Hep birlikte pandemi süresince küresel olarak ekonomi ve sanayi üretimi verilerinde düşüş gözlemledik. Aslında 2020 yılı beklentileri umut vadediyordu.
Ancak 2019 yılı onikinci ayı itibariyle önce inşaat sonra otomotiv sektörlerindeki daralma sinyal verdi. Dolayısı ile pandeminin döküm sektöründeki yansımalarını 2020 yılı başında, üretimin rölantiye girmesiyle hissettik.
Ekonominin tabanın yaslandığı inşaat sektöründeki daralma ile birlikte; madencilik, taş ocakçılığı, imalat sanayi, elektrik-gaz-buhar ve iklimlendirme üretimi ve dağıtımı sektörleri endeksleri düşüşe geçti.
TÜİK verilerine göre Mart 2019 ile Mart 2020 ayı endeks verilerini kıyasladığımızda ise;
• Madencilik ve taş ocakçılığı %5,6,
• İmalat sanayi %1,9
• Elektirk ,gaz buhar ve iklimlendirme üretimi ve dağıtımı %0,9
• Otomotiv sektörü %6 azaldı.
Döküm sektöründeki duruma baktığımızda Ocak 2020 ayından Mart 2020 ayına gelindiğinde kan kaybı çoktan yaşanmaya başlamıştı.
Yine TÜİK verilerine göre Şubat 2020-Mart 2020 ye baktığımızda;
• Sanayi üretimi %7,1
• Madencilik %2,2
• Enerji %5,7 azaldığını gördük.
Bu hızlı düşüşün başlangıcı ihracat verilerinden de kendini gösterdi.
Bazı dökümhanelerde kapasite kullanım oranları da Mart ayında %40 a kadar düştü.
Sonuç olarak Mart ayı döküm üretiminde sektöre de bağlı olarak ortalama %27 üretim düşüşü kaydetti.
Ne yazık ki ilk çeyrek sonu spekülatif hammadde ve işletme malzemelerindeki fiyat artışları üretim zincirinin başında olan döküm sektörünü zor bir duruma sokmaya başladı.
2019 yılı son iki çeyrek dönemlerdeki veriler 2020 umutları için olumlu beklentiler oluşturdu. Ancak 2020 Mart ayında pandemi nedeniyle beklenmedik bir daralmayla karşılaşılması, ve senaryonun daha önce hiç çalışılmamış olması 2020 yılı için hayal kırıklığı oluşturdu.
Döküm sektörü 2020 yılının ikinci çeyrek ve üçüncü çeyrek dönemlerinde; esnek çalışma , senelik izinlerin kullanılması, işletme saatlerinin değiştirilmesi ve gerekli tedbirlerin alınması vb. gibi yöntemlerle işletmelerini ayakta tutmaya çalıştı.
Üçüncü çeyrekte Çin’den tedarik edilen malzemelerin Türkiye’ye kayması ve küresel taleplerin başlamasıyla siparişler arttı. Yeni normal dönem ile birlikte artan siparişler ve ihracat rakamlarının da artması ile birlikte son çeyreğe girilirken üretim artışına bağlı kapasite kullanım oranı da artarak % 65 civarına çıktı.
CAEF’in Avrupa döküm sektörü eğilim endeksi uzun aradan sonra ilk defa Ekim 2020 de 0,7 artarak 99,9 seviyelerine geldi. Bu endeks 2019 yılında 110 seviyelerindeydi.
Bu durum üretim artışının Ekim ayında yükseliş trendine girdiğinin bir göstergesiydi.
Her ne kadar 2019 yılı endeks seviyesini yakalayamasa da önümüzdeki süreçte, kademeli normalleşmeyle birlikte bence üretim artışının V tipi yükseleceğinin ve geri dönüşün habercisi olacak.
Hatta TÜİK Ağustos ayı verilerine göre sanayi üretim artışı geçen senenin aynı dönemine göre %10,4 arttı . Ancak bu artışın döküm sektörüne yansımasının temel sebebinin otomotiv üretim artışı ile ilgili ve orantılı olduğunu düşünüyorum.
Tabi ki pandemi sürecinin olumsuz etkilerine rağmen jeopolitik ve küresel siyaset gereği 2020 yılında hareketli olan sektörler;
• Savunma sanayi
• Havacılık sanayi
• Makine İmalat Sanayi
• Enerji (Yenilenebilir enerji kaynaklarının daha fazla önem kazanması sebebi ile) gibi sektörler oldu. Umarım bu hareketlilik daha farklı sektörlerde de görülür.
Aslında yukarıda belirtiğim tüm rakamsal veriler TÜİK’den aldığım verilerdir. Bazı verileri de sektör çalışanlarından elde ettiğim değerlendirmeler ışığında oluşturdum. Gerçi OECD’nin “Data of Turkey” ve “Environmental Performance Reviews: Turkey 2019” raporları var. Ancak döküm sektörünü temel alan spesifik çalışmalara rastlayamadım.
Şimdiye kadar gördüğüm kadarı ile döküm sektörü ile ilgili tüm veriler imalat sanayi verileri içinde yer almakta. Açıkca inşaat , turizm, tarım ,bankacılık vb gibi sektörler için yapılmış çalışmaların stratejik öneme sahip döküm sektörüne indirgenmemiş olması beni şaşırttı. Ayrıca uzun yıllar bu sektöre emek vermiş biri olarak da üzdü. Şayet devlet destekli ve sektör temsilcilerinin yaptığı bir çalışma varsa haberdar olmak isterim. Çünkü otomotiv, demir-çelik sektörü vb sektörler için bu tür veriler; teşvikler ve devlet destekleri için oldukça fayda sağlıyor.
Dünya genelinde AFS’den aldığım verilere göre 490 bin işçi çalışmakta ve110,52 milyar dolar ekonomik çıktı üretilmekte. (AFS nin web sayfasındaki bu ekonomik araştırma John Dunham & Associates tarafından yapılmış. Ancak çalışmanın hangi tarihli olduğu belli değil. Muhtemelen çok uzun bir zaman önceki verileridir diye düşünüyorum.)
Ülkemizde ise büyük, küçük ve orta ölçekli yaklaşık 1500 ‘ün üzerinde dökümhane var. Ayrıca döküm sektörü&yan sanayi dolayısı ile geçimini sağlayan en az 2,5 milyon insan olduğu tahmin edilmektedir.
Ancak pandemi sürecinde küçük hatta orta ölçekli bir çok işletme kapanmış, ayakta kalabilen işletmelerde de bir çok çalışan mağdur olmuştur. Bu sebeple “döküm sektörü” en az otomotiv, inşaat sektörü v.b. sektörler kadar önemlidir. Bu yüzden mamül üretimin ilk başlangıç safhası olan “döküm sektörünün bu dönemde yalnız kalması oldukça üzücüdür.
Gerçi “döküm sektörü” krizlere alışık bir sektördür. Ancak bu sürecin uzun olması bir çok işletmeyi zorlayacak gibi gözükmektedir. Bu süreçte önümüzdeki dönemlerde sahibi değişen veya iş ortaklıkları ile güçlenmeye çalışan işletmeler olacağı gibi stratejik yatırımlarıyla ayakta kalacak ve “LİDER” olacak işletmeler de olacaktır.
Kısacası döküm sektöründeki bu döngü hep var olmaya devam edecek…..
Türkiye’de paslanmaz çelik üretimi için ön çalışmalar başlatıldı. “Milli Sanayi Hamlesi’nde Döküm Stratejileri” adlı yazımda da bu DEVAMI...
Titanyum ve Nikel süperalaşım dövme teknolojileri, metal endüstrisinde önemli bir yer tutmaktadır. Bu alaşımların benzersiz mekanik özellikleri, yüksek sıcaklık dayanımı DEVAMI...
Karmaşıklıkta sadeliği bulun. Uyuşmazlıkta ahengi bulun. Fırsat, zorlukların arasında yatar. &nb DEVAMI...
Yaprak yeşili, gök mavisi çocuklarımız renklerin varisi…   DEVAMI...
Yaşama gücünü yitirmeyen her eskiyi severiz ama bizi tüm gücüyle yaşatacak tek unsur; yeniliktir. - L. Fontane Döküm endüstrisi, tarihi boyunca s& DEVAMI...
Durmadığın Sürece Ne Kadar Yavaş Gittiğin Önemli Değildir. Konfüçyüs Bilim ve mühendislik alanında sürekli değişiklikler olmakta, yeni malzemeler ve geliş DEVAMI...
Küresel bazda bakacak olursak demir-çelik sektörü karbon emisyonlarının %11’inden ve sera gazı emisyonlarının %7’sinden tek başına sorumlu olmakta. Paris iklim anlaşm DEVAMI...
Dünyada kesin olan tek şey geçmiştir; fakat üzerinde çalışmak zorunda olduğumuz her şey gelecektir. DEVAMI...
“Okudum, Unuttum”, “Gördüm, Hatırladım”, “Yaptım, Öğrendim” Konfüçyüs DEVAMI...
Çelik parça dökümünde en önemli konu sıvı metal temizliğidir. Sıvı metal ne kadar temiz olursa döküm parça kalitesi o kadar iyi olur. Ö DEVAMI...
“Rüzgarın yönünü tayin edemeyiz ama geminin yönünü değiştirebiliriz.” Geleceğe Yön Veren Başarı Öyküleri 2022 yılının ilk DEVAMI...
Makina İmalatçıları Birliği’nin (MİB) geleneksel iftar yemeğinde konuşan MİB Başkanı S. Emre Gencer, sektörün beklentilerine ilişkin önemli açıklamalarda bulundu. Makina sektöründe dünya ticar DEVAMI...
ÇELİK ÜRETİMİ 2024 yılının Şubat ayında Türkiye’nin ham çelik üretimi, geçen yılın aynı ayına göre %46,6 artışla 3,1 milyon tona yükseldi. Yılın ilk iki ayında ise üretim %34,5 oran DEVAMI...
Makine İhracatçıları Birliği (MAİB) tarafından paylaşılan makine imalat sanayi konsolide verilerine göre, yılın ilk çeyreğinde Türkiye’nin serbest bölgeler dâhil toplam makine ihracatı 6,9 milyar dolar DEVAMI...
Türkiye otomotiv tedarik sanayinin çatı kuruluşu Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği’nin (TAYSAD) 45’inci Olağan Genel Kurul toplantısı düzenlendi. Toplantının açılış konuşmasını yapan TAYSAD DEVAMI...
Konusunda Avrasya’nın en büyük fuarı olan Maden Türkiye Fuarı için geri sayım başladı. Maden sektöründe hizmet veren yerli ve yabancı firmalardan gelen yoğun talepler üzerine alan satışı tamamlanan f DEVAMI...
09-12 Ekim 2024 tarihlerinde, İstanbul Fuar Merkezi’nde gerçekleşecek olan "13. Kontrol, Otomotiv, Havacılık ve Uzay Teknolojileri Test Ekipmanları, Metroloji ve Endüstriyel Yazılım Fuarı" için hazır mısınız DEVAMI...
Savunma havacılık, uzay ve denizcilik sektörlerinde faaliyet gösteren firmalara yönelik hayata geçirilen “DAMISE” hem dijital bir pazaryeri hem arama motoru hem de dijital ihracat süreçlerinin y&o DEVAMI...
Makina Mühendisleri Odası (MMO) İstanbul Şubesi ile Hannover Fairs Turkey Fuarcılık A.Ş., sanayi ve mühendislik alanında öncü niteliğinde bir iş birliğine imza atarak MAKİNA HANGAR Mühendislik ve Teknoloji Merkezi&rsq DEVAMI...
Otomotiv satış sonrası endüstrisinin Türkiye ve çevre ülkeleri kapsayan bölgedeki en büyük ticaret platformu Automechanika Istanbul, 23 - 26 Mayıs 2024 tarihleri arasında İstanbul TÜYAP Fuar ve Kongre DEVAMI...
Yüksek Basınçlı Alüminyum Enjeksiyon Döküm Sektörü’nün öncü firmalarından biri olan Adöksan, 11.000 m2 kapalı alana sahip 4. fabrikasının açılış törenini gerçek DEVAMI...