Piyasa uzmanı veya satışçı değilim. Biz köprünün karşı tarafında, terazinin öbür kefesindeyiz. Ancak satınalmacı olarak karşı kıyıda fiyatların nasıl oluştuğunu da incelemek ve bilmek zorundayız. Satış temsilcilerinden indirim istediğimizde gerçi bize izah ediyorlar ama olsun yine de bizim kendimize ait verilerimiz mevcut. Bu konu aslında ülkemizde fiyatların neden çok yüksek olduğunu da açıklıyor.
![]()
Örnekte gördüğünüz gibi bizde aracı çok. Etken çok. Ürünün cinsine ve gelişine göre çok farklı aracılar eklenebilir veya çıkarılabilir. Ben sadece misal verdim.
Ülke, bölge, il, mahalle temsilcilikleri, dağıtıcı firmalar, halciler, komisyoncular, aracılar, toptancılar, perakendeciler, liste uzayıp gidiyor. Fabrikadan, tarladan, yurtdışından çıkan ürünler son tüketiciye gelene kadar o kadar çok el değiştiriyor ki?
Fakat bizdeki asıl ve en önemli sorun şu: Bazı büyük firmalar aslında ürünü fabrika satış mağazası aracılığı ile çok uygun fiyata satabilme imkânına sahipler. Veya direkt tarladan alıp market rafına koyma imkânı var ellerinde. Peki bunlar neden piyasa fiyatının altına inmiyorlar? Çünkü bu firmalar benim ikinci tablomda sildiğim aracıları kendi kurdukları şirketler aracılığı ile oluşturup katlamalı kazanıyorlar da ondan.
Yani özetle piyasada bir malın fiyatı 100 TL ise kimse bunun altına fiyat indirmiyor, indiremiyor. 5 TL ye de alsa veya mal etse yine 100 TL ye satıyor. Sanırım büyük karteller piyasayı belirliyor. Kimse bunun dışına çıkamıyor. Dışına çıkanı da kendileri dışlayıp piyasadan siliyorlar. Zaten ürünü getirip 100 TL ye satamayacaksa hiç pazara getirmeye tenezzül dahi etmiyorlar. Tarlada domatesi çürütüyorlar yine de ucuza getirip satmıyorlar.
Fırıncılar Örneği
Ekmek fiyatı 15 TL. Fırıncı ekmeği 7 TL ye bakkala veriyor. Peki neden fırına gelen vatandaşa 15 TL ye satıyor? Devlet sormuyor mu? Kardeşim sen üreticisin. Müşteri gelip direkt senden alıyor. Arada aracı falan yok. Vatandaşın sana gelip almada hiçbir avantajı yok.
Kurbanlık Hayvan Örneği
Kasapta etin kg fiyatı 800 TL. Vatandaş kurbanlık canlı hayvan alıyor. Firesi çıkıp 7 ye bölününce kg fiyatı yine kasapla aynı fiyata geliyor. Kasabın sattığı değil aldığı fiyata mal olması gerekmiyor mu kurban etinin? Ben mi yanlış düşünüyorum? Üstelik fiş ve fatura da yok. Hâlbuki AVM de 500 TL ye aldığın bir gömleği fabrikasında 250 TL ye alabilmen lazım. Mantık bunu gerektirmez mi?
Sonuç
Adam kendi ürünleri için fabrika satış mağazası ve market açmış yine piyasa fiyatına satıyor. Kaçak göçmen çalıştırıyor, yine piyasa fiyatına satıyor. Kalite belgesiz, merdivenaltı üretiyor, yine İSO belgeli fabrika gibi piyasa fiyatına satıyor. Ve devlet denetimi yetersiz kalıyor.
Yönetici, Ceo ve Firma Sahiplerinin Dikkatine Firmalarda yönetici, Ceo olarak çalışan ve firmanın sahibi olan kişilere Satış Temsilcileri hakkında bazı yönlendirmeler ya DEVAMI...
Piyasa uzmanı veya satışçı değilim. Biz köprünün karşı tarafında, terazinin öbür kefesindeyiz. Ancak satınalmacı olarak karşı kıyıda fiyatların nasıl oluştuğunu da ince DEVAMI...
Atalarımız “arayan bulur” demişler. Bugünlerde elaman bulmak ta, iş aramak ta, iş bulmak ta zor. Firmalar genel veya kendi yaptıkları işe özel beceriler istiyorlar. Ancak ç DEVAMI...
Çin aldı başını gidiyor. Avrupa durdu. Amerika macera ve eski konumuna ulaşma peşinde, içeriye oynuyor, sadece kendisi kazanma derdinde. Uzak Doğu’da yeni ülkeler yükseli DEVAMI...
Hayatta her şeyin kritik seviyesi vardır. Mesela biz satınalmacılar için aldığımız ürünlerin kritik stok seviyesi vardır. Buna emniyet stoğu da diyebiliriz. Eğer imalat yapıyorsak kul DEVAMI...
Aroma artık hayatımızın her alanında. Hem de doğala özdeş…. Aslında içinde meyve olmayan sular, tarçın olmayan kekler, ceviz olmayan tatlılar, peynir olmayan peynirler, i&cce DEVAMI...
SATINALMACI olarak bizim de kendimize göre yıllar içinde oluşmuş, yazılı olmayan kurallarımız vardır. Bizim alemde de RACONA TERS hareketlerle karşılaştığımız olur ama aşmasını biliriz EVE DEVAMI...
Proje bazlı çalışan firmaların ortak sorunudur finansman. İşi alabilmek ve rekabet edebilmek için en dip fiyatlar verilir. İşin başında verilen cüzi avansla zaten az karlı işi baş DEVAMI...
Fabrikalarda gördüğüm önemli bir eksiklik var. Aynı dili konuşamamak. Mühendisler, satış elemanları, satın alma uzmanları, idareciler, proje çizimcilerimiz ve ustalarım DEVAMI...
Unutmayın! Bu Dünya’ya boşuna gelmedik; her birimizin hayat tiyatrosunda bir rolümüz var. Kimimiz başrol oyuncusu, kimimiz yardımcı oyuncu veya figüran. Ama sonuçta he DEVAMI...
Endüstriyel fırınlar üreten bir firmada çalışan satın almacı olarak, fırınlarımızda kullanılan, satın almasını yaptığım ve kendi bünyemizde montaj edip ekipmanlarını içine DEVAMI...
Siber güvenlik alanında dünya lideri olan ESET, IDC MarketScape’de Dijital Yaşam Korumada “Lider” olarak seçildi. IDC MarketScape’in değerlendirmesinde “ESET, güve DEVAMI...
Her yıl Ekim ayı boyunca kutlanan Siber Güvenlik Farkındalık Ayı, şirketlerin siber riskleri daha iyi anlaması, farkındalığı eyleme dönüştürmesi ve güvenliği önceliklendirmesi için önemli bir fırsat s DEVAMI...
Borçelik’in, Bursa İş Kadınları ve Yöneticileri Derneği (BUİKAD) ve Nilüfer Organize Sanayi Bölgesi (NOSAB) iş birliğiyle yürüttüğü “Bu İş Eşitlik İşi” projesi, TEGEP Öğrenme ve DEVAMI...
Bilgi hırsızları, dijital dünyanın en kalıcı tehditlerden biri olmaya devam ediyor Oturum açma bilgileri, finansal veriler ve kripto para cüzdanları gibi hassas bilgileri hedef alan bu yazılımlar, sistemlere sessizce sızarak DEVAMI...
Siber güvenlik alanında dünya lideri olan ESET, Kuzey Kore ile bağlantılı Lazarus grubu çatısı altında takip ettiği Operation DreamJob kampanyasının yeni bir örneğini gözlemledi. Kampanyada, savunma sanayisinde faal DEVAMI...
11 Ekim tarihinde Cemile sultan korusunda bir araya gelen Metal ısıl işlem sanayicileri derneği üyeleri kahvaltı eşliğinde dernek tüzüğü, BHTS’26 ve ekonomi ve sektör sorunları üzerinde görüşmeler DEVAMI...
Sosyal mühendislik siber suçluların dolandırıcılık için yoğun olarak kullandığı yöntemler içerisinde yer alıyor. Çoğunlukla kimlik avı e-postaları, mesajlar veya telefon aramaları yolu kullanılarak yapıla DEVAMI...
Türkiye Makina Federasyonu (MAKFED) tarafından, makine sektörünün küresel rekabetteki konumunu güçlendirmek ve geleceğe yönelik ortak politikalar oluşturmak hedefiyle düzenlenen Makine Zirvesi 20 DEVAMI...
Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) 2025 yılının ilk 9 aylık dönemine ilişkin verileri açıkladı. Geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 3 artış gösteren toplam üretim 1 milyon 31 bin 527 adet olarak ger&cce DEVAMI...
Günümüzde üretim tesisleri artık arızalı makineler nedeniyle değil, siber saldırılar nedeniyle duruyor. Fidye yazılımları ve veri ihlalleri, üretim hatlarını sekteye uğratıyor; tedarik zincirlerini zorluyor ve marka g DEVAMI...


