Yurtdışı pazarlarda artan rekabet şirketleri yeni arayışlara zorluyor. KOBİ ölçeğindeki firmaların üretim ve pazarlamada birleşmesini hedefleyen Uluslararası Rekabetçiliğin Geliştirilmesinin Desteklenmesi (URGE) projesi rekabette önemli bir silah haline geldi. İstanbul Demir ve Demir Dışı Metaller İhracatçıları Birliği’nin (İDDMİB) en az 30 firmadan oluşturduğu ve çoğu benzer alanlarda üretim yapan KOBİ kümeleri hedef pazarlara birlikte gidiyor, kendi ürünleri yanında komşusunun da ürününün pazarlıyor. Sistem sayesinde, firmalar artık rakip değil tek şirket gibi çalışıyor.
“Komşumdan da al indirim yapayım”
Oluşturulan grupların hedef pazarlara giderek ürünlerini pazarladıklarına vurgu yapan İDDMİB Yönetim Kurulu Başkanı Tahsin Öztiryaki, “Ortak hareket etme bilinci mevcut pazarlarda da kendisini gösterdi. Firmalar artık dış pazarlarda birbirlerine rakip değil tek şirket gibi ürün pazarlıyor. Örneğin tencere üreten firmanın ihracat müdürü müşterisine ‘komşu firmam da bıçak, bardak üretiyor. Ondan alım yaparsanız ekstra indirim yaparız’ diyor. Sektör ihracat hedefine doğru hep birlikte ilerliyor” dedi.
‘Mix Konteyner’ taşıma maliyetlerini yüzde 30 azalttı
Türk firmaların ihraç pazarlarındaki ortak hareket etme bilinci, nakliyede de etkili oldu. Geliştirilen “Mix Konteyner” sistemi firmaların nakliye masraflarını yüzde 30’a kadar azalttı. Ekonominin zorda olduğu günlerde Avrupa için Türkiye’den verilen her siparişi çok önemli hale getirdiğini belirten Tahsin Öztiryaki şöyle konuştu:
“Avrupa’daki müşteri Çin’den 50 konteyner sipariş edip üç ay beklemek yerine Türkiye’ye yöneliyordu. ‘Mix Konteyner’ dediğimiz sistemle Çin’in önüne geçmeyi başardık. Üretici sadece çelik tencereyi koyup göndermiyor. İthalatçı firmanın diğer ihtiyaçlarını da yerli üreticilerle anlaşarak karşılıyor. Yani bir ihracatta hem bardak, hem tencere, hem plastik satabiliyor. Böylece Çin ile aramızdaki sert rekabette öne çıkabiliyoruz. Bu sistemle fiyat avantajını yakalayabiliyoruz. Firmalar artık Bir nevi diğer firmanın da pazarlama müdürü gibi çalışıyor. Böylece lojistik maliyeti yüzde 30 düşerken, satışlarımızda da aynı oranda artış oldu.”
Dünya mutfaklarında Made in Turkey imzası
Son yıllarda yapılan yatırımlar ve Ar-ge çalışmalarıyla Türkiye’nin mutfak imalatında dünyada aranılan ülke konumuna geldiğini kaydeden İDDMİB Başkanı Tahsin Öztiryaki “Türk mutfak sektörünün ihracat büyüklüğü 4 milyar dolara ulaştı. Bunun 1.6 milyar dolarlık kısmı ise endüstriyel mutfak ihracatından oluşuyor. Sektörde faaliyet gösteren 300 e yakın firma, dünyanın her yerine endüstriyel mutfak ihraç ediyor. Avrupa’ya baktığımızda, mutfak imalatının dört ana ülkesi arasındayız ve bu konuda çok başarılıyız. Öyle ki, Avrupalı ve Asyalı gıda zincirleri Türk mutfak üreticilerinin peşindeler. Bugün dünyanın bir çok ülkesinde de restoranların ve otellerin mutfaklarını Türkler yapıyor. Son olarak Kış Olimpiyatları’nın düzenlediği Rusya’nın Soçi şehrindeki otellerin yarısının mutfağını biz yaptık. Bu alanda bir çok zincir marka Türk firmalarının kapısını çalmaya başladı” diye konuştu
İç pazarda da artış var
Türkiye’de son dönemlerde yemek alışkanlıklarındaki değişime dikkat çeken Tahsin Öztiryaki, “Türk insanı artık daha çok dışarıda yemek yiyor. Yeni restoranlar açılıyor. Steak House ve yabancı restoranlara yatırım her geçen gün artıyor. Bu durum bizim işlerimize de yansıyor. Türk mutfak imalatçıları restoranların sayısının artmasıyla önemli bir büyüme yakaladı” dedi.