SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK İLETİŞİM
Uğur URKUT
Uğur URKUT
Ugur.Urkut@oerlikon.com
Süreçlerle Yönetim Organizasyon Şemanızda Müşterinize Bir Yer Ayırın
Her şirketin iki organizasyon şeması vardır: Resmî olanı duvarlarda asılıdır. Diğeri ise
organizasyon içindeki kişilerin her gün yaşadığı gerçek iletişimi gösterir.
 
Harold Geneen
 
 
Organizasyon şeması bir firmadaki fonksiyonel ve hiyerarşik işleyiş yapısını ortaya koyan klasik ve görsel bir araçtır. Firma yapısındaki tüm unsurlar, bu unsurların yöneticileri ve bu yapı içinde çalışan tüm kişilerin birbirleriyle olan bağıntısını gözler önüne sererek görev tanımlarına ışık tutar. Bu büyük labirentin içinde ismimizi bir kutucuğun içinde görünce birçoğumuz kendimizi mutlu ve önemli hissederiz. En önemlisi, kime rapor vereceğimizi kimden rapor alacağımızı bilmek birçok belirsizliği ortadan kaldırır.
 
Oysa gerçek hayat çok başkadır. Yöneticinin otokratik veya demokratik bir yönetici yapısına sahip olduğunu bu “fotoğraf albümünden” anlamak olanaksızdır. Daha kötüsü pek çok işletmede kişiler arasındaki gerçek ilişkiler, iyi veya kötü anlamda, burada yazılan durumdan çok başkadır. Çizgilerin ucundaki oklar, bizleri, içimizi dökeceğimiz ya da önerilerimizi götüreceğimiz bambaşka kutuların kapısına götürür. 
 
Departman yöneticileri organizasyon içinde yürütülen işlerin tamamını ve resmin bütününü görmekten ziyade kendi alanına giren konulara odaklanmayı diğer bölümlerle bir etkileşim içinde olmayı pek istemezler. Bir anlamda kendilerini ve ekibini izole edip diğer bölümlerle arasına kalın bir duvar örer. Şüphesiz bu noktaya gelen bir organizasyon için en büyük zorluk ise farklı departmanların bu çabasını armonize etmek ve ahengi sağlamaktır.
 
Tüm bu sorunların çözümü ise müşteri odaklı bir işletme için çok açıktır: Organizasyon şemaları otoriteyi göstermekten çok operasyonu göstermelidir. Süreç odaklı olmalıdır. Birden fazla fonksiyonel bölümü kapsayacak şekilde müşteriye ulaşacak iş süreçlerini doğal bir iş akışı halinde sıralamalıdır. Kısaca organizasyon içindeki tüm departmanlar ve dolayısıyla tüm çalışanlar bu süreç boyunca sıra kendilerine geldiğinde meydana getirdikleri ürün ve hizmette kendi sorumluluğuna giren görevleri ve müşterinin beklentisini iliklerine kadar hissetmelidir. Müşterinin bir anlamda organizasyon şemasının her halkasında saygın ve vazgeçilmez bir yeri olmalıdır. 
 
Süreç Tasarımı için Küçük bir İpucu
Aslında müşteri odaklı süreç tasarımı için müşterimiz çoğunlukla bize bir ipucu verir. Müşterilerimiz organizasyonumuzun performansını dört temel gösterge ile mercek altına alır.  Bunlar;
a) Sunulan ürün veya hizmetin etkin bir şekilde ve en uygun maliyetle meydana getirilmesi
b) Çok geniş bir müşteri portföyü içinde çok çeşitliliğin yönetilmesi
c) Kalite seviyesinin sözleşme üzerinde yazılan normlara ya da reklamlarda verilen vaatlere uygunluğu
d) Organizasyonun müşteri isteklerine gösterdiği reaksiyon zamanı ve hız.
 
Maalesef müşteri açısından bu dört temel boyutun mükemmel bir şekilde aynı anda elde edilmesi mümkün değildir. Eğer müşterimiz çok yüksek bir kaliteyi çok kısa bir zaman içinde bizden istiyorsa ürün veya hizmetin yüksek fiyatına razı olmak zorunda kalır. Ya da çok düşük bir fiyatla ve çok hızlı bir şekilde bir siparişin yerine getirilmesini bekliyorsa büyük bir kalite riskini göğüslemek zorunda kalabilir.  Özetle, rekabette bir fiyat avantajı elde etmek isterken diğer üç performans boyutundan birisi risk altına girebilir.
 
Akıllı bir şirket bu dört temel boyutu esas alarak süreçlerini oluşturmak zorundadır. Bu aslında tam bir stratejik tercih meselesidir. Hedef kitlesini bu strateji doğrultusunda oluşturmalı ve oluşturduğu bu kitlenin beklentilerini organizasyon şeması dahil tüm iç süreçlerine yansıtmalıdır. 
 
Farklı Bir Yaklaşım - Organigraf
Klasik organizasyon şemalarının bu yetersizliği karşısında ilk defa Henry Mintzberg ve Ludo Van der Heyden tarafından tasarlanan “Organigraf“ şeması bir işletmenin nasıl çalıştığının gerçek resmidir. Kişiler, ürünler ve bilgiler arasındaki kritik etkileşimi ortaya çıkartır. Firmadaki ilişkilerin, ürünlerin, rekabet fırsatlarının ve başka bir yerde karşınıza doğrudan çıkmayacak başka önemli detayların üst yöneticiler tarafından fark edilmelerine yardımcı olur. Firmanın genel süreç haritasını görsel bir şekilde ortaya koyar.
 
İş hayatı çok hızlı değişiyor. Firmaların bu değişime uyum sağlamasını kolaylaştıran yeni yönetim ve organizasyon modelleri geliştiriliyor. Bu çağın gereği olarak artık sadece kişileri ve pozisyonları göreceğimiz geleneksel organizasyon şemaları yerine insan ilişkilerini, bilgiyi, en önemlisi müşteriyi ve müşteriye giden yoldaki tüm süreçleri görebileceğimiz dinamik organizasyon şemalarını kullanmalıyız. Müşterimizin varlığını attığımız her adımda ve aldığımız her kararda gerçek anlamda içimizde hissetmeliyiz.
 
Paylaş Tweet
9691 kez okundu
SEKTÖREL HABERLER
Ermaksan’dan Mesleki̇ Eği̇ti̇m - Sanayi̇ İşbi̇rli̇ği̇ne Örnek
• ‘Yenilikçi Teknolojiler’ Sloganıyla, Sac İşleme Sektörüne Küresel Ölçekte Büyük Katma Değer Sağlayan Ermaksan, Mesleki Eğitim Ve Sanayi İşbirliği Seferberliğine Tam Destek Verere DEVAMI...
3’Üncü Asi̇ad Zi̇rvesi̇, ‘Di̇ji̇tal Dönüşüm’ Temasıyla Toplanacak
Dört Bakanlığın Desteklediği Zirvede, Türkiye’nin Dijitalleşmedeki Geleceği Ele Alınacak Asiad Başkanı Tombakoğlu:  “Ankara, Dijital Dönüşümün De Başkenti Olmaya Hazır”  “Yenili DEVAMI...
Demi̇r Ve Demi̇r Dışı Metal İhracatı İlk 9 Ayda 5 Mi̇lyar Dolara Yakladı
Türkiye İhracatı İlk 9 Ayda 107 Milyar Dolara Ulaşırken, Demir Ve Demir Dışı Metaller Sektörü İhracatı 5 Miyar Dolara Yaklaştı.   İstanbul Demir ve Demir Dışı Metaller İhracatçıları Birliği Eylül ayı s DEVAMI...
Maki̇neci̇ler Tati̇l Demedi̇, İhracat 10 Mi̇lyar Dolara Yaklaştı
Makine Ve Aksamları Sektörünün Toplam İhracatı, Yılın İlk Sekiz Ayı İtibarıyla 9,4 Milyar Dolar Olarak Açıklandı. Ağustos Ayının Son Günlerinde Bayram Tatili Etkisine Rağmen İhracat Artışını Sürdüren Maki DEVAMI...
Borusan Maki̇na’nın Müşteri̇leri̇ İtalya’da Geni̇e Fabri̇kasını Zi̇yaret Etti
Personel Yükseltici Platformda Dünyanın Lider Firmalarından Biri Olan Genie’nin Türkiye Temsilcisi Borusan Makina Müşterilerini İtalya’daki Genie Fabrikasına Götürdü. Geziye Vinç Ve Platf DEVAMI...
Demi̇rdöküm’ün Karbon Ayak İzi̇ni̇ Azaltan “İade İnceleme Merkezi̇” Projesi̇ S.E.E.D.S Ödülünü Getirdi
Türkiye İklimlendirme Sektörünün Öncü Markalarından Demirdöküm, Ürün İade Süreçlerinde Yeni Bir Dönem Başlatan “İade İnceleme Merkezi” Projesi İle S.E.E.D.S Ö DEVAMI...
Tezmaksan Akademi̇, Cnc Sektöründe Önce Öğretmenleri̇ Eği̇tecek
Tezmaksan Makine Ve Millî Eğitim Bakanlığı Meslekî Ve Teknik Eğitim Genel Müdürlüğü İşbirliğine Gitti. Bu Kapsamda Tezmaksan Akademi’de Eğitim Alan Öğrencilerin Sertifikaları Artık Millî Eğiti DEVAMI...
TÜRKIYE ÇELİK ÜRETİCİLERİ DERNEĞİ DEĞERLENDİRME
ÇELİK ÜRETİMİ  Bu yılın Ağustos ayında Türkiye’nin toplam ham çelik üretimi %13,3 oranında bir büyüme gösterdi. Ocak-Ağustos döneminde ise 2016 yılına kıyasla %13,6 artışla, 21, DEVAMI...
Assan Alümi̇nyum, Aluexpo 2017’de Yeni̇ Yatırımlarını Tanıttı
Alüminyum sektörünün türkiye’deki en önemli etkinliği olan aluexpo 2017’de, 5-7 ekim tarihleri arasında alüminyum üreticileri ve alüminyum sektöründe dünyanın ön&uu DEVAMI...
TÜRKİYE’NİN SANAYİ DEVLERİ TÜYAP SANTEK 2017 FUARI’NDA BULUŞUYOR
TÜYAP Anadolu Fuarları A.Ş. tarafından 2-5 Kasım 2017 tarihlerinde Kocaeli’de düzenlenecek SANTEK Fuarında Sanayideki tüm yenilikler aynı çatı altında sergilenecek.   Kuruluşumuz TÜYAP Anadolu Fu DEVAMI...
En Çok Okunanlar Son Eklenenler
YAYIN AKIŞI
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM