Sektörün en kapsamlı fuarı Maden Türkiye Fuarı 9.kez katılımcı ve ziyaretçileri ile buluştu. Tüyap Tüm Fuarcılık Yapım A.Ş. ve YMGV iş birliğiyle düzenlenen fuar, 4 gün boyunca 409 katılımcı firma ile 11.488 ziyaretçiyi bir araya getirerek, önemli iş bağlantılarına zemin hazırladı.
Maden Türkiye 2021, 9 Aralık tarihinde Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakan Yardımcısı Prof. Dr. Şeref Kalaycı, Yurt Madenciliğini Geliştirme Vakfı Başkanı Prof. Dr. Güven Önal, İstanbul Maden İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Aydın Dinçer, Türkiye İhracatçılar Meclisi Başkanı İsmail Gülle ve Tüyap Fuarcılık Grubu İcra Kurulu Başkanı Zeynep Ünal Öztop’un konuşmalarıyla kapılarını açtı.
“Otomasyon ve temiz enerji devrimi madencilik sektörünü etkileyecek”
Açılışta yaptığı konuşmada geçmişte emek yoğun bir sektör olan madenciliğin otomasyon süreci ile makineleşmenin yoğun olduğu sektörlerden biri haline dönüştüğünü vurgulayan Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakan Yardımcısı Prof. Dr. Şeref Kalaycı, “Yerli teknoloji hamlesinde insansız maden projeleri başlatmamızın zamanı geliyor. Odaklanmamız gereken diğer konu da temiz enerjidir. Otomasyon ve temiz enerji devrimi yakın gelecekte madencilik sektörünü etkileyecek 2 önemli unsur olacaktır” dedi. Kalaycı şunları söyledi: “Madenciliğin istihdam yaratma potansiyeli güçlüdür, işsizliği önleyen, göçe engel olan bir sektördür. Sanayiye, tarıma, enerjiye girdi sağlayan madenciliğin etkin bir planlama ve denetimle yapılması gerekir. Sektörün GSMH içerisindeki payı maalesef yüzde 1’ler civarında… Bu oranı artırmak zorundayız. Madenlerimizi ‘Önce insan, sonra çevre ve madencilik’ parolasıyla işletmeye alıp hammadde şeklinde ihraç etmek yerine, ürüne dönüştürmek temel yaklaşımımız olmalıdır. Sektörün pandemi ile birlikte otomasyon ve temiz enerji devrimine odaklanması gerekiyor. Daha fazla maden üretimi için daha az insan daha fazla makinenin öne çıktığını görüyoruz. Dünyada insansız maden vizyonlarına rastlıyoruz. Bu sürecin farklı aşamalarıyla gelişimini sürdürdüğünü görüyoruz. OSB kümeleşmesi, önemli üniversiteler ve mekatronik bölümleriyle verimli çalışmalar yapmamız şart. İşçi başına üretimi artırırken makineyi daha çok çalıştırmayı planlamalıyız. Bunu madenlerde dijitalleşme ve otomasyon stratejisi olarak görmeliyiz. Madencilikle otomasyonu birleştirmeli, temiz enerjiye odaklanmalıyız. Temiz enerji devrimi ile birlikte birçok madeni daha çok üretmek zorunda kalacağız. Bakır, alüminyum, lityum ve diğer emtiayı 20- 30 kat fazla üretmemiz gerekecek. Bu konuları bu tür organizasyonlara işlememiz gerekiyor.”
“Türkiye, Avrasya bölgesinin ticaret merkezi olma konumunu güçlendirdi”
Madencilik sektörünün temsilcilerini 9’uncu kez aynı çatı altında buluşturmaktan büyük bir mutluluk duyduklarını belirten Tüyap Fuarcılık Grubu İcra Kurulu Başkanı Zeynep Ünal Öztop, “Tüyap ailesi olarak 500’ü aşkın ekip arkadaşımız, 42 yıllık deneyimimiz ve iş birliği yaptığımız meslek örgütlerinin desteğiyle pandemide yaşanan zorlukları aşmayı başardık. Ağustos ayından bu yana fuar takvimimizde hiçbir aksama olmadan 27 fuara ev sahipliği yaptık. Fuarcılık sektörü küresel fuarcılık endüstrisiyle kıyaslandığında özellikle Avrupa Birliği ülkelerine göre hızla toparlandı. Fuarlarımızla Türkiye’nin Avrasya bölgesinin önde gelen ticaret merkezi olma konumunu koruduğunu hatta daha da güçlendiğini gözlemledik. Bugün madencilik sektörünün temsilcilerinin heyecanla beklediği fuarımızda 27 ülkeden 529 katılımcı firma ve firma temsilciliğini ağırlıyoruz. 2018 yılındaki fuarda bu sayı 448’di. Ziyaretçi kaydı alınan ülkelerimiz 69’dan bu sene yüzde 24 oranında artarak 91’e ulaştı. Fuarımız gerek firma çeşitliliği gerekse temas kurduğu coğrafi çeşitlilikte istikrarlı büyümesini sürdürüyor. Bu yıl geçtiğimiz yıllardan farklı olarak Business Connect Programımız ile fuarımızın etki alanını daha da genişleteceğiz. Tüm bu veriler 4 gün süresince küresel madencilik sektörünün kalbinin fuarımızda atacağını gösteriyor. Tüyap olarak alacağımız başarılı sonuçların şimdiden haklı gururunu yaşıyoruz” dedi.
“Fuarlarımız ihracatımıza sürdürebilirlik kazandıracak”
Pandemiyle geçen 2020’nin ardından 2021’in ihracattaki başarısıyla ekonomi için unutulmaz bir dönem yaşattığına dikkat çeken TİM Başkanı İsmail Gülle, “Bu dönemde ihracat rekorları kırarak 2021’i unutulmaz hale getirdik. İhracat ailesi Türkiye’nin umudu ve gururu oldu. Türkiye üretimini ve ihracatını aksatmamanın karşılığını aldı. Kasım ayında 21,5 milyar dolarlık rakamlara ulaştık. Elde ettiğimiz son rakamlarla ihracat seviyemizin 25 milyar dolar seviyesinde olduğunu gördük. Bunu sürdürülebilir kılmamız ülkemiz için çok önemli. 2026’da 300 milyar dolarlık hedef koymuştuk. Göstergeler bunu 2025’e çekeceğimizi gösteriyor. Bu başarıyı devam ettirmek de Maden Türkiye Fuarı gibi fuarlarımızla olacak. Fiziki fuarlarımızın yanı sıra fuarlarımızda yapılan dijital uygulamalarımızla da bu süreci devam ettireceğiz. Madencilikte oldukça zengin bir ülkeyiz. 90 maden zenginliğinin 60’ına sahibiz. Bu madenlerimizi daha zengin bir şekilde işleyerek katma değerli ürüne dönüştürdüğümüzde ihracatımızı da destekleyeceğiz. Mermerde dünya 4’üncüsü bir ülke olarak katma değeri artırarak ihracat faaliyetlerimizi sürdürmeliyiz. Artık madencilikte en önemli şey milyonlarca tonluk ihracatımızın kilogram değerini artırmak. 1,45 dolar olan kilogram değerini 2 dolara çıkardığımızda yıllık 300 milyar dolarlık rakama ulaşıyoruz. Madencilik fuarının bu hedefimize bizi ulaştıracağına inanıyoruz” dedi.
“Madencilik sektörüne açılım getirecek”
Maden Türkiye 2021 Fuarı’nın katılımcı ve ziyaretçi sayılarının yanı sıra coğrafi çeşitliliğini artırarak gelişimini başarıyla sürdürdüğünü vurgulayan Yurt Madenciliğini Geliştirme Vakfı Başkanı Prof. Dr. Güven Önal, “Bugün pandemi koşullarına rağmen katılımcı sayısı yüksek bir fuarla karşı karşıyayız. Dövizdeki yükseliş madencilik faaliyetlerine daha çok önem vermemizi gerektiriyor. Kendi kaynaklarımızı harekete geçirmek zorundayız. Bu açıdan fuarın madencilik faaliyetlerine büyük bir açılım getireceğine inanıyorum.”
İş bağlantılarının buluşma noktası oldu
Sektör paydaşları, üreticiler, sivil toplum kuruluşları, ilgili bakanlık ve bağlıları, üniversiteler, sektörel basın ve profesyonel ziyaretçileri bir araya getiren Maden Türkiye 2021 Fuarı, pek çok açıdan katılımcı ve ziyaretçilerine avantajlar sundu. Gerçekleştiği her yıl ziyaretçi ve katılımcı sayısını istikrarlı bir şekilde artıran fuar, bu sene katılımcı ve ziyaretçileri dijital teknolojinin gücüyle de tanıştırdı. Tüyap’ın geliştirdiği Business Connect programı sayesinde katılımcı ve ziyaretçiler fuar öncesinde planladıkları toplantıları fuar esnasında gerçekleştirdiler. Fuar sonrasında da devam eden online bağlantı günleri sayesinde katılımcı ve ziyaretçiler yeni iş bağlantılarını bulmaya devam etti. Ziyaretçilerin %95’i fuardan memnun ayrılırken, %83’ü tekrar ziyaret etmek istediğini, %76’sı iş çevrelerine tavsiye edeceğini bildirdi.
Fuar fotoğrafları için tıklayınız.