve hizmetlere (çıktıya) bir değer katmak gerekir.
 
Bir işletmede verimsizliğe neden olan faktörleri şöyle sıralayabiliriz
• Üst yönetimin verimlilik ve toplam kalite konularını anlamaması, bu konuda gösterilen çabalara destek olmaması
• Ürün tasarımının ve süreç yönetiminin çok yetersiz olması
• Tesis, makine ve ekipmanlara teknolojik bir yatırım yapabilecek sermayenin olmaması
• Yetişmiş, güvenilir ve yetenekli işgücünün olmaması
• Çalışanların eğitimi için yetersiz bütçe ayrılması
• Finansal denetimlerin yapılmaması ve önlemlerin alınmaması
• Organizasyon içi iletişimin zayıf olması
• Çok kötü bir bilişim altyapısı ve veritabanı
• İş etiğinin olmaması
 
Verimlik ile İlgili Kavram Karmaşası
Verimlilikle karıştırılan kavramların başında etkinlik ve etkenlik gelir. Etkinlik bir “işi doğru yapmak” anlamına gelirken etkenlik ise “doğru işi yapmak” anlamında değerlendirilir. Etkinlik kapasite kullanımı gibi kaynakların kullanımı ile ilgilidir. Bir üretim işletmesi için de hedeflenen de bu değil midir? İstenen operasyonu yapmak için en az kaynağı kullanmak. Ancak bundan daha da önemlisi sayısallaştırılması zor bir kavram olan etkenliktir. Müşteri açısından yaratılan değeri gösteren etkenlik, sürecin en sonunda yer alan odaklanan pazarı ve müşteriyi gösterir.
Bu durumda bir işi doğru bir makineyle ve uygun süreçlerle yapıyor olmak da yetmez. Doğru işi buluyor olmak gerekir… doğru ürünü, doğru müşteriyi, doğru pazarı. Aksi halde bir servet ödediğimiz bir üretim tezgahı yanlış bir işi, yanlış bir fiyatla “çok verimli” bir şekilde üretiyor olabilir.
 
Verimlilik İçin Gerekli Unsurlar
Verimlilik için hedeflenecek birinci amaç işletmenin insan kaynağının niteliği ve bu niteliğin sürekli olarak geliştirilmesi olmalıdır. Okullar olabilecek en nitelikli öğrencileri yetiştirilmelidir. Firmalar en yüksek emek verimliliğine ulaşabilmek adına kendi alanlarında en iyileri işe alabilmeli, en yetenekli insanlarla çalışabilmeli ve gelişimleri için her türlü özveriyi gösterebilmelidir. Bu cesarete sahip olamayan bir firmanın sektöründe inovatif, yaratıcı ve global bir oyuncu olması imkansızdır. Kanımca bu durum önümüzdeki en büyük engeldir.
Diğer bir nokta ise işletmede akılcı stratejik hedeflerin konulması, bunların ölçülmesi ve sürekli iyileştirme prensibi içinde daima iyiye doğru geliştirilmesidir. Operasyonların ve süreçlerin ölçülmediği işletmelerde sorunların tanımının yapılması, problemlerin çözülmesi ve karar alınması oldukça zordur. “El terazi göz mizan” bir yaklaşım ise günümüzün nanoteknolojik iş dünyasının hassas dijital terazisinde doğru bir ölçüm yöntemi olmayacaktır.
 
Verimlilik ve Yüksek Kâr
Temel olarak bir firmanın karlılığını artırmanın iki yolu vardır. Birincisi satışları ya da satış fiyatını artırmak ikincisiyse verimlilik yoluyla maliyetleri azaltmaktır.
 
Firmaların girdileri için tedarikçilerine ve çalışanlarına ne ödediği, çıktıları için müşterilerinden ne aldığı ulaşacağı kâr marjını doğrudan etkiler. Verimliliği düşük bir firma tesadüfen dönemsel olarak büyük bir satış hacmine ulaşsa bile uzun vadede operasyonel süreçlerini iyileştirmedikçe yüksek karlılığını sürdüremez. 
 
Ekonomik sınırların kalktığı bir dünyada bu kadar kapasite fazlası varken, firmalar kıyasıya bir rekabet ortamındayken ürününüzü satabilecek müşteriyi bulabilmek ve uygun fiyatı koruyabilmek çok da kolay değil. Bu durumda yüksek karlılık için geriye tek bir yol kalıyor; o da verimli olmak. Özellikle, belli bir üretim tecrübesine ve müşteri portföyüne sahip işletmeler için verimlilik konusu çok daha önemlidir. Yıllar içinde fiyatları erozyona uğramış, stratejik doğrultusunu kaybetmiş, hantal ve amaçsız firmaların silkelenerek doğru konulara odaklanması, “daha azla daha fazlayı nasıl yaparız” diye düşünerek gereksiz unsurlarını tırpanlanması gerekir.
 
Son söz  Yapılmaması gereken işleri yüksek bir verimlilikle yapmak anlamsızdır.

 

Paylaş Tweet
1528 kez okundu
SEKTÖREL HABERLER
Değerli Müşterilerimiz. EUROGUSS Fuarına ücretsiz giriş kartınız bizden bu kodu kullanmanız yeterli
Aşağıdaki Linke Tıklayınız ve Kodu Giriniz : https://www.euroguss.de/en/visitors/tickets/voucher   Kod : come2EG18   Not : Kod ile tek günlük giriş kartı bastırılabilir, 3 günlük fu DEVAMI...
Uzak Doğu Ülkeleri̇ni̇n Gözdesi̇ Türk Çeliği
Türk Çelik Sektörü 2017’Nin İlk Yarısını Yükselişle Tamamladı. Çelik İhracatçıları Birliği Verilerine Göre Yılın İlk Yarısında Çelik İhracatı Miktarda Yüzde 16 Artışla 9,7 Milyo DEVAMI...
“İthalata Dayalı Büyüme İle ‘Sanayi̇ Devri̇mi̇’ Olamaz
Makina İmalatçıları Birliği Başkanı Ahmet Özkayan:     Makine Sektörünün Avrasya Coğrafyasındaki En Büyük Buluşma Noktalarından Biri Olan Ve Sektöre Yön Veren En Öneml DEVAMI...
A new dimension of efficiency
The MSP series from Schuler allows efficient production of formed parts for a low acquisition cost Schuler has expanded its MSP series with the addition of a newly developed servo press. In addition to its 100 and 200 ton stamping presse DEVAMI...
Gümrüklerde Keyfi̇ Alınan Ordi̇no Bedeli̇ Uygulaması Son Buluyor
Türkiye’de Nakliye Acenteleri Tarafından Firmalardan Gümrük İşlemleri Sırasında Kanun Dışı Bir Şekilde Tahsil Edilen Ve Sanayicilere Yükü Yıllık 700 Milyon Lirayı Bulan “Ordino” Bedeli Kaldırıldı. G DEVAMI...
Türk İş Güvenli̇ği̇ Ve Sağliığı Fuari, Tos+H Expo Üçüncü Kez Düzenleni̇yor
Messe Düsseldorf Gmbh Ve Yerel Ortağı Tezulaş Fuar  Oluşturdukları Yakın Işbırlığını Sürdürüyor Ve Fırmaları 6 – 9 Mayıs 2018 Tarıhlerı Arasında Düzenlenecek 3. Türk İş Güvenlığı Ve Sağlığı Fuarı DEVAMI...
Askaynak Automati̇on, Robot Yatırımları İçi̇n Hi̇be Programlarına Di̇kkat Çekiyor
Türkiye’nin Önde Gelen Otomasyon Ve Robot Sistemleri Geliştiricisi Askaynak Automation, Kurumsal Gücü Ve Önemli Sektörlerde Ortaya Koyduğu Otomasyon Ve Robot Projeleri İle Edindiği Tecrübeyi Bu Alanla DEVAMI...
Ayda 1.1 Mi̇lyondan Fazla Si̇steme Bulaşan Siber Suç Ağı Çökertildi
Global Antivirüs Yazılım Kuruluşu Eset, Microsoft, Abd Federal Polisi Fbı, Uluslararası Polis Teşkilatı Interpol Ve Avrupa Polis Teşkilatı Europol İşbirliğiyle, Gamarue Olarak Bilinen Büyük Bir Botnet İşlevsiz Hale Getirildi. DEVAMI...
Madenci̇ler Çalıştay’da Bir Araya Gelecek “Hayatımız Maden” Mesajı Verecek
Maden Sektöründe 4 Yıl Sonra Gelen Dostluk   TÜRKİYE’NİN İHRACATTA KATMA DEĞERLİ SEKTÖRLERİN BAŞINDA GELEN MADEN SEKTÖRÜ 4 YILLIK ARANIN ARDINDAN AYNI MASANIN ETRAFINDA TOPLANDI VE GÜ&Cce DEVAMI...
İTO’nun yeni Başkanı Öztürk Oran
 İstanbul Ticaret Odası Yönetim Kurulu, Başkan İbrahim Çağlar’ın vefatının ardından yaptığı ilk toplantıda, Öztürk Oran’ı İTO’nun yeni Yönetim Kurulu Başkanı olarak seçti. İstanbul DEVAMI...
En Çok Okunanlar Son Eklenenler
YAYIN AKIŞI
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM