Metal Dünyası

Çelik

Demir

Maden

Alüminyum

Döküm

SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK İLETİŞİM
İtalyan Oem Mantella’nun SSAB Çeliği ile Ürettiği Üst Düzey Damperli Römork Metalexpo Fuarında

İtalyan OEM Mantella maksimum yük kapasitesi, yakıt verimliliği ve üst düzey dayanıklılık sunan çığır açan damperli römorkunu piyasaya sürüyor.

 

Mantella yüksek dayanımlı çelik kullanımındaki önemli tasarım gelişmelerini hayata geçirerek yenilikçi Stratosphere damperli römorkunun tasarımında çığır açtı. Şirket İskandinav çelik üreticisi SSAB'nin geliştirdiği ve ürettiği son teknoloji malzemelerden her yönüyle yararlandı: Hardox® 500 Tuf ve Strenx® 960.

 

510 kg daha fazla yük taşıma kapasitesi
Önceki tasarıma oranla gövdede aşınma dirençli Hardox® 500 Tuf ve şaside Strenx® 960 kullanılmasının ağırlıkta sağladığı toplam tasarruf, her seferde 510 kg daha fazla yük kapasitesi anlamına geliyor. Daha fazla yük kapasitesi ise her müşterinin aradığı bir özelliktir. Yeni tasarım uluslararası 2018 İsveç Çelik Ödülü'nü kazandı. (Fotoğraf 1)

 

Ağırlığın azaltılması sürdürülebilirliği iyileştirir
Mantella S.r.l., güney İtalya'nın Catanzaro bölgesindeki Lamezia Terme'de bulunan bir aile şirketidir. Şirket kendisine, bir yandan yük kapasitesini artırırken diğer yandan yakıt tasarrufu sağlayacak ve CO2 emisyonlarını düşürecek daha güçlü ve daha hafif yarı römorklar tasarlamak gibi iddialı bir hedef belirledi. 

 

Karayolu taşımacılığının Avrupa'da genel sera gazı emisyonlarının %17,5'inden sorumlu olması nedeniyle emisyonların azaltılması özellikle önem taşıyor. 2050'de bu emisyonların 1990'daki düzeyden en az %60 daha düşük olması ve sıfıra doğru ilerlemeye devam etmesi gerekecek.1

 

"Ton kilometre başına CO2 emisyonlarını ve yakıt tüketimini azaltarak daha sürdürülebilir bir dünyaya katkıda bulunuyoruz. Bu çok hafif römorku başarıyla geliştirebilmek için tüm şirket sürece dahil oldu - tasarım mühendisleri, üretim, yönetim ve satınalma. Stratosphere römorklar, SSAB'nin yüksek dayanımlı çelik kaliteleri Hardox® 500 Tuf ve Strenx® 960'ın sunduğu tüm avantajlardan istifade ediyor. Tabii ki diğer römork serilerimizde de daha güçlü ve hafif tasarım çözümlerini uygulama sürecindeyiz," diyor Mantella S.r.l. Fabrika Müdürü Gregorio Mantella.

 

Hardox® 500 ile gövde ağırlığında 365 kg tasarruf
Mantella'nın Stratosphere römorklarının damper gövdeleri Hardox® 500 Tuf aşınma plakasından yapılıyor. Bu yeni Hardox® kalitesi, önceden kullanılan Hardox® 450 kalite ile aynı düzeyde tokluk ve daha uzun bir aşınma ömrü sunuyor. 

 

Hardox® 500 Tuf'un daha yüksek aşınma direnci sayesinde Mantella plaka kalınlığını 1 mm azaltabildi. Bu da gövde ağırlığında ortalama 365 kg tasarruf sağladı. 

 

Hardox 500 Tuf'un sağladığı yüksek düzeyde tokluk ve çökme direncinin yanı sıra sertliğin de artması sayesinde kalınlık azaltılabiliyor. Çelik, yıllarca kullanıldıktan sonra bile gövde bütünlüğünü tehlikeye atmayacak bir kalınlıkta olacak.

 

Hardox® 500 Tuf; Hardox® 450 ve Hardox® 500 aşınma çeliği kalitelerinin en iyi özelliklerini birlikte sunar. Alışılmışın dışında 475-505 HBW gibi dar bir sertlik aralığı sunar. Hardox 500® Tuf'un görece aşınma ömrü, Hardox 450®'ye oranla %30-50 daha uzun olabilir. Yüksek düzeydeki tokluk, keskin ve ağır cisimlerden darbe aldığında çelikte oluşacak çökme ve çatlaklara karşı mükemmel bir direnç sağlar. Hardox® 500 Tuf, -20°C'de 27 J garantili darbe tokluğuna ve -40°C'de 45 J tipik değere sahiptir. 

 

Esnemezlik için tasarlanmış gövde
Daha ince bir malzeme kullanıldığında, damperli römork gövdesinin gövdede esnemezlik ve genel bir denge sağlayacak şekilde tasarlanması gerekir. Tümüyle yüklenmiş haldeki, öne monteli hidrolik silindirli bir gövdeyi yükseltirken, gövde yüksek streslere maruz kalır. Doğru tasarlanmadığı takdirde yanlarda ani bir burkulma oluşabilir. 

 

Bu etkiye karşı koymak için Mantella yan panellere yatay büküm ilaveleri gibi bir dizi tasarım değişikliği yaptı. Bu da tüm gövdeye gereken esnemezliği sağlar. Burulma esnemezliğini artırmak için hidrolik silindir ataşman, üst raylar, arka çerçeve ve devirme milleri de yeniden tasarlandı. (Fotoğraf 1)
 

Verim ve performans için Strenx® 960 ile tekrar tasarlama
Mantella, şasinin boylamasına kirişlerini tek bir düz Strenx® 960 rulosuna gelişmiş büküm uygulayarak üretmeye karar vermekle oyunun kurallarını değiştirdi. Flanşları ve bağlantı levhasını birbirine kaynaklayan geleneksel bir I-kiriş yapmak yerine, Mantella presle bükme uygulayarak kaynaksız bir Z formu üretti. (Fotoğraf 2)

 

Damperli römorklar genellikle son derece zorlayıcı ortamlarda arazi koşullarında çalıştırılırlar. Öngörülebilmesi zor olan çeşitli ağır yük durumlarına maruz kalırlar. Tasarımın sınırlarını genellikle yorulma belirler. Mantella, yorulma dayanımını optimize etmek için kaynaklama teknolojisi ve kaynaklama yerleşimi alanlarındaki geliştirme çalışmalarına ciddi yatırımlar yaptı. Kaynaklı I-kirişlerinin ortadan kaldırılması ve flanşlara kaynak dokundurulmaması sonucunda şasinin yorulma direnci büyük ölçüde artırıldı.

 

Hem alüminyumun hafifliği, hem çeliğin avantajları
Stratosphere serisinin yeni römork şasisi alüminyumla aynı ağırlıkta olmasına rağmen çeliğin tüm dayanıklılığı, yorulma direncini ve üretim avantajlarını da beraberinde sunuyor. Z-kirişlerin üretimi, kaynaklama gerektiren I-kirişlere göre yaklaşık %50 daha kısa sürüyor. Dahası, yanal esnemezlik %10 ve burulma esnemezliği %12 artıyor.

 

Mantella, Strenx® 960 çeliğe geçiş yapmakla müşterilerine sadece 145 kg daha hafif bir şasi sunmakla kalmıyor. Mekanik özellikler ve yol tutuşu açısından da üstün bir ürün sunuyor. 

 

Sağlanan tasarruflar

  • Bir Stratosphere römorkun gövdesinin 365 kg ve şasisinin 145 kg daha hafif olması, her seferde ilave 510 kg yük taşıma kapasitesi anlamına gelir 
  • 12 yıllık servis süresinde 12.000 litre yakıt ve 30 ton CO2 tasarrufu sağlayabilir.2
  • Kilometre başına € 0,07 veya yılda € 8400 kazanabilen araç 4-5 yılda kendini amorti eder.3 
  •  

1 Kaynak: Avrupa Çevre Ajansı 
2 120.000 km/yıl, %75 tam yük, 47 l/100 km-25 l/100 km
3 Kaynak: COMPETE Raporu, Avrupa Komisyonu

Paylaş Tweet
445 kez okundu
En Çok Okunanlar Son Eklenenler
Döküm Demir / Çelik Otomotiv Sanayi
YAYIN AKIŞI
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM