Metal Dünyası

Çelik

Demir

Maden

Alüminyum

Döküm

SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK İLETİŞİM
Krank Milleri Üzerindeki Eğimli Yağ Deliklerinin Üretimini Hızlandırma

Krank mili motorun kalbidir, yatay hareketi dönüş hareketine çevirir; aracın hareket etmesi onun sayesindedir. Krank milleri yapısal olarak karmaşık parçalardır, ancak binek otomobil pazarında yüksek hacimlerde talep edilmektedir. Gerçekten de, Çin ve Hindistan gibi hızla büyüyen ekonomilerden gelen ve giderek artan taleplerin daha da artacağı beklenmektedir. Bu düşünceyle, bu kritik parçaların üretimini hızlandırmaya yardımcı olacak tüm işleme prose si gelişmeleri dünya genelindeki otomotiv üretim tesislerinde heyecanla karşılanmaktadır. Kesici takımlar ve takımlama sistemleri uzmanı Sandvik Coromant’ın otomotiv alanında odaklandığı konulardan biri de krank milleri üzerindeki eğimli yağ deliklerinin üretimidir. Bu işlem derinlik/çap oranlarının yüksekliği ve dik delme açıları içermesine bağlı ortaya çıkan engeller nedeniyle tutarsız sonuçlar veren, uç kırılmalarının sıklıkla görüldüğü ve herkes tarafından zorluğu kabul edilen bir uygulamadır. Bununla birlikte, bu alanda çığır açan yeni bir gelişme hem takım ömrü hem de verimlilik açısından büyük kazançlar sunma potansiyeline sahiptir ve son derece cesaret veren sonuçlar ortaya çıkarmaktadır.

 

Krank mili üretiminde en sık kullanılan malzemeler döküm demir (ISO K) ve çeliktir (ISO P). İş parçaları tipik olarak dövme, döküm veya yekpare demir çubuklar şeklindedir. Döküm demir kaliteleri (ör. GGG60, GGG70 ve GGG80) genellikle nodüler grafit içerir; ayrıca dövme çelik yarı mamuller 42CrMo4 (240-285 Hb) ve C38 de (900-1400 N/mm2) yaygındır. Döküm demir ve çelik arasında tercih yaparken belirleyici faktörler arasında mukavemet, ağırlık ve maliyet de bulunur. Pazarda bunların kullanım oranları 50:50 şeklindedir.

 

Zorluk
Genellikle her bir krank milinde dört adet bulunan eğimli yağ delikleri büyük uçlu muyluların yağlanması için gereklidir. 27° ile 29° arası açıya sahip olan her bir deliğin çapı krank milinin boyutuna bağlı olarak 5-8 mm’dir ve derinliği de yaklaşık 90 mm’dir. Bu delikler tipik olarak birbirine bitişik iki muyludan ve bir ağırlık dengeleme bölümünden geçer. Pek çok durumda, eğimli yağ deliği düz bir delikle de kesişir. Eğimli yağ deliklerinin (ve pilot deliklerin) derinliği, çapın 25 katını bulabilir. Bu nedenle bu işlemler normal olarak özel krank mili üretim hatlarında gerçekleştirilir ve derin delik delme işlemlerine özel tezgahlar kullanılır.

 

Bugüne kadar eğimli yağ deliklerinin delinmesi ile ilişkili pek çok sorun yaşanıyordu; bunlar arasında açı, derinlik (talaş tahliyesi) ve sık sık diğer deliklerle karşılaşma sayılabilir. Bu problemler nedeniyle takım ömrü her zaman bir sorun olarak ortaya çıkıyordu. Bu zorlukları daha da fazlalaştıran diğer bir etken ise otomotiv sanayisinin geleneksel olarak iş mili üzerinden gönderilen kesme sıvısı kullanımı yerine MQL (asgari miktarda yağlama) sistemine yönelmesidir.

 

Çözüm
Yüksek penetrasyon hızı, tekrarlanabilirlik ve uygulama güvenliği sunabilen bir matkap konusunda açık bir talep mevcuttur. Sandvik Coromant bu istekleri göz önünde tutarak özellikle eğimli yağ deliklerinin üretiminde kullanılmak üzere CoroDrill® 865’i geliştirdi.

 

Buradaki en büyük yenilik, talaş oluşumunu iyileştirecek ve mukavemeti güçlendirecek yeni bir kanal profiline sahip yeni bir geometridir. Her bir kanal, talaş tahliyesine ve itme kuvvetini azaltmaya yardımcı olacak mükemmel bir yüzey ince işlemesine sahiptir. Ayrıca diğer kenar hazırlama işlemleri de tutarlılık ve şekil konusunda yardımcı olur ve böylece yeşil ışıkta işleme uygulaması yapılabilir. Dahası, güçlü geometrisi ve optimize edilmiş uç özellikleri yüksek ilerleme hızlarını destekler. 

 

CoroDrill 865 geometri tasarımında ISO K veya ISO P krank millerine uyum sağlamak üzere küçük farklılıklar bulunur. Gerçekten de, her bir CoroDrill 865 hassas ihtiyaçlara göre tasarlanmıştır; optimum delik işleme performansı sağlamak üzere kanal ve genel uzunluk ayarları yapma olanağı sağlar.

 

Sonuç
Sunulan ürünün sağladığı potansiyel kazançları göstermek için yakın tarihli bir müşteri vaka çalışmasında GGG80 krank mili üzerinde 5 mm çapında, eğimli yağ delikleri oluşturuldu. Müşteri 50 m/dak (0,164 ft/dak) kesme hızı, 0,28 mm/dev (0,011 inç/dev) ilerleme ile 17-19 bar basınçlı MQL ve 19 ml/saat akış hızında çalışarak takım ömründe % 140 artış ve % 108 verimlilik artışı sağladı. Dahası, güçlü CoroDrill 865 öngörülebilir bir aşınma modeli sundu ve takımı yenisiyle aynı performans düzeyine getirecek şekilde tamamen bileme imkanı sağlandı. 

 

Bazı büyük krank mili üreticilerinin yılda yarım milyon krank mili ürettiği dikkate alındığında, bu büyüklükteki bir takım ömrü ve verimlilik kazancının sonuçtaki karlılığa büyük katkı yapacağı söylenebilir.

 

Başarının Sırları
Eğimli yağ deliklerinin başarıyla delinmesinde, takım konusundaki yeniklerle birlikte dikkatle tasarlanmış bir işleme stratejisi de büyük rol oynar. Örneğin, hassas ve güvenilir bir kesme işlemi ve delik konumu için üreticilerin CoroDrill 865 ile birlikte özel pilot deliği matkabını kullanarak işe başlaması gerekir. Pilot matkap p7 üretim gövde toleransına ve 150° uç açısına sahiptir; CoroDrill 865 ise m7 üretim toleransına ve 135° uç açısına sahiptir.

 

Pilot deliğin delinmesinden ve CoroDrill 865’in pilot delik içine yerleştirilmesinden sonra, önerilen iş mili hızı ve ilerleme hızı uygulanabilir. Çapraz deliğe veya açılı bir yüzeyin kırılma noktasına yaklaşırken bu noktadan 1 mm geriye kadar delmeye devam edin ve ilerlemeyi önerilen değerin 0,1’ine getirin. Tüm delik delme işlemi sürekli bir şekilde devam eder – gagalama çevrimi uygulanmaz. Matkabın dış köşeleri açılı yüzeyi tamamen temizledikten sonra, 500 dev/dak’a ve 600 mm/dak’a geri çekin.

 

Hızlar ve İlerlemeler
5 mm çapında bir eğimli yağ deliği için önerilen kesme değerleri ISO K malzemelerde 50 m/dak (0,164 ft/dak) kesme hızı ve 0,28 mm/dev (0,011 inç/dev) ilerleme olarak uygulanmalıdır. ISO P için ise, uygulamaya bağlı olarak 0,20 mm (0.007 inç/dev) ile 0,28 mm (0.011 inç/dev) ilerleme hızı önerilir, ancak kesme hızı 80 m/dak (262 ft/dak) değerine yükseltilmelidir.

 

Eğimli yağ deliklerinin delinmesinde tezgah kurulumu ve takım tutucu sistemleri de kritik öneme sahiptir. Önerilen maksimum takım salgısı 30 µm (0.00118 inç) olmak üzere, her zaman CoroChuck™ veya benzeri sıkı geçme sistemler gibi yüksek kaliteli takım tutucu kullanılmalıdır. 

 

MQL Faktörü
Optimum performans için MQL akışının ve basıncının iyi kontrol edilmesi büyük önem taşır. CoroDrill 865 standart olarak MQL uyumlu bir takım sapıyla gelir, ancak MQL sistem seçimi dikkatle planlanmalıdır.

 

Tek kanallı sistemlerde MQL yağı ve hava, tezgahın arkasında karıştırılır ve sonra bu karışım bir kesme sıvısı borusu içinden geçerek iş mili üzerinden takıma iletilir. Standart takım tutucular kullanılabilir, ancak yağ damlacıkları yer çekimi etkisiyle iş milinde birikebilir ve MQL tesliminde dalgalanmaya neden olabilir. Öte yandan, çift kanallı sistemlerde MQL yağı ve hava, iş milinde veya iş mili burnunda karıştırılır. Böylece daha yüksek hava basıncı ve tekdüze damlacık boyutu sağlanır; bu sistem derin delik delmede ve talaş tahliyesinin kritik önem taşıdığı diğer uygulamalarda en iyi sonucu verir.

 

Sonuç olarak, CoroDrill 865 sisteminin doğru uygulanması, krank mili üretim hatlarını tam kapasiteyle çalıştırma olanağı sağlar; kesim çapının 25 katına kadar olan hassas yağ delikleri üretimini yüksek güvenilirlik ve mükemmel talaş kontrolü ile yapabilirsiniz.

Paylaş Tweet Paylaş
1625 kez okundu
GÜNCEL YAZILAR
Yapısal Alüminyum Parçalar İçin Yüksek Basınçlı Dökümünde Gerekli Olan Kalıp Malzemesinin Temel Özellikleri*
Yazar: S. Sivertsen, R. Oliver, K. Anantha, G. Maistro, Uddeholms AB, Sweden Çeviri: Met. Müh. İmge Akar, Uddeholm Türkiye   *Key properties of die material needed for str DEVAMI...
Farklı Oranlarda Sic Takviyesinin Sıcak Pres ile Üretilen Magnezyum Matrisli Kompozitlerin Sertlik ve Aşınma Özelliklerine Etkisi*
Beyza BİÇER(a,b)  Muzaffer ZEREN(a)  (a) Kocaeli Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Bölümü (b) Ferro Dök&uu DEVAMI...
Sert Lehimlemede Standardizasyon Süreci — BQTC, pBPS, BPS ve BPAR İşlemleri*
Dr.–Müh. Onur BALKAN Dr.- Ing. Savaş YAVUZ TEKNOLAB®, Teknoloji Laboratuvar Hiz. Ltd. Şti.   *Standardization Procedure on Brazing — BQTC, pBPS, BPS, and BPAR Pr DEVAMI...
PMT vs CMOS: Metal Analiz Dedektör Teknolojilerinde Paradigma Değişimi
Yazan: Spectro Çeviren: Bes Mühendislik   1. Giriş Metal numunelerin analizi, her zaman kolay değildir. Zorlayıcı örnekler genellikle büyük dökümh DEVAMI...
3-Boyutlu Katmanlı İmalat ve Otomotiv Uygulamaları*
Şüheda ÖZEL, Kocaeli Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Muzaffer ZEREN, Kocaeli Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Metalurji ve Malzeme Mühendisliği B&o DEVAMI...
2020 Yılı ve Sonrasında Gerçekleştirilecek Tahliyeler için Binaları Nasıl Hazırlayabiliriz?
Yılmaz Özcan  Eaton Elektrik Türkiye Ülke Müdürü   Herhangi bir binanın tahliyesindeki temel hedef insanları korumaktadır. Bina içinde kişiler DEVAMI...
Pozitif Malzeme Tanımlamada Potansiyel Bir Yenilik —Lazer—Optik Emisyon Spektrometre Teknolojisi*
Dr.–Müh. Onur BALKAN, Metalürji & Malzeme Müh. Dr.- Ing. Savaş YAVUZ TEKNOLAB®, Teknoloji Laboratuvar Hiz. Ltd. Şti.   *A Novel Potential Technique for Po DEVAMI...
Preparation of Silica Aerogel by Ambient Pressure Drying Process using Perlite and Quartz*
Nazan Saraç Çoban, Nil Toplan Sakarya Üniversitesi, Metalurji ve Malzeme Mühendisliği *Perlit ve Kuvars Kullanılarak Atmosfer Basıncında Kurutma ile Silika Aerojel Sentezi DEVAMI...
Pozitif Malzeme Tanımlama Spektrometreleri*
Dr.–Müh. Onur BALKAN, Metalürji & Malzeme Müh. Dr.–Ing. Savaş YAVUZ - Metalürji Yük.Müh. TEKNOLAB®, Teknoloji Laboratuvar Hiz. Ltd. Şti. &nbs DEVAMI...
Pozitif Malzeme Tanımlama*
    Dr.–Müh. Onur BALKAN, Metalürji & Malzeme Müh. Dr.–Ing. Savaş YAVUZ, Metalürji & Malzeme Müh. TeknoLab, Teknoloji Laboratuvar Hiz DEVAMI...
Basınçlı Döküm*
WA Butler, General Motors, Bloomington, IN, USA G Timelli, University of Padova, Vicenza, Italy  E Battaglia, University of Padova, Vicenza, Italy F Bonollo, University of Padova, Vicenza, Ita DEVAMI...
Yüksek Frenkanslı İndüksiyon Kaynaği ile Üretilen Borularda Kaynak Kesitinin Şekillendirme Kabiliyetine Etkisi̇*
Bora Yıldız Bantboru San. ve Tic. A.Ş. GOSB 700. Sok. No: 712 Posta kodu: 41480 Gebze-Kocaeli/Türkiye byildiz@bantboru.com   * The Effect Of The Welding Section On The Formabili DEVAMI...
EWM Teknolojisi Terranets BW GmbH Şantiyesinde Kullanılıyor... Degauss 600 ile Boru Hatlarının Manyetikliğini Giderme
Burada her bir kaynak dikişi mükemmel olmalıdır – yüksek basınçlı gaz boru hatları en yüksek güvenlik standartlarına uygun olmalıdır. Bu nedenle terranets bw GmbH DEVAMI...
Wolfram-Oksit (W0₃) Metal Katkili İnce Filmlerin Üretim Teknikleri
1 İsmail ARABACI  2 Emin YAKAR 1 Makine Yük. Müh., Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, ismailarabaci39@gmail.com  2 Dr. Öğr. Üyesi, Çanakkale Onseki DEVAMI...
Akıllı Dökümhane Sistemleri
TekIn Oy info@tekin.fi, www.tekin.fi   Günümüzde ürün kimliklendirme ve veri giriş kabiliyeti ile, makine, ürün ve sistemlerin tedarik zinciri boyunc DEVAMI...
Endüstriyel Temizlik İş Yerlerinin Daha İyi ve Daha Güvenli Olmasına Nasıl Katkıda Bulunur?
Diğer iş yerlerinde olduğu gibi, endüstriyel bir ortam da düzgün çalışılabilmesi için belirli bir düzeyde temizlik ve organizasyon gereklidir. Farklı endüstriler DEVAMI...
İşbirliği Projelerinin Yenilikçi Şirketlerin Performanslarına Katkısı
D. Cölle1, CG Aneziris2, F. Etienne1, MP Wiessler1 1EKW GmbH, Eisenberg, Almanya 2Seramik, Cam ve Yapı Malzemeleri Enstitüsü, TU Bergakademie Freiberg, Freiberg, Almanya Daniel.Coell DEVAMI...
Ekstrüzyon Kalıplarının Aşınma Dirençlerinin Isıl İşlem ve PVD Kaplama Metoduyla Arttırılması (Improvement of Wear Resistance of Extrusion Dies by Heat Treatment and PVD Coating Method)
M. Ümit BÜYÜKFIRAT, Cüneyt ARSLAN İstanbul Teknik Üniversitesi Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Bölümü, Ayazağa, İstanbul umitbuyukfirat@hotmail.com, ar DEVAMI...
Kaynak Uygulamalarında Standardizasyon Süreci – WQTR, pWPS, WPS, WPQR İşlemleri --- Standardization Procedure on Welding Applications – WQTR, pWPS, WPS, WPQR Processes
Dr.–Müh. Onur BALKAN, Metalürji & Malzeme Müh. Dr.–Ing. Savaş YAVUZ, Metalürji & Malzeme Müh. TeknoLab, Teknoloji Laboratuvar Hiz. Ltd. Şti.   DEVAMI...
İnce Duvarlı Alüminyum Parçaları İşlemek için Daha İyi Bir Yol
Sandvik Coromant'ın M5F90 yüzey frezesi, otomotiv parçası üreticilerine önemli kazançlar sağlıyor.   Çapak, çentiklenme veya çizilme ol DEVAMI...
Otonom Mühendislik ile Döküm Maliyetini Minimuma İndirme
Üretim maliyetlerinin düşürülmesi dökümhaneler ve döküm alıcıları için her zaman temel hususlardan biridir. Yeni bir yolluk sistemi tasarlanırken ana hed DEVAMI...
En Çok Okunanlar Son Eklenenler
YAYIN AKIŞI
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM