Metal Dünyası

Çelik

Demir

Maden

Alüminyum

Döküm

E-Dergi SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK KVKK İLETİŞİM
Demir Ağlar ve Türkiye’de Ray ve Çelik ÜretimiGeri
Prof. Dr. Mustafa Kelami ŞEŞEN
İTÜ Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Bölümü
mksesen@itu.edu.tr
 
Özet
Osmanlı İmparatorluğu’nda demiryolu inşaatı 1856 yılında başlatılmıştır. Türkiye Cumhuriyetinin ilk yıllarında 1950 yılına kadarki süreçte demiryolu inşaatına önem verilmiştir. Bu süreçte Türkiye Cumhuriyeti sınırları içerisinde inşa edilen toplam demiryolu ağı 7900 km’dir. Bugün Kardemir’de üretilen ray ile demiryolu ağımız genişlemektedir. Kardemir yıllık 36 milyon ton çelik üretilen ülkemizde 450 bin ton yıllık kapasite ile bölgenin tek ray üreticisidir.
 
Anahtar Kelimeler: Demiryolu, Ray Üretimi, Çelik Üretimi 
 
Abstract
The railway construction in Ottoman Empire began in 1856. In the first years of Turkish Republic, in the period until 1950, the railway construction was paid importance. The length of the total railway that was constructed within the borders of Turkish Republic in this period is 7900 km. Nowadays, the railway network is being enlarged because of the rail which is produced in Kardemir. Kardemir is the only rail producer in the region with the annual capacity of 450 thousands tonnes in our country in which 36 million tonnes of steel is produced annually. 
 
Keywords: Railway, Rail Production, Steel Production
 
Giriş
 
TCDD‘nın günümüzdeki mevcut durumu gösteren Şekil 1‘de verilen 28.06.2012 tarihli haritasından, Türkiye coğrafyasında, 2 078 km‘si inşa halinde olan, konvansiyonel ve yüksek hızlı hat toplamı 12 000 km ana hat demiryolu ağının bulunduğu görülmektedir. Bu demiryolu ağının 4 136 km‘si Cumhuriyet öncesi dönemde ve 3 764 km‘si Cumhuriyetin ilk yıllarında inşa edilmiştir. Bunların toplamı 7 900 km‘dir. 1950 yılına kadarki dönemde dar olanaklarla inşa edilen bu demiryolu ağı önemsenemez değildir. O dönemlerde, ekonominin, insan ve makine gücünün yetersizliğinin yanında, demiryolunun temeli olan rayın ve ray çeliğinin dünyadaki üretimi de yetersizdi. Bu yazıda ülkemizdeki demiryolu ağı inşasının kronolojisi ve günümüzdeki durumu kısaca tartışıldıktan sonra, dünyada ve ülkemizde çelik üretiminin ve ray üretiminin tarihsel gelişimine yer verilecektir.
 
Osmanlıda ve Türkiye Cumhuriyetinde Demiryolu
Osmanlı İmparatorluğunda demiryollarının yapılmasına, batıdaki ilk inşasından (1830 yılı İngiltere Manchester-Liverpool) 26 yıl sonra 1856 yılında Abdülmecit döneminde başlanmıştır. Bu dönemde 452 km demiryolu yapılmıştır. Bunun 286 km’si Rumeli‘de idi. Demiryolları 220 km Varna-Rusçuk, 66 km Çernavoda-Köstence, 93 km İzmir-Kasaba, 73 km İzmir-Aydın hatları idi. 
Yabancı sermayenin ülkenin birliğini sarsacağı düşüncesinde olan Sultan Abdüllaziz döneminde, Islahat Fermanı ile söz verilen reformların yavaş gittiği şeklindeki baskılar nedeniyle, Fuat Paşa tarafından 1867 yılında 2 000 km‘lik İstanbul-Viyana-Paris demiryolu projesi imzalanmıştır. Hattın imtiyazı 99 yıllığına Avusturya‘lı Baron Hirsch‘e verilmişti. İstanbul-Sofya hattı 1874 yılında tamamlandı. Abdüllaziz döneminde devletin bütçe imkanlarıyla da 99 km Haydarpaşa-İzmit, 40 km Bursa-Mudanya hattı yapılmıştır. Abdüllaziz dönemi sonunda Osmanlının Rumeli‘de 1 344 km, Anadolu‘da 349 km demiryolu ağı vardı. 
 
Osmanlıda 1878 Osmanlı-Rus savaşı bitince, Manastır-Selanik, Selanik-İstanbul demiryolu hatları yapılmıştır. Demiryolu imtiyazı finansman bulunamadığından 99 yıllığına Konya-Bağdat hattı Almanlara verilmişti. Kendi öz kaynakları ile de Adana-Mersin, Kudüs-Yafa, Beyrut-Şam-Havran-Hicaz-Medine demiryolu hatları yapılmıştır. Daha sonra da Şam-Halep demiryolu hattı yapıldı. Osmanlı döneminde yapılan demiryolu ağının uzunluğu 8 619 km‘yi bulmuştu.
 
Cumhuriyet döneminde, 1925-1948 yılları arasında, Osmanlı İmparatorluğu döneminde yapılan ve Türkiye coğrafyasında kalan 419 km demiryolu ağı 8697 km‘ye çıkartılmıştır. Yani Cumhuriyet döneminde bu yıllar arasında 3 578 km demiryolu yapılmıştır. 1948 yılından sonra tamirler, yenilemeler ve iyileştirmeler dışında, yeni demiryolu inşası yapılmamıştır. 1954 yılında Sirkeci-Halkalı ve Haydarpaşa-Adapazarı hatları çift hatta dönüştürülmüş ve bu hatta modern elektrikli demiryolu sistemine geçilmiştir. Mevcut demiryolların elektrifikasyonuna 1954-1983 yılları arasında devam edilmiş, hatların 2 665 km‘sine sinyalizasyon uygulanmıştır.
 
Demiryolları 1950‘den sonra öne çıkarılan karayolları karşısında, 1965 yılından sonra önemini yitirmiş, varlığını zararlarla sürdürebilmiştir.
 
Anlaşılacağı gibi Cumhuriyetin ilk döneminde demiryolu hattı inşaatında, o dönemdeki olanaklar ile, küçümsenemeyecek başarılar sağlanmıştır. O dönemde ilgili iş makinelerin ve araç gereçlerin yetersizliğinin yanında, demiryolunun en önemli bileşeni olan ray ülkemizde üretilmiyordu ve sağlanmasında da zorluklar vardı. Aşağıdaki bölümlerde Türkiye’de demiryolu rayının ve dolayısıyla çeliğin üretiminin tarihsel gelişimi verilecektir.
 
Türkiye Cumhuriyetinde Demir Çelik Sanayisi
Osmanlıda genel olarak savaş sanayine yönelik olarak bazı sanayi kollarının ve özel olarak da döküm sanayinin var olduğu bilinmektedir. Kurtuluş savaşı ile sınırları çizilen coğrafyada kurulan genç Türkiye Cumhuriyetinde sanayinin kurularak geliştirilmesi kaçınılmaz ihtiyaçtı. Kasım 1925’te Türkiye Büyük Millet Meclisinin açılışında Mustafa Kemal “Efendiler! Ekonomik durumdan bahsederken bugünkü medeniyetin kudret temeli olan konuya, yani maden endüstrisine, gerekli önemi vermek üzerinde özellikle durulmalıdır. Sanayi fabrikalarına, maden endüstrisine ulaşmak için halkın genel ilgisi ile, yeni teşebbüsleri sağlayacak çare ve tedbirleri bulmak zorunlu ve hayati ihtiyaçlarımızdır” diyordu. Mustafa Kemal bu hedefler doğrultusunda Türkiye’de demir sanayini kurmaya elverişli demir cevheri bulunup bulunmadığı, maden kömürlerimizin demir sanayinde kullanılacak kokun yapımına elverişli olup olmadığı ve demir sanayinin ekonomik bir şekilde ülkemizin neresinde kurulması gerektiği konularını inceletmiş ve demirçelik sanayinin kurulması için özel bir kanunu uygulamaya koymuştur. 26 Mart 1926 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan 786 sayılı Demir Sanayiinin Tesisine Dair Kanun Madde 1 ’de “Karadeniz mailesinden devlet tarafından tesis edilecek demir sanayi ile merbutu kömür ve demir madenlerinin tetkik, taharri, tesis ve işletilmesi için dört senede sarf edilmek ve her sene sarfı icap eden miktar bütçeye konulmak üzere onsekiz milyon lira tahsis olunmuştur” deniliyordu. O yıllarda Türkiye’de 390 işçinin çalıştığı 6 işyerinde kişi başına yılda 20 kg demir (çelik) tüketiliyordu. Tüketim Almanya’da 270 kg, Amerika Birleşik Devletleri‘nde 340 kg idi.
 
Ülkemiz için demir çelik sanayinin önemi ve kurulmasının gerekliliği “1933 İktisadi Raporu’nda açık biçimde belirtiliyordu. 1933‘te hazırlanan 1934‘de uygulamaya konulan 1. Beş Yıllık Sanayi Planı‘ndaki temel amaç “ülke ihtiyacını karşılayacak ve hammaddeleri ülkemizde bulunan sanayi kollarını kurmak” olarak belirtiliyordu. 
Bu incelemelerin ve hedeflerin ilk sonucu olarak 1932‘de Kırıkkale Askeri Fabrikalar Genel Müdürlüğüne bağlı çelik fabrikası kurulmuştur. Türkiye ekonomisinin geleceğine damgasını vuran Sümerbank, Etibank, Maden Tetkik Arama Enstitüsü (MTA), Elektrik İşleri Etüt İdaresi (EİE) yine bu dönemde kurulmuştur.
 
Türkiye‘de bu dönemde yapılan altyapı yatırımlarına bağlı olarak demir çelik malzemeleri ihtiyacı artıyordu ve bu malzemeler ithal ediyordu. Bu dönemde ithal edilen bazı demir çelik malzeme ve ürünlerin miktarları Çizelge 1 ‘de verilmiştir. Çizelgeden görülebileceği gibi, ithal edilen demir çelik ürünlerin en önemli kısmını demiryolu rayı oluşturmaktadır.
 
Bu gelişmelere bağlı olarak bu dönemde, Türkiye‘de yılda 150 bin ton çeliğin tüketilebileceği, bunun için de “yüksek fırınlı entegre tesisin” kurulmasının uygun olacağı fikri öne çıkıyordu. Yüksek fırının işletilmesi için gerekli olan kokun üretimi için kurulacak kok fabrikasından kimya sanayi için çok önemli yan ürünler elde edileceği vurgulanıyordu.
 
Bütün bu gelişmeler sonrasında, demir çelik sanayinin kurulması kararı alınmıştır. Tesislerin Karabük‘te kurulması kararlaştırılmıştır. 10 Kasım 1936 yılında İngiliz Hükümeti ile 2.5 milyon sterlinlik kredi anlaşması imzalanmıştır. Bu anlaşma uyarınca yine bir İngiliz firmasına ihale edilen tesislerin temeli 3 Nisan 1937 tarihinde atılmıştır. 1939 yılının sonunda da tesisin kademeli olarak işletmeye alınma süreci başlamıştır. Yine 1939 yılında 30 milyon lira sermayeli Karabük Demir-Çelik Müessesesi kurulmuştur. 
 
Karabük Demir-Çelik Fabrikası (Kardemir) Türkiye‘nin ilk ve en önemli çelik fabrikasıdır. Mühendisler için okul olmuştur. Türk demir çelik sanayisinin uluslar arası alanda yer bulmasını sağlamıştır. Ülkemizin günümüzdeki dev çelik üretim fabrikalarına öncülük etmiştir. Ülkemizin çelik üretim fabrikalarının çoğu Kardemir - Karabük havasında doğmuşlar ve yürümüşlerdir.
 
Kardemir 1940 ‘lı yıllarda 40 bin ton çelik üretim kapasitesine sahipken, bugün yıllık 3 milyon ton seviyesini hedeflemektedir. Kardemir’de sıvı çelik üretimi 2012 yılında 1.5 milyon ton seviyesinde gerçekleşmiştir. 
 
Bugün Kardemir, yıllık 450 bin ton ray üretim kapasitesi ile, bölgenin en büyük ray üreticisi konumundadır. 72 metre boya kadar demiryolu rayını üreten Kardemir’in ray üretim kapasitesi, Türkiye ve Ortadoğu bölgesinin tüm ihtiyacını karşılayabilecek düzeydedir. Şekil 2‘de Kardemir’de üretim aşamasındaki ve kullanılmaya hazır durumdaki raylar görülmektedir.
 
 
Türkiye‘de Çelik Üretim Sanayisi
Türkiye’de Kardemir‘den sonra, özel sektörün ilk yatırımı olarak 1956 yılında Metaş kurulmuştur. Uzun ürün üreten bu kuruluşlardan (Kardemir ve Metaş) sonra, Türkiye‘de yassı ürün üreten ilk tesis olan Erdemir, 1965 yılında faaliyete başlamıştır. Erdemir - Ereğli Demir Çelik Fabrikaları Türk Anonim Şirketi, 600 milyon lira sermaye ile 1961 yılında, Sümerbank, Karabük Demir Çelik İşletmeleri, Türkiye İş Bankası A. Ş., Ankara Ticaret ve Sanayi Odası ile American Coppers Associates firmasının ortaklığında kurulmuştur. Başlangıç kapasitesinin 470 bin ton olmasına karar verilmiştir. 
 
Daha sonra yine devlet eliyle kurulan İskenderun Demir Çelik Fabrikaları 1975‘den itibaren kademeli olarak işletmeye alınmıştır. 
 
Bu gelişmeler özel sektörün de ekonomideki önemini artırmış ve II. Beş Yıllık Kalkınma Planında “kısa dönemde çok karlı görülmeyen bazı sanayileri kurmak ve bunları dış rekabetten korumak” ilkesini benimseyen Türkiye, demir-çelik sektöründe özel kesime de yeşil ışık yakmıştır. III. Beş Yıllık Kalkınma Planında da “demir çelik ürün maliyetinin uluslar arası alanda rekabet edilebilir düzeyde tutulması gereği” vurgulanarak ve “ihracat olanağı yaratılabilir” görüşü benimsenerek bir bakıma “ihracata teşvik” sağlanmıştır. Bu dönemde “DEMİR ÇELİKSİZ SANAYİLEŞME OLMAZ” ilkesi resmi belgelerde yer almıştır.
 
Bu gelişmeler Türkiye’ye birçok sanayi tesisi kazandırmıştır. 1979-1983 dönemini kapsayan IV. Beş Yıllık Kalkınma Planı döneminin ilk yılında, özel sektör eliyle vasıflı çelik üretmek amacıyla kurulan Asil Çelik üretime başlamıştır. Daha sonra kurulan tesislerle Türkiye’nin çelik üretim kapasitesi 50 milyon tonlara ulaşmıştır. Türkiye bu kapasite ve 2012 yılında ürettiği 35.9 milyon ton sıvı çelik ile dünyada 8. Avrupa ülkeleri arasında da Almanya’dan sonra 2. sıradadır. Çizelge 2‘de ülkemizde son yıllarda üretilen çelik miktarları verilmiştir.
 
Türkiye coğrafyasının 4 bölgesinde faaliyet gösteren kuruluşların ürettiği çelik ürünler dünyanın dört bir yanına pazarlanmaktadır. Ancak ürün yelpazesinde ülkemizde yassı ürün aleyhinde bir dengesizlik vardır. Ülkemiz uzun üründe ihracatçı, yassı üründe ithalatçı konumdadır. Son yıllarda bu dengesizliği azaltacak yönde gelişmeler olmuştur. İsdemir‘de, Çolakoğlu Metalurji A. Ş.‘de ve Habaş A. Ş.‘de yassı ürün üretme yönünde değişikliğe gidilmiş veya yassı ürün üretimine yönelik ilave kapasiteler sağlanmıştır. Ayrıca Tosçelik ve MMK Metalurji‘de yassı ürün üreten yeni tesisler olarak faaliyetlere başlamıştır. Bu tesislerde hedef kapasiteye ulaşılması ile Türkiye‘de talebin üzerinde yassı ürün üretilebilecek ve Türkiye yassı üründe ihracatçı konuma gelecektir. Çizelge 3‘de ülkemizde hedeflenen yassı ürün (slab) kapasiteleri ve son yıllarda üretilen miktarlar gösterilmiştir.
 
Temel olarak çelik hurdası kullanılarak üretim yapan Elektrik Ark Fırınlı tesislerde ulaşılan/ulaşılacak toplam yassı çelik üretim kapasitesi, Yüksek Fırınlı tesislerdeki toplam kapasiteden fazladır. Bu gelişme ülkemizde, yassı çeliği cevherle üretme alışkanlığını değiştirmiştir. Ancak bu alışkanlık değişikliği bakır ve kalay empüritesi düşük hurda temini konusundaki zorluklar nedeniyle tehlikeleri de beraberinde getirmiştir.
 
Çelik ürün ihracatı ve ithalatı dünyada olduğu gibi Türkiye’de de önemli bir uluslar arası ticaret aktivitesidir. Türkiye 2012 yılında çelik boru dahil tüm çelik ürün ihracatı ile yaklaşık 17 milyar $ gelir elde etmiştir. Bu dönemde ithal ettiği tüm çelik ürünlere yine yaklaşık 11 milyar $ ödemiştir. Türkiye’nin ihracat – ithalat dengesi Çizelge 3’de verilmiştir. Bu çizelge incelendiğinde genel olarak Türkiye’nin ithal ettiği ürünlerin birim fiyatı ihraç ettiği ürünlerin birim fiyatından yüksektir. Bu durum Türkiye’nin ürettiği ve ihraç ettiği ürünlerin fiyatlarının ithal ettiği ürünlere kıyasla düşük olduğunu göstermektedir. Yani ürettiğimiz çelik ürünlerin katma değeri düşüktür. Katma değerin yaratılabilmesi için üretimin, dengeli şekilde, beton çeliğinden alaşımlı ve özel kalitelere dönüştürülmesi gerekir.
 
Diğer taraftan ülkemiz çelik üretiminde kullanılan hammaddeler açısından dışa bağımlıdır. Çelik sanayimizin dışa bağımlılığı %69 düzeyindedir. Türkiye’nin önemli sanayilerinin dışa (ithalata) bağımlılık oranları Çizelge 4 ’de verilmiştir. Görüleceği gibi gübre sektöründe %72 oranla en fazla bağımlılık vardır.
 
Ülkemizde çelik üretimde kullanılan hurdanın, demir cevherinin ve peletin ve ayrıca koklaşabilir kömürün ve kokun önemli kısmı yurtdışından sağlanmaktadır. Çizelge 5 ‘te çelik üretiminde kullanılan hammaddelerin 2012 yılındaki ithalat değerleri verilmiştir. Çizelgeden görüleceği gibi Türkiye çelik üretimde kullanmak üzere ithal ettiği hammaddelere yılda 13 milyar dolara yakın ödeme yapmaktadır. Bu gerçek, Türkiye’nin çelik ürün ihracat - ithalat dengesindeki pozitif durumu anlamsızlaştırmaktadır. Bu durumda Türkiye’nin çelik sanayisini dengeli şekilde, katma değeri yüksek özel kaliteleri üretme yönünde dönüştürülmesinin yanında, hammaddede dışa bağımlılığı azaltma yönünde çalışmalara ağırlık verilerek, yerli cevher ve yerli cevherle hurdaya alternatif kaynaklar yaratılmalıdır.
 
Çizelge 5 ‘ten görüleceği gibi 2012 yılında 22.4 milyon ton kadar hurda ithal edilmiş ve 9.4 milyar dolar ödenmiştir. Ülkemizde kabaca %25 yerli, %75 ithal hurda kullanılmaktadır. Yerli hurdanın çoğaltılması ancak sınırlı ölçüde mümkün olabilmektedir. Bu durumda ithal hurdayı azaltmak için hurdaya alternatif kaynakların yaratılması gerekir. Ülkemizdeki demir cevheri yataklarından, bilimsel çalışma ve yaklaşımlarla, maksimum düzeyde yararlanarak çelik üretim sektörüne kaynak yaratılmalıdır.
 
Sonuç
Türkiye‘nin bulunduğu coğrafyadaki ülkelerde çelik üretmeye yönelik yatırımların yapıldığı izlenmektedir. Türkiye, bu değişimleri ve gelişmeleri değerlendirilerek gelecekteki çelik üretim stratejisini oluşturmalıdır. Bu bağlamda çelik üretme konusunda üstün deneyime ve teknolojik birikime sahip Türkiye üretimlerini, deneyimini ve teknolojik birikimini kullanarak katma değeri yüksek, komşu ülkelerde ve yakın coğrafyada üretilmeyen ve yakın tarihte üretilmeyecek ürünleri üretmeye yönlendirmelidir. Paslanmaz çeliklerin ve alaşımlı çeliklerin üretilmesi planlanmalıdır. Önemli oranda dışa bağımlı olan çelik üretim sektöründe katma değer yaratmayan özelliksiz çelik üretme sorgulanmalıdır.
 
Çelik sanayinde gelişmiş ülkelerde çelik üründeki çeşitlilik fazladır. Çelik üretmede geçmeyi hedeflediğimiz Almanya’nın ürettiği çelik ürün çeşitlerine bakıldığında, ülkemizde de üretilen uzun ve yassı ürünlerin yanında, makine yapım çelikleri, takım çelikleri, kalıp çelikleri, paslanmaz çelikler, özellikli levhalar ve saclar vb gibi çelik ürünlerin üretildiği görülür. Türkiye’de uzun ve yassı ürünlerin dışında ancak sınırlı kalitede ve miktarlarda makine yapım çelikleri üretilmektedir. Türkiye’nin çelik sanayinde gerçekten gelişmiş ülke olabilmesi için, sıralanan katma değeri yüksek kalitelerdeki çelikleri de üretmesi gerekir.
 
Referanslar
Aslan Özmen, Türkiye’de Teknoloji, Astek Yayıncılık, 2006 Çelik Dergisi,  Türkiye Çelik Üreticileri Derneği, İlgili İnternet Sayfaları
 
 
 
 
 
Paylaş Tweet
6984 kez okundu
GÜNCEL YAZILAR
Hızlı Bağlantı Elemanlarında Kaplama Kalınlığı ile Korozyon Başlangıç Süresi Arasındaki İlişkinin Deneysel İncelenmesi
ADVERTORIAL   *  Experimental Investigation of the Relationship Between Coating Thickness and Corrosion Initiation Time in Quick Release Couplings   Öge, G., RTC DEVAMI...
Alüminyum Ergitme Sistemlerinde Toz Toplama Sistemlerinin Önemi
Emre Sezgin  Nederman Mikropul Türkiye    Alüminyum, Dünya’da en yaygın bulunan üçüncü element ve en bol bulunan metaldir. Boksit mineralind DEVAMI...
Alüminyum Ergitme Sistemlerinde Toz Toplama Sistemlerinin Önemi
Emre Sezgin  Nederman Mikropul Türkiye    Alüminyum, Dünya’da en yaygın bulunan üçüncü element ve en bol bulunan metaldir. Boksit mineralind DEVAMI...
JUMO Tristörlü Güç Kontrol Üniteleri
Onur Tuna / JUMO Türkiye Satış Müdürü   Elektrik enerjisinin ısıya dönüştürüldüğü veya endüstriyel ısı üretimi için kulla DEVAMI...
Döküm Sektöründe Kum Bağlayıcı Sistemleri: Reçine Esaslı ve Diğer Yöntemlerin Teknik İncelemesi - 2
* Sand Binder Systems in the Foundries: A Technical Review of Resin-Based and Alternative Methods - 2 Kaan KIZILKAYA İdeal Model - Genel Müdür e-posta: kkizilkaya@idea DEVAMI...
Döküm Sektöründe Kum Bağlayıcı Sistemleri: Reçine Esaslı ve Diğer Yöntemlerin Teknik İncelemesi
* Sand Binder Systems in the Foundries: A Technical Review of Resin-Based and Alternative Methods Kaan KIZILKAYA İdeal Model - Genel Müdür e-posta: kkizilkaya@idealmodel.com. DEVAMI...
Bentonitli Yaş Kum: Performans Kriterleri
Green Sand: Performance Criterias Kaan KIZILKAYA İdeal Model - Genel Müdür e-posta: kkizilkaya@idealmodel.com.tr   ÖZET Bu makalede, dökümhanelerde yaygın olarak kull DEVAMI...
Lost Foam (Kayıp Köpük) ve Bağlayıcılı Kum Strafor Döküm: Demir ve Çelik Dökümde Karşılaştırma
Comparative Analysis of Lost Foam and Binder-Based Sand Molded Foam Casting in Iron and Steel Foundries Kaan KIZILKAYA İdeal Model - Genel Müdür e-posta: kkizilkaya@idealmodel.com.tr   DEVAMI...
Soğuk Haddelemede Malzeme Şekil Düzgünlüğü Kontrolü ve Şerit Malzeme Kusurları
Strip Profile & Flatness Control on Cold Rolling Mills and Profile Defects Kemal ERKUT Elektrik Kontrol & Otomasyon Müh. e-posta: kemalerkut@gmail.com   Özet Yassı şeri DEVAMI...
Lastik Tampon ile AA1050 Alüminyum Levhalara Desen Basımı ve Proses Parametrelerinin Optimizasyonu
Forming Shapes on AA1050 Aluminum Sheets With Rubber Buffer and Optimization of Process Parameters   Süleyman KILIÇ / Mühendislik San ve Tic. A.Ş.,   İstanbul, Turkey DEVAMI...
Metal Enjeksiyon Kalıplarında Hasar Mekanizmaları
Dr Aziz Hatman / V’Steels - aziz.hatman@volkansteels.com   Metal enjeksiyon kalıplarında kalıp ömrünü belirleyen belli başlı hasar mekanizmalarının işleyişini kavradığımızd DEVAMI...
Plastik Kalıp Çeliğinde Borlama İle Yüzey Sertleştirme
Surface Hardening Of Plastic Mold Steel By Boronizing   Funda Gül Koç / Kocaeli Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Böl&uum DEVAMI...
Metal Enjeksiyon Kalıplarında Yüzey İşlemleri ve Yapışma Problemi
Belgin Mert | Volkan Steels belgin.mert@volkansteels.com Dilek Serçeci | Volkan Steels dilek.serceci@volkansteels.com Yakup Zigaloğlu | Volkan Steels yakup.zigaloglu@volkansteels.com   Y DEVAMI...
Metal Sektöründe Ölçüm ve Analiz Yöntemleri
Osman GÖRKEM İNAN / Güven Pres Döküm, Test, Ölçüm ve Analiz, İstanbul - gorkeeminan@gmail.com Candaş ERSÖZ  / Güven Pres Döküm, Test, &Oum DEVAMI...
Hidrojen Çağında Yüksek Fırın Ayakta Kalabilecek Mi?
*Will the Blast Furnace Keep Up in the Hydrogen Age?   Prof. Dr. M. Kelami ŞEŞEN / Metalurji ve Malzeme Y. Mühendisi - İTÜ   Özet: Beklenen hidrojen çağında, bin y DEVAMI...
Şamot Tuğla Harcı, Perlit ve Diatomitten Alümina-Silika Esaslı Kompozit Aerojel Tozu Üretimi
* Production of Alumina-Silica Based Composite Aerogel Powder from Chamotte Brick Mortar, Perlite and Diatomite   Özge Kılınç / Sakarya Üniversitesi, Mühendislik Fakü DEVAMI...
Yapay Zekâya Genel Bakış ve Otomotiv Endüstrisinde Yapay Zekâ Örnekleri
* Overview of Artificial Intelligence and Examples of Artificial Intelligence in Automotive Industry   Betül KARACİL, Erdinç EFENDİ CPS Pressform San. ve Tic. A.Ş. & DEVAMI...
Proses Modelleri ile Yassı Şerit Malzeme Haddelemenin Temel Esasları ve Modellerin Önemi
*Basic Fundamentals of Steel Rolling Process with Models and the Significance of Models   Kemal ERKUT Elektrik Kontrol & Otomasyon Müh. e-posta: kemalerkut@gmail.com   Özet DEVAMI...
Otomotiv Sektöründe Kullanılan DD13 Düşük Karbonlu Sacların Derin Çekme Metodu ile Şekillendirilmesi
*Forming of DD13 Low Carbon Sheets Used in Automotive Industry by Deep Drawing Method Arzu ALTINPINAR / CPS Pressform San. Tic. A. Ş.   Özet Derin çekme, sac metal şekillendirmede DEVAMI...
Endodontik Eğelerde Meydana Gelen Kırılmalar ve Etkileri
*Fractures Occurring in Endodontic Files and Their Effects Zeynep ZEREN / Medicalpark Pendik Ağız ve Diş Sağlığı Hastanesi, İstanbul Muzaffer ZEREN / Kocaeli Üniversitesi Mühendislik Fak&uu DEVAMI...
Mikropor Mng-Pro Serisi Basınç Salınımlı Adsorpsiyon (Psa) Tipi Azot Jeneratörleri
Tuğba MEMİLİ / MİKROPOR MAK. SAN.TİC.A. Ş / Ar-Ge Müdürü - tugba.memili@mikropor.com Berkay COŞKUN / MİKROPOR MAK. SAN.TİC.A.Ş. / Ar-Ge Uzman Yard - berkay.coskun@mikropor.com   DEVAMI...
Yüksek Basınçlı Soğutmalı Tip Hava Kurutucuları & Yüksek Basınçlı Hava Filtreleri Mikropor Mk-Hp Serisi & Hp Serisi
Tuğba MEMİLİ / MİKROPOR MAK. SAN.TİC.A. Ş / Ar-Ge Müdürü - tugba.memili@mikropor.com Berkay COŞKUN / MİKROPOR MAK. SAN.TİC.A.Ş. / Ar-Ge Uzman Yard - Berkay.Coskun@mikropor.com   DEVAMI...
Seçici Lazer Ergitme Yöntemi (SLM) ile Eklemeli İmalat
*Additive Manufacturing With Selective Laser Melting Method (Slm)   Muzaffer ZEREN / Kocaeli Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Böl&uu DEVAMI...
Yağ Buharı Ayrıştırıcı Mikropor Carbolescer Serisi
Tuğba MEMİLİ / MİKROPOR MAK. SAN.TİC.A. Ş / Ar-Ge Müdürü - tugba.memili@mikropor.com Berkay COŞKUN / MİKROPOR MAK. SAN.TİC.A.Ş. / Ar-Ge Uzman Yard - Berkay.Coskun@mikropor.com   DEVAMI...
Şerit Haddelemede Bısra Etkisi ve Gaugemeter Kalınlık Düzeltme Fonksiyonu*
Bisra effects on the Flat Hot Strip Rolling Mills and Gaugemeter AGC Strip Thickness Correction   Kemal ERKUT Elektrik Kontrol & Otomasyon Müh., kemalerkut@gmail.com   &Oum DEVAMI...
Suni Yaşlandırmanın AA6082 ve AA6056 Alaşımlarının Mekanik Özelliklerine Etkisi*
*The Effect of Artificial Aging on Mechanical Properties of AA6082 and AA6056 Alloys   Dilek DENİZ / Sistem Alüminyum San. ve Tic. A.Ş. 59930 Ergene/Tekirdağ, Türkiye Nil TOPLAN / Sak DEVAMI...
Düşük Enerjili Kimyasal Hava Kurutucu -Mikropor MMD-VP Serisi-
Tuğba MEMİLİ / MİKROPOR MAK. SAN.TİC.A. Ş / Ar-Ge Müdürü - tugba.memili@mikropor.com Burcu Aslı ÖZGÜMÜŞ / MİKROPOR MAK. SAN.TİC.A.Ş. / Ar-Ge Uzmanı  - Burcu.Ozgumus@ DEVAMI...
Termal Kütle Teknolojisi İle Çalışan Basınçlı Hava Kurutucuları
Tuğba Memili / Ar-Ge Müdürü  Günümüzde, üretim fabrikalarında enerji kaynağı olarak basınçlı hava kullanımı gün geçtikçe artmaktadı DEVAMI...
Diş Hekimliğinde Akıllı Malzemelerin Gelişimi
Zeynep ZEREN / Marmara Üniversitesi, Diş Hekimliği Fakültesi, Diş Hekimliği Bölümü Muzaffer ZEREN / Kocaeli Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Metalurji ve Mal DEVAMI...
İkincil Alüminyum Üretimi Özelinde İkincil Metal Üretimi ve Metalurji Mühendisliği: Değişimler-Etkileşimler*
*Secondary Metal Production -based on secondary aluminium production- and Metallurgical Engineering: Evolutions-Interactions   Erman Car Metalurji Mühendisi   ÖZET Sanayi DEVAMI...
Ortodontik Braket Uygulamaları İçin AISI 316 L Tipi Paslanmaz Çelik Malzemenin Uygunluğu
Zeynep ZEREN / Marmara Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Ece Simooğlu SARI / Kocaeli Üniversitesi Hereke Asım Kocabıyık Meslek Yüksekokulu, Makine ve Metal Teknolojileri, Metalu DEVAMI...
22MnB5 Çeliğinin Sıcak Şekillendirme Prosesinde Kalıpta Soğutma Süresinin Optimizasyonu*
*Optimization of the Mold Cooling Time in a Hot Stamping Process of 22Mnb5 Steel   Prof. Dr. Nihat Akkuş / Marmara Üniversitesi Özgür Yurtgan, Serkan Alan, Alkan Özcan, DEVAMI...
Üretimde Paradikma Değişikliği: 3D Eklemeli İmalat
Muzaffer ZEREN / Kocaeli Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Bölümü Neşe Çakıcı ALP / Kocaeli Üniversitesi Mimarlık ve T DEVAMI...
Mikropor Modüler Basınçlı Hava Kurutucusu -MMD Serisi-
Tuğba MEMİLİ / AR-GE Müdürü Burcu Aslı ÖZGÜMÜŞ / AR-GE Dokümantasyon Sorumlusu     Basınçlı hava, kompresörler aracılığıyla üretilmekte DEVAMI...
Mikropor Carbolescer
Tuğba MEMİLİ / AR-GE Müdürü Burcu Aslı ÖZGÜMÜŞ / AR-GE Dokümantasyon Sorumlusu   Uygulamaya göre, basınçlı havada bulunması gereken minimum partik DEVAMI...
Enerji Tasarrufu Sağlayan Kimyasal Hava Kurutucu -Mikropor Mmd-Vp Serisi-
Tuğba MEMİLİ / AR-GE Müdürü Burcu Aslı ÖZGÜMÜŞ / AR-GE Dokümantasyon Sorumlusu   Basınçlı havada buhar halinde su (nem) bulunmaktadır Su, pnömatik DEVAMI...
Metal 3D Baskı - Tasarımdan Üretime Süreç
Ömer Faruk Kocaoğlu - digiMODE Eklemeli imalat süreci, geleneksel imalat süreçlerine benzer aşamalar içermektedir. Bu yazıda baştan sona bir eklemeli imalat süreci DEVAMI...
Yüksek Karbonlu Ferrokrom Üretimi için Yaşam Döngüsü Değerlendirmesi
Cemal Utku Yakar, Başak Daylan Oscar Wootton, Begüm Güven   Life Cycle Assessment for the Production of High Carbon Ferrochrome (HC FeCr)   ÖZET: Ferroalyaj üre DEVAMI...
Sürdürülebilir Çevre, Sürdürülebilir Üretim Yeşil Üretim - Yeşil Çelik*
Prof. Dr. M. Kelami ŞEŞEN (İTÜ)   Sustainable Environment, Sustainable Production Green Production - Green Steel   ÖZET Sürdürülebilirliğin temelinde; temiz hav DEVAMI...
Alüminyum Endüstrisinde Toz Toplama Sistemleri
Alüminyum, Dünya’da en yaygın bulunan üçüncü element ve en bol bulunan metaldir. Boksit mineralinden elde edilir ve elektroliz ile birincil alüminyuma indi DEVAMI...
Yüksek Basınçlı Döküm Prosesinde Yapısal Parçalar Nasıl Hatasız Dökülür? Copromec® Die Casting Ürünleri Şimdi Türkiye’de
Martina Masenga | Dario Baccolo Teknik satış Temsilcileri / COPROMEC® Die Casting S.r.l. Çeviri: Mustafa Ekelik / VALANS Mühendislik Dış Tic. Ltd. Şti.   Bugün, basın&ccedi DEVAMI...
Tek Kristal Perovskit Yapılı SrTiO3 İçeren BNT Esaslı Seramik Kompozit Üretimi ve Özelliklerinin İncelenmesi*
Nergis OĞUZ, Uğur ŞEN  Sakarya Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Bölümü,  Esentepe Kampüsü 54187 Sakarya, T& DEVAMI...
İstenilen Saflıkta-Yerinde Azot Üretimi
Tuğba MEMİLİ – Mikropor Makina San. ve Tic. A.Ş. – Ar-Ge Takım Lideri Burcu ÖZGÜMÜŞ – Mikropor Makina San. ve Tic. A.Ş. – Ar-Ge Teknik Dokümantasyon Sorumlu DEVAMI...
Lazer Kesim Uygulamalarında Azot Gazı Kullanımı
Tuğba MEMİLİ – Mikropor Makina San. ve Tic. A.Ş. – Ar-Ge Takım Lideri Burcu ÖZGÜMÜŞ – Mikropor Makina San. ve Tic. A.Ş. – Ar-Ge Teknik Dokümantasyon Sorumlu DEVAMI...
Metal Enjeksiyon Uygulamalarında Hasar Mekanizmaları ve Yüksek Performanslı Yeni Bir Kalıp Çeliği: SITHERM S361R
M. Önder Yücel Akademi Metalurji - Genel Md.   Öncelikli olarak metal enjeksiyon kalıplarında oluşan hasarları özetlemek ve daha sonra yüksek performanslı yeni kalıp &c DEVAMI...
Sert Krom ve Oksit Kaplamanın Namlu Performansına Etkisi*
Özge Alkılınç*, S.Osman Yılmaz**, Mustafa Aksoy*** *AKKAR AR-GE Merkezi Müdürü,  ** Prof. Dr., Namık Kemal Üniv. Öğr. Üyesi,   *** AKKAR AR-GE, Pr DEVAMI...
Yassı Ürün Haddelemede Şerit Malzeme Profil ve Kalınlık Kontrol Teknikleri
Kemal ERKUT1 Elektrik Kontrol & Otomasyon Müh. 1e-posta: kemalerkut@gmail.com *Flat Strip Material Profile and Thickness Control Techniques   ÖZET Ferro (çelik) DEVAMI...
Demir Çelik Fiyatları Düşer Mi?
Niye arttığından başlanmak lazım. Yaklaşık onar yıllık periyotlarla şiddetli krizler etkiler demir çelik sektörünü ve hemen her kriz öncesi fiyatlar şişer, krizde d&uum DEVAMI...
Karbon-Kükürt Analizi — Kullanım Alanları, Çalışma Prensibi ve Uygulama Prosedürü
Dr. Öğr. Üyesi Onur BALKAN1, Dr.-Ing. Savaş YAVUZ2 1- Kapadokya Üniversitesi, Uygulamalı Bilimler Yüksek Okulu, Uçak Gövde ve Motor Bakımı Bölümü, 50420 DEVAMI...
3 büyük Türk Firması, Birleşerek Alpha Metalurji Markasını Yarattı
Türkiye, elektrikli otomobil, savunma sanayi, beyaz eşya, havacılık sanayi gibi alanlarda dünya ile rekabet edebilecek konuma doğru ilerlerken; bu sektörlerde kullanılan malzemeleri DEVAMI...
Yüksek Basınçlı Alüminyum Enjeksiyon Döküm Prosesinde Hata Türleri ve Olası Nedenleri Analizi ve Pompa Sektöründe Kullanılan Örnek Bir Parçadaki Hatalar ve Önlemleri*
Kamil Can İŞTAR, Sercan ŞAHİN, M.Emir YILDIRIM, Mehmet UYGUN kamilcanistar@kormetal.com, sercansahin@kormetal.com, emiryildirim@kormetal.com, mehmetuygun@kormetal.com Kormetal San. Ve Tic. A.Ş., Arge DEVAMI...
Metal Enjeksiyona Pandemi Aşısı Büyüme Sağlıyor
Global gelişmeler, Türkiye’yi metal enjeksiyonda gelişmeye ve sıçramaya zorluyor. Daha çok proje, daha büyük parçalar, daha teknik kalıplar… Yeni s DEVAMI...
Bükme Prosesi Modeli ve Ardışık Tekrarlı Makina Tasarımı
Genel Müdür Sinan KILIÇ*, Dr. Öğretim Üyesi Fatih ALEMDAR** Mak. Müh. Süleyman KILIÇ*,  Metal. ve Malz. Müh.Serra KILIÇ*  Mak. Mü DEVAMI...
Yüksek Basınçlı Dökümde Proje Yönetimi ve Örnek Aydınlatma Parçası Üzerinde Proje Yönetimin Uygulanması*
Yazar: Tolga Özbey, Murat Demirhan, Dr. Gökhan Başman tolgaozbey@kormetal.com, muratdemirhan@kormetal.com, gokhanbasman@kormetal.com  Kormetal San. ve Tic. A.Ş., Arge Merkezi Müd DEVAMI...
Döküm Kumu ve Atık Döküm Kumundan Silika Esaslı Aerojel Toz Eldesi*
Yazar: Ahmet Emre ÇİMEN ve Nil TOPLAN Sakarya Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği   *Silica Based Aerojel Powder Production&nb DEVAMI...
Alüminyum İşlemede İyileştirmeler
Birden fazla takımdan ziyade tek bir frezeleme takımı ile alüminyum parçalarda işleme uygulaması gelişiyor.    Otomotiv sanayi ağırlık ikilemiyle karşı karşıya kalıyor. DEVAMI...
Metal Sanayi Çevreye Zarar Vermiyor
Yazar: Nicole Kareta   Egzoz düzenlemelerinden ve uçan vergilerden plastik torbaların yasaklanmasına kadar - çevre korumanın yönü siyasete ve topluma geldi. DEVAMI...
Yapısal Alüminyum Parçalar İçin Yüksek Basınçlı Dökümünde Gerekli Olan Kalıp Malzemesinin Temel Özellikleri*
Yazar: S. Sivertsen, R. Oliver, K. Anantha, G. Maistro, Uddeholms AB, Sweden Çeviri: Met. Müh. İmge Akar, Uddeholm Türkiye   *Key properties of die material needed for str DEVAMI...
Farklı Oranlarda Sic Takviyesinin Sıcak Pres ile Üretilen Magnezyum Matrisli Kompozitlerin Sertlik ve Aşınma Özelliklerine Etkisi*
Beyza BİÇER(a,b)  Muzaffer ZEREN(a)  (a) Kocaeli Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Bölümü (b) Ferro Dök&uu DEVAMI...
Sert Lehimlemede Standardizasyon Süreci — BQTC, pBPS, BPS ve BPAR İşlemleri*
Dr.–Müh. Onur BALKAN Dr.- Ing. Savaş YAVUZ TEKNOLAB®, Teknoloji Laboratuvar Hiz. Ltd. Şti.   *Standardization Procedure on Brazing — BQTC, pBPS, BPS, and BPAR Pr DEVAMI...
PMT vs CMOS: Metal Analiz Dedektör Teknolojilerinde Paradigma Değişimi
Yazan: Spectro Çeviren: Bes Mühendislik   1. Giriş Metal numunelerin analizi, her zaman kolay değildir. Zorlayıcı örnekler genellikle büyük dökümh DEVAMI...
3-Boyutlu Katmanlı İmalat ve Otomotiv Uygulamaları*
Şüheda ÖZEL, Kocaeli Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Muzaffer ZEREN, Kocaeli Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Metalurji ve Malzeme Mühendisliği B&o DEVAMI...
2020 Yılı ve Sonrasında Gerçekleştirilecek Tahliyeler için Binaları Nasıl Hazırlayabiliriz?
Yılmaz Özcan  Eaton Elektrik Türkiye Ülke Müdürü   Herhangi bir binanın tahliyesindeki temel hedef insanları korumaktadır. Bina içinde kişiler DEVAMI...
Pozitif Malzeme Tanımlamada Potansiyel Bir Yenilik —Lazer—Optik Emisyon Spektrometre Teknolojisi*
Dr.–Müh. Onur BALKAN, Metalürji & Malzeme Müh. Dr.- Ing. Savaş YAVUZ TEKNOLAB®, Teknoloji Laboratuvar Hiz. Ltd. Şti.   *A Novel Potential Technique for Po DEVAMI...
Preparation of Silica Aerogel by Ambient Pressure Drying Process using Perlite and Quartz*
Nazan Saraç Çoban, Nil Toplan Sakarya Üniversitesi, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği *Perlit ve Kuvars Kullanılarak Atmosfer Basıncında Kurutma ile Silika Aerojel Sentezi DEVAMI...
Pozitif Malzeme Tanımlama Spektrometreleri*
Dr.–Müh. Onur BALKAN, Metalürji & Malzeme Müh. Dr.–Ing. Savaş YAVUZ - Metalürji Yük.Müh. TEKNOLAB®, Teknoloji Laboratuvar Hiz. Ltd. Şti. &nbs DEVAMI...
Pozitif Malzeme Tanımlama*
    Dr.–Müh. Onur BALKAN, Metalürji & Malzeme Müh. Dr.–Ing. Savaş YAVUZ, Metalürji & Malzeme Müh. TeknoLab, Teknoloji Laboratuvar Hiz DEVAMI...
Basınçlı Döküm*
WA Butler, General Motors, Bloomington, IN, USA G Timelli, University of Padova, Vicenza, Italy  E Battaglia, University of Padova, Vicenza, Italy F Bonollo, University of Padova, Vicenza, Ita DEVAMI...
Yüksek Frenkanslı İndüksiyon Kaynaği ile Üretilen Borularda Kaynak Kesitinin Şekillendirme Kabiliyetine Etkisi̇*
Bora Yıldız Bantboru San. ve Tic. A.Ş. GOSB 700. Sok. No: 712 Posta kodu: 41480 Gebze-Kocaeli/Türkiye byildiz@bantboru.com   * The Effect Of The Welding Section On The Formabili DEVAMI...
EWM Teknolojisi Terranets BW GmbH Şantiyesinde Kullanılıyor... Degauss 600 ile Boru Hatlarının Manyetikliğini Giderme
Burada her bir kaynak dikişi mükemmel olmalıdır – yüksek basınçlı gaz boru hatları en yüksek güvenlik standartlarına uygun olmalıdır. Bu nedenle terranets bw GmbH DEVAMI...
Wolfram-Oksit (W0₃) Metal Katkili İnce Filmlerin Üretim Teknikleri
1 İsmail ARABACI  2 Emin YAKAR 1 Makine Yük. Müh., Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, ismailarabaci39@gmail.com  2 Dr. Öğr. Üyesi, Çanakkale Onseki DEVAMI...
Akıllı Dökümhane Sistemleri
TekIn Oy info@tekin.fi, www.tekin.fi   Günümüzde ürün kimliklendirme ve veri giriş kabiliyeti ile, makine, ürün ve sistemlerin tedarik zinciri boyunc DEVAMI...
Krank Milleri Üzerindeki Eğimli Yağ Deliklerinin Üretimini Hızlandırma
Krank mili motorun kalbidir, yatay hareketi dönüş hareketine çevirir; aracın hareket etmesi onun sayesindedir. Krank milleri yapısal olarak karmaşık parçalardır, ancak binek ot DEVAMI...
Endüstriyel Temizlik İş Yerlerinin Daha İyi ve Daha Güvenli Olmasına Nasıl Katkıda Bulunur?
Diğer iş yerlerinde olduğu gibi, endüstriyel bir ortam da düzgün çalışılabilmesi için belirli bir düzeyde temizlik ve organizasyon gereklidir. Farklı endüstriler DEVAMI...
İşbirliği Projelerinin Yenilikçi Şirketlerin Performanslarına Katkısı
D. Cölle1, CG Aneziris2, F. Etienne1, MP Wiessler1 1EKW GmbH, Eisenberg, Almanya 2Seramik, Cam ve Yapı Malzemeleri Enstitüsü, TU Bergakademie Freiberg, Freiberg, Almanya Daniel.Coell DEVAMI...
Ekstrüzyon Kalıplarının Aşınma Dirençlerinin Isıl İşlem ve PVD Kaplama Metoduyla Arttırılması (Improvement of Wear Resistance of Extrusion Dies by Heat Treatment and PVD Coating Method)
M. Ümit BÜYÜKFIRAT, Cüneyt ARSLAN İstanbul Teknik Üniversitesi Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Bölümü, Ayazağa, İstanbul umitbuyukfirat@hotmail.com, ar DEVAMI...
Kaynak Uygulamalarında Standardizasyon Süreci – WQTR, pWPS, WPS, WPQR İşlemleri --- Standardization Procedure on Welding Applications – WQTR, pWPS, WPS, WPQR Processes
Dr.–Müh. Onur BALKAN, Metalürji & Malzeme Müh. Dr.–Ing. Savaş YAVUZ, Metalürji & Malzeme Müh. TeknoLab, Teknoloji Laboratuvar Hiz. Ltd. Şti.   DEVAMI...
İnce Duvarlı Alüminyum Parçaları İşlemek için Daha İyi Bir Yol
Sandvik Coromant'ın M5F90 yüzey frezesi, otomotiv parçası üreticilerine önemli kazançlar sağlıyor.   Çapak, çentiklenme veya çizilme ol DEVAMI...
Otonom Mühendislik ile Döküm Maliyetini Minimuma İndirme
Üretim maliyetlerinin düşürülmesi dökümhaneler ve döküm alıcıları için her zaman temel hususlardan biridir. Yeni bir yolluk sistemi tasarlanırken ana hed DEVAMI...
DÖKÜM - ENDÜSTRİYEL ÇAĞDAN BU YANA EKONOMİK ŞEKİLLENDİRME SÜRECİ
Günlük yaşam artık döküm parçaları olmaksızın hayal edilemez. Kalıp döküm teknolojisi, 19. yüzyılın ortalarında gazetelerin ve kitapların endüstriyel bas DEVAMI...
ESR - ELEKTRO CURUF ERGİTME PROSESİ
    Metalurji sanayimize değerli yayınları ile uzun yıllar hizmet vermiş Metal Dünyası dergimizin 300. sayısında, aşağıda özel çelikler üretiminde kulla DEVAMI...
BİRİNCİL ALÜMİNYUM ÜRETİMİ “DEVRİMİN” AREFESİNDE
11 Mayıs 2018 sabahı sosyal medyada Kanada Başbakanı Justin Tredeau’nun bir paylaşımı göze çarptı: Alcoa, Rio Tinto, Apple ve Quebec yerel hükümeti binlerce Kanadalı&rsq DEVAMI...
YÜKSEK SICAKLIĞA DİRENÇLİ ALÜMİNYUM ALAŞIMI PİSTONLAR
Aykut DOĞAN(*)   Ekrem ALTUNCU  (*)Sakarya Universitesi Müh. Fak. Metalurji ve Mal. Müh. Böl., Esentepe Kampüsü, Sakarya/ Türkiye, 54187 Sakarya DEVAMI...
CaO-Al2O3-SiO2 (CAS) ESASLI PLAZMA SPREY KAPLAMALAR
“CaO-Al2O3-SiO2 (CAS) BASED COATINGS BY PLASMA SPRAYING”     Bahadır AYDIN1 ve Nil TOPLAN2  1İstanbul Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, DEVAMI...
KATMANLI İMALATIN HAVACILIK UYGULAMALARI VE SEKTÖR DEĞERLENDİRMESİ
Akın ODABAŞIa, Hülya KAFTELEN ODABAŞIb aFırat Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Bölümü, 23119, Elazığ bFırat &Uu DEVAMI...
NEW APPROACHES AND DEVELOPMENTS IN ENGINEERING EDUCATION: THE 21ST CENTURY ENGINEERS
Ayşe Kılıça* and Yılmaz Taptıka aIstanbul Technical University, Chemical and Metallurgical Engineering Faculty,  Department of Metallurgical and Materials Engineering, Istanbul, DEVAMI...
ISO 6892-1 VE ASTM E8 ÇEKME DENEY STANDARTLARI ARASINDAKİ FARKLILIKLAR
Dr. Haldun DİZDAR, Doç. Dr. Bülent AYDEMİR, Cemal VATAN TÜBİTAK UME, Gebze-Kocaeli, Türkiye  e-mail: haldun.dizdar@tubitak.gov.tr, bulent.aydemir@tubitak.gov.tr, DEVAMI...
S700 MC TİPİ ÇELİKTE KAYNAK AĞIZ GEOMETRİSİNİN MEKANİK DAVRANIŞA ETKİSİ
Mustafa CAN1, Cenk KARAKURT1, Kıvanç TAŞKIN2 1Bilecik Şeyh Edebali Üniversitesi, İnşaat Mühendisliği Bölümü, BİLECİK 2Anadolu Üniversitesi, İnşaat M&uum DEVAMI...
DEMİR ve ÇELİK ÜRETİMİNİN KISA BİR TARİHÇESİ
Demir ve çelik endüstrisi dünyanın en önemli ve geleneksel açıdan da en eski üretim sektörlerinden biridir. 3.000 yıl kadar önce demir insanların kü DEVAMI...
SÜPER DUPLEKS PASLANMAZ ÇELİKLE DAHA İYİ VE DÜŞÜK MALİYETLİ İŞLEME
ÖZET Makine ile işleme süreçlerinin karbon çeliklerden paslanmaz çeliklere geçilerek geliştirildiği bilinmektedir; ancak operatörler işleme hızlarını DEVAMI...
Thinking in terms of magnesium“ – Magnesium pressure die casting is completely in the trend
Many metallic objects are produced by pressure die-casting. One of those metals which are ideally suited for this process is magnesium. The demand is growing with the automotive industry and its co DEVAMI...
Metal Katkılı Polimer Matrisli Hibrit Kompozitler
Gökhan TAŞÇI, Muzaffer ZEREN Kocaeli Üniversitesi Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Bölümü 41380 Kocaeli gokhantsc@hotmail.com , zeren@kocaeli.edu.tr DEVAMI...
Yanma Sentezi̇ Yöntemi̇yle İleri̇ Malzemeleri̇n Üretimi
Bora Derin (İstanbul Teknik Üniversitesi, Kimya-Metalurji Fakültesi, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği, Maslak, İstanbul)  bderin@itu.edu.tr   ÖZET &n DEVAMI...
YÜKSEK SICAKLIK OKSIDASYONUNA KARŞI NIOBYUM REFRAKTER METALI ÜZERINDE KORUYUCU BIR KAPLAMA
Candan Şen ELKOCA   Bülent Ecevit Üniversitesi  Alaplı Meslek Yüksekokulu Tepeköy Mevkii, Alaplı/Zonguldak   A PROTECTIVE COATING 0N NIOBIUM R DEVAMI...
Alaşımlı Çi̇nko Kaplama
Doç. Dr. Oktay ELKOCA   Galvannealed Coating     ÖZET   Alaşımlı kaplama, saf çinko kaplamanın 500oC civarın DEVAMI...
Vakum Ergitme ve Farklı Döküm Tekni̇kleri
Nilay DALYAN, Kimya Mühendisi-Metamak, Erol TURGUT, Metalurji Mühendisi-Metamak   Proses Teknoloji̇leri̇ Uygulamalar Farklı Ekipmanlar   Vakum İndüksiyo DEVAMI...
Mobil Ürün Tasarımında, Ürün Termal Özellikleri̇ İncelenerek İç Yapı Taşıycı Parçası İçin Malzeme Optimizasyonu
Onur MERİÇ (onur_meric@hotmail.com)   ÖZET   Mobil cihazların market yönelimleri gereği her geçen gün daha ince, daha hafif, daha hızlı, g DEVAMI...
Katmanlı Üreti̇mi̇n Geli̇şmesi̇ ve Di̇ğer Yöntemlerle Bi̇rli̇kte Kullanımı
Önümüzdeki yıllar içinde metallerin üretiminde katmanlı yöntemler (AM) kullanılmasının (metallerde 3D baskı olarak da bilinir), geleneksel olarak “çıkar DEVAMI...
Yenilikçi Kalıp Sistemleri Tasarımı İle Eksen Kaçıklığına Sahi̇p Soğuk Dövme Parçalarının Üretimi
N.Emrah KILINÇDEMİRa, Vural CEYHUNb, Tayfur YAVUZBARUTa, Umut İNCEa aArGe Merkezi, Norm Cıvata Sanayi ve Ticaret A.Ş. Çiğli, İzmir, Türkiye, emrah.kilincdemir@normcivata.com DEVAMI...
Lostfoam Prosesi̇ Kayıp Köpük - Kolay Döküm
Marc Karakoc, ESFF ,Yük. Metalurji Müh., Paris, Fransa Losftfoam Process, Simple Casting   ÖZET Lostfoam, strafor model ile, bağlayıcı olmadan, kolay dök&uu DEVAMI...
Turbo Motor – Sferodan Çeli̇k Döküme
Yazar: Norbert Schütze, Foseco Almanya   CO2 emisyonunu azaltmak için daha düşük ağırlıklı daha yüksek mukavemetli parçalara doğru bir eğilim var DEVAMI...
Dünyanın En Hafi̇f Katı Malzemesi̇: Aerojeller
Yazarlar: Nazan SARAÇ ve Nil TOPLAN Sakarya Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Bölümü Esentepe Kampüsü, DEVAMI...
Düşük Basınç Sementasyon ve Yüksek Basınçlı Gaz İle Sertleşti̇rme
Yazarlar: Mehmet ÖZDEŞLİK*, Levent SİNDEL*, Selin KESKİN* *Sistem Teknik Sanayi Fırınları A.Ş.   Low Pressure Carburizing And High Pressure Gas Quenching     DEVAMI...
Sıcak Daldırma Galvaniz Yöntemiyle Üretim Yapan İşletmelerde Nakit Yönetiminin Önemi
Yazar: Erol Ayyıldız, ayyildiz.erol@gmail.com   Significance Of Cash Management In The Businesses Where The Production Is Performed With Hot-Dip Galvanization     DEVAMI...
En Çok Okunanlar Son Eklenenler
Döküm Demir / Çelik Otomotiv Sanayi
YAYIN AKIŞI
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM