Metal Dünyası

Çelik

Demir

Maden

Alüminyum

Döküm

SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK İLETİŞİM
Uğur URKUT
Uğur URKUT
Ugur.Urkut@oerlikon.com
Verimlilik
Verimlilik tesadüfen olmaz.  Verimlilik her zaman mükemmelliğe, akılcı planlamaya ve bir konuya odaklanmaya olan köklü bir bağlılığın sonucudur.
 
Paul J. Meyer
 
 
Verimlilik kavramı üretim işletmelerinin rekabetçiliğini etkileyen en hayati kavramlardan birisidir. Buna rağmen bu kavramın doğru anlaşılmadığını, başka kavramlarla karıştırıldığını ve uygun yöntemlerle ölçülmediğini gözlemlemekteyiz. Benden genç arkadaşların biraz merak edip araştırması için benden de eskilerin deyimiyle “ağyarını mani, efradını câmi” bir tanım üzerinde olmaya çalışacağım. 
Önce biraz ilgisiz kavramları ayıklayalım. Yapılan en büyük hata üretim miktarı arttıkça o işletmenin verimli olacağı yanılgısıdır. Bu her zaman doğru değildir. Çünkü, yanlış pazarlar için yanlış ürünü üretmeye çalışan firmalar için ölçek ekonomisine yakalamak kedinin kuyruğunu kovalaması gibi bir şeydir. Daha da önemlisi, olması gereken standartlarla ve sektördeki rakiplerle kıyaslanmadıkça ya da geçmişteki bir zamana göre bugüne ait bir karşılaştırılma yapılmadıkça o işletmenin verimli olup olmadığı hakkında bir kanaate de ulaşamayız.
 
Tanım olarak verimlilik, bir üretim sürecinde, üretilen ürün ve hizmetlerle tüketilen kaynaklar arasındaki ilişkiye vurgu yapar. İşgücü, sermaye, malzeme ve enerji gibi girdilerle ne kadarlık bir çıktı (ürün veya hizmet) elde edilebileceğini gösterir. Bu tanımdan hareketle verimlilikle ilgili bilmemiz gereken ilk şey kaynakları doğru kullanmak, minimum girdiyle olabilecek maksimum çıktıyı elde etmektir. Birkaç dönüm tarlada buğday hasadı yapmak için biçerdöver alan bir çiftçi, ayda birkaç saat kullanacağı bir makineye yatırım yapan sanayici bu anlamda tamamen verimsizdir.
 
Öte yandan, bir işletmede yaratılan değerle verimlilik arasında çok yakın bir ilişki vardır. Yani, yüksek bir verimliliğe ulaşmak için operasyonel süreçlerin sonucunda meydana gelen ürün ve hizmetlere (çıktıya) bir değer katmak gerekir.
 
Bir işletmede verimsizliğe neden olan faktörleri şöyle sıralayabiliriz
• Üst yönetimin verimlilik ve toplam kalite konularını anlamaması, bu konuda gösterilen çabalara destek olmaması
• Ürün tasarımının ve süreç yönetiminin çok yetersiz olması
• Tesis, makine ve ekipmanlara teknolojik bir yatırım yapabilecek sermayenin olmaması
• Yetişmiş, güvenilir ve yetenekli işgücünün olmaması
• Çalışanların eğitimi için yetersiz bütçe ayrılması
• Finansal denetimlerin yapılmaması ve önlemlerin alınmaması
• Organizasyon içi iletişimin zayıf olması
• Çok kötü bir bilişim altyapısı ve veritabanı
• İş etiğinin olmaması
 
Verimlik ile İlgili Kavram Karmaşası
Verimlilikle karıştırılan kavramların başında etkinlik ve etkenlik gelir. Etkinlik bir “işi doğru yapmak” anlamına gelirken etkenlik ise “doğru işi yapmak” anlamında değerlendirilir. Etkinlik kapasite kullanımı gibi kaynakların kullanımı ile ilgilidir. Bir üretim işletmesi için de hedeflenen de bu değil midir? İstenen operasyonu yapmak için en az kaynağı kullanmak. Ancak bundan daha da önemlisi sayısallaştırılması zor bir kavram olan etkenliktir. Müşteri açısından yaratılan değeri gösteren etkenlik, sürecin en sonunda yer alan odaklanan pazarı ve müşteriyi gösterir.
Bu durumda bir işi doğru bir makineyle ve uygun süreçlerle yapıyor olmak da yetmez. Doğru işi buluyor olmak gerekir… doğru ürünü, doğru müşteriyi, doğru pazarı. Aksi halde bir servet ödediğimiz bir üretim tezgahı yanlış bir işi, yanlış bir fiyatla “çok verimli” bir şekilde üretiyor olabilir.
 
Verimlilik İçin Gerekli Unsurlar
Verimlilik için hedeflenecek birinci amaç işletmenin insan kaynağının niteliği ve bu niteliğin sürekli olarak geliştirilmesi olmalıdır. Okullar olabilecek en nitelikli öğrencileri yetiştirilmelidir. Firmalar en yüksek emek verimliliğine ulaşabilmek adına kendi alanlarında en iyileri işe alabilmeli, en yetenekli insanlarla çalışabilmeli ve gelişimleri için her türlü özveriyi gösterebilmelidir. Bu cesarete sahip olamayan bir firmanın sektöründe inovatif, yaratıcı ve global bir oyuncu olması imkansızdır. Kanımca bu durum önümüzdeki en büyük engeldir.
Diğer bir nokta ise işletmede akılcı stratejik hedeflerin konulması, bunların ölçülmesi ve sürekli iyileştirme prensibi içinde daima iyiye doğru geliştirilmesidir. Operasyonların ve süreçlerin ölçülmediği işletmelerde sorunların tanımının yapılması, problemlerin çözülmesi ve karar alınması oldukça zordur. “El terazi göz mizan” bir yaklaşım ise günümüzün nanoteknolojik iş dünyasının hassas dijital terazisinde doğru bir ölçüm yöntemi olmayacaktır.
 
Verimlilik ve Yüksek Kâr
Temel olarak bir firmanın karlılığını artırmanın iki yolu vardır. Birincisi satışları ya da satış fiyatını artırmak ikincisiyse verimlilik yoluyla maliyetleri azaltmaktır.
 
Firmaların girdileri için tedarikçilerine ve çalışanlarına ne ödediği, çıktıları için müşterilerinden ne aldığı ulaşacağı kâr marjını doğrudan etkiler. Verimliliği düşük bir firma tesadüfen dönemsel olarak büyük bir satış hacmine ulaşsa bile uzun vadede operasyonel süreçlerini iyileştirmedikçe yüksek karlılığını sürdüremez. 
 
Ekonomik sınırların kalktığı bir dünyada bu kadar kapasite fazlası varken, firmalar kıyasıya bir rekabet ortamındayken ürününüzü satabilecek müşteriyi bulabilmek ve uygun fiyatı koruyabilmek çok da kolay değil. Bu durumda yüksek karlılık için geriye tek bir yol kalıyor; o da verimli olmak. Özellikle, belli bir üretim tecrübesine ve müşteri portföyüne sahip işletmeler için verimlilik konusu çok daha önemlidir. Yıllar içinde fiyatları erozyona uğramış, stratejik doğrultusunu kaybetmiş, hantal ve amaçsız firmaların silkelenerek doğru konulara odaklanması, “daha azla daha fazlayı nasıl yaparız” diye düşünerek gereksiz unsurlarını tırpanlanması gerekir.
 
Son söz  Yapılmaması gereken işleri yüksek bir verimlilikle yapmak anlamsızdır.

 

Paylaş Tweet Paylaş
3020 kez okundu
SEKTÖREL HABERLER
Boğaziçi’nde Tasarlanan Otonom Araç Projesi Bildiğimiz Tarımı Değiştirebilir
Boğaziçi Üniversitesi Makine Mühendisliği Bölümü’nde Dr. Öğr. Üyesi olan Sinan Öncü, Boğaziçi Üniversitesi’nde 2019’da kurduğu Akıllı ve Otonom Mobilite Labor DEVAMI...
2020 Yılında da Alüminyum Sektörümüz İhracatımızın İtici Gücü Olmaya Devam Etti
Türkiye alüminyum sektörü 2020 yılında COVID-19 nedeni ile küresel piyasalarda yaşanan birçok olumsuzluğa rağmen toplam ihracat seviyesini korumayı başararak 3.0 Milyar $’ı aşan ihracat gerçekleş DEVAMI...
TTT Otomotiv Dökümhane Yatırımında Nederman Mikropul Filtre Sistemlerini Tercih Etti
TTT Otomotiv, Konya Organize Sanayi Bölgesindeki yeni dökümhane yatırımında Nederman Mikropul FS filtre sistemini tercih etmiştir. Yeni yatırım doğrultusunda ergitme ocakları, döküm hattı, kum hazırlama ve sarsak &u DEVAMI...
Toyota Otomotiv Sanayi Türkiye Uzaktan Eğitime Destek Vermeye Devam Ediyor
Toyota Otomotiv Sanayi Türkiye geçmiş yıllarda olduğu gibi eğitime olan desteğini sürdürüyor. Mesleki eğitime destek faaliyetleri kapsamında eğitim amaçlı araç ve ekipman hibe eden Toyota Otomotiv Sa DEVAMI...
Türkiye’de Ürettiği Temiz Hava Dolaplarıyla 10 Ülkenin Havasını Değiştirdi
Temiz hava akışının sağlanamadığı iç mekânlarda virüs ve bakterilerin yayılımı çok daha hızlı bir şekilde gerçekleşirken, bu ortamlarda sosyal mesafeye uygun hareket edilmesi virüsün bulaşma riskini aza DEVAMI...
Döküm Sektörü Devi Silvan Kumlama Teknolojilerinde Dünya Lideri Rösler ile Anlaştı
Türkiye’nin köklü döküm firması Silvan Sanayi, Dilovası Sanayi Bölgesi’nde kurduğu yeni jenerasyon fabrikasındaki üretimlerinde kumlama teknolojilerinin global ismi RÖSLER ile çalış DEVAMI...
Kalite, Güven, Global Şirket ve Düşük Ergitme Maliyeti
Mayıs 2020 yılında ÖZGÜMÜŞ DÖKÜM SANAYİ VE TİC. A.Ş. firması tarafından devreye alınan İndemak 6 tonluk 3500Kw DUET POWER indüksiyon ocağı enerji tüketim ölçümü bağımsız bir firma tar DEVAMI...
Win Eurasia 2021 Fuar Tarih Değişikliği
Değerli Katılımcılarımız ve Ziyaretçilerimiz,   Mart ayında yapılması planlanan WIN EURASIA 2021 fuarı, 10-13 Kasım 2021 tarihlerine ertelenmiştir. Yoğun bir araştırma ve değerlendirme süreci sonunda, pandeminin küre DEVAMI...
Ford Otosan Genel Müdürü Haydar Yenigün: “Türkiye ve Birleşik Krallık Arasındaki Ticaret Anlaşmasının İmzalanmasını Memnuniyetle Karşılıyoruz”
Brexit sürecinde Birleşik Krallık ve AB arasında Serbest Ticaret Anlaşması (STA) imzalanmasının akabinde Türkiye otomotiv endüstrisi için kritik önem taşıyan Türkiye ve Birleşik Krallık arasındaki ikili ticaret a DEVAMI...
Fanuc’tan Kesintisiz Teknolojiyle Üretimde Durmak Yok
Uzaktan servis ve analizle üretimde verimlilik ve kesintisizlik sağlayan FANUC Assisted Reality (FAR) teknolojisi hayata geçti.    Pandemi döneminde güvenlik ve verimlilik zorluklarının giderilmesi y&ou DEVAMI...
En Çok Okunanlar Son Eklenenler
YAYIN AKIŞI
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM