Kimle konuşsam, otomotive parça üreten, değişimden ve belirsizlikten bahsediyor. En çok da kaygıyla ana üreticilerin kararsızlığından… Bizim gibi herkesten fazla ve şiddetli krizler, düşüşler kadar yükselişler, “boom”lar da görmüş geçirmişler için bile bu kadarı fazla! Nereye sürüklendiğimizi bilmemek değil, kimsenin bilmediğini, kimsenin sürece liderlik edip belirleyemediğini görmek; müşterilerimizin, müşterilerimizin müşterilerinin ve onların müşterilerinin de belirsizlikle malul planları olduğunu bilmek korku filmi gibi…
Sınıflarsam:
Dramatik değişim algılamayanlar,
Sadece adetlerde %10-20 bir düşüş yaşayanlar
Yeni projeler de benzer tempoda devam ediyor
Daha çok dövme parçalar
Yeni projeler çok azaldı diyenler
Genellikle eski projelerde de düşüş daha sert, %50 civarı
Daha çok metal enjeksiyon
Yeni proje olsa da kısa erimli ve düşük adetli projeler var
Saç parçalar, şasi parçaları, HPDC, Plastik enjeksiyon
En sonunda projeler başladı
2 senedir oturuyoruz derken
2 sene doluyuz diye sevinenler
Ama her sınıfın da derdi ortak: Ben biliyorum, ben yönetiyorum diyenler artık eskisi gibi güven vermiyor, iş hayatımızı ve yatırımlarımızı bu çok bilenlerin özgüvenli tezlerine eskisi gibi gönül rahatlığıyla emanet edemiyor.
Otomotiv dönüşüyor, şimdi bir geçiş dönemindeyiz, bunun sancısıdır ile avunuyoruz. Peki o arabaları üreten dev markalar, gruplar, fabrikalar bu geçişin ne kadar süreceğini, nasıl ilerleyeceğini ne kadar yönetebiliyorlar? Ne kadar yönetebilecekleler? Hangi arabadan, hangi modelden kaç tane satacaklarını, o model için kaç tane akü kutusu sipariş edeceklerini ne kadar biliyorlar?
Mazot Salih kadar biliyorlar mı ne yaptıklarını?
İçten yanmalı motorlara elveda diyen Mazot Salih
Buji temizlemeye başladığımda oğlumun şimdiki yaşındaydım, on! Biri Köhler diğeri de Rotax iki motorumuz vardı, su pompalarının motorları… Sayesinde bahçeyi sulardık. Rotax, Azerbaycan’dan sonra Türk SİHA’larına motor vermeyi kese de iki marka da halen yaşıyor. Hâlâ benzinli motor üretiyorlar… Bir de dalgıç pompamız vardı, elektrikli… Ben on beş yaşıma geldiğinde Köhler’in de Rotax’ın da yerini elektrikli motorlar aldı. Yani bizim bahçede e-sulama çağına geçmiştik, kırk yıl önce…
Dün duydum ki bizim mahallenin Salih Abisi, yarım yüzyıl boyunca bütün Dolapdere tamircilerin baş-ustası Mazot Salih, lakabından anlaşılacağı üzere dizel motorlarının kompetanı, elektrikli bir araba almış kendine, en afilisinden. Bir devir kapandı dedim içimden. Şimdi de buraya yazdım: Bir devir kapanmış, Mazot Salih farkında… E-Taycan’ını köyün meydanında, tövbe etmeden önceki karargâhı Hasan Menekşe’nin meyhanesinin bir zamanlar olduğu yere park etmiş. Basmış havayı Usta. TOGG’un da mı fiyatı ikiye katlandı şimdi diyenlerin kaygılarına aldırmadan ÖTV artışıyla birkaç hafta önce ikiye katlanan fiyatı söylüyormuş eşine dostuna.
Benim emekli olma vaktim gelmişti, diyormuş yani Salih Usta. Babamın ve Menekşe’nin mezarına uğrayacağını söyleyip ayrılmış oradan. Bir daha da gelmez buralara. Bir devrin kapandığının çok iyi farkında Mazot Salih, kenara çekilmeyi bilmiş, ne mutlu ona…
Küresel ısınma yatağında pandemi soslu hammadde enflasyonu
Hammadde fiyatları artmaya devam ediyor. Kişisel olarak demir çelik fiyatlarındaki artış önemli ama diğer metaller ve kâğıt, ahşap vb gibi neredeyse tüm diğer hammaddelerin fiyatlarındaki artık, global bir enflasyonun dinamiği olmuş durumda.
Bu küresel enflasyonist ortamda, otomotivin dönüşümü daha da ağır koşullarda geçirmemize sebep oluyor, olacak.
Kalıp sektörü de ancak ve ancak otomotive olan bağımlılığını azaltarak, müşterilerini çeşitlendirerek bu ağır koşullarda gelişmesini sağlayabilir görünüyor.
Kimle konuşsam, otomotive parça üreten, değişimden ve belirsizlikten bahsediyor. En çok da kaygıyla ana üreticilerin kararsızlığından… Bizim gibi herkesten fazla ve şidd DEVAMI...
Kripto dünyası, Nisan ayında gerçekleşecek bitcoin halving için kendini hazırlıyor. Bu tür olaylar yalnızca medyanın ve kamuoyunun kripto paralara olan ilgisini çekmekle kalmıyor, aynı zamanda bu olayların yarat DEVAMI...
Bundan 75 yıl önce üretilen ve 70200 model serisine ait Unimog, seri üretim hattından indirilen ilk araç olarak müşterisine teslim edildi. O günden bu yana sadece görsel olarak değil, aynı zamanda ç DEVAMI...
1979 yılında Ankara’da Orhan OBALI , Mehmet ÖZDEŞLİK ve Erdoğan YETİŞKEN tarafından, almış oldukları Elektronik eğitimi doğrultusunda; Elektronik cihazlar üretmek üzere kurulan Sistem Teknik 1985 yılında İstan DEVAMI...
Türkiye, ihracatta yakaladığı başarıyı her yıl artırarak sürdürürken, ülke ihracatına 14,5 milyar dolar ile önemli katkıda bulunan otomotiv sektörü de Automechanika Istanbul 2024 ile bu rakamı daha da i DEVAMI...
Çocuklar telefonlarında çok fazla zaman geçiriyorlar. Verilere göre 9-16 yaş arası Avrupalı çocukların yüzde 80’i her gün telefonlarından internete giriyor. Birleşik Krallık’ta çoc DEVAMI...
Türkiye girişimcilik ekosisteminin en büyük destekçilerinden Teknopark İstanbul çatısı altında faaliyetlerini yürüten ELECTRA IC, radar, kablosuz haberleşme, füze sistemleri, elektronik harp sisteml DEVAMI...
Türk ekonomisinde yaşanan yapısal sorunlar, işletmelerin finansman kaynaklarına erişimini sınırlarken; Plastik sektörü bunlara ek olarak hammadde fiyatlarındaki yüksek dalgalanma ve ithalata bağımlılık ile mücadele ed DEVAMI...
Küresel bir yeni nesil dijital güvenlik şirketi olan ESET, yüksek düzeyde optimize edilmiş bir tehdit algılama ve müdahale çözümü sunmak için yenilikçi Open XDR platformu Stellar Cybe DEVAMI...
Esvana Sanayi, vana sektöründe 30 yılı aşkın tecrübesiyle adından söz ettirmeye devam ediyor. Şirket, kelebek vanadan demontaj parçalarına, sürgülü vanadan çekvalf üretimine kadar geniş bi DEVAMI...
BHTS’2024 - 2. Boğaziçi Uluslararası Isıl İşlem Sempozyumu, MISAD-Metal Isıl İşlem Sanayicileri Derneği ve METEM-TMMOB Metalurji ve Malzeme Mühendisleri Odası Eğitim Merkezi iş birliği ile 25-26 Nisan 2024 tarihlerinde İstan DEVAMI...