Metal Dünyası

Çelik

Demir

Maden

Alüminyum

Döküm

E-Dergi SECTORS NEWS PRODUCT DEMONSTRATIONS TECHNICAL ARTICLES FILES INTERVIEWS SUCCESS STORIES EXPERT OPINION AUTHORS FAIRS EVENTS PROFILES From the Editor Tag EDITORIAL BOARD ARCHIVE SUBSCRIPTIONS KVKK CONTACT
Şener MUTER
Şener MUTER
sener.muter@yeniasir.com.tr
Yerli Malı Üret ve İhraç Et
Bu yazıyı hazırlarken 30 Kasım 1998 tarihinde, bundan 18 yıl önce, Yeni Asır’da yayımlanan “Yerli Malı” başlıklı köşe yazıma bir göz attım. Son yıllarda iş dünyasında pek çok şey değişti. Özellikle küreselleşme ve dijital teknoloji iş dünyasının düşünce kalıplarını değiştirdi. Yeni teknoloji geliştirme, farklı ürün tasarımları, otomasyonla üretim konuları sürekli önem kazandı. Ülkemizde insan kaynaklarını ve yerli üretimi motive etmek için sağlıklı bir altyapı ihtiyacı sürekli gündemde oldu.
 
Yıllarca önce bir Avrupa kentinin sokaklarında sık sık gördüğüm “Çocuklarının işsiz kalmasını istemiyorsan yerli malı kullan” yazılı duvar duyuruları hafızamdan hiç silinmedi. Bunun nedeni, yerli malı üretiminin bizim ülkemiz açısından da çok önemli bir konu olması. Yerli malların üretimi ülke ekonomisinin temelini oluşturuyor. İstihdamın artması, işsizliğin azalması, ulusal gelirin artması ve ülke ekonomisinin güçlenmesi hep yerli malı üretimin, yurtiçi tüketimin ve ihracatın artmasına bağlı bulunuyor. Yerli mallara olan talebin ve ihracatın artması sonucu şirketler de ülke ekonomisi de daha güçleniyor.
 
Ülkemizde üreticilerin bir beklentisi de yerli malı üretimin yabancı ürünlerle haksız rekabet içinde olmaması. Bunun için önce bir ulusal vizyona ve ortak bir hedefe sahip olmak gerekiyor. Uluslararası düzeyde tasarımı, üretimi, tanıtımı, pazarlamayı yapabilecek bir altyapının ülkeye kazandırılması da zorunlu. Güçlü şirketler araştırma geliştirme harcamalarına fon ayırabiliyor, yeni ürünlerin tasarımını yapabiliyor, ekonomik üretim kapasitesine ulaşabiliyor ve uluslararası pazarlara açılabiliyor. Kendi pazarında güçlü olmayan bir şirketin dış pazarlarda güçlü olabilme şansı hemen hemen hiç yok. Güçlü şirketlerin sayısı arttıkça ülke ekonomisi daha da güçlenecek.
 
Yerli üretimin kapsamı sadece sanayi ürünlerinin üretimiyle sınırlı değil. Tarım ve hayvancılık sektörü ürünleri de yerli üretim kapsamında yer alıyor ancak: Türkiye gibi yüzölçümü ve nüfusu büyük olan ülkeler kişi başına ulusal geliri artırabilmek için sınai üretimi de artırmak zorunda. Böyle ülkelerin tüm sınai ürün gereksinimlerini ihracat gelirleriyle karşılayabilmeleri söz konusu olamıyor. Bu durumda dış ödemeler dengesi açık veriyor. Dünya ekonomisinde bunun birçok örneği bulunuyor.
 
Bugün ülkemizde pek çok ürün uluslararası standartlarda üretiliyor ve bu ürünlerin ihracatı da yapılıyor. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) tarafından açıklanan dış ticaret verilerinden derlenen bilgilere göre, 2016 yılının eylül ayında ihracat 11 milyar 659 bin dolar, ithalat ise 15 milyar 401 milyon dolar düzeyinde gerçekleşti. Böylece söz konusu dönemde ülkemizde ihracatın ithalatı karşılama oranı yüzde 75,7 oldu. Bu oranın yıllık dönemde yüzde 65-70 bandında dengeleneceği hesaplanıyor.
 
Ülkemizde üretilen ürünlerde kullanılan her girdinin yerli olması gerekmiyor. Üretim için gereken girdiler nerede daha ucuz ve daha kaliteliyse oradan sağlanması hedef alınıyor. Yeter ki, üretilen ürünler pazarda yabancı ürünlerle rekabet edebilsin. Bu düşünce yapısı çerçevesinde hafızamdan silinmeyen 35 yıl önceki yazılı duvar duyurusunun bugünkü karşılığı: “Çocuklarının işsiz kalmasını istemiyorsan kaliteli ve ucuz yerli malı üret, onları hem kullan, hem de ihraç et” olmalıdır.

 

Share Tweet Paylaş
6954 times read
OTHER NEWS OF THE AUTHOR
ÖZGÜN TASARIM VERİMLİ ÜRETİM
İş dünyasında başarılı olmak için yoğun çaba harcayan kimselerde bulunması gereken önemli niteliklerden bir tanesi de insanlarla olumlu iletişim kurma ve karşılıklı güv MORE...
Yerli Malı Üret ve İhraç Et
Bu yazıyı hazırlarken 30 Kasım 1998 tarihinde, bundan 18 yıl önce, Yeni Asır’da yayımlanan “Yerli Malı” başlıklı köşe yazıma bir göz attım. Son yıllarda iş dün MORE...
Dünyanın Öteki̇ Ucundaki̇ Rakipler
Dünyanın içinde bulunduğu küresel değişim ve dönüşüm süreci iş hayatını, sosyal ve ekonomik altyapıyı hızlı bir şekilde etkilemektedir. Ülkemizde büy& MORE...
İş Yerleri̇nde Esnek Yöneti̇m Anlayışı
İş dünyasında kuruluşların katma değeri yüksek ürünler üretebilme yeteneklerinin artırılması büyük bir önem taşımaktadır. Ekonomimizin gelişimi öncelikl MORE...
İş Dünyasında Yenilik Yapmak
Günümüzde yeni teknolojilerin etkisiyle iş dünyasında hızlı bir değişim süreci yaşanmaktadır. 4. Sanayi Devrimi internetin çevremizdeki verilerle daha çok etk MORE...
Geleneksel Kültürümüzde Eki̇p Çalışmaları
Bir yöneticinin en öncelikli görevleri arasında ekip çalışmaları yaparak iş hedeflerini ve performans kriterlerini belirlemek, çalışanların bilgi ve yeteneklerinin geli MORE...
İstihdamı Arttırma
İş dünyasında yaşanan yoğun rekabet nedeniyle iş gücünün daha verimli çalışması ve maliyetlerin azaltılması günümüzde kritik bir önem taşımaktadır. Bi MORE...
Yenilik ve Atılım Süreci
Yapmakta oldukları ürünleri geliştirmeye ve üretimin verimliliğini artırmaya kafa yoran elemanlar iş hayatında daha başarılı sonuçlar almaktadır. Kuşaklar arasında algılama ve MORE...
Küresel Değişim ve İstihdamın Artırılması
Dünyayı saran küreselleşme süreci ülkelerin ekonomisi ve sosyal hayatı üzerinde etkili bir rol oynamaktadır. Küreselleşme süreci kimi uluslararası kuruluşların pa MORE...
“İş Hayatı Bir Filme Benzer” Diyebilir miyiz?
İş hayatı, üretim ve yönetim süreçleri sinemalarda izlediğimiz filmlere benzemektedir. Öyle ki, günümüzde üretim, yönetim ve satış süre&cced MORE...
Kariyer Planı ve Geleceğe Hazırlık
İçinde bulunduğumuz rekabet ortamı yöneticileri ve tüm çalışanları farklı olmaya zorlamaktadır. Artık alışılmış düşünce kalıplarının dışında, yenilik ve farklılık MORE...
SECTOR NEWS
Döküm Kalıp İmalatı Döküm
AUTHORS
STREAMING
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM