Metal Dünyası

Çelik

Demir

Maden

Alüminyum

Döküm

E-Dergi SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK KVKK İLETİŞİM
Kompozit İşlemede İstenmeyen Sürprizler Yok

Sandvik Coromant, CoroDrill® 863-O matkap ile tok kompozit işleme alanına öngörülebilir takım aşınmasını getiriyor. Yakın zamanda yapılan bir ankete göre her üç üreticiden biri otomasyon takımlarına yatırım yapmayı hızlandırmayı düşündüğünü söylüyor. Peki bu kompozit malzemeleri işleme gibi zorlu bir iş alanına nasıl uygulanacak? Burada, Sandvik Coromant’ta Global Ürün Müdürü olarak görev alan Aaron Howcroft, CoroDrill® 863-O kesici takımın kimyasal buhar biriktirme (CVD) teknolojisi sayesinde üreticilerin kompozitleri işleme yaklaşımlarını yeniden düşünmelerine nasıl yardımcı olabileceğini açıklıyor. 

 

Havacılık sanayisindeki çoğu parçada delik delme sırasında, üreticilerin deliği doğru delmek için üç şansı var. Bu üç şanstan sonra deliği gerekli tasarım spesifikasyonları dahilinde yeniden işlemek imkansız hale geliyor. Deliklerden biri bile çap, yüzey ince işleme veya delaminasyon gibi işlemlerden birinde başarısız olursa, parçanın tamamı hurdaya çıkarılıyor. Havacılık sanayisindeki parçaların ne kadar değerli olduğunu göz önünde bulunduracak olursak, delik işleme oldukça riskli bir iş. Bu, özellikle işlemeye yeni talepler getiren kompozit malzemelerde delik delerken geçerli. 

 

Delik işleme, kompozitlerle çalışırken en yaygın işleme proseslerinden biri olarak ortaya çıktı. Farklı fiziksel ve kimyasal özelliklere sahip iki veya daha fazla malzemeyi birleştiren kompozit malzemelerin işlenmesi, malzemenin fiber kısmının kesilmesini veya kopmasını içerir. Bu işlem doğru yapılmazsa, kompozit malzemelerin tabakaları ait oldukları yerden sıyrılır. Bu durum, Sandvik Coromant’ın müşterilerine göre üretimde en sınırlayıcı faktör olan delaminasyon olarak bilinir. 

 

Delaminasyon delik kalitesini ve tekrarlanabilirliği, nihai ürünün kalitesini ve bütünlüğünü ve üreticinin karını etkiler. Burada bütünlük ifadesini kullandım, çünkü; iyi delik kalitesi, parça arızasının önlenmesi için çok önemlidir ve deliklerin işlemesi veya ince talaş işlemesi için kullanılan imalat prosesleri tarafından belirlenir. Kompozit işleme sırasında oluşan ısının miktarı da çok önemlidir. Malzemenin zayıf ısı iletimi ve talaşların olmaması, malzemenin liflerini bir arada tutan reçine için risk oluşturur. Bir diğer ifadeyle, kompozitlerin işlenmesi, aksi takdirde gözden kaçabilecek olan işleme sürecindeki zayıflığı aydınlatır. Bu zayıflıklar, pazarda bulunan kompozit malzemelerin artan ürün yelpazesi ve öngörülemezliği ile vurgulanmaktadır. Bu da rekabetçi işlemeyi bir zorluk haline getirir.

 

Peki şimdi neden bundan bahsediyorum? COVID-19 döneminde delik işlemenin tartışmasız şekilde her zamankinden daha önemli olduğu su götürmez bir gerçek. Euromonitor International araştırmasına göre, şirketlerin yaklaşık %50’si dijital stratejilerini yeniden şekillendirmeyi planlıyor. Euromonitor’ın Voice of the Industry 2020 anketine göre, her üç katılımcıdan biri otomasyon takımlarına yatırım yapmayı hızlandıracağını söyledi. Dolayısıyla insansız ışıksız üretim senaryolarında bu deliklerin doğru şekilde delinmesi gerekiyor. Bu yüzden, üreticilerin kompozitlerde nasıl delik deleceklerini yeniden düşünmeye devam etmeleri gerekiyor. 

 

Öngörülebilir aşınma
Delik yüzey bütünlüğünün havacılık sanayisi üreticileri için gerçek bir endişe kaynağı olduğunu tespit ettik. Peki bu endişelerin ele alınmasında takımlar nasıl bir rol oynayabilir ve daha iyi bir matkap bir otomasyon stratejisine nasıl fayda sağlayabilir? 

 

Gelin önce üreticilerin çabaladıkları ideale bir göz atalım. İyi kalitede, tutarlı ve tekrarlanabilir delikler istiyorlar. Elbette tüm takımlar eninde sonunda bir gün yıpranacak. Ama bu aşınma, takımdan takıma tutarlı ve öngörülebilir olmalıdır. Öngörülebilir aşınmanın önemini ne kadar vurgulasam az. Genellikle bir CNC, arıza noktasında takımı çıkarmak için programlanır. Dolayısıyla matkabın kullanım ömrü tutarlı değilse, korkunç ama gerçekçi bir senaryoda, satın aldığınız çoğu ürünün takım ömrünü %50 azaltabilirsiniz. Sandvik Coromant müşterilerine bir matkap tedarik ettiğinde matkabın; koşullar ne olursa olsun, her seferinde öngörülebilir bir süre boyunca dayanacağını garanti edebilmeliyiz!

 

İyileştirilmiş tasarım 
İşte bu yüzden Sandvik Coromant karbon fiber takviyeli (CFRP) ve cam elyaf takviyeli (GFRP) malzemeler dahil olmak üzere kompozitler için CoroDrill® 863-O yüksek performanslı matkabı geliştirdi. Bu matkap, kompozit malzemelerden geniş ölçüde yararlanan ve uçak şasileri ve diğer parçaların üretiminde kompozit malzemeler kullanan havacılık sanayisi gibi, takım başına daha fazla delme işlemi gerektiren sanayilere odaklanılarak tasarlanmıştır.

 

CoroDrill® 863-O (O sadece kompozit uygulamalarını ifade eder) takımını geliştirmek için, ilk yaptığımız şey bunu havacılık sanayisinde delaminasyona en yatkın malzemeye uygulamak oldu. Özellikle, en yaygın olarak havacılık sanayisinde kanatlarda ve uçak gövdesinde kullanılan, soyulma katı olmayan veya sırtı dokumasız tek yönlü laminatı seçtik. Takımların kullanım ömrü boyunca tam olarak ne kadar delaminasyon yaşadığımızı belirlemek için delaminasyonu dijital olarak haritalandırdık. Bilgisayar sistemi, herhangi bir delikte kabul edeceğimiz delaminasyon miktarı anlamına gelen çok sıkı toleranslarla kuruldu. Elde edilen verilerden, helis açısı veya matkabın etrafındaki spiral kanal gibi matkabın tasarımının temel yönlerini optimize edebildik. Daha yüksek bir helis, talaş tahliyesinde avantaj sağlar, böylece çıkış tarafındaki delaminasyonu azaltmaya yardımcı olabilir. Bunun tersine, çok yüksek bir sarmal da giriş tarafındaki kompozit malzemedeki tabakaları ayırabilir. Her iki durumda da bu etken, tabakaların veya liflerin deliğe sarkmasına neden olabilir. CoroDrill 863-O’nun diğer başlıca özellikleri ise profili ve kalitesidir. Kompozit malzemeler homojen değildir ve bir üretim çalışmasında herhangi bir yeni malzemenin görünümü, kendi kalınlığı, kompozisyon türü vb. gibi benzersiz zorluklar sunar. CoroDrill 863-O’ün üstün özellikleri, herhangi bir malzemenin üstesinden gelmek için tasarlanmıştır. 

 

Gelelim kalite konusuna. Karbürün kesme geometrisi ve takım sapı açısından takımı güçlendirmesi sayesinde karbür matkaplar, havacılık sanayisi parçalarını işlemek için çok uygundur. Bu da kesme işlemini iyileştirir, boşluğu ve malzeme tahliyesini maksimuma çıkarır. Ancak kompozitlerin aşındırıcı doğası nedeniyle karbür de hızlı aşınır. Bu özellikle otomatikleştirilmiş üretim kurulumları için sorun teşkil eder.

 

Bunun üstesinden gelmek için, CoroDrill 863-O kimyasal buhar biriktirme (CVD) teknolojisi ile donatılmıştır. CVD, kompozitleri ve istiflenmiş malzemeleri işlemek için ideal, çok sert bir takım malzemesidir. Tüm kesme kenarı boyunca CVD tabakaları uygulamak çok daha uzun takım ömrü sağlayabilir ve CVD’nin düşük sürtünme katsayısı ve yüksek ısı iletkenliği nedeniyle, takımın kesme kenarları talaş yığılmasına (BUE) karşı daha az hassastır. CVD’nin keskin kalması bu ısıyı ortadan kaldırır ve düşük sürtünmeye sahiptir. Böylece deliklerde sorun oluşma eğilimini en aza indirir. Bu nedenle CVD kalitesi, delik sayısının yüksek olduğu ve daha yüksek verimliliğin gerekli olduğu yerlerde tercih edilir.

 

İyi donanımlı robotlar ve saha testi
Büyüyen CoroDrill 863 ailesi, hem CNC’lerde hem de üretim hattındaki robotlarda üreticilerin otomatikleştirilmiş üretim kurulumlarından yararlanıyor. Karbür, çok kristalli elmas (PCD) ve CVD kaplama seçeneklerinde mevcut olduğu için matkap, insansız veya ışıksız uygulamalarda her türlü zor malzeme tipini (kompozitler, alüminyum, titanyum, ısıl dirençli süper alaşımlar ve paslanmaz çelikler) işleyebilir. Laboratuvardan çıktıktan sonra CoroDrill 863-O’nun performansı, bir karbon fiber iş parçasına delikler açılarak test edildi. Mühendisler, malzemenin üstün ağırlık mukavemet oranı sayesinde daha hafif uçak yapıları yapmaya çalıştıkları için karbon fiber, havacılık sanayisi uygulamalarında popüler bir malzeme seçimidir. 

 

Ortalama 0,25 inç kalınlığa sahip bir parça, kompozit malzemelerde gelişmiş aşınma direnci için O1AD adlı kendi CVD varyantımızı kullanan CoroDrill® 863-O geometrisi ile iki set delik delme işlemine tabi tutuldu. İlk olarak, iş parçası 6,37 mm (0,25 inç) kesme çapına (DC) sahip 863-O matkapla işlendi. İkincisinde ise 4,85 mm (0,191 inç) kesme çapı ile işlendi.

 

863-O her iki sette ve tüm takımlarda mükemmel sonuçlar sağladı. Karbon fiberde 6,37 mm (0,25 inç) kesme çapında 400 delik ve 4,85 mm (0,191 inç) kesme çapında 560 delik delindi, takım ömürlerinin henüz erken bir aşamasında bile sonuçlar laboratuvar testleriyle oldukça iyi eşleşti. Müşterilerimizin takım ömrünü öngörmesini ve tahmin etmesini sağlayan bir sistem olan Sandvik Coromant’ın Capacity Data Management (Kapasite Veri Yönetimi) sistemini kullanarak, güvenli bir takım ömrü tahmininde bulunduk. Genel olarak bu, ürünün kompozit işlemede mükemmel takım ömrü, daha az takım değişiklikleri, tekrarlanabilir ve güvenilir performans sağlama gibi yeteneklerini gösterir. Daha da önemlisi, tüm delikler, her iki test çalışması boyunca giriş veya çıkışta düşük seviyelerde delaminasyon gösterdi. 

 

Sonuç olarak özel kesici takımların, özellikle kompozit veya istiflenmiş malzemelerden yapılan parçalarda delik işlemede başarıya ulaşmak için kritik öneme sahip olduğu çok açık. 863-O matkap gibi takımlar, sert kompozit malzemeler işlemede bile, şirketlerin uygulamalarını tamamen otomatikleştirmelerine yardımcı olma konusunda çok önemli bir rol oynayabilir.

 

Paylaş Tweet Paylaş
3530 kez okundu
HABERLER
MAGMA 9. Geleneksel Kullanıcı Toplantısı
MAGMA Türkiye, kullanıcıları ile 3 Ekim 2025 tarihinde JW Marriott İstanbul Marmara Sea Otel’de buluştu.   MAGMA, Türkiye’deki kullanıcılarıyla bir araya gelme ve bilgi DEVAMI...
Kadın İstihdamı Türk Sanayinin Geleceğini Şekillendiriyor
Güriş Sanayi Grubu şirketlerinden ve Türkiye’nin en büyük döküm fabrikasına sahip olan Döktaş, üretimin operasyonel süreçlerinde kadın istih DEVAMI...
Rezistans Sanayici ve İş İnsanları Derneği (RESİDER) İlk Genel Kurulunu Gerçekleşti
Rezistans sektörü, Türkiye sanayisinin görünmeyen ama stratejik halkası olarak geleceğe hazırlanıyor.   Rezistans Sanayici ve İş İnsanları Derneği (RESİDER) ilk Olağa DEVAMI...
Cevher Mesleki Eğitim Merkezi Yeni Mezunlarını Verdi
Cevher Grubu’nun 42 yıl önce İzmir’de kurduğu çıraklık okulunun 2025 yılı başında Mesleki Eğitim Merkezi’ne dönüştürülmesiyle hayat bulan Cevher MES DEVAMI...
Arçelik ve Beko, TEGV’le Geleceğe İz Bırakıyor: Atıklar Eğitime Dönüşüyor
Sanatın dönüştürücü gücü, bu kez eğitime ışık tutuyor. Arçelik ve Beko’nun AEEE (Atık Elektrikli ve Elektronik Eşyalar) geri dönüşüm te DEVAMI...
Ölçümle Şekillenen Başarı: Mitutoyo Avrupa’nın Yeni Başkanı Büyüme Planlarını Açıklıyor
Mitutoyo Avrupa’nın yeni Başkanı olarak atanan Ray Penny, 57 yıllık Mitutoyo Avrupa tarihinde bu göreve gelen ilk Japon olmayan yönetici oldu. Bu gelişme, şirketin liderlik yaklaşımı DEVAMI...
Galsiad Yönetim Kurulu Sistem Makina’da Toplandı
Girişimci Alüminyum Sanayicileri ve İş İnsanları Derneği (GALSİAD) Yönetim Kurulu, dernek üyesi ve Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı (Teknik) Sayın Bülent Çivici&rsquo DEVAMI...
Galsiad Olağan Genel Kurulu Cemile Sultan Korusu’nda Gerçekleşti: Alüminyum Sektörünün Geleceği Masaya Yatırıldı
Girişimci Alüminyum Sanayicileri ve İş İnsanları Derneği (GALSİAD), 2025-2027 dönemi Olağan Genel Kurul Toplantısı’nı 19 Haziran 2025 tarihinde İstanbul Cemile Sultan Korusu’nd DEVAMI...
GALSİAD Yeni Yönetim Kurulu Görev Dağılımını Tamamladı: Sektörün Dinamikleri İçin Güçlü Kadro
Girişimci Alüminyum Sanayicileri ve İş İnsanları Derneği (GALSİAD), geçtiğimiz günlerde başarıyla gerçekleştirdiği Olağan Genel Kurul toplantısının ardından, 2025-2027 dö DEVAMI...
Saint-Gobain Aşındırıcı Markası Norton Türkiye’de Büyümesini Sürdürüyor
Saint-Gobain çatısı altında faaliyet gösteren Norton, taşlama, kesme, finisaj ve polisaj çözümleriyle aşındırıcı sektöründe 140 yıllık köklü ge&ccedi DEVAMI...
Çin Menşeli Kalitesiz Ürünler Yerli Sanayiyi Tehdit Ediyor
Sanayi Egemenliğinin Kaybı: Çin Devlet Destekli İthalatla Tasfiye Edilen Bir Sektör KOMSAD Genel Sekreteri ve Sektör Temsilcileri fuar nedeniyle bulundukları İstanbul’da bir ar DEVAMI...
20-22 Mart Tarihleri Arasında Torin, Ecta Konferansına Ev Sahipliği Yaptı 100’Den Fazla Operatör Etkinliğe Katıldı
100’den fazla operatör, Avrupa’daki endüstriyel kullanım amaçlı işleme aletleri üreticilerini temsil eden Avrupa Kesici Takımlar Derneği’nin yıllık konferansı o DEVAMI...
TürkTraktör 2025 Yılı İlk Çeyrek Finansal Sonuçlarını Açıkladı
Türkiye otomotiv sektörünün faaliyetteki en köklü üreticisi TürkTraktör, 2025 yılı ilk çeyrek finansal sonuçlarını açıkladı. Tü DEVAMI...
Ekonomi Zirvesi’nde Küresel Krizler, Politikalar ve Dönüşüm Masaya Yatırıldı
İstanbul Ticaret Üniversitesi Ekonomi Topluluğu tarafından bu yıl üçüncüsü düzenlenen Ekonomi Zirvesi’nde, akademisyenler ve ekonomistler makroekonomik istik DEVAMI...
Heyecanla Bekleniyor – Düsseldorf’ta Kaynak ve Kesme Sanayine Yönelik Tamamen Yeni Bir Fuar Formatı
Messe Düsseldorf, USE 2027 ile fuarcılık sektörüne yeni bir soluk getiriyor.   Düsseldorf, 6 Mart 2025 – Yeni bir platforma duyulan ihtiyaç için sekt&o DEVAMI...
Kutes ve Alman Devi Schaeffler Stratejik İş Ortaklığına İmza Attı
30 yılı aşan tecrübesiyle başta 9 farklı sektöre küresel standartlarda yeşil üretim felsefesiyle hizmet veren Kutes,  küresel çapta lider otomotiv ve sanayi teda DEVAMI...
TÜSAYDER Başkani Meriç Atalay: Türkiye Üretkenlik ve Verimlilikte 40. Sıraya Geriledi, Değişime Adapte Olma Hızımızı Arttırmak Zorundayız
TÜSAYDER tarafından bu yıl 12’ncisi düzenlenen Satın Alma ve Tedarik Yönetimi Zirvesi – STZ 25, iş dünyasından yüzlerce profesyonelin katılımıyla gerçekle DEVAMI...
Creavit Türkiye, Responsible® Programına Kabul Edildi!
Creavit Türkiye, Ticaret Bakanlığı’nın 30 Temmuz’da duyurduğu Responsible® - Yeşil Mutabakata Uyum Projesi Destek Programı’na kabul edilerek sürdürülebilirl DEVAMI...
2. Milli Havacılık Endüstrisi Çalıştayı Yoğun Katılımla Gerçekleşti
Dünyada havacılık endüstrisi üretimine yönelik düzenlemeleri ve kalite standartlarını belirleyen Uluslararası Havacılık Kalite Grubu (IAQG)’nun Türkiye’deki DEVAMI...
AGTOS - Güçlü Bir Ortakla Daha Fazla Büyüme
Almanya’nın Emsdetten kentinde 2001 yılında kurulan AGTOS, türbinli kumlama makinelerinin tasarımı ve üretimi konusunda uzmanlaşmıştır. Şirketin Konin, Polonya’daki fabrikasında DEVAMI...
İnci Holding Yönetim Kurulu Üyesi Perihan İnci Japonya Devlet Nişanı ile Onurlandırıldı
İnci Holding Yönetim Kurulu Üyesi Perihan İnci,  Japonya ile Türkiye arasındaki ekonomik ilişkilerin derinleşmesine önemli katkılarda bulunması sebebiyle “Altın Işıkla DEVAMI...
En Çok Okunanlar Son Eklenenler
Döküm Demir / Çelik Otomotiv Sanayi
YAYIN AKIŞI
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM