Metal Dünyası

Çelik

Demir

Maden

Alüminyum

Döküm

E-Dergi SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK KVKK İLETİŞİM
Cüneyt Dinçel
Cüneyt Dinçel
cuneyt_dincel@hotmail.com
Kriz Fırtınasında İşletmeler Nasıl Yönetilmeli?

“Sakin sular, geminin omurgasını güçlendirip, yeni rüzgarlarla hızla yol alacağı bir hazırlık limanıdır.”

 

Yıllardır demirin kokusunu, eriyik metalin sıcaklığını ciğerlerime çekmiş biri olarak, size bugün başka bir sıcaktan, ekonomik krizlerin yakıcı olabilen etkisinden bahsetmek istiyorum.

 

Hayal edin, dökümhanelerimiz, her biri okyanusta yol alan güçlü birer gemi gibi. Çarkları dönüyor, filikalar iniyor kalkıyor, yükler taşınıyor…

 

Her şey tıkırında giderken, ufukta kara bulutlar beliriyor ve aniden, fırtına kopuyor. İşte o fırtına, ekonomik krizler!

 

Peki, bu fırtına, gemilerimizi, yani dökümhanelerimizi nasıl savurur?

 

Fırtınanın Gemilerimizdeki Etkileri (Ekonomik Krizlerin Yansımaları):
1. Yük Taşımacılığı Durur, Güverte Boşalır:
Normalde geminin ambarları tıka basa dolu olurdu, sürekli yeni siparişler gelirdi. Ama fırtına kopunca, limanlar kapanır, ticaret yavaşlar. Otomotivden inşaata, makine üretiminden ev aletlerine kadar her sektörde gemilerin seferleri azalır. Yani, dökümhanenizin en önemli gelir kaynağı olan siparişler durulur, ambarlar boşalır.

2. Yakıt Pompaları Bozulur, Erzak Pahalılaşır: Geminin motoru yakıta, personel ise erzağa ihtiyaç duyar. Krizde, yakıt (enerji) ve erzak (hammadde – hurda, alaşım elementleri, kimyasallar) fiyatları kontrolden çıkar, döviz kuru kasırgası her şeyi katlar. Bir bakarsınız, maliyetler Everest Dağı gibi yükselmiş, gemiyi yürütmek imkansız hale gelmiş.

3. Kaptan Köşkünde Alarm Çalar, Kasa Delinir: Gemiye yakıt alacak, personelin maaşını ödeyecek, liman ücretlerini karşılayacak para bulmak zorlaşır. Bankalar kredi musluklarını sıkıca kapatır. Müşterilerden alacaklar gecikir, hatta gelmez. Geminin kasası boşalır, alacaklar uzar gider, adeta delik bir kova gibi olur.

4. Deniz Kavgaya Döner, Herkes Yükünü Kaptırmamak İçin Çabalar: Okyanustaki balık bolluğu azalınca, herkes o birkaç balığı kapmak için birbirine girer. Döküm sektöründe de durum aynıdır. Azalan siparişler için acımasız bir fiyat rekabeti başlar. Fiyatlar dibe vururken, artan maliyetlerle birlikte geminin kar marjı, adeta su yüzüne çıkmış bir batık gibi görünür.

5. Tayfa Huzursuzlaşır, Bazıları Gemiden İnmek İster: Fırtına uzadıkça, tayfa (çalışanlar) arasında huzursuzluk başlar. İşten çıkarmalar veya kısa çalışma gibi zorlu kararlar alınmak zorunda kalınabilir. Deneyimli denizcileri kaybetme riski belirir, bu da fırtına sonrası gemiyi yeniden denize açarken büyük bir sorun yaratır.

6. Yeni Seyahat Planları Ertelemeye Girer: Normalde gemiyi modernize edecek, yeni rotalar keşfedecek yatırımlar düşünülürdü. Ama krizde, belirsizlik yüzünden tüm bu planlar buzdolabına kaldırılır. Bu da uzun vadede geminin diğer filolarla rekabet gücünü zayıflatır.

 

Fırtınayı Atlatmak İçin Gemiyi Nasıl Yöneteceğiz? (Kriz Dönemi Yönetimi):
Krizler gemilerimizi sarsar, evet. Ama iyi bir kaptan ve tecrübeli bir mürettebatla bu fırtınalar atlatılabilir. İşte gemiyi limana sağ salim ulaştırmanın yolları:

 

1. Kaptan Köşkünden Denizi İyi Okumak (Finansal Yönetim):
• Kasanın Nabzını Tutmak: Alacaklar ve ödemeleri akıllıca planlayın. Geminin kasası adeta bir kalp gibi atmalı.

• Gereksiz Yükleri Atmak: Yakıt tüketimini en aza indirin.. Her maliyet kalemini tek tek inceleyip tasarruf yolları bulun.

• Can Simitlerini Kullanmak: Bankalarla ilişkileri iyi tutun gerekirse kredi yapılandırması isteyin. Devletin sunduğu destek ve teşviklere bakın. Geminin bir can simidi her zaman olmalı.

 

2. Makine Dairesini Tıkır Tıkır Çalıştırmak (Operasyonel Mükemmeliyet):
• Motoru Yağlamak:
Üretim süreçlerini sürekli kontrol edin. Hata oranlarını düşürün, firesiz çalışın. Geminin motoru kusursuz işlemeli.

• Yakıtı Akıllı Kullanmak: Enerji verimliliği projelerine hız verin. Daha az yakıtla daha çok yol almak için teknolojiyi kullanın. Geminin ışıkları bile az elektrik harcamalı.

• Bakımları Aksatmamak: Geminin arıza yapmaması için düzenli bakımları ihmal etmeyin. Fırtınada en son isteyeceğiniz şey, motorun durmasıdır.

 

3. Yeni Rotalar Keşfetmek, Ticaret Yollarını Genişletmek (Stratejik Pazarlama):
• Yük Çeşitliliği:
Sadece tek bir limana mal taşımayın. Yeni limanlara, yeni ülkelere açılın. Farklı sektörlere hizmet verin. Geminin ambarına farklı türde yükler koyun.

• Sadece Fiyat Değil, Hizmet Satmak: Müşterileriniz sizinle çalışmayı bir “ayrıcalık” olarak görmeli.

Deniz Fenerlerini Çoğaltmak: Geminizin ışıklarını daha uzaklardan görünür kılın.

 

Tayfanın Moralini Yüksek Tutmak (İnsan Kaynakları):
• Tecrübeli Denizcileri Korumak:
En değerli varlığınız, yılların tecrübesine sahip denizcilerdir. Onları kaybetmemek için elinizden geleni yapın. Gerekirse esnek çalışma modelleri geliştirin.

• Eğitimlere Devam Etmek: Fırtına dindiğinde gemiyi daha iyi yönetmeleri için tayfayı eğitin, yeni beceriler kazandırın. Onlar, geminin geleceğidir.

• Açık İletişim: Kaptan, tayfasıyla sürekli iletişimde olmalı. Geminin durumu, alınan kararlar açıkça paylaşılmalı. Denizciler kendilerini güvende ve değerli hissetmeli.

 

Ufukta Yeni Adalar Keşfetmek (Ar-Ge ve İnovasyon):
• Kısa vadede zor olsa da, uzun vadede geminizin ayakta kalması için yeni rotalar, yeni gemi tasarımları, yeni teknolojiler üzerinde çalışmaya devam edin. Fırtına dindikten sonra, geminiz daha güçlü ve modern olmalı.

 

Unutmayın, hiçbir fırtına sonsuza dek sürmez. Önemli olan, fırtına anında doğru kararları almak, gemiyi sağlam tutmak ve tayfanın motivasyonunu korumaktır. Dökümhanelerimiz, bu ülkenin sanayi gemileri. Bu fırtınaları atlattığımızda, daha tecrübeli, daha güçlü ve ufukta bizi bekleyen daha parlak bir geleceğe doğru yol almaya devam edeceğiz.

 

Pruvanız neta, rüzgarınız kolayına olsun!

Paylaş Tweet Paylaş
53902 kez okundu
YAZARIN DİĞER HABERLERİ
Kriz Fırtınasında İşletmeler Nasıl Yönetilmeli?
“Sakin sular, geminin omurgasını güçlendirip, yeni rüzgarlarla hızla yol alacağı bir hazırlık limanıdır.”   Yıllardır demirin kokusunu, eriyik metalin sıc DEVAMI...
Borofen ve İki Boyutlu Malzemelerin Metalürji ve Malzeme Bilimi’ndeki Potansiyelleri
“Yenilik, geleceği şekillendiren en güçlü araçtır. Borofen gibi malzemeler de bu yeniliğin bir parçası olarak endüstride önemli bir potansiyele sahiptir. DEVAMI...
Krizde Miyiz?
Değerli Okurlar    Bir süredir yazılarıma ara verip gelişmeleri izledim. Sebebi yılın ilk çeyreğinde ayak seslerinin duyulduğu, sonrasında derinleşmeye başlayan ve şu anda deva DEVAMI...
Döküm Sektöründe Global Rekabet ve Türkiye’nin Durumu
Döküm sektörü, modern endüstrinin temel yapı taşlarından biri olarak, otomotivden havacılığa, enerjiden inşaata kadar birçok sektöre ürün sağlamaktadır. DEVAMI...
Eklemeli İmalat, Metal Döküm Süreçlerini Dönüştürebilir Mi?
“Rüzgarın yönünü değiştiremediğinde, yelkenlerini rüzgara göre ayarla.”                     & DEVAMI...
Paslanmaz Çelik Üretiminde Yeni Trendler Ne Olmalı?
Türkiye’de paslanmaz çelik üretimi için ön çalışmalar başlatıldı. “Milli Sanayi Hamlesi’nde Döküm Stratejileri” adlı yazımda da bu DEVAMI...
Titanyum ve Nikel Süperalaşım Dövme Teknolojileri
Titanyum ve Nikel süperalaşım dövme teknolojileri, metal endüstrisinde önemli bir yer tutmaktadır. Bu alaşımların benzersiz mekanik özellikleri, yüksek sıcaklık dayanımı DEVAMI...
Savaşın ve Çin’in Kıskacında Türk Döküm Sektörü
Karmaşıklıkta sadeliği bulun. Uyuşmazlıkta ahengi bulun. Fırsat, zorlukların arasında yatar.                             &nb DEVAMI...
Yeşil Ekonomi Dönüşümünde Döküm Sektörünün Yeşil Yolu
Yaprak yeşili, gök mavisi çocuklarımız renklerin varisi…                               DEVAMI...
Dökümhaneler İçin Yenilikçi Yaklaşımlar ve Global Trendler Ne Olmalı?
Yaşama gücünü yitirmeyen her eskiyi severiz ama bizi tüm gücüyle yaşatacak tek unsur; yeniliktir. - L. Fontane   Döküm endüstrisi, tarihi boyunca s& DEVAMI...
Yeni Malzemeler ve Gelişmiş Metalürji ile Geleceğin Dünyası
Durmadığın Sürece Ne Kadar Yavaş Gittiğin Önemli Değildir. Konfüçyüs   Bilim ve mühendislik alanında sürekli değişiklikler olmakta, yeni malzemeler ve geliş DEVAMI...
SEKTÖREL HABERLER
Dijital Yaşam Korumasının Lideri ESET
Siber güvenlik alanında dünya lideri olan  ESET,  IDC MarketScape’de Dijital Yaşam Korumada “Lider” olarak seçildi.    IDC MarketScape’in değerlendirmesinde “ESET, güve DEVAMI...
Başarılı İşletmelerin Temelinde Güçlü Siber Güvenlik Yatırımları Var
Her yıl Ekim ayı boyunca kutlanan Siber Güvenlik Farkındalık Ayı, şirketlerin siber riskleri daha iyi anlaması, farkındalığı eyleme dönüştürmesi ve güvenliği önceliklendirmesi için önemli bir fırsat s DEVAMI...
Borçelik, “Bu İş Eşitlik İşi” ile TEGEP Öğrenme ve Gelişim Ödülleri’nde Sosyal Etki Ödülünü Kazandı
Borçelik’in, Bursa İş Kadınları ve Yöneticileri Derneği (BUİKAD) ve Nilüfer Organize Sanayi Bölgesi (NOSAB) iş birliğiyle yürüttüğü “Bu İş Eşitlik İşi” projesi, TEGEP Öğrenme ve DEVAMI...
2025’in Zirvesindeki Tehdit: SnakeStealer
Bilgi hırsızları, dijital dünyanın en kalıcı tehditlerden biri olmaya devam ediyor Oturum açma bilgileri, finansal veriler ve kripto para cüzdanları gibi hassas bilgileri hedef alan bu yazılımlar, sistemlere sessizce sızarak DEVAMI...
İş Teklifi Sahte Casusluk Gerçek
Siber güvenlik alanında dünya lideri olan ESET, Kuzey Kore ile bağlantılı Lazarus grubu çatısı altında takip ettiği Operation DreamJob kampanyasının yeni bir örneğini gözlemledi. Kampanyada, savunma sanayisinde faal DEVAMI...
MISAD Yönetim Kurulu Ve Üyeleri Genel Değerlendirme İçin Bir Araya Geldi
11 Ekim tarihinde Cemile sultan korusunda bir araya gelen Metal ısıl işlem sanayicileri derneği üyeleri kahvaltı eşliğinde dernek tüzüğü, BHTS’26 ve ekonomi ve sektör sorunları üzerinde görüşmeler DEVAMI...
Yapay Zekâ İle Büyüyen Yeni Tehdit: Grokking
Sosyal mühendislik siber suçluların dolandırıcılık için yoğun olarak kullandığı yöntemler içerisinde yer alıyor. Çoğunlukla kimlik avı e-postaları, mesajlar veya telefon aramaları yolu kullanılarak yapıla DEVAMI...
Makine Zirvesi 2025 “Rekabetçilik” Kavramını Masaya Yatırıyor
Türkiye Makina Federasyonu (MAKFED) tarafından, makine sektörünün küresel rekabetteki konumunu güçlendirmek ve geleceğe yönelik ortak politikalar oluşturmak hedefiyle düzenlenen Makine Zirvesi 20 DEVAMI...
Yılın İlk 9 Aylık Döneminde Üretim Yüzde 3, İhracat Yüzde 6 Büyüdü!
Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) 2025 yılının ilk 9 aylık dönemine ilişkin verileri açıkladı. Geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 3 artış gösteren toplam üretim 1 milyon 31 bin 527 adet olarak ger&cce DEVAMI...
Siber Güvenlik Olmadan Endüstri 4.0 Sürdürülebilir Değil
Günümüzde üretim tesisleri artık arızalı makineler nedeniyle değil, siber saldırılar nedeniyle duruyor. Fidye yazılımları ve veri ihlalleri, üretim hatlarını sekteye uğratıyor; tedarik zincirlerini zorluyor ve marka g DEVAMI...
En Çok Okunanlar Son Eklenenler
Döküm Demir / Çelik Otomotiv Sanayi
YAYIN AKIŞI
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM