Ugur.Urkut@oerlikon.com
Uğur URKUT
Uğur URKUT
Süreçlerle Yönetim Organizasyon Şemanızda Müşterinize Bir Yer Ayırın
Her şirketin iki organizasyon şeması vardır: Resmî olanı duvarlarda asılıdır. Diğeri ise
organizasyon içindeki kişilerin her gün yaşadığı gerçek iletişimi gösterir.
Harold Geneen
Organizasyon şeması bir firmadaki fonksiyonel ve hiyerarşik işleyiş yapısını ortaya koyan klasik ve görsel bir araçtır. Firma yapısındaki tüm unsurlar, bu unsurların yöneticileri ve bu yapı içinde çalışan tüm kişilerin birbirleriyle olan bağıntısını gözler önüne sererek görev tanımlarına ışık tutar. Bu büyük labirentin içinde ismimizi bir kutucuğun içinde görünce birçoğumuz kendimizi mutlu ve önemli hissederiz. En önemlisi, kime rapor vereceğimizi kimden rapor alacağımızı bilmek birçok belirsizliği ortadan kaldırır.
Oysa gerçek hayat çok başkadır. Yöneticinin otokratik veya demokratik bir yönetici yapısına sahip olduğunu bu “fotoğraf albümünden” anlamak olanaksızdır. Daha kötüsü pek çok işletmede kişiler arasındaki gerçek ilişkiler, iyi veya kötü anlamda, burada yazılan durumdan çok başkadır. Çizgilerin ucundaki oklar, bizleri, içimizi dökeceğimiz ya da önerilerimizi götüreceğimiz bambaşka kutuların kapısına götürür.
Departman yöneticileri organizasyon içinde yürütülen işlerin tamamını ve resmin bütününü görmekten ziyade kendi alanına giren konulara odaklanmayı diğer bölümlerle bir etkileşim içinde olmayı pek istemezler. Bir anlamda kendilerini ve ekibini izole edip diğer bölümlerle arasına kalın bir duvar örer. Şüphesiz bu noktaya gelen bir organizasyon için en büyük zorluk ise farklı departmanların bu çabasını armonize etmek ve ahengi sağlamaktır.
Tüm bu sorunların çözümü ise müşteri odaklı bir işletme için çok açıktır: Organizasyon şemaları otoriteyi göstermekten çok operasyonu göstermelidir. Süreç odaklı olmalıdır. Birden fazla fonksiyonel bölümü kapsayacak şekilde müşteriye ulaşacak iş süreçlerini doğal bir iş akışı halinde sıralamalıdır. Kısaca organizasyon içindeki tüm departmanlar ve dolayısıyla tüm çalışanlar bu süreç boyunca sıra kendilerine geldiğinde meydana getirdikleri ürün ve hizmette kendi sorumluluğuna giren görevleri ve müşterinin beklentisini iliklerine kadar hissetmelidir. Müşterinin bir anlamda organizasyon şemasının her halkasında saygın ve vazgeçilmez bir yeri olmalıdır.
Süreç Tasarımı için Küçük bir İpucu
Aslında müşteri odaklı süreç tasarımı için müşterimiz çoğunlukla bize bir ipucu verir. Müşterilerimiz organizasyonumuzun performansını dört temel gösterge ile mercek altına alır. Bunlar;
a) Sunulan ürün veya hizmetin etkin bir şekilde ve en uygun maliyetle meydana getirilmesi
b) Çok geniş bir müşteri portföyü içinde çok çeşitliliğin yönetilmesi
c) Kalite seviyesinin sözleşme üzerinde yazılan normlara ya da reklamlarda verilen vaatlere uygunluğu
d) Organizasyonun müşteri isteklerine gösterdiği reaksiyon zamanı ve hız.
Maalesef müşteri açısından bu dört temel boyutun mükemmel bir şekilde aynı anda elde edilmesi mümkün değildir. Eğer müşterimiz çok yüksek bir kaliteyi çok kısa bir zaman içinde bizden istiyorsa ürün veya hizmetin yüksek fiyatına razı olmak zorunda kalır. Ya da çok düşük bir fiyatla ve çok hızlı bir şekilde bir siparişin yerine getirilmesini bekliyorsa büyük bir kalite riskini göğüslemek zorunda kalabilir. Özetle, rekabette bir fiyat avantajı elde etmek isterken diğer üç performans boyutundan birisi risk altına girebilir.
Akıllı bir şirket bu dört temel boyutu esas alarak süreçlerini oluşturmak zorundadır. Bu aslında tam bir stratejik tercih meselesidir. Hedef kitlesini bu strateji doğrultusunda oluşturmalı ve oluşturduğu bu kitlenin beklentilerini organizasyon şeması dahil tüm iç süreçlerine yansıtmalıdır.
Farklı Bir Yaklaşım - Organigraf
Klasik organizasyon şemalarının bu yetersizliği karşısında ilk defa Henry Mintzberg ve Ludo Van der Heyden tarafından tasarlanan “Organigraf“ şeması bir işletmenin nasıl çalıştığının gerçek resmidir. Kişiler, ürünler ve bilgiler arasındaki kritik etkileşimi ortaya çıkartır. Firmadaki ilişkilerin, ürünlerin, rekabet fırsatlarının ve başka bir yerde karşınıza doğrudan çıkmayacak başka önemli detayların üst yöneticiler tarafından fark edilmelerine yardımcı olur. Firmanın genel süreç haritasını görsel bir şekilde ortaya koyar.
İş hayatı çok hızlı değişiyor. Firmaların bu değişime uyum sağlamasını kolaylaştıran yeni yönetim ve organizasyon modelleri geliştiriliyor. Bu çağın gereği olarak artık sadece kişileri ve pozisyonları göreceğimiz geleneksel organizasyon şemaları yerine insan ilişkilerini, bilgiyi, en önemlisi müşteriyi ve müşteriye giden yoldaki tüm süreçleri görebileceğimiz dinamik organizasyon şemalarını kullanmalıyız. Müşterimizin varlığını attığımız her adımda ve aldığımız her kararda gerçek anlamda içimizde hissetmeliyiz.
54856 kez okundu
YAZARIN DİĞER HABERLERİ
Süreçlerle Yönetim Organizasyon Şemanızda Müşterinize Bir Yer Ayırın
Her şirketin iki organizasyon şeması vardır: Resmî olanı duvarlarda asılıdır. Diğeri ise organizasyon içindeki kişilerin her gün yaşadığı gerçek iletişimi gösterir DEVAMI...
Her şirketin iki organizasyon şeması vardır: Resmî olanı duvarlarda asılıdır. Diğeri ise organizasyon içindeki kişilerin her gün yaşadığı gerçek iletişimi gösterir DEVAMI...
Çalışan Devir Oranı Firmaların Kaybettiği Değerlerin Yüksek Maliyeti
Çalışanlarınızı öyle iyi eğitin ki işten ayrılabilsinler. Öyle iyi davranın ki ayrılmak istemesinler. Richard Branson Gün&uu DEVAMI...
Çalışanlarınızı öyle iyi eğitin ki işten ayrılabilsinler. Öyle iyi davranın ki ayrılmak istemesinler. Richard Branson Gün&uu DEVAMI...
Fabrika Yerleşim Planı Labirentin İçinde Koşuşturan İnsanlar
“Tüm kalite iyileştirmeleri tasarımın, imalatın, yerleşim planlarının, süreçlerin ve prosedürlerin sadeleştirilmesiyle başarılır”. Tom Peters DEVAMI...
“Tüm kalite iyileştirmeleri tasarımın, imalatın, yerleşim planlarının, süreçlerin ve prosedürlerin sadeleştirilmesiyle başarılır”. Tom Peters DEVAMI...
Verimlilik
Verimlilik tesadüfen olmaz. Verimlilik her zaman mükemmelliğe, akılcı planlamaya ve bir konuya odaklanmaya olan köklü bir bağlılığın sonucudur. Paul J. Meye DEVAMI...
Verimlilik tesadüfen olmaz. Verimlilik her zaman mükemmelliğe, akılcı planlamaya ve bir konuya odaklanmaya olan köklü bir bağlılığın sonucudur. Paul J. Meye DEVAMI...
Sürekli Değişim Çağı
Kelebek bir defa kanatlandı mı, bir daha asla tırtıl haline gelmez. Colin Wilson Uzay çağı, bilgi çağı, dijital çağ derken iç DEVAMI...
Kelebek bir defa kanatlandı mı, bir daha asla tırtıl haline gelmez. Colin Wilson Uzay çağı, bilgi çağı, dijital çağ derken iç DEVAMI...
SEKTÖREL HABERLER
Inductotherm Türkiye, Yeni Fabrikasına Gururla Taşındı
Yenilikçi Teknolojilerle Güçlü Bir Geleceğe Doğru… İndüksiyon teknolojileri alanında global lider konumunda bulunan Inductotherm Türkiye, büyüme stratejileri doğrultusunda çok DEVAMI...
Yenilikçi Teknolojilerle Güçlü Bir Geleceğe Doğru… İndüksiyon teknolojileri alanında global lider konumunda bulunan Inductotherm Türkiye, büyüme stratejileri doğrultusunda çok DEVAMI...
Hexagon Boru ve Tel Üretim Süreçlerinde Verimliliği Artırıyor
Sensör, yazılım ve donanım teknolojilerini bir araya getiren dijital gerçeklik çözümleriyle metrolojide dünya lideri olan Hexagon, yeni nesil optik kalite kontrol çözümü TubeInspect 2025 i DEVAMI...
Sensör, yazılım ve donanım teknolojilerini bir araya getiren dijital gerçeklik çözümleriyle metrolojide dünya lideri olan Hexagon, yeni nesil optik kalite kontrol çözümü TubeInspect 2025 i DEVAMI...
Creavit Türkiye, Responsible® Programına Kabul Edildi!
Creavit Türkiye, Ticaret Bakanlığı’nın 30 Temmuz’da duyurduğu Responsible® - Yeşil Mutabakata Uyum Projesi Destek Programı’na kabul edilerek sürdürülebilirlik yolunda önemli bir adım attı. DEVAMI...
Creavit Türkiye, Ticaret Bakanlığı’nın 30 Temmuz’da duyurduğu Responsible® - Yeşil Mutabakata Uyum Projesi Destek Programı’na kabul edilerek sürdürülebilirlik yolunda önemli bir adım attı. DEVAMI...
Otomotiv Sanayii Derneği Mart 2025 Verilerini Açıkladı!
Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) 2025 yılının mart ayı verilerini açıkladı. Geçen yılın Ocak- Mart dönemine göre toplam üretim yüzde 9 azalarak 344 bin 120 adet seviyesinde gerçekleşti. Otomob DEVAMI...
Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) 2025 yılının mart ayı verilerini açıkladı. Geçen yılın Ocak- Mart dönemine göre toplam üretim yüzde 9 azalarak 344 bin 120 adet seviyesinde gerçekleşti. Otomob DEVAMI...
TRAI Girişimler Haritası Güncellendi: Üretken Yapay Zeka Yükselişte
Türkiye Yapay Zeka İnisiyatifi (TRAI) tarafından hazırlanarak her çeyrek düzenli olarak yayınlanan Yapay Zeka Girişimleri Haritası, 2025 yılının ilk çeyreğine ait güncel verilerle yenilendi. Haritaya dahil edilen DEVAMI...
Türkiye Yapay Zeka İnisiyatifi (TRAI) tarafından hazırlanarak her çeyrek düzenli olarak yayınlanan Yapay Zeka Girişimleri Haritası, 2025 yılının ilk çeyreğine ait güncel verilerle yenilendi. Haritaya dahil edilen DEVAMI...
Türkiye Rüzgâr Enerjisi Birliği Heyeti Wındeurope Kopenhag 2025’e Hazırlanıyor
Rüzgâr enerjisi, dünya genelinde enerji dönüşümünde önemli bir rol oynamaya devam ediyor. Bu alandaki yenilikler ve işbirlikleri, sektörün geleceğini şekillendiriyor. Sektörü bir aray DEVAMI...
Rüzgâr enerjisi, dünya genelinde enerji dönüşümünde önemli bir rol oynamaya devam ediyor. Bu alandaki yenilikler ve işbirlikleri, sektörün geleceğini şekillendiriyor. Sektörü bir aray DEVAMI...
VPN Satın Alırken Bilmeniz Gerekenler
Uzaktan çalışma, gizlilik ve güvenlik endişelerinin arttığı bir dünyada, sanal özel ağlar (VPN’ler) riskten kaçınan tüketiciler için vazgeçilmez bir yardımcı haline geldi. VPN’lerin DEVAMI...
Uzaktan çalışma, gizlilik ve güvenlik endişelerinin arttığı bir dünyada, sanal özel ağlar (VPN’ler) riskten kaçınan tüketiciler için vazgeçilmez bir yardımcı haline geldi. VPN’lerin DEVAMI...
Yapay Zekâ Güdümlü Aldatma
Yapay zekâ işletmeler için verimlilik ve maliyet tasarrufu için tekrarlayan görevlerin otomatikleştirilmesine yardımcı oluyor. Müşteri hizmetlerini ve kodlamayı güçlendiriyor. Gelişmiş iş karar alma s DEVAMI...
Yapay zekâ işletmeler için verimlilik ve maliyet tasarrufu için tekrarlayan görevlerin otomatikleştirilmesine yardımcı oluyor. Müşteri hizmetlerini ve kodlamayı güçlendiriyor. Gelişmiş iş karar alma s DEVAMI...
Robot Entegratörleri ve Yüksek Teknolojili Sistem Üreticileri Yenilikçi Çözümlerini WIN EURASIA’da Sergileyecek
WIN EURASIA 2025’te robotik üretime dair her türlü teknolojiyi sergilemeyi planlayan sektör, bu yıl Türkiye pazarında 8.500 robot satışı barajını aşmayı hedefliyor. 2024 yılının ikinci yarısında zorlanan sekt&ou DEVAMI...
WIN EURASIA 2025’te robotik üretime dair her türlü teknolojiyi sergilemeyi planlayan sektör, bu yıl Türkiye pazarında 8.500 robot satışı barajını aşmayı hedefliyor. 2024 yılının ikinci yarısında zorlanan sekt&ou DEVAMI...
Karsan 2024’te de Güçlü Büyümesini Sürdürdü!
Toplu ulaşımda bir dünya markası haline gelen Karsan, 2024 yılını 296 milyon euro ciro, 540 adet elektrikli araç satışı ve kârlılığını yüzde 28 artırdığı bir yıl olarak tamamladı. Son 5 yılda Türkiye’den Avru DEVAMI...
Toplu ulaşımda bir dünya markası haline gelen Karsan, 2024 yılını 296 milyon euro ciro, 540 adet elektrikli araç satışı ve kârlılığını yüzde 28 artırdığı bir yıl olarak tamamladı. Son 5 yılda Türkiye’den Avru DEVAMI...
Milli Üretim Milli Güç
Türkiye’nin İlk Avrupa’nın Tek Birincil Magnezyum Üretim Tesisi
İstanbul Isıl İşlem A.Ş.’nin i-nit® Markası ile Ürettiği İlk Plazma Nitrürleme Fırını i-nitcold-800 Gönderime Hazır
MAGMA, Ankiros Fuarı’nda
INDUCTOTHERM SINIRLARI YÜKSELTİYOR
TÜDÖKSAD Yeni Yönetim Kurulu Konya’da Üye ve Sektör Mensuplarını Ziyaret Ett
5. ISIL İŞLEM SEMPOZYUMU Isıl İşlem Sektörü Yeniden Biraraya Geldi
ÇİB Başkanı Namık Ekinci “ABD Adil Bir Tutum Sergilemiyor”
Ford Otosan, Tedarikçileriyle Hız Kesmeden Başarılarına Yenilerini Ekleyecek
Türkiye'de Elektrikli Otobüs Dönemi Başlıyor
Avrupa Döküm Sanayinde İyimserlik Artıyor: 2025’e Dair Beklentiler Güçleniyor
MAGMA, Ankiros Fuarı’nda
Mert Döküm, Elazığ’da Bulunan Fabrikası için 4mw 6 Tonluk 2. Ocak Yatırımındaki Tercihini İndemak’tan Yana Kullandı
Özgümüş Döküm Yeni ve Modern Dökümhanesinde 6 Tonluk Ocak Yatırımın da Yine İndemak Dedi
YAYIN AKIŞI