![]()
Hayatta bazen durup nefes almak, arkaya dönüp bakmak ve geçmişe dair muhasebe yapmak gerekir. Bu durum imalatçımız ve üreticilerimiz için de geçerlidir. İşler iyi gitmediğinde, daralma ve küçülme başladığında “Ben nerde yanlış yaptım” diyerek kendimizi ve firmamızı hesaba çekmek faydalı olacaktır.
Sondan başa doğru yapılması gereken bu değerlendirme, zirveden aşağıya doğru inilmeye başlandığı hissedildiği anda çok geç olmadan yani en dibe inmeden mutlaka yapılmalıdır. Ben bu noktaya “gözden geçirme noktası” diyorum. İnceleme sırasında şu soruların cevapları aranmalıdır:
• Nasıl ve kaç yıllık süreçte zirveye ulaştık?
• Ne kadar süre zirvede kaldık?
• Zirveye ulaşmak için hangi hamleleri yapmıştık?
• Aşağı doğru daralma ve küçülme neden ve nasıl başladı?
• Daralma ve küçülmenin sebepleri neler olabilir?
• Yeniden toparlanıp zirveye geri dönmek ve hatta daha da ileriye gitmek için neler yapılabilir?
![]()
“Bazen Fabrika Ayarlarına Dönmek Gerekir”
İş dünyasında ve imalat sanayiinde işler her zaman beklendiği gibi gitmeyebilir. Birtakım aksilikler, yolunda gitmeyen durumlar ortaya çıkabilir. Bu gibi durumlarla başa çıkabilmenin yolu fabrika ayarlarına dönmekten geçer. Bazen her şeyi kontrol ettikten sonra gerekli yedeklemeleri yapıp kendimizi ve fabrikamızı formatlamak gerekebilir. Rutine dönüşmüş ve heyecanını kaybetmiş bir süreçten kurtulmanın ve kötüye gidişatı durdurmanın yolu fabrika ayarlarına dönmekten geçer. Moral bozmaya gerek yok, yeter ki içimizdeki amatör ruhu yeniden ortaya çıkaralım, heyecanı yeniden yakalayalım. Kökü derinde, temiz mazisi olan şirketler mutlaka yeniden toparlanırlar.
Küçülme ve daralmanın sebepleri neler olabilir? Ne gibi durumlarla karşılaşabiliriz?
• Satışların azalması
• Önemli ve kilit pozisyonundaki bir veya birkaç personelin ayrılması ve yerine aynı yeterlilikte personel bulunamaması
• Karlılığın ve verimin düşmesi
• Ortaklardan birinin veya birkaçının ayrılması
• Yönetimsel, finansal ve bireysel birtakım hataların yapılması
• Satış ve pazarlamada çok agresif davranıp piyasadaki tüm işlerin alınması ancak müşteriye söz verilen tarihte teslim edilememesi, ceza ile karşılaşma ve itibar kaybı yaşanması
• Tabii afet, yangın, iş kazası gibi olumsuzlukların yaşanması
• Finansa erişimde zorlukla karşılaşılması, kredi bulunamaması
• Önemli müşterilerden bir veya birkaçının alımdan vazgeçmesi
• Tedarikçilerden bir veya birkaçı ile problemler yaşanması
• Rakip firmaların piyasaya güçlü ve etkili girişleri
• Proje, arge ve imalat ekibinin yetersiz kalması
• Satınalma birimin iş yoğunluğu ve yetersizlikten dolayı zamansız ve hedefsiz alımlar yapması, hedef fiyatları yakalayamaması
• Reklam konusunda yetersiz kalınması
• Fazla ve kontrolsüz büyüme, gereksiz ve fazla harcama yapılması
• Aile şirketinden kurumsallığa doğru adımların atılmaması
• Teknolojiye ayak uydurulamaması
• Ülkede ve Dünyada olumsuz gelişmelerin yaşanması, ekonomik durgunluğa girilmesi
• Motivasyon ve irade eksikliği
• Alacak tahsilatlarında yaşanan gecikmeler sonucu borçların ödenememesi
Fabrika ayarlarına dönmek için neler yapabiliriz?
• Finansa erişim sağlama, yeni kaynak arayışında bulunma
• Şirket evlilikleri veya yeni ve güçlü bir yatırımcı ortak bulma
• Reklama ağırlık verme, fuarlara katılım sağlama
• Kilit pozisyonlara yeni ve dinamik personel işe alma
• Satış ekibini güçlendirme ve yeniden motive etme
• Satınalma süreçlerini iyileştirme
• İmaj yenileme, logo güncelleme, internet sitesini yapılandırma, sosyal medyada kalıcı yer edinme
• Markalaşmaya önem verme
• Fabrika binamızda görünümü iyileştirici, imaja uygun mimari değişiklikler yapma
• Atölye düzeninde olumlu değişiklikler yapma
• Personeli motive edici faaliyetlere ağırlık verme
• Yeni üretim teknikleri ve ürünler geliştirme ve arge çalışmaları yapma
• Proje birimini güçlendirme
• Ürün çeşitliliğini artırma, farklı bir ürünler pazara giriş yapma
• Teknolojiye yatırım yaparak üretimde iyileştirme gerçekleştirme
• Yeni müşterilere ulaşma, eskilerle ilişkileri canlandırma
• Yeni tedarikçilere fırsat verme
• Danışman tutarak fikirlerini ve tavsiyelerini uygulama
• Verimliliği artırıcı tedbirler alma, yalın üretim teknikleri uygulama
• Maliyetleri azaltıcı ve israfı önleyici tedbirler alma
• Organizasyon şemasını gözden geçirme, görev, yetki ve sorumlulukları yeniden düzenleme
• Gerekirse fabrika lokasyonunu değiştirme
• Kurumsallaşma adımlarını yeniden gözden geçirme, hantal bir yapıya dönüşmüşse eski samimi ortam günlerine geri dönme
• Geçmişte bizi başarıya götüren yolları yeniden çözümleme ve gözden geçirme
“Ne en zeki olan hayatta kalır, ne en güçlü olan; Hayatta kalan değişime adapte olabilen ve içinde bulunduğu çevredeki değişime en iyi uyum sağlayabilendir”
Charles Darwin
Yönetici, Ceo ve Firma Sahiplerinin Dikkatine Firmalarda yönetici, Ceo olarak çalışan ve firmanın sahibi olan kişilere Satış Temsilcileri hakkında bazı yönlendirmeler ya DEVAMI...
Piyasa uzmanı veya satışçı değilim. Biz köprünün karşı tarafında, terazinin öbür kefesindeyiz. Ancak satınalmacı olarak karşı kıyıda fiyatların nasıl oluştuğunu da ince DEVAMI...
Atalarımız “arayan bulur” demişler. Bugünlerde elaman bulmak ta, iş aramak ta, iş bulmak ta zor. Firmalar genel veya kendi yaptıkları işe özel beceriler istiyorlar. Ancak ç DEVAMI...
Çin aldı başını gidiyor. Avrupa durdu. Amerika macera ve eski konumuna ulaşma peşinde, içeriye oynuyor, sadece kendisi kazanma derdinde. Uzak Doğu’da yeni ülkeler yükseli DEVAMI...
Hayatta her şeyin kritik seviyesi vardır. Mesela biz satınalmacılar için aldığımız ürünlerin kritik stok seviyesi vardır. Buna emniyet stoğu da diyebiliriz. Eğer imalat yapıyorsak kul DEVAMI...
Aroma artık hayatımızın her alanında. Hem de doğala özdeş…. Aslında içinde meyve olmayan sular, tarçın olmayan kekler, ceviz olmayan tatlılar, peynir olmayan peynirler, i&cce DEVAMI...
SATINALMACI olarak bizim de kendimize göre yıllar içinde oluşmuş, yazılı olmayan kurallarımız vardır. Bizim alemde de RACONA TERS hareketlerle karşılaştığımız olur ama aşmasını biliriz EVE DEVAMI...
Proje bazlı çalışan firmaların ortak sorunudur finansman. İşi alabilmek ve rekabet edebilmek için en dip fiyatlar verilir. İşin başında verilen cüzi avansla zaten az karlı işi baş DEVAMI...
Fabrikalarda gördüğüm önemli bir eksiklik var. Aynı dili konuşamamak. Mühendisler, satış elemanları, satın alma uzmanları, idareciler, proje çizimcilerimiz ve ustalarım DEVAMI...
Unutmayın! Bu Dünya’ya boşuna gelmedik; her birimizin hayat tiyatrosunda bir rolümüz var. Kimimiz başrol oyuncusu, kimimiz yardımcı oyuncu veya figüran. Ama sonuçta he DEVAMI...
Endüstriyel fırınlar üreten bir firmada çalışan satın almacı olarak, fırınlarımızda kullanılan, satın almasını yaptığım ve kendi bünyemizde montaj edip ekipmanlarını içine DEVAMI...
Siber güvenlik alanında dünya lideri olan ESET, IDC MarketScape’de Dijital Yaşam Korumada “Lider” olarak seçildi. IDC MarketScape’in değerlendirmesinde “ESET, güve DEVAMI...
Her yıl Ekim ayı boyunca kutlanan Siber Güvenlik Farkındalık Ayı, şirketlerin siber riskleri daha iyi anlaması, farkındalığı eyleme dönüştürmesi ve güvenliği önceliklendirmesi için önemli bir fırsat s DEVAMI...
Borçelik’in, Bursa İş Kadınları ve Yöneticileri Derneği (BUİKAD) ve Nilüfer Organize Sanayi Bölgesi (NOSAB) iş birliğiyle yürüttüğü “Bu İş Eşitlik İşi” projesi, TEGEP Öğrenme ve DEVAMI...
Bilgi hırsızları, dijital dünyanın en kalıcı tehditlerden biri olmaya devam ediyor Oturum açma bilgileri, finansal veriler ve kripto para cüzdanları gibi hassas bilgileri hedef alan bu yazılımlar, sistemlere sessizce sızarak DEVAMI...
Siber güvenlik alanında dünya lideri olan ESET, Kuzey Kore ile bağlantılı Lazarus grubu çatısı altında takip ettiği Operation DreamJob kampanyasının yeni bir örneğini gözlemledi. Kampanyada, savunma sanayisinde faal DEVAMI...
11 Ekim tarihinde Cemile sultan korusunda bir araya gelen Metal ısıl işlem sanayicileri derneği üyeleri kahvaltı eşliğinde dernek tüzüğü, BHTS’26 ve ekonomi ve sektör sorunları üzerinde görüşmeler DEVAMI...
Sosyal mühendislik siber suçluların dolandırıcılık için yoğun olarak kullandığı yöntemler içerisinde yer alıyor. Çoğunlukla kimlik avı e-postaları, mesajlar veya telefon aramaları yolu kullanılarak yapıla DEVAMI...
Türkiye Makina Federasyonu (MAKFED) tarafından, makine sektörünün küresel rekabetteki konumunu güçlendirmek ve geleceğe yönelik ortak politikalar oluşturmak hedefiyle düzenlenen Makine Zirvesi 20 DEVAMI...
Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) 2025 yılının ilk 9 aylık dönemine ilişkin verileri açıkladı. Geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 3 artış gösteren toplam üretim 1 milyon 31 bin 527 adet olarak ger&cce DEVAMI...
Günümüzde üretim tesisleri artık arızalı makineler nedeniyle değil, siber saldırılar nedeniyle duruyor. Fidye yazılımları ve veri ihlalleri, üretim hatlarını sekteye uğratıyor; tedarik zincirlerini zorluyor ve marka g DEVAMI...


