Metal Dünyası

Çelik

Demir

Maden

Alüminyum

Döküm

SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK İLETİŞİM
Dr. Aziz Hatman
Dr. Aziz Hatman
aziz.hatman@volkansteels.com
Belirsizlik Çağı

Kimle konuşsam, otomotive parça üreten, değişimden ve belirsizlikten bahsediyor. En çok da kaygıyla ana üreticilerin kararsızlığından… Bizim gibi herkesten fazla ve şiddetli krizler, düşüşler kadar yükselişler, “boom”lar da görmüş geçirmişler için bile bu kadarı fazla! Nereye sürüklendiğimizi bilmemek değil, kimsenin bilmediğini, kimsenin sürece liderlik edip belirleyemediğini görmek; müşterilerimizin, müşterilerimizin müşterilerinin ve onların müşterilerinin de belirsizlikle malul planları olduğunu bilmek korku filmi gibi…

 
Sınıflarsam:
 Dramatik değişim algılamayanlar,
    Sadece adetlerde %10-20 bir düşüş yaşayanlar
    Yeni projeler de benzer tempoda devam ediyor
    Daha çok dövme parçalar
 

Yeni projeler çok azaldı diyenler
    Genellikle eski projelerde de düşüş daha sert, %50 civarı
    Daha çok metal enjeksiyon        
 
 

Yeni proje olsa da kısa erimli ve düşük adetli projeler var
    Saç parçalar, şasi parçaları, HPDC, Plastik enjeksiyon

 

En sonunda projeler başladı
                2 senedir oturuyoruz derken
                2 sene doluyuz diye sevinenler
               

Ama her sınıfın da derdi ortak: Ben biliyorum, ben yönetiyorum diyenler artık eskisi gibi güven vermiyor, iş hayatımızı ve yatırımlarımızı bu çok bilenlerin özgüvenli tezlerine eskisi gibi gönül rahatlığıyla emanet edemiyor.
 

Otomotiv dönüşüyor, şimdi bir geçiş dönemindeyiz, bunun sancısıdır ile avunuyoruz. Peki o arabaları üreten dev markalar, gruplar, fabrikalar bu geçişin ne kadar süreceğini, nasıl ilerleyeceğini ne kadar yönetebiliyorlar? Ne kadar yönetebilecekleler? Hangi arabadan, hangi modelden kaç tane satacaklarını, o model için kaç tane akü kutusu sipariş edeceklerini ne kadar biliyorlar?
 

Mazot Salih kadar biliyorlar mı ne yaptıklarını?
 

İçten yanmalı motorlara elveda diyen Mazot Salih
Buji temizlemeye başladığımda oğlumun şimdiki yaşındaydım, on! Biri Köhler diğeri de Rotax iki motorumuz vardı, su pompalarının motorları…  Sayesinde bahçeyi sulardık. Rotax, Azerbaycan’dan sonra Türk SİHA’larına motor vermeyi kese de iki marka da halen yaşıyor. Hâlâ benzinli motor üretiyorlar… Bir de dalgıç pompamız vardı, elektrikli… Ben on beş yaşıma geldiğinde Köhler’in de Rotax’ın da yerini elektrikli motorlar aldı. Yani bizim bahçede e-sulama çağına geçmiştik, kırk yıl önce…

 

Dün duydum ki bizim mahallenin Salih Abisi, yarım yüzyıl boyunca bütün Dolapdere tamircilerin baş-ustası Mazot Salih, lakabından anlaşılacağı üzere dizel motorlarının kompetanı, elektrikli bir araba almış kendine, en afilisinden. Bir devir kapandı dedim içimden. Şimdi de buraya yazdım: Bir devir kapanmış, Mazot Salih farkında… E-Taycan’ını köyün meydanında, tövbe etmeden önceki karargâhı Hasan Menekşe’nin meyhanesinin bir zamanlar olduğu yere park etmiş.  Basmış havayı Usta. TOGG’un da mı fiyatı ikiye katlandı şimdi diyenlerin kaygılarına aldırmadan ÖTV artışıyla birkaç hafta önce ikiye katlanan fiyatı söylüyormuş eşine dostuna.
 

Benim emekli olma vaktim gelmişti, diyormuş yani Salih Usta. Babamın ve Menekşe’nin mezarına uğrayacağını söyleyip ayrılmış oradan. Bir daha da gelmez buralara. Bir devrin kapandığının çok iyi farkında Mazot Salih, kenara çekilmeyi bilmiş, ne mutlu ona…
 

Küresel ısınma yatağında pandemi soslu hammadde enflasyonu  
Hammadde fiyatları artmaya devam ediyor. Kişisel olarak demir çelik fiyatlarındaki artış önemli ama diğer metaller ve kâğıt, ahşap vb gibi neredeyse tüm diğer hammaddelerin fiyatlarındaki artık, global bir enflasyonun dinamiği olmuş durumda.
 

Bu küresel enflasyonist ortamda, otomotivin dönüşümü daha da ağır koşullarda geçirmemize sebep oluyor, olacak.

 
Kalıp sektörü de ancak ve ancak otomotive olan bağımlılığını azaltarak, müşterilerini çeşitlendirerek bu ağır koşullarda gelişmesini sağlayabilir görünüyor.

Paylaş Tweet Paylaş
230 kez okundu
SEKTÖREL HABERLER
Ditaş Yeni Bir Ortaklık İle Büyümeye Devam Ediyor
Türkiye’nin ve dünyanın en büyük ticari araç üreticilerinin “A” sınıfı tedarikçisi olan DİTAŞ (Doğan Yedek Parça ve İmalat A.Ş), yatırım stratejisi çerçevesinde, uz DEVAMI...
Dünya Ambalaj Devleri İstanbul’da Buluştu
Ambalaj Sanayicileri Derneği (ASD) ve Reed TÜYAP işbirliği ile düzenlenen 26. Avrasya Ambalaj İstanbul Fuarı açıldı. Açılışta konuşma yapan ASD Başkanı Zeki Sarıbekir, sürdürülebilir kalkınma hedefleri k DEVAMI...
IMMAT Kongresi, Maden Sektörüne Işık Tuttu
Dünyadaki gelişmelerin madencilik sektörünün tüm paydaşlarına aynı anda sunulduğu bir platform olan IMMAT Kongresi, 8’inci kez düzenlendi. Düzenlendiği her yıl, bir sonraki fuarda sergilenen maden tekn DEVAMI...
Takım Tezgahları Sektörü 8 Ayda İhracatını Yüzde 40.6 Artırdı
Takım tezgahları sektörünün çatı kuruluşu Takım Tezgahları Sanayici ve İş İnsanları Derneği (TİAD), TÜİK’in sanayi ve dış ticaret verileriyle hazırladığı sekiz aylık sektör performansını açıkladı. Dı DEVAMI...
Tekirdağ ve Çevresinde Bir İlki Alpha Metalürji Gerçekleştirdi
Isıl işlem sektöründe Alper Isıl işlem, İnsa Isıl işlem ve Tamçelik Isıl işlemin birlikten güç doğar şiarıyla gerçekleştirdikleri şirket evliliğiyle kurulan Alpha Metalürji kısa dönemde yatırımlar DEVAMI...
Borçelik, “Kadına Güç İş Yok” Projesi İle Çelik Sektöründe Kadın İstihdamını Artırıyor
Türkiye’nin en büyük ve en yüksek kaliteli galvanizli çelik üreticisi Borçelik, 2018 yılında hayata geçirdiği Kadına Güç İş Yok Projesi’nin 2. faz çalışmalarına başlad DEVAMI...
Türkiye Çelik Üreticileri Derneği Değerlendirme
ÇELİK ÜRETİMİ  Türkiye’nin ham çelik üretimi, 2021 yılının Eylül ayında, 2020 yılının aynı ayına göre %2,4 oranında artışla 3,3 milyon ton oldu.    Ocak-Eylül döneminde ise DEVAMI...
Otomotivde Üretim Yüzde 8, İhracat Yüzde 9 Arttı!
Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Ocak-Eylül verilerini açıkladı. İlk dokuz ayda otomotiv üretimi bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 8 artarak 921 bin 619 adet, otomobil üretimi yüzde 1 azalar DEVAMI...
Inductotherm’den Türkiye Çelik Dövme Sektörüne Dev Üretim!
Inductotherm Türkiye; Bursa’da faaliyet gösteren MSK Çelik Dövme’nin yeni dövme hattı için ürettiği 1250 kW – 3 kHz Inductoforge Çelik Takoz Isıtma Sistemi il DEVAMI...
Maden Sektörü İlk 10 Ayda 4,85 Milyar Dolarlık İhracat Gerçekleştirdi
Rezerv zenginliğiyle sanayinin gelişimine doğrudan katkı sunan maden sektörü ihracatı, geçen yılın aynı dönemine kıyaslandığında 2021 yılının ilk 10 ayında yüzde 44,47 oranında artış gösterdi. Sektörün DEVAMI...
En Çok Okunanlar Son Eklenenler
YAYIN AKIŞI
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM