Metal Dünyası

Çelik

Demir

Maden

Alüminyum

Döküm

E-Dergi SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK KVKK İLETİŞİM
“Ticari Diplomasi Yolculuğu” Buluşmaları

DEİK Türkiye-Asya Pasifik İş Konseyleri Koordinatör Başkanı ve Türkiye-Hong Kong İş Konseyi Başkanı Murat Kolbaşı: “Doğu batıya doğru zaten geldi. Çin, Yunanistan’daki Pire Limanı’nı aldı. Hemen karşı kıyımız. O limana Kahire’den direkt hat koyduğunda Pire Limanı’nın hacmi Türkiye’nin toplam limanlarının hacmini geçecek. Yani biz bunları istesek de istemesek de geliyorlar. O yüzden bizim AB gibi ‘bu konuda ne yapabiliriz’e bakıp bir an önce pozisyon almamız gerekiyor”
“Şöyle düşünebiliriz; doğudan batıya gelen trenler muhakkak geriye dönerken boş dönmeyecekler. Biz onun içerisinde olabilir miyiz? Oraya ürün ihracatı için yeni bir yol açılıyor sonuçta”

 

Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu (DEİK) Türkiye-Asya Pasifik İş Konseyleri Koordinatör Başkanı ve Türkiye-Hong Kong İş Konseyi Başkanı Murat Kolbaşı, Çin’in Kahire’de kurduğu dev üretim üssünün yine Çinlilerin satın aldığı Yunanistan’daki Pire Limanı ile entegre olarak dünyada muazzam bir ticaret hacmine ulaşacağını belirterek, “Bizim AB gibi ‘bu konuda ne yapabiliriz’e bakıp bir an önce pozisyon almamız gerekiyor. Şöyle düşünebiliriz; doğudan batıya gelen trenler muhakkak geriye dönerken boş dönmeyecekler. Biz onun içerisinde olabilir miyiz? Oraya ürün ihracatı için yeni bir yol açılıyor.” dedi.

 

Kolbaşı, Ekonomi Gazetecileri Derneği’nin (EGD), DEİK ile birlikte düzenlediği “Ticari Diplomasi Yolculuğu” buluşmaları kapsamında yapılan toplantıda, Asya ülkeleri ile dış ticarete ilişkin bilgiler verdi.

 

Asya-Pasifik Bölgesi’nde 17 ülkenin, 2 de bölgenin bulunduğunu aktaran Kolbaşı, “Hindistan’dan başlıyor, Yeni Zelanda’ya kadar bu bölgeler, ülkeler yayılıyor. Bölge dediğimiz zaman da biz Hong Kong’u ve Tayvan’ı burada söylüyoruz.” bilgilerini verdi.

 

Türkiye’nin dış ticarette en fazla açık verdiği bölgenin Asya-Pasifik olduğunu belirten Kolbaşı her yıl yaklaşık 40 milyar dolar dış ticaret açığı gerçekleştiğini hatırlattı.

 

Bölgeye ithalat için gidilmesine karşın ihracat amacıyla yeterince gidilemediğini anlatan Kolbaşı, iş dünyası ve kamunun birlikte çalışarak bu konuda sürdürülebilir adımlar atması gerektiğini söyledi.

 

Asyalı turistlerin tüm dünya için önemli bir gelir kaynağı olarak görüldüğünü hatırlatan Kolbaşı, şunları kaydetti:

 

“Son dönemde ciddi olarak turizm konusunda Asya’nın Çin başta olmak üzere bir yükselişi var. Dünyaya 150 milyondan fazla turist gönderiyorlar ve Asyalılar dünya turizm gelirlerini en fazla kısmını oluşturan grup konumuna geldi. Turizmde Türkiye için çok önemli. Türkiye de pandemi öncesine döndüğümüz zaman dünyada en fazla turist ağırlayan 6. ülke konumundayız. Dolayısıyla Asya bu yönden de bizler için kıymetli.”

 

“Makine parkı genç olan bir coğrafya olduk”
Kolbaşı, Türkiye’nin tarihi İpek Yolu’nun güzergahında bulunduğunu belirterek, Asya’daki tren hatlarının son kıyısının Türkiye olduğunu söyledi. Çin’in 2012’den beri Kuşak ve Yol inisiyatifini sürdürdüğünü belirten Kolbaşı, bu konunun Türk iş dünyasının da gündeminde bulunduğunu kaydetti.
 

Türkiye’nin 1996’dan sonra yakaladığı ihracat ivmesini hatırlatan Kolbaşı, şu bilgileri verdi: “Bugün 170 milyar dolarlık ihracatın bir kısmını biz kendi Türk markalarımızla yapıyoruz dünyanın birçok yerine. Diğerlerinde de aslında ağırlıklı olarak Avrupalı markalara fason olarak ihracatımız var. Ne yazık ki şu anda hala daha Türkiye’nin dış ticaret verilerinde Türk markasıyla yaptığımız ihracat datası yok. Dolayısıyla bunun tam olarak bir oranını bulamıyoruz. Markalı ihracat ve markalı ithalatta bu veriler önemli.  Türkiye 1996’dan bugüne kadar sanayi konusunda kendini geliştirdi. Bunun verilerini şöyle almak da mümkün. Bugün Almanya’nın doğusundan bir çizgi çekerseniz, Çin’in de batısındaki sınırını çizgi olarak alırsanız bu coğrafyada hemen hemen her sektördeki en büyük üreticidir Türkiye ve Türkiye’nin üretim kapasitesi yüksek olmakla birlikte yeni bir sanayileşme olduğu için de özellikle 2000’den sonra da bu gelişti ve makine parkı genç olan bir coğrafya olduk. Dolayısıyla ihracatçılarımızın Asya-Pasifik’e odaklandıkları zaman fason olarak değil kendi markalarıyla bölgeye gitmelerini ben çok önemli görüyorum. Bu konuda da Türkiye’nin şansı var.”

 

Türk perakende ve gıda markalarının Asya-Pasifik’te tutunma şansı bulabileceğini ifade eden Kolbaşı, Mado’nun bölgeye 5 şube açtığı örneğini verdi.

 

- Türk şirketlere Hong Kong ve Singapur’a odaklanmaları çağrısı

Kolbaşı, Asya konuşulduğunda genelde “Uzak Doğu” denildiğini hatırlatarak, uzak kelimesinin düşürülmesi gerektiğini söyledi.

 

Doğunun önce zihinlerde yakınlaştırılması gerektiğini belirten Kolbaşı, “Önce beynimizde doğuyu yaklaştıralım ardından nasıl ticaret yapacağız, nasıl oraya ihracat yapacağız, bunları konuşabiliriz. Çünkü rakamlar gösteriyor, ithalat için gitmişiz oraya. Sayın Ticaret Bakanı’mız Ruhsar Pekcan Hanım’ın da dediği gibi, ‘Madem ithalat için oraya gidiyoruz, ihracat için de gitmek mümkün.’ Sadece biraz stratejiyi değiştirip oraya doğru odaklanmamız lazım.” ifadelerini kullandı.

 

Asya Pasifik’te kişi başına düşen gelirin gitgide yükseldiğini anlatan Kolbaşı, lüks ürün alıcılarının bu coğrafyada önemli bir potansiyel taşıdığını söyledi.

 

Türk firmalarının Hong Kong ve Singapur gibi ticareti çok kuvvetli olan iki ülkeye odaklanması gerektiğini belirten Kolbaşı, Asya’ya açılmanın önemli fırsatlar getireceğini söyledi.

 

Asya-Pasifik ülkeleriyle bulunan ikili ticaret anlaşmalarındaki eksikliklerin giderilmesi için çalışmaların yapıldığını ifade eden Kolbaşı, bu konuda önümüzdeki dönemde önemli adımların atılmasını beklediğini söyledi.  

 

“Çin Kahire’de kendisine  bir üretim üssü kurdu”
Kolbaşı, Çin’in 2012’de tanıttığı Kuşak ve Yol İnisiyatifi’yle 72 tane ülkeyi içine alacağını açıkladığını ve buna bütçe ayırdığını anımsatarak, şu değerlendirmeyi yaptı: “Çin’in 2012’de tanıttığı Kuşak ve Yol İnisiyatifi Türkiye’nin ihracatçılar için aslında bir handikap olabilir, kabul ediyorum. Ancak şöyle bir gerçek var: Biz bunu içselleştirsek de içselleştirmesek de Türkiye’nin kuzeyinden yukarıya ulaştılar. Yine Türkiye’nin güneyinden Kahire’ye geldiler. Bizzat gidip gezdim Kahire’yi. Çin Kahire’de dev bir üretim üssü kurdu. Mısır’da ürettiği ürünü hem Afrika Kıtası’na dağıtabiliyor hem de Mısır’ın özel anlaşmalarıyla, civar ülkelerle beraber direkt Amerika’ya ihracat yapabiliyor. ABD’de konulan vergilerden de böylece muaf oluyorlar. 

 

Dolayısıyla doğu batıya doğru zaten geldi. Hatta bir hamle daha yaptı Çin, Yunanistan’daki Pire Limanı’nı aldı. Hemen karşı kıyımız. O limana Kahire’den direkt hat koyduğunda Pire Limanı’nın hacmi Türkiye’nin toplam limanlarının hacmini geçecek. Yani biz bunları istesek de istemesek de geliyorlar. O yüzden bizim AB gibi ‘bu konuda ne yapabiliriz’e bakıp bir an önce pozisyon almamız gerekiyor. Şöyle düşünebiliriz; doğudan batıya gelen trenler muhakkak geriye dönerken boş dönmeyecekler. Biz onun içerisinde olabilir miyiz? Oraya ürün ihracatı için yeni bir yol açılıyor sonuçta...”

 

Türkiye’nin Asyalılarla beraber ortak üretimlerle AB’ye ve Afrika’ya birlikte gidebileceğini anlatan Kolbaşı, “Türkiye sanayisi bunu fırsata çevirebilir.” dedi.
 

Paylaş Tweet Paylaş
2954 kez okundu
HABERLER
MAGMA 9. Geleneksel Kullanıcı Toplantısı
MAGMA Türkiye, kullanıcıları ile 3 Ekim 2025 tarihinde JW Marriott İstanbul Marmara Sea Otel’de buluştu.   MAGMA, Türkiye’deki kullanıcılarıyla bir araya gelme ve bilgi DEVAMI...
Kadın İstihdamı Türk Sanayinin Geleceğini Şekillendiriyor
Güriş Sanayi Grubu şirketlerinden ve Türkiye’nin en büyük döküm fabrikasına sahip olan Döktaş, üretimin operasyonel süreçlerinde kadın istih DEVAMI...
Rezistans Sanayici ve İş İnsanları Derneği (RESİDER) İlk Genel Kurulunu Gerçekleşti
Rezistans sektörü, Türkiye sanayisinin görünmeyen ama stratejik halkası olarak geleceğe hazırlanıyor.   Rezistans Sanayici ve İş İnsanları Derneği (RESİDER) ilk Olağa DEVAMI...
Cevher Mesleki Eğitim Merkezi Yeni Mezunlarını Verdi
Cevher Grubu’nun 42 yıl önce İzmir’de kurduğu çıraklık okulunun 2025 yılı başında Mesleki Eğitim Merkezi’ne dönüştürülmesiyle hayat bulan Cevher MES DEVAMI...
Arçelik ve Beko, TEGV’le Geleceğe İz Bırakıyor: Atıklar Eğitime Dönüşüyor
Sanatın dönüştürücü gücü, bu kez eğitime ışık tutuyor. Arçelik ve Beko’nun AEEE (Atık Elektrikli ve Elektronik Eşyalar) geri dönüşüm te DEVAMI...
Ölçümle Şekillenen Başarı: Mitutoyo Avrupa’nın Yeni Başkanı Büyüme Planlarını Açıklıyor
Mitutoyo Avrupa’nın yeni Başkanı olarak atanan Ray Penny, 57 yıllık Mitutoyo Avrupa tarihinde bu göreve gelen ilk Japon olmayan yönetici oldu. Bu gelişme, şirketin liderlik yaklaşımı DEVAMI...
Galsiad Yönetim Kurulu Sistem Makina’da Toplandı
Girişimci Alüminyum Sanayicileri ve İş İnsanları Derneği (GALSİAD) Yönetim Kurulu, dernek üyesi ve Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı (Teknik) Sayın Bülent Çivici&rsquo DEVAMI...
Galsiad Olağan Genel Kurulu Cemile Sultan Korusu’nda Gerçekleşti: Alüminyum Sektörünün Geleceği Masaya Yatırıldı
Girişimci Alüminyum Sanayicileri ve İş İnsanları Derneği (GALSİAD), 2025-2027 dönemi Olağan Genel Kurul Toplantısı’nı 19 Haziran 2025 tarihinde İstanbul Cemile Sultan Korusu’nd DEVAMI...
GALSİAD Yeni Yönetim Kurulu Görev Dağılımını Tamamladı: Sektörün Dinamikleri İçin Güçlü Kadro
Girişimci Alüminyum Sanayicileri ve İş İnsanları Derneği (GALSİAD), geçtiğimiz günlerde başarıyla gerçekleştirdiği Olağan Genel Kurul toplantısının ardından, 2025-2027 dö DEVAMI...
Saint-Gobain Aşındırıcı Markası Norton Türkiye’de Büyümesini Sürdürüyor
Saint-Gobain çatısı altında faaliyet gösteren Norton, taşlama, kesme, finisaj ve polisaj çözümleriyle aşındırıcı sektöründe 140 yıllık köklü ge&ccedi DEVAMI...
Çin Menşeli Kalitesiz Ürünler Yerli Sanayiyi Tehdit Ediyor
Sanayi Egemenliğinin Kaybı: Çin Devlet Destekli İthalatla Tasfiye Edilen Bir Sektör KOMSAD Genel Sekreteri ve Sektör Temsilcileri fuar nedeniyle bulundukları İstanbul’da bir ar DEVAMI...
20-22 Mart Tarihleri Arasında Torin, Ecta Konferansına Ev Sahipliği Yaptı 100’Den Fazla Operatör Etkinliğe Katıldı
100’den fazla operatör, Avrupa’daki endüstriyel kullanım amaçlı işleme aletleri üreticilerini temsil eden Avrupa Kesici Takımlar Derneği’nin yıllık konferansı o DEVAMI...
TürkTraktör 2025 Yılı İlk Çeyrek Finansal Sonuçlarını Açıkladı
Türkiye otomotiv sektörünün faaliyetteki en köklü üreticisi TürkTraktör, 2025 yılı ilk çeyrek finansal sonuçlarını açıkladı. Tü DEVAMI...
Ekonomi Zirvesi’nde Küresel Krizler, Politikalar ve Dönüşüm Masaya Yatırıldı
İstanbul Ticaret Üniversitesi Ekonomi Topluluğu tarafından bu yıl üçüncüsü düzenlenen Ekonomi Zirvesi’nde, akademisyenler ve ekonomistler makroekonomik istik DEVAMI...
Heyecanla Bekleniyor – Düsseldorf’ta Kaynak ve Kesme Sanayine Yönelik Tamamen Yeni Bir Fuar Formatı
Messe Düsseldorf, USE 2027 ile fuarcılık sektörüne yeni bir soluk getiriyor.   Düsseldorf, 6 Mart 2025 – Yeni bir platforma duyulan ihtiyaç için sekt&o DEVAMI...
Kutes ve Alman Devi Schaeffler Stratejik İş Ortaklığına İmza Attı
30 yılı aşan tecrübesiyle başta 9 farklı sektöre küresel standartlarda yeşil üretim felsefesiyle hizmet veren Kutes,  küresel çapta lider otomotiv ve sanayi teda DEVAMI...
TÜSAYDER Başkani Meriç Atalay: Türkiye Üretkenlik ve Verimlilikte 40. Sıraya Geriledi, Değişime Adapte Olma Hızımızı Arttırmak Zorundayız
TÜSAYDER tarafından bu yıl 12’ncisi düzenlenen Satın Alma ve Tedarik Yönetimi Zirvesi – STZ 25, iş dünyasından yüzlerce profesyonelin katılımıyla gerçekle DEVAMI...
Creavit Türkiye, Responsible® Programına Kabul Edildi!
Creavit Türkiye, Ticaret Bakanlığı’nın 30 Temmuz’da duyurduğu Responsible® - Yeşil Mutabakata Uyum Projesi Destek Programı’na kabul edilerek sürdürülebilirl DEVAMI...
2. Milli Havacılık Endüstrisi Çalıştayı Yoğun Katılımla Gerçekleşti
Dünyada havacılık endüstrisi üretimine yönelik düzenlemeleri ve kalite standartlarını belirleyen Uluslararası Havacılık Kalite Grubu (IAQG)’nun Türkiye’deki DEVAMI...
AGTOS - Güçlü Bir Ortakla Daha Fazla Büyüme
Almanya’nın Emsdetten kentinde 2001 yılında kurulan AGTOS, türbinli kumlama makinelerinin tasarımı ve üretimi konusunda uzmanlaşmıştır. Şirketin Konin, Polonya’daki fabrikasında DEVAMI...
İnci Holding Yönetim Kurulu Üyesi Perihan İnci Japonya Devlet Nişanı ile Onurlandırıldı
İnci Holding Yönetim Kurulu Üyesi Perihan İnci,  Japonya ile Türkiye arasındaki ekonomik ilişkilerin derinleşmesine önemli katkılarda bulunması sebebiyle “Altın Işıkla DEVAMI...
En Çok Okunanlar Son Eklenenler
Döküm Demir / Çelik Otomotiv Sanayi
YAYIN AKIŞI
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM