Metal Dünyası

Çelik

Demir

Maden

Alüminyum

Döküm

SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK İLETİŞİM
“Ticari Diplomasi Yolculuğu” Buluşmaları

DEİK Türkiye-Asya Pasifik İş Konseyleri Koordinatör Başkanı ve Türkiye-Hong Kong İş Konseyi Başkanı Murat Kolbaşı: “Doğu batıya doğru zaten geldi. Çin, Yunanistan’daki Pire Limanı’nı aldı. Hemen karşı kıyımız. O limana Kahire’den direkt hat koyduğunda Pire Limanı’nın hacmi Türkiye’nin toplam limanlarının hacmini geçecek. Yani biz bunları istesek de istemesek de geliyorlar. O yüzden bizim AB gibi ‘bu konuda ne yapabiliriz’e bakıp bir an önce pozisyon almamız gerekiyor”
“Şöyle düşünebiliriz; doğudan batıya gelen trenler muhakkak geriye dönerken boş dönmeyecekler. Biz onun içerisinde olabilir miyiz? Oraya ürün ihracatı için yeni bir yol açılıyor sonuçta”

 

Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu (DEİK) Türkiye-Asya Pasifik İş Konseyleri Koordinatör Başkanı ve Türkiye-Hong Kong İş Konseyi Başkanı Murat Kolbaşı, Çin’in Kahire’de kurduğu dev üretim üssünün yine Çinlilerin satın aldığı Yunanistan’daki Pire Limanı ile entegre olarak dünyada muazzam bir ticaret hacmine ulaşacağını belirterek, “Bizim AB gibi ‘bu konuda ne yapabiliriz’e bakıp bir an önce pozisyon almamız gerekiyor. Şöyle düşünebiliriz; doğudan batıya gelen trenler muhakkak geriye dönerken boş dönmeyecekler. Biz onun içerisinde olabilir miyiz? Oraya ürün ihracatı için yeni bir yol açılıyor.” dedi.

 

Kolbaşı, Ekonomi Gazetecileri Derneği’nin (EGD), DEİK ile birlikte düzenlediği “Ticari Diplomasi Yolculuğu” buluşmaları kapsamında yapılan toplantıda, Asya ülkeleri ile dış ticarete ilişkin bilgiler verdi.

 

Asya-Pasifik Bölgesi’nde 17 ülkenin, 2 de bölgenin bulunduğunu aktaran Kolbaşı, “Hindistan’dan başlıyor, Yeni Zelanda’ya kadar bu bölgeler, ülkeler yayılıyor. Bölge dediğimiz zaman da biz Hong Kong’u ve Tayvan’ı burada söylüyoruz.” bilgilerini verdi.

 

Türkiye’nin dış ticarette en fazla açık verdiği bölgenin Asya-Pasifik olduğunu belirten Kolbaşı her yıl yaklaşık 40 milyar dolar dış ticaret açığı gerçekleştiğini hatırlattı.

 

Bölgeye ithalat için gidilmesine karşın ihracat amacıyla yeterince gidilemediğini anlatan Kolbaşı, iş dünyası ve kamunun birlikte çalışarak bu konuda sürdürülebilir adımlar atması gerektiğini söyledi.

 

Asyalı turistlerin tüm dünya için önemli bir gelir kaynağı olarak görüldüğünü hatırlatan Kolbaşı, şunları kaydetti:

 

“Son dönemde ciddi olarak turizm konusunda Asya’nın Çin başta olmak üzere bir yükselişi var. Dünyaya 150 milyondan fazla turist gönderiyorlar ve Asyalılar dünya turizm gelirlerini en fazla kısmını oluşturan grup konumuna geldi. Turizmde Türkiye için çok önemli. Türkiye de pandemi öncesine döndüğümüz zaman dünyada en fazla turist ağırlayan 6. ülke konumundayız. Dolayısıyla Asya bu yönden de bizler için kıymetli.”

 

“Makine parkı genç olan bir coğrafya olduk”
Kolbaşı, Türkiye’nin tarihi İpek Yolu’nun güzergahında bulunduğunu belirterek, Asya’daki tren hatlarının son kıyısının Türkiye olduğunu söyledi. Çin’in 2012’den beri Kuşak ve Yol inisiyatifini sürdürdüğünü belirten Kolbaşı, bu konunun Türk iş dünyasının da gündeminde bulunduğunu kaydetti.
 

Türkiye’nin 1996’dan sonra yakaladığı ihracat ivmesini hatırlatan Kolbaşı, şu bilgileri verdi: “Bugün 170 milyar dolarlık ihracatın bir kısmını biz kendi Türk markalarımızla yapıyoruz dünyanın birçok yerine. Diğerlerinde de aslında ağırlıklı olarak Avrupalı markalara fason olarak ihracatımız var. Ne yazık ki şu anda hala daha Türkiye’nin dış ticaret verilerinde Türk markasıyla yaptığımız ihracat datası yok. Dolayısıyla bunun tam olarak bir oranını bulamıyoruz. Markalı ihracat ve markalı ithalatta bu veriler önemli.  Türkiye 1996’dan bugüne kadar sanayi konusunda kendini geliştirdi. Bunun verilerini şöyle almak da mümkün. Bugün Almanya’nın doğusundan bir çizgi çekerseniz, Çin’in de batısındaki sınırını çizgi olarak alırsanız bu coğrafyada hemen hemen her sektördeki en büyük üreticidir Türkiye ve Türkiye’nin üretim kapasitesi yüksek olmakla birlikte yeni bir sanayileşme olduğu için de özellikle 2000’den sonra da bu gelişti ve makine parkı genç olan bir coğrafya olduk. Dolayısıyla ihracatçılarımızın Asya-Pasifik’e odaklandıkları zaman fason olarak değil kendi markalarıyla bölgeye gitmelerini ben çok önemli görüyorum. Bu konuda da Türkiye’nin şansı var.”

 

Türk perakende ve gıda markalarının Asya-Pasifik’te tutunma şansı bulabileceğini ifade eden Kolbaşı, Mado’nun bölgeye 5 şube açtığı örneğini verdi.

 

- Türk şirketlere Hong Kong ve Singapur’a odaklanmaları çağrısı

Kolbaşı, Asya konuşulduğunda genelde “Uzak Doğu” denildiğini hatırlatarak, uzak kelimesinin düşürülmesi gerektiğini söyledi.

 

Doğunun önce zihinlerde yakınlaştırılması gerektiğini belirten Kolbaşı, “Önce beynimizde doğuyu yaklaştıralım ardından nasıl ticaret yapacağız, nasıl oraya ihracat yapacağız, bunları konuşabiliriz. Çünkü rakamlar gösteriyor, ithalat için gitmişiz oraya. Sayın Ticaret Bakanı’mız Ruhsar Pekcan Hanım’ın da dediği gibi, ‘Madem ithalat için oraya gidiyoruz, ihracat için de gitmek mümkün.’ Sadece biraz stratejiyi değiştirip oraya doğru odaklanmamız lazım.” ifadelerini kullandı.

 

Asya Pasifik’te kişi başına düşen gelirin gitgide yükseldiğini anlatan Kolbaşı, lüks ürün alıcılarının bu coğrafyada önemli bir potansiyel taşıdığını söyledi.

 

Türk firmalarının Hong Kong ve Singapur gibi ticareti çok kuvvetli olan iki ülkeye odaklanması gerektiğini belirten Kolbaşı, Asya’ya açılmanın önemli fırsatlar getireceğini söyledi.

 

Asya-Pasifik ülkeleriyle bulunan ikili ticaret anlaşmalarındaki eksikliklerin giderilmesi için çalışmaların yapıldığını ifade eden Kolbaşı, bu konuda önümüzdeki dönemde önemli adımların atılmasını beklediğini söyledi.  

 

“Çin Kahire’de kendisine  bir üretim üssü kurdu”
Kolbaşı, Çin’in 2012’de tanıttığı Kuşak ve Yol İnisiyatifi’yle 72 tane ülkeyi içine alacağını açıkladığını ve buna bütçe ayırdığını anımsatarak, şu değerlendirmeyi yaptı: “Çin’in 2012’de tanıttığı Kuşak ve Yol İnisiyatifi Türkiye’nin ihracatçılar için aslında bir handikap olabilir, kabul ediyorum. Ancak şöyle bir gerçek var: Biz bunu içselleştirsek de içselleştirmesek de Türkiye’nin kuzeyinden yukarıya ulaştılar. Yine Türkiye’nin güneyinden Kahire’ye geldiler. Bizzat gidip gezdim Kahire’yi. Çin Kahire’de dev bir üretim üssü kurdu. Mısır’da ürettiği ürünü hem Afrika Kıtası’na dağıtabiliyor hem de Mısır’ın özel anlaşmalarıyla, civar ülkelerle beraber direkt Amerika’ya ihracat yapabiliyor. ABD’de konulan vergilerden de böylece muaf oluyorlar. 

 

Dolayısıyla doğu batıya doğru zaten geldi. Hatta bir hamle daha yaptı Çin, Yunanistan’daki Pire Limanı’nı aldı. Hemen karşı kıyımız. O limana Kahire’den direkt hat koyduğunda Pire Limanı’nın hacmi Türkiye’nin toplam limanlarının hacmini geçecek. Yani biz bunları istesek de istemesek de geliyorlar. O yüzden bizim AB gibi ‘bu konuda ne yapabiliriz’e bakıp bir an önce pozisyon almamız gerekiyor. Şöyle düşünebiliriz; doğudan batıya gelen trenler muhakkak geriye dönerken boş dönmeyecekler. Biz onun içerisinde olabilir miyiz? Oraya ürün ihracatı için yeni bir yol açılıyor sonuçta...”

 

Türkiye’nin Asyalılarla beraber ortak üretimlerle AB’ye ve Afrika’ya birlikte gidebileceğini anlatan Kolbaşı, “Türkiye sanayisi bunu fırsata çevirebilir.” dedi.
 

Paylaş Tweet Paylaş
201 kez okundu
HABERLER
Wi-Fi Ağlarındaki En Yaygın 6 Tehlikenin Farkında Mısınız?
AB konseyi raporuna göre Wi-Fi ağlarında rastlanılan yetersiz önlemler, saldırganların kötü amaçlı yazılımları daha kolay yaymasına olanak tanıyor. Gün geçti DEVAMI...
TÜV Austria Group, 1915 Çanakkale Köprüsü’ne Onay Verdi
TÜV Austria Turk ve TÜV Austria Sıla Kalite iş birliğiyle, Çanakkale Lapseki ile Gelibolu ilçeleri arasında inşa çalışmaları devam eden, 2023 metre ile dünyanın DEVAMI...
‘‘Covid 19’dan Korunmak için Havayı Temizlemek Gerekiyor’’
Bomaksan’ın düzenlediği ‘‘Havadan Sohbetler’’in üçüncü serisi geçtiğimiz günlerde gerçekleşti. Konaklama tesislerinde Co DEVAMI...
ÇEMAŞ, Güneşin Enerjisini Üretime Yansıtacak
Işıklar Enerji ve Yapı Holding iştiraklerinden Çemaş Döküm Sanayi A.Ş’nin, Kırşehir’deki fabrika arazisinde yaklaşık 80 dönümlük alanda kurduğu Tür DEVAMI...
MATİL ve İTÜ’den Üniversite-Sanayi İşbirliğine Katkı
Çelik sektöründe katma değerli ürünlerin geliştirilmesi kapsamında mevcut altyapıların etkin kullanımı amacıyla kurulan Malzeme Test ve İnovasyon Laboratuvarları A.Ş. (M DEVAMI...
TOGG Mobilite Alanında İF Tasarım Ödülü’nü Alan İlk Türk Markası Oldu
TOGG, 2022 yılı son çeyreğinde ilk seri versiyonunu banttan indireceği C-SUV modeli ile dünyanın en prestijli tasarım ödüllerinden iF Design Award’da, Türkiye&rsqu DEVAMI...
GEBKİM MTAL Ar-Ge Merkezi Oldu
GEBKİM Vakfı tarafından desteklenen GEBKİM Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi, mesleki eğitimde 43. Ar-Ge Merkezi oldu. Milli Eğitim Bakan Yardımcısı Mahmut Özer’in GEBKİM MTAL ziyareti s DEVAMI...
Sektörün Sinerjisini, 17 Üniversite ve 51 Ayrı Sektörde Üreten 620 Üyesiyle SAHA İstanbul Zirveye Taşıyor
Savunma sanayi, sivil havacılık ve uzay sektörlerinde milli sistemler geliştirmek hedefiyle kurulan SAHA İstanbul, Türkiye’nin Milli Teknoloji Hamlesi’ne katkılarını sür DEVAMI...
Bomaksan Havadan Sohbetler Serisinin İkinci Oturumu Gerçekleşti: “Kaynak, En Tehlikeli Meslek Dallarından Biri”
Bomaksan & BOA AIR’ın düzenlediği Havadan Sohbetler webinar programının ikinci oturumu tamamlandı. WELD WOLF Mühendislik San. Ve Tic. A.Ş. Kurucu Ortakları Burçin Vargel DEVAMI...
WIN EURASIA, Türkiye’nin İlk Hibrit Sanayi Fuarı 10-13 Kasım 2021’de!
Hannover Fairs Turkey tarafından düzenlenen ve her yıl onlarca ülkeden endüstri profesyonelini bir araya getiren, Avrasya’nın lider sanayi fuarı WIN EURASIA, 10-13 Kasım 2021 tari DEVAMI...
Otomotiv Sanayi, Uluslararası Otomotiv Mühendisliği Konferansı - IAEC 2021 İçin Geri Sayıma Başladı!
Otomotiv mühendisliği alanında en yeni teknolojilerin ve gelişmelerin mercek altına alındığı ‟Uluslararası Otomotiv Mühendisliği Konferansı - IAEC” bu yıl altıncı kez düzenlen DEVAMI...
Uluslararası Çelik Sempozyumu: Değişim & Dönüşüm Dijital Ortamda Gerçekleştirildi
Uluslararası Çelik Sempozyumu: Değişim ve Dönüşüm” Sempozyumu ve Sergisi 15-16 Nisan 2021 tarihlerinde, Dijital Platform’da, METEM-TMMOB Metalurji ve Malzeme M&uu DEVAMI...
IMMC’2021 Dijital/20.Uluslararası Metalurji ve Malzeme Kongresi
20.Uluslararası Metalurji ve Malzeme Kongresi, 10-12 Haziran 2021 tarihlerinde dijital platformda düzenlenecektir.   1975 yılından bu yana gerçekleştirilen kongremiz, s&uum DEVAMI...
CITS’ten Acil Servislerdeki Hasta Yoğunluğu ve Bulaş Riskinin Azaltılmasına Önemli Katkı
Coşkunöz Holding’e bağlı bilgi teknolojileri şirketi CITS, Coşkunöz A-Ge Merkezi ve Bursa Uludağ Üniversitesi (BUÜ) Tıp Fakültesi iş birliğiyle acil servislerde kullanıl DEVAMI...
İTÜ ve DEİK Üniversite-Sanayi İşbirliği İçin Protokol İmzaladı
İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) ve Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu (DEİK); eğitim, staj, Ar-Ge, uluslararası organizasyonlar ile eğitim ve araştırma konularında kapsamlı bir işbirliği p DEVAMI...
Takım Tezgahları Sektöründen Ana İmalat Sanayisi İhracatına 19 Milyar Dolarlık Katkı
İmalat sanayisinin temel üretim araçlarından olan takım tezgahları sektörü, 2020 yılında yurt içi satışta 2019’a kıyasla yüzde 23,3 artış yaşayarak 1,24 mil DEVAMI...
Bomaksan Ar-Ge Payını 2021’de Yüzde 40 Artırmayı Hedefliyor
Endüstriyel tesislerin toz, gaz ve duman problemlerine yönelik çözümler geliştiren Bomaksan, pandemi döneminin başlangıcı itibarıyla hızlandırdığı Ar-Ge çalışmal DEVAMI...
TAYSAD’ın Yönetim Kurulu Başkanı Albert Saydam Oldu!
Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği (TAYSAD), geçtiğimiz yıl Covid-19 salgını nedeniyle ertelenen 42. Olağan Genel Kurul Toplantısı’nı gerçekleştirdi. Pandemi &o DEVAMI...
Girişimci Bilim İnsanı Tayfun Koçak’ın Projesi Gün Sayıyor: Bor Madeni Katkılı Lityum Pil Üretecek
CRI TÜRK Radyosu’nun “Çin’deki Türkler” programına konuk olan Nanjing Havacılık ve Uzay Üniversitesi doktora öğrencisi Tayfun Koçak, d&uum DEVAMI...
MATİL ve İTÜ’den Üniversite-Sanayi İşbirliğine Katkı
Çelik sektöründe katma değerli ürünlerin geliştirilmesi kapsamında mevcut altyapıların etkin kullanımı amacıyla kurulan Malzeme Test ve İnovasyon Laboratuvarları A.Ş. (M DEVAMI...
Yalıtım Sektörü Başarı Ödülleri’20 Kazananlar Belli Oldu
Yalıtım dergimiz tarafından bu yıl 18.si düzenlenen Yalıtım Sektörü Başarı Ödülleri’nde kazananı belirlemek için yapılan Seçici Kurul toplantısı 13 Nis DEVAMI...
En Çok Okunanlar Son Eklenenler
YAYIN AKIŞI
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM