Metal Dünyası

Çelik

Demir

Maden

Alüminyum

Döküm

E-Dergi SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK KVKK İLETİŞİM
Dikey Döküm Yolluk Sistemlerinde Kanal Tasarımının MAGMA Yazılımı Kullanılarak Optimizasyonu ve Döküm Hatalarının Azaltılması Üzerine EtkileriGeri
A. R. Modaresi ve S. H. Mirzaei 
Asia Pearlite Casting Industries Co (API), Mühendislik Bölümü
 
Döküm kusurlarının ve bunların mekanik özellikler ve ekonomi üzerindeki etkilerinin önemi nedeniyle, dökümhanelerin büyük çoğunluğu bu kusurların önceden kestirilmesi ve ortadan kaldırılması konusuna odaklanmış bulunuyorlar.  Genellikle, döküm hatalarının en önemli parametrelerinden biri, yanlış yolluk sistemi tasarlanmasıdır.  Etkin yüksekliğin fazla olması nedeniyle, dikey döküm süreçlerinde dikey topuklarda eriyik hızı çok yüksektir ve bu hız kum kalıntılarının ve gaz boşlukları oluşma olasılığını artıracaktır, bu yüzden genellikle iki yöntem kullanılır, filtreleme ve topuk ekleme.  Ama filtrelemenin eriyik akış hızını düşürmesi ve maliyeti arttırması nedeniyle, bu sorunu ortadan kaldırmak için topuk ekleme çözümü önerilmektedir.
 
Bu çalışmanın amacı, kum kalıntısı ve üfleme delikleri oluşmasının azaltılması için, MAGMA yazılımı ile uygun geometri, konum ve boyutlarla topuk tasarlanmasıdır. İlk durumda, döküm modeli plakası üzerinde topuk bulunmamaktadır, ama dikey yolluk üzerinde hız çok yüksektir ve döküm parçalarında yukarıda belirtilen kusur bulunmaktadır (hem simülasyon canlandırmasında, hem de pratik uygulamada).  Ancak sırasıyla ikinci, üçüncü ve dördüncü durumlarda, model üzerinde kuyu tasarımını değiştirerek topuk ekledikten sonra, eriyiğin hızı azalmış ve dördüncü durumda hem kuramsal (MAGMA simülasyonu) olarak hem de uygulamada kum kalıntısı ve gaz üfleme deliği gibi herhangi bir kusur ortaya çıkmamıştır.
 
Anahtar Sözcükler: Dikey Döküm, Topuk, Simülasyon, MAGMA Yazılımı, Döküm Kusurları
 
1. Giriş
Döküm, üretimde en önemli süreçtir ve kum kalıba döküm, dökümhanelerde kullanılan en uygun yöntemdir. Sıvı metalin büyük bölümü kum kalıbın içine dökülebilir ve herhangi bir boyutta döküm mümkündür [1]. Dökme demirler yüksek mukavemet, aşınma direnci, işlenebilirlik ve dayanıklılık gibi aranan malzeme özelliklerinin benzersiz bir kombinasyonu olduğundan, tasarım mühendisine sunulan önemli endüstriyel malzemelerdendir [2].
Yüksek kaliteli bir metal döküm yapmak için temel unsurlardan biri, iyi bir yolluk sistemi tasarımıdır.  Yolluk sistemi, dökülen metalin kalıp boşluğuna üzerinden aktığı topuklardır.  Döküm, bir basınçsız döküm sistemiyle gerçekleştirildiği takdirde, iyi bir yolluk sistemi kullanımının önemi daha da artar. Kötü yolluk teknikleri kullanıldığı takdirde, yolluk sisteminden erimiş metalin akışı sırasında metalde oluşan hasar nedeniyle, her zaman düşük kaliteli bir döküm elde edilir. Hatta daha kötüsü de olabilir. Kalıplama malzemesi zayıf bir malzeme ise, doldurma sırasında kum kalıntısı, kumun döküm malzemesine karışımı durumu yaşanır [3].
 
Akışkanlar mekaniği kuralları hakkında yeterli bilgi sahibi olunmadan ve dökümhane simülasyon süreçlerini destekleyen bir bilgisayar yazılımının da bulunmaması durumunda, uygun bir yolluk sistemi tasarlamak gerçekten çok ciddi bir sorundur.
 
Maliyetlerin sürekli düşürülmesi ve kusurların azaltılması zorunluluğu, süreç mühendislerini sıvı metalin kalıp boşluğu içinde akış sürecini çok daha dikkatli bir şekilde analiz etmelerinin gerekli olduğunu ortaya çıkarmıştır.  Dökümhane süreç simülasyonunda MAGMA gibi bir bilgisayar yazılımının kullanılması, kalıp boşluğunun doldurulması, erimiş parçacıkların akış mesafesi ve eriyiğin hareket yönünün önceden kestirilebilmesini mümkün kılmaktadır. MAGMA yazılımından elde edilen parametrelerin, döküm kusurlarına ve dökümün nihai özelliklerine etkisi büyüktür. Uygun kalıp doldurma, çeşitli teknoloji kurallarına uyulmasını gerektiren uygun bir yolluk sisteminin yapılandırılmasıyla elde edilebilir,
 
Örneğin:
• Dökümün sürekliliğinin sağlanması ve sıvı metalin türbülanslı akışının önlenmesi;
• Döküm potasından dökme sırasında veya kalıp duvarlarında boğucu hava ve gazların önüne geçilmesi;
• Kalıp boşluğunun yavaş yavaş ve belirli bir akış hızı ile beslenmesi;
• Cüruf ve diğer metalik olmayan yabancı maddelerin tutulup alıkonması.
 
Metal oksitler ve kum kalıntıları yapının devamsızlığı, yüzey kusurları, mekanik özelliklerin zayıflaması, işlenebilirliğin ve döküm kalitesinin azalması gibi sorunlara yol açar.  Bu kalıntıları ortadan kaldırma yöntemlerinden biri, seramik filtreler kullanılmasıdır.  Genellikle, sıvı dökme demirle birlikte hareket eden kum kalıntılarının filtrelerin girişinde durdurulduğu kabul edilir. Seramik filtreli yolluk sistemlerinin ana amaçlarından biri, en azından metalin türbülanslı akışının kısmen dengeli bir hale getirilmesidir. Kötü kullanılan bir filtre, döküm kalitesinde bir iyileşme sağlamaz, ama döküm üretiminin maliyetini daha da yükseltir. Ayrıca, filtrenin kullanımı döküm işleminde çevrim sürecini uzatır [4].
 
Dikey kalıplama hatları olan dökümhaneler, filtre kullanımı bazı durumlarda uzun çevrim sürelerine yol açabildiği için, filtre kullanımından kaçınmak isterler. Sonuç olarak, filtre kullanımı nispeten sınırlı kalmıştır [5].  Yukarıda açıklanan sorunlara çözüm bulmak için, yolluk sisteminde metal akış hızını azaltmak ve sürtünme kayıplarını yapay olarak arttırmak amacıyla daha fazla yön değişiklikleri getirerek yolluk sistemlerinin radikal bir şekilde yeniden tasarlanmasına karar verilmiştir [6]. 
 
Çapraz-Geçişli Yolluk
Bir çapraz geçişli yolluk, yolluğun ve topuğun salıncak plakası (sp) tarafından basınç plakası (pp) tarafına “çapraz geçiş” yaptığı bir tasarımı tanımlar. Bunun avantajı, sıvı metalin dik yolluk göğsüne doğrudan çarpmaması ve bir cüruf haznesinin onun hemen önünde yer almasıdır. Bu, yatay ayrımlı kalıplarda rutin olarak kullanılan bir tekniktir. Bu tekniğin diğer bir avantajı, yolluk geçidinin daha hızlı bir şekilde dolması ve gaz girişi ve sürüklenmesi olasılığını azaltmasıdır [5].
 
Bu araştırmalardan ortaya çıkan sonuç, erimiş metal hızının azaltılmasının kalıntıların sınırlandırılması için en iyi yöntem olduğudur. Bu makalede, topuk tasarımının akış azaltma doğrultusunda sürtünme kayıpları için bir araç olarak kullanılmasının, gerek kuramsal (MAGMA yazılımı ile) ve gerek deneysel (deneylerle) olarak hız düşürmeye neden olduğu gösterilmiştir.  Konum, geometri ve boyutları dikkate alarak uygun bir topuk tasarımını gerçekleştirebildiğimiz takdirde, sıvı metal kalıp boşluğuna türbülans olmadan girecektir.
 
Kuramsal araştırma
Dökümlerin çoğunluğu, sıvı metali yolluk sistemi içine ve daha sonra yerçekimi etkisi altında, kalıp boşluğuna dökmek suretiyle gerçekleştirilir. Bu durumda, döküm sıcaklığı 1400 C˚ ve CE  (karbon eşdeğeri) % 4,2’dir,  dolayısıyla bu koşullarda erimiş metalin sıvı (akışkan) halde olduğunu ve bu nedenle akışkanlar dinamiği denklemlerini kullanabileceğimizi kabul edebiliriz. Akışkanlar dinamiğinde, Bernoulli ilkesi sürtünmesiz bir akış halinde akışkanın hızındaki bir artışın basınçta bir azalma veya akışkanın potansiyel enerjisindeki bir azalma ile eş zamanlı olarak meydana geldiğini 
ifade etmektedir [7]. Bernoulli denkleminin, yerçekiminin sabit olduğu bir akış hattı boyunca rastgele herhangi bir noktada geçerli olduğu yaygın bir şekilde kullanılan bir formu şöyledir:
 
 
Burada:
V: Akış hattı üzerindeki bir noktada akışkanın akış hızı,
g : Yerçekimi nedeniyle hızlanma,
Z: Bu noktanın bir referans düzlemine göre yüksekliği, pozitif z-yönü yukarıya doğru olduğundan - yerçekiminden kaynaklanan hızlanmanın zıt yönünde,
P: Seçilen noktadaki basınç,
p: Akışkanın her noktasındaki akışkan yoğunluğu.
 
Yolluk sisteminde, erimiş metalin içsel enerjisinde artışa yol açan içsel ve duvar sürtünmesinden kaynaklanan kayıplar vardır. Bernoulli denklemi, bu kayıpları yansıtmak için bir hf teriminin (sürtünme nedeniyle yükseklik kaybı, ya da basınç kaybı) eklenmesi suretiyle modifiye edilmiştir. Buna göre değiştirilen Bernoulli denklemi şöyledir:
 
 
Kayıpları arttıran üç yol :
1.Yolluk sisteminin geometrisi ve akış hattının uzunluğu
2.Yolluk sistemi alanında değişiklik
3.Akış hattının yönünde değişiklik
 
1- Yolluk sistemi geometrisi ve akış hattı uzunluğunun etkisi
Darcy–Weisbach denklemi, belirli bir yolluk sistemi boyunca sürtünme nedeniyle yükseklik kaybı - diğer bir ifadeyle basınç kaybı - ile erimiş metalin ortalama hızı arasında ilişki kuran olgusal bir denklemdir.
 
Yükseklik (basınç) kaybı şöyle hesaplanabilir:
 
 
hf: Sürtünme nedeniyle basınç kaybı,
L: yolluk geçidi, KANAL, dik yolluk gibi yolluk
sisteminin uzunluğu,
D: Yolluk geçidi kesit çapı,
f: Darcy sürtünme faktörü olarak adlandırılan boyutsuz bir katsayı. Sürtünme faktörü, düzgün
(laminer) akış ve türbülanslı akış için farklıdır
 
Düzgün (laminer) akış
Laminer akış için Darcy sürtünme faktörü (Reynolds sayısı 4000’den az) aşağıdaki formülde verilmiştir:
Burada:
Re : Reynolds sayısı
 
 
Türbülanslı akış
Türbülanslı akış için Darcy sürtünme faktörü, Swamee-Jain denkleminde verilmiştir:
 
 
Burada:
Re: Reynolds sayısı;
ɛ: Pürüzlülük yüksekliği.
 
Reynolds sayısı şöyle hesaplanabilir:
 
 
Burada:
μ: Erimiş metalin dinamik viskozitesi
Yükseklik (basınç) kaybı konusunda, verilen denklemlerden şunları anlıyoruz:
i. Yükseklik (basınç) kaybı akış uzunluğuna (akışkanın yol      aldığı uzunluk) bağlı olarak artar
ii. Yükseklik (basınç) kaybı, yolluk geçidinin kesit çapı ile     orantılı olarak azalır
iii. Yükseklik (basınç) kaybı basınçtan bağımsızdır
 
2- Yolluk sistemi alanında değişikliklerin etkisi
Akış alanını aniden değiştirdiğinizde, Vena contracta (Vena daralması) durumu meydana gelir. Vena contracta, yolluk geçidi ile topuk arasında örtüşme gibi bir orifisten geçen bir akım durumunda olduğu gibi, bir akışkanın akış hattı üzerinde yer alan ve akımın kesit çapının en dar olduğu noktadır.
 
Vena contracta’nın yükseklik (basınç) kaybı şöyle hesaplanabilir:
Burada:
Cc: Vena contracta katsayısı
Keskin orifis için tipik değer 0,64 olarak alınabilir.
 
 
3- Akış hattı yönündeki değişikliğin etkisi
Yükseklik (basınç) kaybını artırma yollarından biri, erimiş metal doğru yönde akmıyorken akış hattı yönünün değiştirilmesidir. Bunu, yolluk sistemini çapraz geçişli olarak tasarlamak suretiyle gerçekleştirebiliriz.   Topuk, özellikle ilk başta yolluk sistemi boş iken ve erimiş metal aşağıya akarken hızın azaltılmasında bize yardımcı olur. Sözkonuzu üç şekilde, kayıpların yapılması ve hızın azaltılmasında topuk yararlıdır.
 
Deneysel
Uygulama testleri, kimyasal bileşimi ARL quantometresi ve mekanik özellikleri SANTAM cihazı tarafından tanımlanmış gri dökme demirden (GCH1) yapılmış içi dolu fren diski üzerinde yapılmıştır (Tablo 1 ve 2).
Dökümler dikey ayırma düzlemi ile Disamatik üretim hattı (DISA 240B) üzerinde yapılmıştır.  Alaşımlar endüksiyon fırını kullanılarak eritilmiştir.  Döküm işlemi sırasında, sıvı alaşıma sonradan-akış yöntemi kullanılarak aşılayıcı malzeme eklenmiştir. Aynı işlem koşullarını korumak için, tüm testler tek bir eritme işlemi sırasında yapılmıştır.  Dökümlerde döküm kusurlarını araştırmak için, yolluk sisteminde farklı topuk boyut ve geometrilerinde 4 takım kalıp hazırlanmıştır.
 
 
Sıvı metalde akış sürecini ve türbülansları görüntülemek için, MAGMA yazılımı ile fren diski dökümü işleminin bilgisayar simülasyonu hazırlanmıştır.  Seçilen araştırma yöntemi döküm sürecinin, özellikle akış uzunluğu, sıvı yönelme yönü, sıvı hızı ve türbülans gibi kalıp boşluğu doldurma işleminin akışkan mekaniği yönünden üç boyutlu görselinin alınmasına izin veriyordu.
 
Simülasyon yazılımı, yolluk sisteminde topuk tasarımının akışkan davranışı ve kalıntı gibi iç kusurlar üzerindeki etkisini doğrulamak için kullanılmıştı. Önerilen döküm işlemi ve kum kalıbın üç boyutlu modeli, CATIA sisteminde hazırlanmıştı.  Somut geometriyi simülasyon yazılımına yükledikten sonra sonlu fark ağı oluşturuldu.  Ardından, program veri tabanı kullanılarak süreç parametreleri, yani kalıp ve alaşım parametreleri girildi. Bunu uygulamalı testlerle eşleştirmek suretiyle kalıpta farklı kuyu yerleşimi için dört simülasyon modeli hazırlandı:  topuk olmadan ve kalıp boşluğu yakınında benzer konumda üç farklı topuk durumu.  Farklı durumlarda elde edilen sonuçlar gerçek döküm analizinin sonuçları ile karşılaştırıldı. Bu çalışmanın ana amacı, gerek kuramsal (MAGMA yazılımı simülasyonu) olarak ve gerekse deneysel (uygulama testi) olarak, iç kusurlar, özellikle kalıntı içermeyen bir parça elde edilmesidir.
 
Sonuçlar ve sonuç irdelemesi
 
 
Şekil 1’de görüldüğü gibi, yolluk geçidini (dik yolluk) izleyen dikey yönde sıvı hızı hesaplanır. Bu bölge tüm parçalarda bir karşılaştırma kriteri olarak seçilmiştir. Bu bölgede sıvı hızı 5,54 m/s olup mevcut kuramlara göre çok yüksektir ve muhtemelen türbülans ve kalıntı oluşumunu şiddetlendirecektir [8].
 
 
Şekil 2 göz önüne alındığında, topuk kullanıldığı zaman,  topuğun ardındaki bölgede hız 1,39 m/s’ye düşürülebilir ve bu da yolluk sisteminde iyileşme olduğuna işaret eder. Kuramsal araştırma sonucu soruşturmanın ortaya çıkarmış olduğu gibi, türbülans ve sıvı hızını azaltma yollarından biri eriyiğin gidiş yolunda sürtünme kayıplarını artırmaktır. Bu işlem, MAGMA yazılımında Akış Uzunluğu yöntemi kullanılarak gerçekleştirilebilir.
Bu şekle göre, topuktan sonra eriyiğin ilk noktaya kadar aldığı mesafe  840 mm olup, bu sistemin verimliliğini araştırıp diğer planlarla karşılaştırabiliriz.
 
Üçüncü şekilde, Topuk tasarımının bir sonucu olarak, yönelme yönü (akışkanın hareketi) tamamen dağılmıştır ve düzensiz hareket ve döndürme hareketleri (sıvıda meydana gelen türbülans hareketi) açıkça görülmektedir. Türbülansın neden olduğu kum kalıntıları da parçalarda görünür durumdadır. Yüksek hız ve eriyikteki türbülans nedeniyle, kalıp duvarı yıkanmıştır ve kalıntılar kalıp boşluğuna girecektir. Bu yüzden, topuğun tasarımının optimize edilmesi gereklidir.
 
 
Topuk tasarımının optimizasyonundan sonra, istenen bölgede eriyiğin hızı 1,2 m/s’ye düşürülmüştür ve bu da yolluk sistemindeki iyileşmeyi yansıtmaktadır. Yine MAGMA yazılımı kullanılarak, Akış Uzunluğu ölçülmüş ve 849 mm olduğu görülmüştür. Eriyiğin yol aldığı mesafedeki bu artış, eriyiğin hızındaki yavaşlamayı ve sürtünme kayıplarındaki artışı doğrulamaktadır.
 
Böylece, Şekil 3’e göre, topuğun yeniden tasarlanmasıyla, yönelme yönü, önceden modifiye edilmiş yönelmelere göre değiştirilmiş ve döndürme hareketleri (eriyikteki türbülans hareketi) de dramatik bir şekilde azaltılmıştır.
Ama MAGMA simülasyonunda görülmüştür ki, erimiş metalin topuk içinde döndürülmesi, uygulamada kum kalıntılarının oluşumunun nedeni olabilir. Aslında, hızın ve sürtünme kayıplarının azaltılması, kum kalıntılarının ortadan kaldırılması için yeterli değildir. Bu, mevcut kuramlarla uyum göstermektedir, çünkü bu kuramlara göre, yolluk sisteminde eriyiğin maksimum hızının 1 m/s’den az olması zorunludur, aksi durumda kum kalıntılarının artma olasılığı yükselir. Bu yüzden topuğun tasarımı yeniden revize edilmiştir.
 
 
Son durumda topuk, üçüncü duruma kıyasla yeniden modifiye edilmiştir ve eriyiğin hızı 1,04 m/s’ye düşürülmüştür. Şekil yolluk sisteminin modifikasyonunu göstermektedir. Yine, bölgede akış uzunluğu parametresi 870 mm olarak ölçülmüştür. Eriyik hareket mesafesindeki bu artış, eriyik hızının yavaşlamasını ve yükselen sürtünme kayıplarını doğrulamaktadır. Böylece, Şekil 4’e göre, topuk yeniden tasarlanmasıyla, yönelme yönü önceki modifiye edilmiş yönelmelere kıyasla en iyi durumdadır ve döndürme hareketleri (eriyikteki türbülans) önemli ölçüde düşürülmüştür, yani yönelmeler tamamen düzenlidir. MAGMA yazılımı ile simülasyonun sonuçları, bu durumda, dökümde kum kalıntıları gibi herhangi bir kusur bulunmadığını gösteren uygulama sonuçlarını doğrulamaktadır.
 
Sonuç:
• MAGMA yazılımı kullanılarak, döküm kalıbının doldurulması sırasında  eriyik hızı, eriyik partikülleri tarafından alınan mesafe ve eriyik partiküllerinin yönelmeleri simüle edilmiştir.
• Yolluk sisteminde, topuk eklenmesiyle, sürtünme kayıplarındaki artış eriyiğin hızını düşürebilmekte ve eriyik partiküllerinin kalıp boşluğuna girmek için aldıkları mesafe artırılabilmektedir.
•Yolluk sistemine topuk eklenmesi, sadece dökümdeki kusurları sınırlamakla kalmamakta, ama ayrıca eriyiğin hızını da düşürmekte ve eriyik partiküllerinin kalıp boşluğuna girmek için kat ettikleri mesafe de artmaktadır, buna ek olarak eriyik partiküllerinin yönü de türbülansı ortadan kaldırmak ve kalıp boşluğuna ve döküme kum kalıntılarının girişini engellemek için modifiye edilmek zorundadır 
 
Kaynaklar
1-  S.K.  Shaha  and  M.M.  Haque,  “Simulation  of  Heat  Flow  in  Computational Method  and  Its  Verification  on  the  Structure  and  Property  of  Gray  Cast  Iron” (Hesaplamalı Yöntem ile Isı Akış Simülasyonu ve bunun Gri Dökme Demir Yapısı ve Özellikleri üzerinde Doğrulanması) American Journal of Applied Sciences 7 (6): 795-799, 2010
 
2- Marco Aloe, Fernandon Anton “modeling microstructure, mechanical properties and density variation of cast iron” (dökme demirin mikro yapı modellemesi, mekanik özellikleri ve yoğunluk değişimi) - esi group, İspanya
 
3- Carlos  E.  Esparza,  NEMAK  S.A.  “Optimal  Design  of  Gating  Systems  by Gradient Search Methods” (Eğim Arama Yöntemleri ile Yolluk Sistemlerinin Optimal Tasarımı) C.V. 2005
 
4- R. Hawranek, J. Lelito, J. S. Suchy, P. Zak “the simulation of a liquid cast iron flow through the gating system with filter” (filtreli yolluk sistemi üzerinden bir sıvı dökme demir akışının simülasyonu), archives of metallurgy and materials volume 54 2009 issue 2
 
5- “The influence of filter type and gating system design on the machinability of vertically parted grey iron castings” (Filtre türünün ve yolluk sistemi tasarımının dikey ayrımlı gri demir dökümlerin işlenebilirliği üzerindeki etkisi)
 
6- “The  role  of  filtration  in  the  design  of  concept  gating  systems  for  vertically parted moulds” (Dikey ayrımlı kalıplar için yolluk sistemleri konseptinin tasarımında filtrelemenin rolü)
 
7-  V. L. Streeter, E. B. Wylie, “Fluid Mechanics” (Akışkanlar Mekaniği), WCB/McGraw Hill, 1998
 
8-  DISA   240-B     “Sand   Moulding   System” (Kum Kalıplama Sistemi)  (Application   Manual)   Reg.  
 
No. 10038041-  Edition 07-07
 
 
Paylaş Tweet
5394 kez okundu
GÜNCEL YAZILAR
Hızlı Bağlantı Elemanlarında Kaplama Kalınlığı ile Korozyon Başlangıç Süresi Arasındaki İlişkinin Deneysel İncelenmesi
ADVERTORIAL   *  Experimental Investigation of the Relationship Between Coating Thickness and Corrosion Initiation Time in Quick Release Couplings   Öge, G., RTC DEVAMI...
Alüminyum Ergitme Sistemlerinde Toz Toplama Sistemlerinin Önemi
Emre Sezgin  Nederman Mikropul Türkiye    Alüminyum, Dünya’da en yaygın bulunan üçüncü element ve en bol bulunan metaldir. Boksit mineralind DEVAMI...
Alüminyum Ergitme Sistemlerinde Toz Toplama Sistemlerinin Önemi
Emre Sezgin  Nederman Mikropul Türkiye    Alüminyum, Dünya’da en yaygın bulunan üçüncü element ve en bol bulunan metaldir. Boksit mineralind DEVAMI...
JUMO Tristörlü Güç Kontrol Üniteleri
Onur Tuna / JUMO Türkiye Satış Müdürü   Elektrik enerjisinin ısıya dönüştürüldüğü veya endüstriyel ısı üretimi için kulla DEVAMI...
Döküm Sektöründe Kum Bağlayıcı Sistemleri: Reçine Esaslı ve Diğer Yöntemlerin Teknik İncelemesi - 2
* Sand Binder Systems in the Foundries: A Technical Review of Resin-Based and Alternative Methods - 2 Kaan KIZILKAYA İdeal Model - Genel Müdür e-posta: kkizilkaya@idea DEVAMI...
Döküm Sektöründe Kum Bağlayıcı Sistemleri: Reçine Esaslı ve Diğer Yöntemlerin Teknik İncelemesi
* Sand Binder Systems in the Foundries: A Technical Review of Resin-Based and Alternative Methods Kaan KIZILKAYA İdeal Model - Genel Müdür e-posta: kkizilkaya@idealmodel.com. DEVAMI...
Bentonitli Yaş Kum: Performans Kriterleri
Green Sand: Performance Criterias Kaan KIZILKAYA İdeal Model - Genel Müdür e-posta: kkizilkaya@idealmodel.com.tr   ÖZET Bu makalede, dökümhanelerde yaygın olarak kull DEVAMI...
Lost Foam (Kayıp Köpük) ve Bağlayıcılı Kum Strafor Döküm: Demir ve Çelik Dökümde Karşılaştırma
Comparative Analysis of Lost Foam and Binder-Based Sand Molded Foam Casting in Iron and Steel Foundries Kaan KIZILKAYA İdeal Model - Genel Müdür e-posta: kkizilkaya@idealmodel.com.tr   DEVAMI...
Soğuk Haddelemede Malzeme Şekil Düzgünlüğü Kontrolü ve Şerit Malzeme Kusurları
Strip Profile & Flatness Control on Cold Rolling Mills and Profile Defects Kemal ERKUT Elektrik Kontrol & Otomasyon Müh. e-posta: kemalerkut@gmail.com   Özet Yassı şeri DEVAMI...
Lastik Tampon ile AA1050 Alüminyum Levhalara Desen Basımı ve Proses Parametrelerinin Optimizasyonu
Forming Shapes on AA1050 Aluminum Sheets With Rubber Buffer and Optimization of Process Parameters   Süleyman KILIÇ / Mühendislik San ve Tic. A.Ş.,   İstanbul, Turkey DEVAMI...
Metal Enjeksiyon Kalıplarında Hasar Mekanizmaları
Dr Aziz Hatman / V’Steels - aziz.hatman@volkansteels.com   Metal enjeksiyon kalıplarında kalıp ömrünü belirleyen belli başlı hasar mekanizmalarının işleyişini kavradığımızd DEVAMI...
Plastik Kalıp Çeliğinde Borlama İle Yüzey Sertleştirme
Surface Hardening Of Plastic Mold Steel By Boronizing   Funda Gül Koç / Kocaeli Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Böl&uum DEVAMI...
Metal Enjeksiyon Kalıplarında Yüzey İşlemleri ve Yapışma Problemi
Belgin Mert | Volkan Steels belgin.mert@volkansteels.com Dilek Serçeci | Volkan Steels dilek.serceci@volkansteels.com Yakup Zigaloğlu | Volkan Steels yakup.zigaloglu@volkansteels.com   Y DEVAMI...
Metal Sektöründe Ölçüm ve Analiz Yöntemleri
Osman GÖRKEM İNAN / Güven Pres Döküm, Test, Ölçüm ve Analiz, İstanbul - gorkeeminan@gmail.com Candaş ERSÖZ  / Güven Pres Döküm, Test, &Oum DEVAMI...
Hidrojen Çağında Yüksek Fırın Ayakta Kalabilecek Mi?
*Will the Blast Furnace Keep Up in the Hydrogen Age?   Prof. Dr. M. Kelami ŞEŞEN / Metalurji ve Malzeme Y. Mühendisi - İTÜ   Özet: Beklenen hidrojen çağında, bin y DEVAMI...
Şamot Tuğla Harcı, Perlit ve Diatomitten Alümina-Silika Esaslı Kompozit Aerojel Tozu Üretimi
* Production of Alumina-Silica Based Composite Aerogel Powder from Chamotte Brick Mortar, Perlite and Diatomite   Özge Kılınç / Sakarya Üniversitesi, Mühendislik Fakü DEVAMI...
Yapay Zekâya Genel Bakış ve Otomotiv Endüstrisinde Yapay Zekâ Örnekleri
* Overview of Artificial Intelligence and Examples of Artificial Intelligence in Automotive Industry   Betül KARACİL, Erdinç EFENDİ CPS Pressform San. ve Tic. A.Ş. & DEVAMI...
Proses Modelleri ile Yassı Şerit Malzeme Haddelemenin Temel Esasları ve Modellerin Önemi
*Basic Fundamentals of Steel Rolling Process with Models and the Significance of Models   Kemal ERKUT Elektrik Kontrol & Otomasyon Müh. e-posta: kemalerkut@gmail.com   Özet DEVAMI...
Otomotiv Sektöründe Kullanılan DD13 Düşük Karbonlu Sacların Derin Çekme Metodu ile Şekillendirilmesi
*Forming of DD13 Low Carbon Sheets Used in Automotive Industry by Deep Drawing Method Arzu ALTINPINAR / CPS Pressform San. Tic. A. Ş.   Özet Derin çekme, sac metal şekillendirmede DEVAMI...
Endodontik Eğelerde Meydana Gelen Kırılmalar ve Etkileri
*Fractures Occurring in Endodontic Files and Their Effects Zeynep ZEREN / Medicalpark Pendik Ağız ve Diş Sağlığı Hastanesi, İstanbul Muzaffer ZEREN / Kocaeli Üniversitesi Mühendislik Fak&uu DEVAMI...
Mikropor Mng-Pro Serisi Basınç Salınımlı Adsorpsiyon (Psa) Tipi Azot Jeneratörleri
Tuğba MEMİLİ / MİKROPOR MAK. SAN.TİC.A. Ş / Ar-Ge Müdürü - tugba.memili@mikropor.com Berkay COŞKUN / MİKROPOR MAK. SAN.TİC.A.Ş. / Ar-Ge Uzman Yard - berkay.coskun@mikropor.com   DEVAMI...
Yüksek Basınçlı Soğutmalı Tip Hava Kurutucuları & Yüksek Basınçlı Hava Filtreleri Mikropor Mk-Hp Serisi & Hp Serisi
Tuğba MEMİLİ / MİKROPOR MAK. SAN.TİC.A. Ş / Ar-Ge Müdürü - tugba.memili@mikropor.com Berkay COŞKUN / MİKROPOR MAK. SAN.TİC.A.Ş. / Ar-Ge Uzman Yard - Berkay.Coskun@mikropor.com   DEVAMI...
Seçici Lazer Ergitme Yöntemi (SLM) ile Eklemeli İmalat
*Additive Manufacturing With Selective Laser Melting Method (Slm)   Muzaffer ZEREN / Kocaeli Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Böl&uu DEVAMI...
Yağ Buharı Ayrıştırıcı Mikropor Carbolescer Serisi
Tuğba MEMİLİ / MİKROPOR MAK. SAN.TİC.A. Ş / Ar-Ge Müdürü - tugba.memili@mikropor.com Berkay COŞKUN / MİKROPOR MAK. SAN.TİC.A.Ş. / Ar-Ge Uzman Yard - Berkay.Coskun@mikropor.com   DEVAMI...
Şerit Haddelemede Bısra Etkisi ve Gaugemeter Kalınlık Düzeltme Fonksiyonu*
Bisra effects on the Flat Hot Strip Rolling Mills and Gaugemeter AGC Strip Thickness Correction   Kemal ERKUT Elektrik Kontrol & Otomasyon Müh., kemalerkut@gmail.com   &Oum DEVAMI...
Suni Yaşlandırmanın AA6082 ve AA6056 Alaşımlarının Mekanik Özelliklerine Etkisi*
*The Effect of Artificial Aging on Mechanical Properties of AA6082 and AA6056 Alloys   Dilek DENİZ / Sistem Alüminyum San. ve Tic. A.Ş. 59930 Ergene/Tekirdağ, Türkiye Nil TOPLAN / Sak DEVAMI...
Düşük Enerjili Kimyasal Hava Kurutucu -Mikropor MMD-VP Serisi-
Tuğba MEMİLİ / MİKROPOR MAK. SAN.TİC.A. Ş / Ar-Ge Müdürü - tugba.memili@mikropor.com Burcu Aslı ÖZGÜMÜŞ / MİKROPOR MAK. SAN.TİC.A.Ş. / Ar-Ge Uzmanı  - Burcu.Ozgumus@ DEVAMI...
Termal Kütle Teknolojisi İle Çalışan Basınçlı Hava Kurutucuları
Tuğba Memili / Ar-Ge Müdürü  Günümüzde, üretim fabrikalarında enerji kaynağı olarak basınçlı hava kullanımı gün geçtikçe artmaktadı DEVAMI...
Diş Hekimliğinde Akıllı Malzemelerin Gelişimi
Zeynep ZEREN / Marmara Üniversitesi, Diş Hekimliği Fakültesi, Diş Hekimliği Bölümü Muzaffer ZEREN / Kocaeli Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Metalurji ve Mal DEVAMI...
İkincil Alüminyum Üretimi Özelinde İkincil Metal Üretimi ve Metalurji Mühendisliği: Değişimler-Etkileşimler*
*Secondary Metal Production -based on secondary aluminium production- and Metallurgical Engineering: Evolutions-Interactions   Erman Car Metalurji Mühendisi   ÖZET Sanayi DEVAMI...
Ortodontik Braket Uygulamaları İçin AISI 316 L Tipi Paslanmaz Çelik Malzemenin Uygunluğu
Zeynep ZEREN / Marmara Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Ece Simooğlu SARI / Kocaeli Üniversitesi Hereke Asım Kocabıyık Meslek Yüksekokulu, Makine ve Metal Teknolojileri, Metalu DEVAMI...
22MnB5 Çeliğinin Sıcak Şekillendirme Prosesinde Kalıpta Soğutma Süresinin Optimizasyonu*
*Optimization of the Mold Cooling Time in a Hot Stamping Process of 22Mnb5 Steel   Prof. Dr. Nihat Akkuş / Marmara Üniversitesi Özgür Yurtgan, Serkan Alan, Alkan Özcan, DEVAMI...
Üretimde Paradikma Değişikliği: 3D Eklemeli İmalat
Muzaffer ZEREN / Kocaeli Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Bölümü Neşe Çakıcı ALP / Kocaeli Üniversitesi Mimarlık ve T DEVAMI...
Mikropor Modüler Basınçlı Hava Kurutucusu -MMD Serisi-
Tuğba MEMİLİ / AR-GE Müdürü Burcu Aslı ÖZGÜMÜŞ / AR-GE Dokümantasyon Sorumlusu     Basınçlı hava, kompresörler aracılığıyla üretilmekte DEVAMI...
Mikropor Carbolescer
Tuğba MEMİLİ / AR-GE Müdürü Burcu Aslı ÖZGÜMÜŞ / AR-GE Dokümantasyon Sorumlusu   Uygulamaya göre, basınçlı havada bulunması gereken minimum partik DEVAMI...
Enerji Tasarrufu Sağlayan Kimyasal Hava Kurutucu -Mikropor Mmd-Vp Serisi-
Tuğba MEMİLİ / AR-GE Müdürü Burcu Aslı ÖZGÜMÜŞ / AR-GE Dokümantasyon Sorumlusu   Basınçlı havada buhar halinde su (nem) bulunmaktadır Su, pnömatik DEVAMI...
Metal 3D Baskı - Tasarımdan Üretime Süreç
Ömer Faruk Kocaoğlu - digiMODE Eklemeli imalat süreci, geleneksel imalat süreçlerine benzer aşamalar içermektedir. Bu yazıda baştan sona bir eklemeli imalat süreci DEVAMI...
Yüksek Karbonlu Ferrokrom Üretimi için Yaşam Döngüsü Değerlendirmesi
Cemal Utku Yakar, Başak Daylan Oscar Wootton, Begüm Güven   Life Cycle Assessment for the Production of High Carbon Ferrochrome (HC FeCr)   ÖZET: Ferroalyaj üre DEVAMI...
Sürdürülebilir Çevre, Sürdürülebilir Üretim Yeşil Üretim - Yeşil Çelik*
Prof. Dr. M. Kelami ŞEŞEN (İTÜ)   Sustainable Environment, Sustainable Production Green Production - Green Steel   ÖZET Sürdürülebilirliğin temelinde; temiz hav DEVAMI...
Alüminyum Endüstrisinde Toz Toplama Sistemleri
Alüminyum, Dünya’da en yaygın bulunan üçüncü element ve en bol bulunan metaldir. Boksit mineralinden elde edilir ve elektroliz ile birincil alüminyuma indi DEVAMI...
Yüksek Basınçlı Döküm Prosesinde Yapısal Parçalar Nasıl Hatasız Dökülür? Copromec® Die Casting Ürünleri Şimdi Türkiye’de
Martina Masenga | Dario Baccolo Teknik satış Temsilcileri / COPROMEC® Die Casting S.r.l. Çeviri: Mustafa Ekelik / VALANS Mühendislik Dış Tic. Ltd. Şti.   Bugün, basın&ccedi DEVAMI...
Tek Kristal Perovskit Yapılı SrTiO3 İçeren BNT Esaslı Seramik Kompozit Üretimi ve Özelliklerinin İncelenmesi*
Nergis OĞUZ, Uğur ŞEN  Sakarya Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Bölümü,  Esentepe Kampüsü 54187 Sakarya, T& DEVAMI...
İstenilen Saflıkta-Yerinde Azot Üretimi
Tuğba MEMİLİ – Mikropor Makina San. ve Tic. A.Ş. – Ar-Ge Takım Lideri Burcu ÖZGÜMÜŞ – Mikropor Makina San. ve Tic. A.Ş. – Ar-Ge Teknik Dokümantasyon Sorumlu DEVAMI...
Lazer Kesim Uygulamalarında Azot Gazı Kullanımı
Tuğba MEMİLİ – Mikropor Makina San. ve Tic. A.Ş. – Ar-Ge Takım Lideri Burcu ÖZGÜMÜŞ – Mikropor Makina San. ve Tic. A.Ş. – Ar-Ge Teknik Dokümantasyon Sorumlu DEVAMI...
Metal Enjeksiyon Uygulamalarında Hasar Mekanizmaları ve Yüksek Performanslı Yeni Bir Kalıp Çeliği: SITHERM S361R
M. Önder Yücel Akademi Metalurji - Genel Md.   Öncelikli olarak metal enjeksiyon kalıplarında oluşan hasarları özetlemek ve daha sonra yüksek performanslı yeni kalıp &c DEVAMI...
Sert Krom ve Oksit Kaplamanın Namlu Performansına Etkisi*
Özge Alkılınç*, S.Osman Yılmaz**, Mustafa Aksoy*** *AKKAR AR-GE Merkezi Müdürü,  ** Prof. Dr., Namık Kemal Üniv. Öğr. Üyesi,   *** AKKAR AR-GE, Pr DEVAMI...
Yassı Ürün Haddelemede Şerit Malzeme Profil ve Kalınlık Kontrol Teknikleri
Kemal ERKUT1 Elektrik Kontrol & Otomasyon Müh. 1e-posta: kemalerkut@gmail.com *Flat Strip Material Profile and Thickness Control Techniques   ÖZET Ferro (çelik) DEVAMI...
Demir Çelik Fiyatları Düşer Mi?
Niye arttığından başlanmak lazım. Yaklaşık onar yıllık periyotlarla şiddetli krizler etkiler demir çelik sektörünü ve hemen her kriz öncesi fiyatlar şişer, krizde d&uum DEVAMI...
Karbon-Kükürt Analizi — Kullanım Alanları, Çalışma Prensibi ve Uygulama Prosedürü
Dr. Öğr. Üyesi Onur BALKAN1, Dr.-Ing. Savaş YAVUZ2 1- Kapadokya Üniversitesi, Uygulamalı Bilimler Yüksek Okulu, Uçak Gövde ve Motor Bakımı Bölümü, 50420 DEVAMI...
3 büyük Türk Firması, Birleşerek Alpha Metalurji Markasını Yarattı
Türkiye, elektrikli otomobil, savunma sanayi, beyaz eşya, havacılık sanayi gibi alanlarda dünya ile rekabet edebilecek konuma doğru ilerlerken; bu sektörlerde kullanılan malzemeleri DEVAMI...
Yüksek Basınçlı Alüminyum Enjeksiyon Döküm Prosesinde Hata Türleri ve Olası Nedenleri Analizi ve Pompa Sektöründe Kullanılan Örnek Bir Parçadaki Hatalar ve Önlemleri*
Kamil Can İŞTAR, Sercan ŞAHİN, M.Emir YILDIRIM, Mehmet UYGUN kamilcanistar@kormetal.com, sercansahin@kormetal.com, emiryildirim@kormetal.com, mehmetuygun@kormetal.com Kormetal San. Ve Tic. A.Ş., Arge DEVAMI...
Metal Enjeksiyona Pandemi Aşısı Büyüme Sağlıyor
Global gelişmeler, Türkiye’yi metal enjeksiyonda gelişmeye ve sıçramaya zorluyor. Daha çok proje, daha büyük parçalar, daha teknik kalıplar… Yeni s DEVAMI...
Bükme Prosesi Modeli ve Ardışık Tekrarlı Makina Tasarımı
Genel Müdür Sinan KILIÇ*, Dr. Öğretim Üyesi Fatih ALEMDAR** Mak. Müh. Süleyman KILIÇ*,  Metal. ve Malz. Müh.Serra KILIÇ*  Mak. Mü DEVAMI...
Yüksek Basınçlı Dökümde Proje Yönetimi ve Örnek Aydınlatma Parçası Üzerinde Proje Yönetimin Uygulanması*
Yazar: Tolga Özbey, Murat Demirhan, Dr. Gökhan Başman tolgaozbey@kormetal.com, muratdemirhan@kormetal.com, gokhanbasman@kormetal.com  Kormetal San. ve Tic. A.Ş., Arge Merkezi Müd DEVAMI...
Döküm Kumu ve Atık Döküm Kumundan Silika Esaslı Aerojel Toz Eldesi*
Yazar: Ahmet Emre ÇİMEN ve Nil TOPLAN Sakarya Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği   *Silica Based Aerojel Powder Production&nb DEVAMI...
Alüminyum İşlemede İyileştirmeler
Birden fazla takımdan ziyade tek bir frezeleme takımı ile alüminyum parçalarda işleme uygulaması gelişiyor.    Otomotiv sanayi ağırlık ikilemiyle karşı karşıya kalıyor. DEVAMI...
Metal Sanayi Çevreye Zarar Vermiyor
Yazar: Nicole Kareta   Egzoz düzenlemelerinden ve uçan vergilerden plastik torbaların yasaklanmasına kadar - çevre korumanın yönü siyasete ve topluma geldi. DEVAMI...
Yapısal Alüminyum Parçalar İçin Yüksek Basınçlı Dökümünde Gerekli Olan Kalıp Malzemesinin Temel Özellikleri*
Yazar: S. Sivertsen, R. Oliver, K. Anantha, G. Maistro, Uddeholms AB, Sweden Çeviri: Met. Müh. İmge Akar, Uddeholm Türkiye   *Key properties of die material needed for str DEVAMI...
Farklı Oranlarda Sic Takviyesinin Sıcak Pres ile Üretilen Magnezyum Matrisli Kompozitlerin Sertlik ve Aşınma Özelliklerine Etkisi*
Beyza BİÇER(a,b)  Muzaffer ZEREN(a)  (a) Kocaeli Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Bölümü (b) Ferro Dök&uu DEVAMI...
Sert Lehimlemede Standardizasyon Süreci — BQTC, pBPS, BPS ve BPAR İşlemleri*
Dr.–Müh. Onur BALKAN Dr.- Ing. Savaş YAVUZ TEKNOLAB®, Teknoloji Laboratuvar Hiz. Ltd. Şti.   *Standardization Procedure on Brazing — BQTC, pBPS, BPS, and BPAR Pr DEVAMI...
PMT vs CMOS: Metal Analiz Dedektör Teknolojilerinde Paradigma Değişimi
Yazan: Spectro Çeviren: Bes Mühendislik   1. Giriş Metal numunelerin analizi, her zaman kolay değildir. Zorlayıcı örnekler genellikle büyük dökümh DEVAMI...
3-Boyutlu Katmanlı İmalat ve Otomotiv Uygulamaları*
Şüheda ÖZEL, Kocaeli Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Muzaffer ZEREN, Kocaeli Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Metalurji ve Malzeme Mühendisliği B&o DEVAMI...
2020 Yılı ve Sonrasında Gerçekleştirilecek Tahliyeler için Binaları Nasıl Hazırlayabiliriz?
Yılmaz Özcan  Eaton Elektrik Türkiye Ülke Müdürü   Herhangi bir binanın tahliyesindeki temel hedef insanları korumaktadır. Bina içinde kişiler DEVAMI...
Pozitif Malzeme Tanımlamada Potansiyel Bir Yenilik —Lazer—Optik Emisyon Spektrometre Teknolojisi*
Dr.–Müh. Onur BALKAN, Metalürji & Malzeme Müh. Dr.- Ing. Savaş YAVUZ TEKNOLAB®, Teknoloji Laboratuvar Hiz. Ltd. Şti.   *A Novel Potential Technique for Po DEVAMI...
Preparation of Silica Aerogel by Ambient Pressure Drying Process using Perlite and Quartz*
Nazan Saraç Çoban, Nil Toplan Sakarya Üniversitesi, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği *Perlit ve Kuvars Kullanılarak Atmosfer Basıncında Kurutma ile Silika Aerojel Sentezi DEVAMI...
Pozitif Malzeme Tanımlama Spektrometreleri*
Dr.–Müh. Onur BALKAN, Metalürji & Malzeme Müh. Dr.–Ing. Savaş YAVUZ - Metalürji Yük.Müh. TEKNOLAB®, Teknoloji Laboratuvar Hiz. Ltd. Şti. &nbs DEVAMI...
Pozitif Malzeme Tanımlama*
    Dr.–Müh. Onur BALKAN, Metalürji & Malzeme Müh. Dr.–Ing. Savaş YAVUZ, Metalürji & Malzeme Müh. TeknoLab, Teknoloji Laboratuvar Hiz DEVAMI...
Basınçlı Döküm*
WA Butler, General Motors, Bloomington, IN, USA G Timelli, University of Padova, Vicenza, Italy  E Battaglia, University of Padova, Vicenza, Italy F Bonollo, University of Padova, Vicenza, Ita DEVAMI...
Yüksek Frenkanslı İndüksiyon Kaynaği ile Üretilen Borularda Kaynak Kesitinin Şekillendirme Kabiliyetine Etkisi̇*
Bora Yıldız Bantboru San. ve Tic. A.Ş. GOSB 700. Sok. No: 712 Posta kodu: 41480 Gebze-Kocaeli/Türkiye byildiz@bantboru.com   * The Effect Of The Welding Section On The Formabili DEVAMI...
EWM Teknolojisi Terranets BW GmbH Şantiyesinde Kullanılıyor... Degauss 600 ile Boru Hatlarının Manyetikliğini Giderme
Burada her bir kaynak dikişi mükemmel olmalıdır – yüksek basınçlı gaz boru hatları en yüksek güvenlik standartlarına uygun olmalıdır. Bu nedenle terranets bw GmbH DEVAMI...
Wolfram-Oksit (W0₃) Metal Katkili İnce Filmlerin Üretim Teknikleri
1 İsmail ARABACI  2 Emin YAKAR 1 Makine Yük. Müh., Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, ismailarabaci39@gmail.com  2 Dr. Öğr. Üyesi, Çanakkale Onseki DEVAMI...
Akıllı Dökümhane Sistemleri
TekIn Oy info@tekin.fi, www.tekin.fi   Günümüzde ürün kimliklendirme ve veri giriş kabiliyeti ile, makine, ürün ve sistemlerin tedarik zinciri boyunc DEVAMI...
Krank Milleri Üzerindeki Eğimli Yağ Deliklerinin Üretimini Hızlandırma
Krank mili motorun kalbidir, yatay hareketi dönüş hareketine çevirir; aracın hareket etmesi onun sayesindedir. Krank milleri yapısal olarak karmaşık parçalardır, ancak binek ot DEVAMI...
Endüstriyel Temizlik İş Yerlerinin Daha İyi ve Daha Güvenli Olmasına Nasıl Katkıda Bulunur?
Diğer iş yerlerinde olduğu gibi, endüstriyel bir ortam da düzgün çalışılabilmesi için belirli bir düzeyde temizlik ve organizasyon gereklidir. Farklı endüstriler DEVAMI...
İşbirliği Projelerinin Yenilikçi Şirketlerin Performanslarına Katkısı
D. Cölle1, CG Aneziris2, F. Etienne1, MP Wiessler1 1EKW GmbH, Eisenberg, Almanya 2Seramik, Cam ve Yapı Malzemeleri Enstitüsü, TU Bergakademie Freiberg, Freiberg, Almanya Daniel.Coell DEVAMI...
Ekstrüzyon Kalıplarının Aşınma Dirençlerinin Isıl İşlem ve PVD Kaplama Metoduyla Arttırılması (Improvement of Wear Resistance of Extrusion Dies by Heat Treatment and PVD Coating Method)
M. Ümit BÜYÜKFIRAT, Cüneyt ARSLAN İstanbul Teknik Üniversitesi Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Bölümü, Ayazağa, İstanbul umitbuyukfirat@hotmail.com, ar DEVAMI...
Kaynak Uygulamalarında Standardizasyon Süreci – WQTR, pWPS, WPS, WPQR İşlemleri --- Standardization Procedure on Welding Applications – WQTR, pWPS, WPS, WPQR Processes
Dr.–Müh. Onur BALKAN, Metalürji & Malzeme Müh. Dr.–Ing. Savaş YAVUZ, Metalürji & Malzeme Müh. TeknoLab, Teknoloji Laboratuvar Hiz. Ltd. Şti.   DEVAMI...
İnce Duvarlı Alüminyum Parçaları İşlemek için Daha İyi Bir Yol
Sandvik Coromant'ın M5F90 yüzey frezesi, otomotiv parçası üreticilerine önemli kazançlar sağlıyor.   Çapak, çentiklenme veya çizilme ol DEVAMI...
Otonom Mühendislik ile Döküm Maliyetini Minimuma İndirme
Üretim maliyetlerinin düşürülmesi dökümhaneler ve döküm alıcıları için her zaman temel hususlardan biridir. Yeni bir yolluk sistemi tasarlanırken ana hed DEVAMI...
DÖKÜM - ENDÜSTRİYEL ÇAĞDAN BU YANA EKONOMİK ŞEKİLLENDİRME SÜRECİ
Günlük yaşam artık döküm parçaları olmaksızın hayal edilemez. Kalıp döküm teknolojisi, 19. yüzyılın ortalarında gazetelerin ve kitapların endüstriyel bas DEVAMI...
ESR - ELEKTRO CURUF ERGİTME PROSESİ
    Metalurji sanayimize değerli yayınları ile uzun yıllar hizmet vermiş Metal Dünyası dergimizin 300. sayısında, aşağıda özel çelikler üretiminde kulla DEVAMI...
BİRİNCİL ALÜMİNYUM ÜRETİMİ “DEVRİMİN” AREFESİNDE
11 Mayıs 2018 sabahı sosyal medyada Kanada Başbakanı Justin Tredeau’nun bir paylaşımı göze çarptı: Alcoa, Rio Tinto, Apple ve Quebec yerel hükümeti binlerce Kanadalı&rsq DEVAMI...
YÜKSEK SICAKLIĞA DİRENÇLİ ALÜMİNYUM ALAŞIMI PİSTONLAR
Aykut DOĞAN(*)   Ekrem ALTUNCU  (*)Sakarya Universitesi Müh. Fak. Metalurji ve Mal. Müh. Böl., Esentepe Kampüsü, Sakarya/ Türkiye, 54187 Sakarya DEVAMI...
CaO-Al2O3-SiO2 (CAS) ESASLI PLAZMA SPREY KAPLAMALAR
“CaO-Al2O3-SiO2 (CAS) BASED COATINGS BY PLASMA SPRAYING”     Bahadır AYDIN1 ve Nil TOPLAN2  1İstanbul Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, DEVAMI...
KATMANLI İMALATIN HAVACILIK UYGULAMALARI VE SEKTÖR DEĞERLENDİRMESİ
Akın ODABAŞIa, Hülya KAFTELEN ODABAŞIb aFırat Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Bölümü, 23119, Elazığ bFırat &Uu DEVAMI...
NEW APPROACHES AND DEVELOPMENTS IN ENGINEERING EDUCATION: THE 21ST CENTURY ENGINEERS
Ayşe Kılıça* and Yılmaz Taptıka aIstanbul Technical University, Chemical and Metallurgical Engineering Faculty,  Department of Metallurgical and Materials Engineering, Istanbul, DEVAMI...
ISO 6892-1 VE ASTM E8 ÇEKME DENEY STANDARTLARI ARASINDAKİ FARKLILIKLAR
Dr. Haldun DİZDAR, Doç. Dr. Bülent AYDEMİR, Cemal VATAN TÜBİTAK UME, Gebze-Kocaeli, Türkiye  e-mail: haldun.dizdar@tubitak.gov.tr, bulent.aydemir@tubitak.gov.tr, DEVAMI...
S700 MC TİPİ ÇELİKTE KAYNAK AĞIZ GEOMETRİSİNİN MEKANİK DAVRANIŞA ETKİSİ
Mustafa CAN1, Cenk KARAKURT1, Kıvanç TAŞKIN2 1Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi, İnşaat Mühendisliği Bölümü, BİLECİK 2Anadolu Üniversitesi, İnşaat M&uum DEVAMI...
DEMİR ve ÇELİK ÜRETİMİNİN KISA BİR TARİHÇESİ
Demir ve çelik endüstrisi dünyanın en önemli ve geleneksel açıdan da en eski üretim sektörlerinden biridir. 3.000 yıl kadar önce demir insanların kü DEVAMI...
SÜPER DUPLEKS PASLANMAZ ÇELİKLE DAHA İYİ VE DÜŞÜK MALİYETLİ İŞLEME
ÖZET Makine ile işleme süreçlerinin karbon çeliklerden paslanmaz çeliklere geçilerek geliştirildiği bilinmektedir; ancak operatörler işleme hızlarını DEVAMI...
Thinking in terms of magnesium“ – Magnesium pressure die casting is completely in the trend
Many metallic objects are produced by pressure die-casting. One of those metals which are ideally suited for this process is magnesium. The demand is growing with the automotive industry and its co DEVAMI...
Metal Katkılı Polimer Matrisli Hibrit Kompozitler
Gökhan TAŞÇI, Muzaffer ZEREN Kocaeli Üniversitesi Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Bölümü 41380 Kocaeli gokhantsc@hotmail.com , zeren@kocaeli.edu.tr DEVAMI...
Yanma Sentezi̇ Yöntemi̇yle İleri̇ Malzemeleri̇n Üretimi
Bora Derin (İstanbul Teknik Üniversitesi, Kimya-Metalurji Fakültesi, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği, Maslak, İstanbul)  bderin@itu.edu.tr   ÖZET &n DEVAMI...
YÜKSEK SICAKLIK OKSIDASYONUNA KARŞI NIOBYUM REFRAKTER METALI ÜZERINDE KORUYUCU BIR KAPLAMA
Candan Şen ELKOCA   Bülent Ecevit Üniversitesi  Alaplı Meslek Yüksekokulu Tepeköy Mevkii, Alaplı/Zonguldak   A PROTECTIVE COATING 0N NIOBIUM R DEVAMI...
Alaşımlı Çi̇nko Kaplama
Doç. Dr. Oktay ELKOCA   Galvannealed Coating     ÖZET   Alaşımlı kaplama, saf çinko kaplamanın 500oC civarın DEVAMI...
Vakum Ergitme ve Farklı Döküm Tekni̇kleri
Nilay DALYAN, Kimya Mühendisi-Metamak, Erol TURGUT, Metalurji Mühendisi-Metamak   Proses Teknoloji̇leri̇ Uygulamalar Farklı Ekipmanlar   Vakum İndüksiyo DEVAMI...
Mobil Ürün Tasarımında, Ürün Termal Özellikleri̇ İncelenerek İç Yapı Taşıycı Parçası İçin Malzeme Optimizasyonu
Onur MERİÇ (onur_meric@hotmail.com)   ÖZET   Mobil cihazların market yönelimleri gereği her geçen gün daha ince, daha hafif, daha hızlı, g DEVAMI...
Katmanlı Üreti̇mi̇n Geli̇şmesi̇ ve Di̇ğer Yöntemlerle Bi̇rli̇kte Kullanımı
Önümüzdeki yıllar içinde metallerin üretiminde katmanlı yöntemler (AM) kullanılmasının (metallerde 3D baskı olarak da bilinir), geleneksel olarak “çıkar DEVAMI...
Yenilikçi Kalıp Sistemleri Tasarımı İle Eksen Kaçıklığına Sahi̇p Soğuk Dövme Parçalarının Üretimi
N.Emrah KILINÇDEMİRa, Vural CEYHUNb, Tayfur YAVUZBARUTa, Umut İNCEa aArGe Merkezi, Norm Cıvata Sanayi ve Ticaret A.Ş. Çiğli, İzmir, Türkiye, emrah.kilincdemir@normcivata.com DEVAMI...
Lostfoam Prosesi̇ Kayıp Köpük - Kolay Döküm
Marc Karakoc, ESFF ,Yük. Metalurji Müh., Paris, Fransa Losftfoam Process, Simple Casting   ÖZET Lostfoam, strafor model ile, bağlayıcı olmadan, kolay dök&uu DEVAMI...
Turbo Motor – Sferodan Çeli̇k Döküme
Yazar: Norbert Schütze, Foseco Almanya   CO2 emisyonunu azaltmak için daha düşük ağırlıklı daha yüksek mukavemetli parçalara doğru bir eğilim var DEVAMI...
Dünyanın En Hafi̇f Katı Malzemesi̇: Aerojeller
Yazarlar: Nazan SARAÇ ve Nil TOPLAN Sakarya Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Bölümü Esentepe Kampüsü, DEVAMI...
Düşük Basınç Sementasyon ve Yüksek Basınçlı Gaz İle Sertleşti̇rme
Yazarlar: Mehmet ÖZDEŞLİK*, Levent SİNDEL*, Selin KESKİN* *Sistem Teknik Sanayi Fırınları A.Ş.   Low Pressure Carburizing And High Pressure Gas Quenching     DEVAMI...
Sıcak Daldırma Galvaniz Yöntemiyle Üretim Yapan İşletmelerde Nakit Yönetiminin Önemi
Yazar: Erol Ayyıldız, ayyildiz.erol@gmail.com   Significance Of Cash Management In The Businesses Where The Production Is Performed With Hot-Dip Galvanization     DEVAMI...
En Çok Okunanlar Son Eklenenler
Döküm Demir / Çelik Otomotiv Sanayi
YAYIN AKIŞI
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM