Değerli Okurlar
Bir süredir yazılarıma ara verip gelişmeleri izledim. Sebebi yılın ilk çeyreğinde ayak seslerinin duyulduğu, sonrasında derinleşmeye başlayan ve şu anda devam eden sanayi üretiminde dibine kadar hissettiğimiz KRİZ.
Başlıktaki soruya cevabım;
EVET KRİZDEYİZ……..
Sanayinin başlangıcı olan döküm ve demir çelik sektöründeki gelişmeler hiç de iç açıcı değil. 30 seneyi aşkın meslek yaşamımda birçok kriz gördüm ama bu seferki bir değişik. Daha evvelki krizler de ya iş olur para olmazdı ya da para olur iş olmazdı. Maalesef bu krizde ikisi de yok. Hem iş yok hem para yok.
Bu tespitimi biraz açmak isterim.
İş olmayışının emarelerini şöyle gördük: Avrupa ve dünya pazarındaki talebin çok fazla düşmesi ile birlikte iç piyasanın da üretimi de düştü. Bu arada paranın faize kaçması ve arzında daralması sebebiyle İŞ YOK demeye başladık.
Bu küresel durum bizim üretim sektörümüzü de kötü etkiledi. Ayrıca potansiyel işlere verilen fiyatları uygulayan ülkelere Çin, Hindistan başta olmak üzere sübvansiyonlu satış fiyatı politikaları uygulayan ülkeler eklenince yani “işlere çok düşük fiyat verince “ bu sebeple İŞ YOK demeye başladık.
Bütün bunların üzerine maliyetler (özellikle işçilik maliyetleri) arttı. Döviz kuru sabit kalınca sanayi üretimi ihracat yapamaz hale geldi. İhracat yapabilenler de nerdeyse maliyetine ve hatta zararına ürün satmaya başlayınca İŞ YOK demeye başladık.
Buna rağmen Ankiros, Saha vb. İhtisas fuarlarındaki gözlemlerim ve piyasadaki izlenimimde savunma sanayi, havacılık, gıda vb gibi çeşitli sektörlerin ArGe’ye bağlı sanayi üretiminlerinin devam ettiği yönünde. Tabi ki bu umut verici.
Sermaye sahiplerinin bir çoğu ( geçmiş dönemde pandemi ve sonrasında para musluklarının açılması ile birlikte) işletmelerini düşük faizli kredilerle yürütmeye başlamış, gelen sipariş taleplerine cevap vermişlerdi. Açıkçası aldıkları düşük faizli kredileri işletme sermayesine veya farklı yatırımlara kaydırdı. Ancak son dönemde durum değişti; kredi faizleri arttı böylece PARA YOK demeye başladık.
Maalesef bitmedi. Bu arada artan talepler için özellikle de personel sıkıntısı sebebiyle makine ve tesis yatırımı da yapılmaya başlandı. Bunların bir çoğu kriz öncesinde ya yeni bitmiş yada sonuna gelinmiş yatırımlar oldu. Hatta devam eden yatırımlar da var. Böyle olunca PARA YOK demeye başladık.
Yine özellikle ihracatta küresel etkiler sebebiyle tahsilatlarda aksama yaşandı. Çin , Hindistan v.b. ülkelerin ürünlerindeki düşük fiyatlarlar la birlikte düşük kur politikası da üzerine tuzu biberi olduu. Böylece PARA YOK demeye başladık.
Tabi ki Sanayi sektöründe üretilen ürünlere Hizmet sektöründeki gibi sebepsiz Zam yapamadığınız için üretim maliyetlerini azaltmak adına yine olan mavi ve beyaz yakaya oldu. Tüm krizlerde olduğu gibi bu da işgücünün başına patlamaya başladı. Umarım düzelir çünkü ;
HEM İŞ YOK,
HEM PARA YOK …………….
KRİZDEYİZ……….
Değerli Okurlar Bir süredir yazılarıma ara verip gelişmeleri izledim. Sebebi yılın ilk çeyreğinde ayak seslerinin duyulduğu, sonrasında derinleşmeye başlayan ve şu anda deva DEVAMI...
Döküm sektörü, modern endüstrinin temel yapı taşlarından biri olarak, otomotivden havacılığa, enerjiden inşaata kadar birçok sektöre ürün sağlamaktadır. DEVAMI...
“Rüzgarın yönünü değiştiremediğinde, yelkenlerini rüzgara göre ayarla.” & DEVAMI...
Türkiye’de paslanmaz çelik üretimi için ön çalışmalar başlatıldı. “Milli Sanayi Hamlesi’nde Döküm Stratejileri” adlı yazımda da bu DEVAMI...
Titanyum ve Nikel süperalaşım dövme teknolojileri, metal endüstrisinde önemli bir yer tutmaktadır. Bu alaşımların benzersiz mekanik özellikleri, yüksek sıcaklık dayanımı DEVAMI...
Karmaşıklıkta sadeliği bulun. Uyuşmazlıkta ahengi bulun. Fırsat, zorlukların arasında yatar. &nb DEVAMI...
Yaprak yeşili, gök mavisi çocuklarımız renklerin varisi…   DEVAMI...
Yaşama gücünü yitirmeyen her eskiyi severiz ama bizi tüm gücüyle yaşatacak tek unsur; yeniliktir. - L. Fontane Döküm endüstrisi, tarihi boyunca s& DEVAMI...
Durmadığın Sürece Ne Kadar Yavaş Gittiğin Önemli Değildir. Konfüçyüs Bilim ve mühendislik alanında sürekli değişiklikler olmakta, yeni malzemeler ve geliş DEVAMI...
Küresel bazda bakacak olursak demir-çelik sektörü karbon emisyonlarının %11’inden ve sera gazı emisyonlarının %7’sinden tek başına sorumlu olmakta. Paris iklim anlaşm DEVAMI...
Dünyada kesin olan tek şey geçmiştir; fakat üzerinde çalışmak zorunda olduğumuz her şey gelecektir. DEVAMI...
Otomotiv endüstrisi temel bir değişimle karşı karşıya: elektromobilite önem kazanıyor, bölgesel pazarlar farklı şekilde gelişiyor ve Çinli üreticiler daha büyük bir rol üstlenebilir. Rekabet güc& DEVAMI...
ŞA-RA Enerji ve Çukurova Üniversitesi Adana Organize Sanayi Bölgesi Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu arasında yapılan iş birliği ile öğrencilerin sektör deneyimini üniversite eğitimiyle buluşturacakları DEVAMI...
Sensör, yazılım ve otonom teknolojileri bir araya getiren dijital gerçeklik çözümlerinde dünya lideri Hexagon, otomotiv üreticisi SEAT S.A. ile 25 yıllık ortaklığını Manufacturing Intelligence böl&u DEVAMI...
Siber güvenlik şirketi ESET, Linux arka kapısı WolfsBane’in birden fazla örneğini tespit ederek bunu Çin’e bağlı bir gelişmiş kalıcı tehdit (APT) grubu olan Gelsemium’a atfetti. Keşfedilen arka kapılar DEVAMI...
Siber güvenlik şirketi ESET, Linux sistemleri için tasarlanan ve yaratıcıları tarafından Bootkitty olarak adlandırılan ilk UEFI bootkit’ini keşfetti. Bu keşif UEFI önyükleme kitlerinin artık yalnızca Windows sistem DEVAMI...
Tosyalı Holding, metalurji sektöründe önemli bir hamle yaptı. Tosyalı Metalurji, sektördeki en büyük rakiplerinden Baştuğ Metalurji’yi satın alarak, yıllık sıvı çelik üretim kapasitesini 8 milyo DEVAMI...
Yönetim danışmanlığı şirketi Horváth’tan Tobias Bock İnsansı robotların üretim süreçlerine esnek bir şekilde entegre edilebileceğini vurguluyor. İnsansı robotların yakın zamandaki atılımının te DEVAMI...
ÇELİK ÜRETİMİ 2024 yılının Ekim ayında Türkiye’nin ham çelik üretimi, geçen yılın aynı ayına göre %0,7 artışla 3 milyon tona yükseldi. Ocak-Ekim döneminde ise üretim %12,4 oran DEVAMI...
Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) 2024 yılının ilk 10 aylık dönemine ilişkin verileri açıkladı. Geçen yılın aynı dönemine göre toplam üretim yüzde 7 gerileyerek 1 milyon 122 bin 567 adet olarak gerçek DEVAMI...
Otomotiv tedarik sanayisinin başarılı kuruluşlarının ödüllendirildiği 2024 Yılı OSD Tedarik Sanayi Başarı Ödülleri Töreni düzenlendi. Etkinlikte OSD üyelerinin kalite anlayışı, teslimat güvenirliği, tek DEVAMI...