SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK İLETİŞİM
Uğur URKUT
Uğur URKUT
Ugur.Urkut@oerlikon.com
Süreçlerle Yönetim Organizasyon Şemanızda Müşterinize Bir Yer Ayırın
Her şirketin iki organizasyon şeması vardır: Resmî olanı duvarlarda asılıdır. Diğeri ise
organizasyon içindeki kişilerin her gün yaşadığı gerçek iletişimi gösterir.
 
Harold Geneen
 
 
Organizasyon şeması bir firmadaki fonksiyonel ve hiyerarşik işleyiş yapısını ortaya koyan klasik ve görsel bir araçtır. Firma yapısındaki tüm unsurlar, bu unsurların yöneticileri ve bu yapı içinde çalışan tüm kişilerin birbirleriyle olan bağıntısını gözler önüne sererek görev tanımlarına ışık tutar. Bu büyük labirentin içinde ismimizi bir kutucuğun içinde görünce birçoğumuz kendimizi mutlu ve önemli hissederiz. En önemlisi, kime rapor vereceğimizi kimden rapor alacağımızı bilmek birçok belirsizliği ortadan kaldırır.
 
Oysa gerçek hayat çok başkadır. Yöneticinin otokratik veya demokratik bir yönetici yapısına sahip olduğunu bu “fotoğraf albümünden” anlamak olanaksızdır. Daha kötüsü pek çok işletmede kişiler arasındaki gerçek ilişkiler, iyi veya kötü anlamda, burada yazılan durumdan çok başkadır. Çizgilerin ucundaki oklar, bizleri, içimizi dökeceğimiz ya da önerilerimizi götüreceğimiz bambaşka kutuların kapısına götürür. 
 
Departman yöneticileri organizasyon içinde yürütülen işlerin tamamını ve resmin bütününü görmekten ziyade kendi alanına giren konulara odaklanmayı diğer bölümlerle bir etkileşim içinde olmayı pek istemezler. Bir anlamda kendilerini ve ekibini izole edip diğer bölümlerle arasına kalın bir duvar örer. Şüphesiz bu noktaya gelen bir organizasyon için en büyük zorluk ise farklı departmanların bu çabasını armonize etmek ve ahengi sağlamaktır.
 
Tüm bu sorunların çözümü ise müşteri odaklı bir işletme için çok açıktır: Organizasyon şemaları otoriteyi göstermekten çok operasyonu göstermelidir. Süreç odaklı olmalıdır. Birden fazla fonksiyonel bölümü kapsayacak şekilde müşteriye ulaşacak iş süreçlerini doğal bir iş akışı halinde sıralamalıdır. Kısaca organizasyon içindeki tüm departmanlar ve dolayısıyla tüm çalışanlar bu süreç boyunca sıra kendilerine geldiğinde meydana getirdikleri ürün ve hizmette kendi sorumluluğuna giren görevleri ve müşterinin beklentisini iliklerine kadar hissetmelidir. Müşterinin bir anlamda organizasyon şemasının her halkasında saygın ve vazgeçilmez bir yeri olmalıdır. 
 
Süreç Tasarımı için Küçük bir İpucu
Aslında müşteri odaklı süreç tasarımı için müşterimiz çoğunlukla bize bir ipucu verir. Müşterilerimiz organizasyonumuzun performansını dört temel gösterge ile mercek altına alır.  Bunlar;
a) Sunulan ürün veya hizmetin etkin bir şekilde ve en uygun maliyetle meydana getirilmesi
b) Çok geniş bir müşteri portföyü içinde çok çeşitliliğin yönetilmesi
c) Kalite seviyesinin sözleşme üzerinde yazılan normlara ya da reklamlarda verilen vaatlere uygunluğu
d) Organizasyonun müşteri isteklerine gösterdiği reaksiyon zamanı ve hız.
 
Maalesef müşteri açısından bu dört temel boyutun mükemmel bir şekilde aynı anda elde edilmesi mümkün değildir. Eğer müşterimiz çok yüksek bir kaliteyi çok kısa bir zaman içinde bizden istiyorsa ürün veya hizmetin yüksek fiyatına razı olmak zorunda kalır. Ya da çok düşük bir fiyatla ve çok hızlı bir şekilde bir siparişin yerine getirilmesini bekliyorsa büyük bir kalite riskini göğüslemek zorunda kalabilir.  Özetle, rekabette bir fiyat avantajı elde etmek isterken diğer üç performans boyutundan birisi risk altına girebilir.
 
Akıllı bir şirket bu dört temel boyutu esas alarak süreçlerini oluşturmak zorundadır. Bu aslında tam bir stratejik tercih meselesidir. Hedef kitlesini bu strateji doğrultusunda oluşturmalı ve oluşturduğu bu kitlenin beklentilerini organizasyon şeması dahil tüm iç süreçlerine yansıtmalıdır. 
 
Farklı Bir Yaklaşım - Organigraf
Klasik organizasyon şemalarının bu yetersizliği karşısında ilk defa Henry Mintzberg ve Ludo Van der Heyden tarafından tasarlanan “Organigraf“ şeması bir işletmenin nasıl çalıştığının gerçek resmidir. Kişiler, ürünler ve bilgiler arasındaki kritik etkileşimi ortaya çıkartır. Firmadaki ilişkilerin, ürünlerin, rekabet fırsatlarının ve başka bir yerde karşınıza doğrudan çıkmayacak başka önemli detayların üst yöneticiler tarafından fark edilmelerine yardımcı olur. Firmanın genel süreç haritasını görsel bir şekilde ortaya koyar.
 
İş hayatı çok hızlı değişiyor. Firmaların bu değişime uyum sağlamasını kolaylaştıran yeni yönetim ve organizasyon modelleri geliştiriliyor. Bu çağın gereği olarak artık sadece kişileri ve pozisyonları göreceğimiz geleneksel organizasyon şemaları yerine insan ilişkilerini, bilgiyi, en önemlisi müşteriyi ve müşteriye giden yoldaki tüm süreçleri görebileceğimiz dinamik organizasyon şemalarını kullanmalıyız. Müşterimizin varlığını attığımız her adımda ve aldığımız her kararda gerçek anlamda içimizde hissetmeliyiz.
 
Paylaş Tweet
19148 kez okundu
SEKTÖREL HABERLER
ÇELİK HALAT’A “ÇELİK İHRACATININ YILDIZLARI” ÖDÜLÜ
Türkiye’nin lider çelik halat üreticisi Çelik Halat ve Tel Sanayii A.Ş., Çelik İhracatçıları Birliği tarafından düzenlenen ve 2017 yılı ihracatında önemli pay sahibi firmaların öd&uu DEVAMI...
MISAD, 6. OLAĞAN GENEL KURULUNU GERÇEKLEŞTİRDİ
2008 Yılında kurulan Metal Isıl İşlem Sanayicileri Derneği 10 yılı geride bırakırken '10'dan ileriye doğru saymaya hazır olalım' sloganıyla hazırlandığı 6. Genel Kurulunu İstanbul Sanayi Odası Odakule Binası Meclis salonunda 11 M DEVAMI...
ENDÜSTRİYEL FIRIN SANAYİCİLERİ ve İŞ İNSANLARI DERNEĞİ 2. GENEL KURULU GERÇEKLEŞTİ
Kısa adı efsiad olan derneğin genel kurulu 12 mayıs 2018 tarihinde istanbul maltepe deki cevahir asia otelde gerçekleştirildi.   Divan Başkanlığına Hasan ÇEP, Divan Başkan Vekilliğine Belma DAĞISTANLI  ve Yazm DEVAMI...
AKALIN ISIL İŞLEM OSTİM’de YENİ ISIL İŞLEM ŞUBESİNİ AÇTI
Ostim’de faaliyet gösteren, işim-iş ve inşaat makineleri kümelenmesi ile ostim savunma ve havacılık kümelenmesi (ossa) denetim kurulu üyesi, ankara sanayi odası meclis üyesi ve  komite başkanı, misad derne DEVAMI...
“2018 YILI SONUNDA İZMİR ve GEBZE FABRİKALARIMIZA EK KAMARALI FIRIN YATIRIMLARI GERÇEKLEŞTİRECEĞİZ”
Global ölçekte, 23 ülkede 180 tesisi ve 5000’in üzerinde çalışanı ile lider konumda olan BODYCOTE; ısıl işlemler, metal birleştirme, sıcak izostatik pres (HIP) ve yüzey teknolojileri de dahil bir&ccedi DEVAMI...
MİSAD METAL ISIL İŞLEM SANAYİCİLERİ DERNEĞİ GENEL KURUL ÖNCESİ BİR ARAYA GELDİ
İstanbul Sanayi Odası binasında 27-03-2018 tarihinde  gerçekleşen toplantı da Genel kurul öncesi Tüzük ile ilgili Murat Çelik, Sabahattin Özen ve Kenan Anıl’dan oluşan komisyonun yeniden hazırladı DEVAMI...
TAYSAD’da Yeni Dönem Başlıyor TAYSAD’da Yeni Dönem Başlıyor
Taşıt araçları tedarik sanayicileri derneği’nin (taysad) 40. Olağan genel kurulu toplantısı’nda alper kanca güven tazeleyerek, yeniden başkan seçildi. Toplantıda taysad’ın 2018-2020 yılları arasında g&oum DEVAMI...
ÇELİK VE MAKİNA SEKTÖRLERİ GÜÇLERİNİ BİRLEŞTİRDİ
MATİL A.Ş. ve MAKFED işbirliğinde imzalar atıldı. Çelik ihracatçıları birliği çatısı altında faaliyet gösteren matil a.Ş. Türk çelik sektörüne ar-ge, inovasyon, teknoloji geliştirme ve akr DEVAMI...
ÇELİK İHRACATI MİKTARDA DÜŞTÜ DEĞERDE ARTTI
Çelik sektörü yılın başından bu yana karşılaştığı zorluklara rağmen türkiye ihracatına katkı vermeyi sürdürüyor. Çelik ihracatçıları birliği verilerine göre sektör, yılın ilk &cced DEVAMI...
TÜRKiYE ÇELİK ÜRETİCİLERİ DERNEĞİ DEĞERLENDİRME
ÇELİK ÜRETİMİ 2018 yılının Şubat ayında Türkiye’nin toplam ham çelik üretimi % 8,7 oranında büyüme göstererek 3 milyon ton seviyesinde gerçekleşti. Ocak-Şubat döneminde % DEVAMI...
En Çok Okunanlar Son Eklenenler
YAYIN AKIŞI
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM