Metal Dünyası

Çelik

Demir

Maden

Alüminyum

Döküm

E-Dergi SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK İLETİŞİM
Alüminyum İşlemede İyileştirmeler

Birden fazla takımdan ziyade tek bir frezeleme takımı ile alüminyum parçalarda işleme uygulaması gelişiyor. 

 

Otomotiv sanayi ağırlık ikilemiyle karşı karşıya kalıyor. Örneğin, 2017 yılında Amerika Birleşik Devletleri’nde üretilen hafif hizmet taşıtları, ortalama 4.044 pound (lbs) ağırlığındaydı ve beklentileri karşılamıyordu. Yeni parçalar ve teknolojiler taşıtlara ağırlık katıyor, ancak çevre sorunları nedeniyle daha hafif taşıt üretimi talep ediliyor. Alüminyum daha hafif bir malzeme olarak bu sorunu giderebilir, ancak bunun yanında frezeleme ve işleme zorlukları da ortaya çıkabilir. Talaşlı imalat sektörünün global lideri Sandvik Coromant’ın Global Otomotiv Segmenti Müdürü Eduardo Debone, tek bir frezeleme takımı ile sağlanan çözümü keşfediyor.

 

Alüminyum her zaman insanların uçmasına imkan veren bir malzeme olarak düşünülür. 1800’lerin sonlarında Kont Ferdinand Zeppelin ünlü, adını taşıyan hava gemilerinin çerçevelerini alüminyumdan ürettiğinden havacılıktaki kullanımı ilk uçaktan bile daha eskidir. Alüminyumun hafiflik özelliği bugün de geçerliliğini koruyor. Örneğin, otomotiv motor bloklarında kullanımı, önemli ölçüde ağırlık ve yakıt tasarrufu için potansiyel sağlıyor. 

 

Ulaşımın başka bir alanında, standart bir Avrupa yapımı binek otomobilinin güç aktarma sistemi yaklaşık 80 kilogram (kg) alüminyum içerir, bu nedenle bu parçalar (motor ve dişli kutusu gibi) hafif ağırlık çalışmaları için açık bir ilgi odağıdır. Alüminyum, gün geçtikçe daha çok tercih edilen bir metal olmaya devam ediyor ve takım tezgahı üreticileri alüminyumu daha uygun bir çalışma malzemesi haline getirebilen özel takımlama çözümlerine ihtiyaç duyuyor.

 

Parça karmaşıklığı
Silindir bloğu, bir taşıt motorunun ana yapısı işlevini görür. Birlikte taşıtı hareket ettirmek için güç üreten farklı hareketli parçaların muhafazasından da sorumludur. Silindir bloğu, uzun yıllar boyunca döküm demir alaşımlarından üretildi, ancak günümüzün binek otomobilleri için alüminyum alaşımları ağırlık tasarrufu amacıyla yaygın bir seçimdir.

 

Silindir bloklarının üretimi, otomotiv parçaları üretiminde en fazla sayıda tezgahın kullanıldığı, genellikle karmaşık ve dar toleranslar içeren bir prosestir. Silindir blokları gibi önemli ve karmaşık otomotiv parçalarında kaba ve ince talaş işleme, pahalı ve zaman alıcı bir işlemdir. Birkaç farklı takım gerekir; bu da yüksek sürtünme seviyelerinde ısıyı azaltmak için daha fazla sayıda kurulum ve daha fazla kesme sıvısı anlamına gelir.

 

Bir motorun silindir kafası, aynı derecede hayati bir parçadır ve genellikle alüminyumdan üretilir. Yanma odasına hava ve yakıt taşır ve silindir bloğunun üstüne oturur, ayrıca valfler, bujiler ve yakıt enjektörleri gibi çeşitli parçaların yerleştiği gövde olarak da görev yapar. Silindir bloğu gibi silindir kafası için de karmaşık ve kaliteli işleme gerekir.

 

Alüminyum, döküm demirden daha hafif olabilir ve aynı zamanda çok daha yumuşaktır. Bu nedenle, düşük kaliteli yüzeyler, çapaklanma ve düzensiz takım aşınması yaygın görülen sorunlardır. Peki, otomotiv üreticileri daha kısa devir süreleri, daha iyi yüzey kalitesi ve daha fazla tasarruf elde edebilmek için bu zorlukların ötesine nasıl geçebilir?

 

Tek seferde çözüm
Talaşlı imalat uzmanı Sandvik Coromant, yeniliğin sadelikte olduğunu keşfetti. Üreticiler, yüzey frezeleme operasyonları için birden fazla takım yerine tek bir çözüm uygulayarak alüminyumla çalışırken karşılaştıkları zorlukların çoğunun üstesinden gelebilirler. Tek seferde bir frezeleme takımı, sadece tek bir takımla hem kaba talaş işleme hem de ince talaş işleme özelliği sağlayabilir, bu sayede alüminyum üzerine yüklenen gerilimi azaltarak daha yüksek kalitede sonuçlar elde edilmesine yardımcı olur.

 

Sandvik Coromant’ın alüminyum işlemesi için sunduğu çözümler arasında sorunsuz, hassas ve çapaksız frezeleme için birçok benzersiz ve patentli kesici tasarımlar bulunmaktadır. Bu tasarımlar arasında M5 ürün grubumuzun bir parçası olan M5C90 alüminyum kesici de bulunur. Bu ürün; ince duvarlı parçalardan başka geniş kesici kavramalarındaki silindir kafaların, silindir blokların ve tüm alüminyum parçaların yüzey frezelemesi, kaba ve ince talaş işlemesi için tasarlanmıştır. Takım, kaba talaş işlemeden ince talaş işlemeye kadar tüm prosesi tek seferde tamamlayabilir.

 

Takım, tek bir pasoda ve birçok durumda altı milimetre (mm) eksenel derinliğe kadar kaba ve ince frezeleme gerçekleştirebilir. Devir süresini yüzde 200 azaltarak takım ömrünü beş kat artırdığını gördük. 

 

M5 kesiciler ürün grubunun temel özelliği kademeli matkap teknolojisidir. Hassas ve uzun ömürlü polikristalin elmas (PCD) uçlar serisi, hem eksenel hem de radyal olarak iş parçasından biraz daha fazla malzemeyi kademeli olarak kaldırmak için dairesel bir konfigürasyonda düzenlenir. Buna ek olarak, takımda bulunan son diş silici tasarımındadır ve bu tasarım, üstün yüzey kalitesi ve düzgünlüğü sağlar. Silici ve dişlerin sabit konumu, karmaşık ve zaman alıcı ön ayar prosedürlerini de ortadan kaldırır. Bir alüminyum otomotiv parçasını tamamen bitirmek için birkaç takıma ihtiyaç duyulsa da bu çok faydalı çözüm, işleme sırasında gerilen alüminyum yüzeylerin çoğunu ortadan kaldırır. 

 

Otomotiv sanayinin daha çevre dostu performans arayışı gereği, doğru malzemelerin seçilmesi daha hafif taşıt üretiminde yapı taşı olacaktır. Aynı zamanda M5C90 alüminyum kesici gibi takımların sunduğu daha basit işleme yaklaşımı üreticilere alüminyum işlemede karşılaşılan karmaşıklık ve talepler ile başa çıkma yöntemi sağlar. Bu durumda alüminyum, belki de otomotiv sanayinin ağırlık ikilemine karşı bir panzehir olarak hak ettiği yeri alabilir.

 

Sandvik Coromant’ın otomotiv sanayiye yönelik çözümleri hakkında daha fazla bilgi edinmek için web sitesini ziyaret edin.

Paylaş Tweet Paylaş
53538 kez okundu
GÜNCEL YAZILAR
Yapay Zekâya Genel Bakış ve Otomotiv Endüstrisinde Yapay Zekâ Örnekleri
* Overview of Artificial Intelligence and Examples of Artificial Intelligence in Automotive Industry   Betül KARACİL, Erdinç EFENDİ CPS Pressform San. ve Tic. A.Ş. & DEVAMI...
Proses Modelleri ile Yassı Şerit Malzeme Haddelemenin Temel Esasları ve Modellerin Önemi
*Basic Fundamentals of Steel Rolling Process with Models and the Significance of Models   Kemal ERKUT Elektrik Kontrol & Otomasyon Müh. e-posta: kemalerkut@gmail.com   Özet DEVAMI...
Otomotiv Sektöründe Kullanılan DD13 Düşük Karbonlu Sacların Derin Çekme Metodu ile Şekillendirilmesi
*Forming of DD13 Low Carbon Sheets Used in Automotive Industry by Deep Drawing Method Arzu ALTINPINAR / CPS Pressform San. Tic. A. Ş.   Özet Derin çekme, sac metal şekillendirmede DEVAMI...
Endodontik Eğelerde Meydana Gelen Kırılmalar ve Etkileri
*Fractures Occurring in Endodontic Files and Their Effects Zeynep ZEREN / Medicalpark Pendik Ağız ve Diş Sağlığı Hastanesi, İstanbul Muzaffer ZEREN / Kocaeli Üniversitesi Mühendislik Fak&uu DEVAMI...
Mikropor Mng-Pro Serisi Basınç Salınımlı Adsorpsiyon (Psa) Tipi Azot Jeneratörleri
Tuğba MEMİLİ / MİKROPOR MAK. SAN.TİC.A. Ş / Ar-Ge Müdürü - tugba.memili@mikropor.com Berkay COŞKUN / MİKROPOR MAK. SAN.TİC.A.Ş. / Ar-Ge Uzman Yard - berkay.coskun@mikropor.com   DEVAMI...
Yüksek Basınçlı Soğutmalı Tip Hava Kurutucuları & Yüksek Basınçlı Hava Filtreleri Mikropor Mk-Hp Serisi & Hp Serisi
Tuğba MEMİLİ / MİKROPOR MAK. SAN.TİC.A. Ş / Ar-Ge Müdürü - tugba.memili@mikropor.com Berkay COŞKUN / MİKROPOR MAK. SAN.TİC.A.Ş. / Ar-Ge Uzman Yard - Berkay.Coskun@mikropor.com   DEVAMI...
Seçici Lazer Ergitme Yöntemi (SLM) ile Eklemeli İmalat
*Additive Manufacturing With Selective Laser Melting Method (Slm)   Muzaffer ZEREN / Kocaeli Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Böl&uu DEVAMI...
Yağ Buharı Ayrıştırıcı Mikropor Carbolescer Serisi
Tuğba MEMİLİ / MİKROPOR MAK. SAN.TİC.A. Ş / Ar-Ge Müdürü - tugba.memili@mikropor.com Berkay COŞKUN / MİKROPOR MAK. SAN.TİC.A.Ş. / Ar-Ge Uzman Yard - Berkay.Coskun@mikropor.com   DEVAMI...
Şerit Haddelemede Bısra Etkisi ve Gaugemeter Kalınlık Düzeltme Fonksiyonu*
Bisra effects on the Flat Hot Strip Rolling Mills and Gaugemeter AGC Strip Thickness Correction   Kemal ERKUT Elektrik Kontrol & Otomasyon Müh., kemalerkut@gmail.com   &Oum DEVAMI...
Suni Yaşlandırmanın AA6082 ve AA6056 Alaşımlarının Mekanik Özelliklerine Etkisi*
*The Effect of Artificial Aging on Mechanical Properties of AA6082 and AA6056 Alloys   Dilek DENİZ / Sistem Alüminyum San. ve Tic. A.Ş. 59930 Ergene/Tekirdağ, Türkiye Nil TOPLAN / Sak DEVAMI...
Düşük Enerjili Kimyasal Hava Kurutucu -Mikropor MMD-VP Serisi-
Tuğba MEMİLİ / MİKROPOR MAK. SAN.TİC.A. Ş / Ar-Ge Müdürü - tugba.memili@mikropor.com Burcu Aslı ÖZGÜMÜŞ / MİKROPOR MAK. SAN.TİC.A.Ş. / Ar-Ge Uzmanı  - Burcu.Ozgumus@ DEVAMI...
Termal Kütle Teknolojisi İle Çalışan Basınçlı Hava Kurutucuları
Tuğba Memili / Ar-Ge Müdürü  Günümüzde, üretim fabrikalarında enerji kaynağı olarak basınçlı hava kullanımı gün geçtikçe artmaktadı DEVAMI...
Diş Hekimliğinde Akıllı Malzemelerin Gelişimi
Zeynep ZEREN / Marmara Üniversitesi, Diş Hekimliği Fakültesi, Diş Hekimliği Bölümü Muzaffer ZEREN / Kocaeli Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Metalurji ve Mal DEVAMI...
İkincil Alüminyum Üretimi Özelinde İkincil Metal Üretimi ve Metalurji Mühendisliği: Değişimler-Etkileşimler*
*Secondary Metal Production -based on secondary aluminium production- and Metallurgical Engineering: Evolutions-Interactions   Erman Car Metalurji Mühendisi   ÖZET Sanayi DEVAMI...
Ortodontik Braket Uygulamaları İçin AISI 316 L Tipi Paslanmaz Çelik Malzemenin Uygunluğu
Zeynep ZEREN / Marmara Üniversitesi Diş Hekimliği Fakültesi Ece Simooğlu SARI / Kocaeli Üniversitesi Hereke Asım Kocabıyık Meslek Yüksekokulu, Makine ve Metal Teknolojileri, Metalu DEVAMI...
22MnB5 Çeliğinin Sıcak Şekillendirme Prosesinde Kalıpta Soğutma Süresinin Optimizasyonu*
*Optimization of the Mold Cooling Time in a Hot Stamping Process of 22Mnb5 Steel   Prof. Dr. Nihat Akkuş / Marmara Üniversitesi Özgür Yurtgan, Serkan Alan, Alkan Özcan, DEVAMI...
Üretimde Paradikma Değişikliği: 3D Eklemeli İmalat
Muzaffer ZEREN / Kocaeli Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Bölümü Neşe Çakıcı ALP / Kocaeli Üniversitesi Mimarlık ve T DEVAMI...
Mikropor Modüler Basınçlı Hava Kurutucusu -MMD Serisi-
Tuğba MEMİLİ / AR-GE Müdürü Burcu Aslı ÖZGÜMÜŞ / AR-GE Dokümantasyon Sorumlusu     Basınçlı hava, kompresörler aracılığıyla üretilmekte DEVAMI...
Mikropor Carbolescer
Tuğba MEMİLİ / AR-GE Müdürü Burcu Aslı ÖZGÜMÜŞ / AR-GE Dokümantasyon Sorumlusu   Uygulamaya göre, basınçlı havada bulunması gereken minimum partik DEVAMI...
Enerji Tasarrufu Sağlayan Kimyasal Hava Kurutucu -Mikropor Mmd-Vp Serisi-
Tuğba MEMİLİ / AR-GE Müdürü Burcu Aslı ÖZGÜMÜŞ / AR-GE Dokümantasyon Sorumlusu   Basınçlı havada buhar halinde su (nem) bulunmaktadır Su, pnömatik DEVAMI...
Metal 3D Baskı - Tasarımdan Üretime Süreç
Ömer Faruk Kocaoğlu - digiMODE Eklemeli imalat süreci, geleneksel imalat süreçlerine benzer aşamalar içermektedir. Bu yazıda baştan sona bir eklemeli imalat süreci DEVAMI...
En Çok Okunanlar Son Eklenenler
YAYIN AKIŞI
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM