Avrupa Birliği (AB) Komisyonu tarafından 2 Şubat 2019 tarihinde 26 çelik ürününe karşı ülke ve ürün bazlı olmak üzere, 3 dönem geçerli olacak korunma önemi uygulaması başlatılmıştı. Geçen 15 aylık süre zarfında AB, aramızdaki Serbest Ticaret Anlaşması ve Gümrük Birliği Anlaşmasını yok sayarak, Ülkemize karşı uygulamalarını daha da sıkılaştırma yönünde adımlar atmaya devam etmiştir.
Bunun üzerine DTÖ nezdinde başlatılmış bulunan panel görüşmeleri kapsamında, Türkiye DTÖ’ye 25 Mayıs 2020 tarihinde, AB ile ikili ticaret akışı üzerindeki olumsuz etkileri en aza indirmek ve dengeli dış ticareti sağlamak amacı ile,
- 7208 Demir veya alaşımsız çelikten yassı hadde ürünleri (genişlikleri 600 mm veya daha fazla) (sıcak haddelenmiş),
- 7209 Demir veya alaşımsız çelikten yassı hadde ürünleri (genişlikleri 600 mm veya daha fazla) (sıcak haddelenmiş),
- 7210 Demir veya alaşımsız çelikten yassı hadde mamulleri, genişliği 600 mm veya daha fazla olanlar (kaplanmış olanlar),
- 7211 Demir ve alaşımsız çelikten yassı hadde mamulleri (genişlikleri 600 mm.den az ve kaplanmamış olanlar),
- 7212 Demir veya alaşımsız çelikten yassı hadde ürünleri (genişlikleri 600 mm.den az ve kaplanmış olanlar),
- 7214 Demir veya alaşımsız çelikten çubuklar (sadece dövülmüş, sıcak haddelenmiş veya sıcak çekilmiş, haddeleme işleminden sonra burulmuş olanlar dahil),
- 7215 Demir veya alaşımsız çelikten diğer çubuklar,
- 7216 Demir veya alaşımsız çelikten profiller,
GTİP kodlu ürünlerin AB’den ithalatına karşı, %9 ila %17 arasında değişen ilave vergi uygulanabileceği yönünde bildirimde bulunmuştur.
Korunma Önlemi Anlaşmasının 8.2. maddesi uyarınca, bildirimi takip eden 30 gün sonrasında, Türk Hükümetinin belirtilen ilave vergi oranlarını askıya alma, değiştirme ve yürürlüğe koyma hakkı bulunmaktadır. Bu girişimin AB Komisyonu’nun Türkiye’ye karşı aramızdaki anlaşmaları yok sayarak başlatmış olduğu kota uygulamalarını ve bu uygulamaları daraltıcı yönündeki adımlarını gözden geçirmesini temini açısından önem taşıdığı değerlendirilmektedir.