Metal Dünyası

Çelik

Demir

Maden

Alüminyum

Döküm

E-Dergi SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK İLETİŞİM
Dr. Aziz Hatman
Dr. Aziz Hatman
aziz.hatman@volkansteels.com
Belirsizlik Çağı

Kimle konuşsam, otomotive parça üreten, değişimden ve belirsizlikten bahsediyor. En çok da kaygıyla ana üreticilerin kararsızlığından… Bizim gibi herkesten fazla ve şiddetli krizler, düşüşler kadar yükselişler, “boom”lar da görmüş geçirmişler için bile bu kadarı fazla! Nereye sürüklendiğimizi bilmemek değil, kimsenin bilmediğini, kimsenin sürece liderlik edip belirleyemediğini görmek; müşterilerimizin, müşterilerimizin müşterilerinin ve onların müşterilerinin de belirsizlikle malul planları olduğunu bilmek korku filmi gibi…

 
Sınıflarsam:
 Dramatik değişim algılamayanlar,
    Sadece adetlerde %10-20 bir düşüş yaşayanlar
    Yeni projeler de benzer tempoda devam ediyor
    Daha çok dövme parçalar
 

Yeni projeler çok azaldı diyenler
    Genellikle eski projelerde de düşüş daha sert, %50 civarı
    Daha çok metal enjeksiyon        
 
 

Yeni proje olsa da kısa erimli ve düşük adetli projeler var
    Saç parçalar, şasi parçaları, HPDC, Plastik enjeksiyon

 

En sonunda projeler başladı
                2 senedir oturuyoruz derken
                2 sene doluyuz diye sevinenler
               

Ama her sınıfın da derdi ortak: Ben biliyorum, ben yönetiyorum diyenler artık eskisi gibi güven vermiyor, iş hayatımızı ve yatırımlarımızı bu çok bilenlerin özgüvenli tezlerine eskisi gibi gönül rahatlığıyla emanet edemiyor.
 

Otomotiv dönüşüyor, şimdi bir geçiş dönemindeyiz, bunun sancısıdır ile avunuyoruz. Peki o arabaları üreten dev markalar, gruplar, fabrikalar bu geçişin ne kadar süreceğini, nasıl ilerleyeceğini ne kadar yönetebiliyorlar? Ne kadar yönetebilecekleler? Hangi arabadan, hangi modelden kaç tane satacaklarını, o model için kaç tane akü kutusu sipariş edeceklerini ne kadar biliyorlar?
 

Mazot Salih kadar biliyorlar mı ne yaptıklarını?
 

İçten yanmalı motorlara elveda diyen Mazot Salih
Buji temizlemeye başladığımda oğlumun şimdiki yaşındaydım, on! Biri Köhler diğeri de Rotax iki motorumuz vardı, su pompalarının motorları…  Sayesinde bahçeyi sulardık. Rotax, Azerbaycan’dan sonra Türk SİHA’larına motor vermeyi kese de iki marka da halen yaşıyor. Hâlâ benzinli motor üretiyorlar… Bir de dalgıç pompamız vardı, elektrikli… Ben on beş yaşıma geldiğinde Köhler’in de Rotax’ın da yerini elektrikli motorlar aldı. Yani bizim bahçede e-sulama çağına geçmiştik, kırk yıl önce…

 

Dün duydum ki bizim mahallenin Salih Abisi, yarım yüzyıl boyunca bütün Dolapdere tamircilerin baş-ustası Mazot Salih, lakabından anlaşılacağı üzere dizel motorlarının kompetanı, elektrikli bir araba almış kendine, en afilisinden. Bir devir kapandı dedim içimden. Şimdi de buraya yazdım: Bir devir kapanmış, Mazot Salih farkında… E-Taycan’ını köyün meydanında, tövbe etmeden önceki karargâhı Hasan Menekşe’nin meyhanesinin bir zamanlar olduğu yere park etmiş.  Basmış havayı Usta. TOGG’un da mı fiyatı ikiye katlandı şimdi diyenlerin kaygılarına aldırmadan ÖTV artışıyla birkaç hafta önce ikiye katlanan fiyatı söylüyormuş eşine dostuna.
 

Benim emekli olma vaktim gelmişti, diyormuş yani Salih Usta. Babamın ve Menekşe’nin mezarına uğrayacağını söyleyip ayrılmış oradan. Bir daha da gelmez buralara. Bir devrin kapandığının çok iyi farkında Mazot Salih, kenara çekilmeyi bilmiş, ne mutlu ona…
 

Küresel ısınma yatağında pandemi soslu hammadde enflasyonu  
Hammadde fiyatları artmaya devam ediyor. Kişisel olarak demir çelik fiyatlarındaki artış önemli ama diğer metaller ve kâğıt, ahşap vb gibi neredeyse tüm diğer hammaddelerin fiyatlarındaki artık, global bir enflasyonun dinamiği olmuş durumda.
 

Bu küresel enflasyonist ortamda, otomotivin dönüşümü daha da ağır koşullarda geçirmemize sebep oluyor, olacak.

 
Kalıp sektörü de ancak ve ancak otomotive olan bağımlılığını azaltarak, müşterilerini çeşitlendirerek bu ağır koşullarda gelişmesini sağlayabilir görünüyor.

Paylaş Tweet Paylaş
7632 kez okundu
SEKTÖREL HABERLER
Tosyalı V-Green, Dünyanın En Prestijli Ödüllerinden Biri Olan ‘Yılın Çevresel Ürünü ve ESG Kampanyası Ödülü’nü Kazandı
Türkiye’nin global yeşil çelik üreticisi Tosyalı, karbon salımı düşük yeşil çelik ürünlerini temsil eden Tosyalı V-Green markası ile dünyanın en prestijli ödüllerinden biri olan DEVAMI...
Rezervasyon Dolandırıcılığıyla Turistlerden Milyonlarca Euro Çalınmış
Siber güvenlik şirketi ESET, siber suçluların çevrimiçi pazarlarda insanları dolandırmasına yardımcı olmak için tasarlanmış bir dolandırıcılık araç seti olan Telekopye hakkında yeni bulgular yayımladı. DEVAMI...
Siber Casuslar İzole Cihazlara Sızıyor
Siber güvenlik şirketi ESET Gelişmiş bir kalıcı tehdit (APT) grubu olan GoldenJackal’ın, Ağustos 2019’dan bu yana Belarus’taki bir Güney Asya büyükelçiliğindeki izole sistemleri hedef almak i&ccedi DEVAMI...
Elektrikli Karsan e-JEST’lerin Yeni Durağı İngiltere!
“Mobilitenin Geleceğinde Bir Adım Önde” olma vizyonuyla dünyada toplu ulaşımın elektrikli ve otonom araçlara dönüşümünde öncü rol oynayan Karsan, sağdan direksiyonlu araç pazar DEVAMI...
Makine Sanayi Sorunları ve Çözüm Önerileri Masaya Yatırıldı
Makina İmalatçıları Birliği (MİB) üyesi makineciler, İstanbul’da düzenlenen İstişare Toplantısı’nda, Sanayi Genel Müdürü Prof. Dr. İlker Murat Ar ile bir araya geldi. Düzenlenen toplantıda MİB DEVAMI...
Sahte Aramalarla Yapılan Dolandırıcılıklar Artıyor: Çalan Her Telefonu Açmayın
Araştırmalar, küresel telefon dolandırıcılığı ve spam aramaların 2023 yılında  tüm zamanların en yüksek seviyesine ulaştığını ortaya koyuyor. Bilinmeyen aramaların yaklaşık yüzde 28’i dolandırıcılık ya da spam n DEVAMI...
V’Steels ve Primus Coating İş Birliğiyle Eskişehir’de Seminer
V’Steels ve Primus Coating firmaları tarafından düzenlenen ‘Kalıplarda Çelik Seçimi ve PVD Kaplamalar’ semineri 23 Ekim 2024 tarihinde Eskişehir Sanayi Odası’ nda gerçekleşti.    D DEVAMI...
Karel Demir Tel, Demir Çelik Sektöründeki Ar-Ge Merkezleri Arasında 8’inci Oldu
Son 10 yıldır Ege Bölgesi’nin önde gelen şirketleri arasında yer alan Karel Demir Tel, Turkishtime tarafından yapılan Türkiye Ar-Ge Araştırması’nda genel sıralamada 413’üncü sırada yer aldı. Ge&ccedi DEVAMI...
MAGMA, Ankiros Fuarı’nda
MAGMA,  19-21 Eylül 2024 tarihlerinde düzenlenen, Ankiros Uluslararası Demir-Çelik ve Döküm Teknolojileri, Makina ve Ürünleri İhtisas fuarında yer alan standında, yeni versiyon MAGMA 6, MAGMAeconomics DEVAMI...
İlk 9 Ayda da Türkiye İhracatında Lider Değişmedi!
Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) 2024 yılının ilk 9 aylık dönemine ilişkin verileri açıkladı. Geçen yılın aynı dönemine göre toplam üretim yüzde 7 gerileyerek 1 milyon 597 adet olarak gerçekleşti. Ge DEVAMI...
En Çok Okunanlar Son Eklenenler
YAYIN AKIŞI
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM