Sayın Aslanoba ile Webnak’ın nasıl doğduğunu, kısa sürede nasıl bu kadar büyüdüğünü ve sektöre dair konuştuk.
Webnak projesini ilk defa kafamda tasarlarken, Erikli Su’yu yönettiğim 23 yıl içinde, uygun fiyatlı ve hızlı nakliye hizmeti bulmada yaşadığımız sorunlardan ilham aldım. Her ne kadar, geçmişte Erikli Su’daki hisselerimi Nestle’ye satmış ve yönetimden ayrılmış olsam da, eski tecrübelerim proje tercihlerimde çok etkili oluyor.
Ambalajlı su işinde, ürünlerin nakliyesi maliyet ve hız olarak çok önemliydi, ancak aynı zamanda büyük bir problemdi. Özellikle suyu en çok sattığımız ilkbahar ve yaz aylarında uygun fiyatlarda nakliye işimizi yapacak kamyoncu bulmakta büyük sıkıntımız oluyordu. Bazı şehirlere uzun süre uygun kamyoncu bulamıyor, bazen de piyasadan rastgele bulunan kamyonculara güven sorunu yaşıyorduk.
Aslında, biz de tüm su sektörü gibi, kamyoncuları bize bulan nakliye komisyoncusu firmalar ile çalışıyorduk; ancak bu aracı firmaların varlığı sorunları tam çözmediği gibi, kamyonculara uyguladıkları yüksek komisyonlardan dolayı, bizim de maliyetlerimiz çok artıyordu; çünkü kamyoncu ödediği yüksek komisyonu haklı olarak nakliye fiyatına yansıtıyor ve bu ilave maliyet aslında bizim cebimizden çıkıyordu.
Yine cebimizden çıktığını fark etmediğimiz başka verimsizlikler ve görünmeyen maliyetler de vardı, şöyle ki; bir kamyoncu yeni bir iş bulabilmek için, şehrin uzak bölgelerindeki kamyoncu garajlarına bizzat aracı ile gitmek ve komsiyonculardan iş talep etmek durumundaydı. Bu durum, yük olmadan kamyonunu kilometrelerce sürmesi ve bazen uygun bir iş yakalamak için günlerce kamyoncu garajında beklemesi anlamına geliyordu.
Diğer taraftan, komisyoncular da çok verimsiz çalışıyordu; kamyoncuları bulabilmek için kamyoncu garajlarında ofis açmaları, personel çalıştırmaları gerekiyordu; bazen uygun bir kamyon bulabilmek için onlarca telefon görüşmesi yapmaları veya uzun süre beklemeleri gerekiyordu.
Başka deyişle, hizmet almak isteyen ile hizmet vermek isteyen verimli bir platformda buluşamıyordu, sonuçta aracılık hizmeti çok yüksek maliyetlerle veriliyordu. Gelişen internet ve mobil teknolojilerinin bu büyük verimsizliğe ciddi şekilde çare olacağını fark ettim; özellikle akıllı telefon fiyatlarının sürekli düşmesi, kamyoncu esnafında dahi yaygınlaşması bu iş modelini kurmamda çok yardımcı oldu.
Bu arada, sonradan öğreniyorum ki; gelişmiş pek çok pazarda, tasarladığım bu modelin benzerleri başarıyla uygulanmaya başlamış bile. Yani aslında “aklın yolu birmiş” de diyebiliriz.
Aslanoba Grubu son yıllarda tamamen internet odaklı projelere yönelmiş gözüküyor. Bunun nedenini açıklar mısınız?
Aslında çok basit bir nedeni var; dünyada büyük bir dijital devrim yaşanıyor, ancak biz Türkiye’de henüz buz dağının ucunu görüyoruz, ancak bu devrim giderek daha da etkili olacak. Tüm iş süreçlerimiz her geçen gün daha fazla dijitalleşecek; internet teknolojileri sayesinde pek çok iş modeli yeni baştan tasarlanmak zorunda; çünkü internet, verimsizlikten ve gereksiz aracılardan hiç hoşlanmıyor, alıcı ve satıcıyı dijital bir platformda direkt buluşturmayı seviyor. Alıcı ve satıcı, internet sayesinde, doğru bilgiye doğru zamanda ulaştığında, arz ve talep de çok etkili ve verimli bir ortamda buluşmuş oluyor.
Ben aynı zamanda Türkiye’nin açık ara en büyük melek yatırımcısıyım. Bugüne kadar, sadece internet odaklı 53 farklı şirkete (4 fon ve 9 yabancı şirket dahil) toplamda 46 milyon usd yatırım yaptım. Yatırımlarım arasında Webnak’a pek çok yönüyle benzeyen Bitaksi de var; Bitaksi mobil uygulamasını kullanarak, bulunduğunuz yere en yakın taksiyi bir tıkla çağırabiliyorsunuz. Diğer yatırımlarım arasında ise; İninal, Modanisa, İncir, Düğün, BuldumBuldum, Taşıt, Vivense, Webrazzi, Mealbox, Hemenkiralık, Hotelrunner gibi öne çıkan girişimler mevcut.
Tam anlamıyla internet aşığı bir iş adamıyım; iş alemine verdiğim temel mesaj şu: “internetten korkma, geç kalmaktan kork”. Dijital ekonominin önemini, işlerimize getirdiği fırsatları ve tehditleri anlatmak için bazen üniversitelerde dersler veriyorum, STK’lara çok sıklıkla konuşmacı olarak davet ediliyorum; ayrıca bazı ekonomi dergilerinde yazıyorum.
Tabi ki, Aslanoba Grubu’nın kendi girişimleri de bu temel yönelimden payını alıyor. Aslanoba Grubu’nda biz gelecek büyümemizi 3 ana iş üzerine düşünüyoruz. Bu sene Ağustos ayında başladığımız Webnak bunlardan sadece birisiydi. Ayrıca, Bursa’da pilot denemeleri tamamladıktan sonra bu sene Aralık başında İstanbul’da başlayacak olan Tazedirekt projemiz var. Ve henüz açıklamaya hazır olmadığımız 3.proje daha olacak. Bu 3 projenin ortak paydası internet ve mobil teknolojileri kullanıyor olmasıdır.
İyi bir fikir, ancak iyi bir ekip tarafından yönetildiğinde bir değer yaratabilir. Bu anlamda, biz Aslanoba Grubu olarak işimizi şansa bırakmadık ve bu işleri yapabilmek için Türkiye’nin en iyi ekiplerinden birisini kurduk. Özellikle teknoloji işindeyseniz, ekibinizin kalitesi gerçekten de çok önemli.
Webnak iş modelinizi anlatır mısınız?
Webnak iş modeli, yükünü taşıtmak isteyen şirketler (genelde KOBİ’ler) ile, yük taşıyan kamyoncu esnafını, internet ortamında bir araya getiren, bir B2B pazaryeri modelidir. Webnak sayesinde, üye şirketler daha uygun maliyetle, en hızlı, zahmetsiz ve güvenilir şekilde nakliye hizmeti bulabilirken, üye kamyoncular ise daha çok sayıda, en hızlı ve kolay şekilde yeni nakliye işleri bulabiliyor.
Webnak’a gerek şirketlerin ve gerekse kamyoncuların üye olmaları gerekiyor. Üyelik tamamen ücretsiz; ancak kamyoncu esnafının üyelik işlemlerinde bazı kontrol süreçlerimiz uygulanıyor.
İşleyiş ise kısaca şöyle; üye şirket, Webnak web sitemizde gerekli bilgileri doldurarak, her taşıma işi için bir ihale açıyor. Açılan bu ihaleler, Türkiye’nin her yerindeki üye kamyoncuların akıllı cep telefonuna indirdiği Webnak mobil uygulamasında anında görülüyor. Bu kısa süreli ihalelere (genelde aynı gün sonlanıyor) kamyoncu üyeler hemen tekliflerini verebiliyor. Gelen teklifleri, yine Webnak web sitesi üzerinden değerlendiren şirket, en uygun teklifi bir tıkla seçiyor. Kendi teklifinin seçildiği bilgisini, Webnak mobil uygulaması üzerinden alan kamyoncu, kazandığı ihalenin şartlarını tekrar gözden geçirip son onayını bir tıkla veriyor. Daha sonra Webnak sistemi, kamyoncuyu, yükün teslim alınacağı şirket adresine yönlendiriyor. Şirket, yükü teslim ettikten sonra da, kamyoncunun akıllı cep telefonundaki GPS özelliği sayesinde, yükünün nerede olduğunu Webnak web sitesindeki dijital harita üzerinden takip edebiliyor.
Tüm bu dijital süreçler, Webnak web sitesi ve Webnak mobil uygulaması üzerinden yürüyor. Kimsenin yüz yüze görüşmesine veya telefonla konuşmasına gerek kalmıyor.
Bu arada, Webnak ekibinden de bahsedecek olursak; İstanbul Anadolu, İstanbul Avrupa, Adana, Bursa ve İzmir olmak üzere tüm Türkiye’de 5 bölgede 20 kişilik saha ekibi ve genel müdürlükte sadece bu iş birimi için çalışan 7 kişi ile birlikte toplamda 27 kişiden oluşuyor.
Webnak’ın gelir modeli nedir?
Webnak, şu anda, tanıtım döneminde olduğu için, henüz hizmet bedeli komisyonu talep etmiyoruz. Tanıtım dönemi sonunda ise, sadece üye şirketlerden ve sadece başarılı sonuçlanmış ihalelerden, yani sadece yük taşıma gerçekleştiğinde, hizmet bedeli komisyonu alacağız. Ancak, kurduğumuz sistemin verimliliği ve ölçeklenebilir olması sayesinde, piyasadaki hizmet komisyonlarının çok altında bir bedel talep etmemiz söz konusu.
Kamyonculardan ise, ne şimdi ve ne gelecekte, hiç bir isim altında komisyon almayacağız; kamyoncu esnafına bu taahüdümüzü en başından beri ilan ediyoruz. Aslında, bizim kamyonculardan tek beklentimiz; ihalelere uygun tekliflerle katılarak çok sayıda ihale kazanmalarıdır.
Webnak’ın hedef müşteri kitlesi nedir?
Webnak’ta, öncelikle KOBİ’leri hedefliyoruz; çünkü, yüksek hacimde çalışmadıkları için, yüklerini taşıtmak istediklerinde fiyat ve kalite olarak iyi hizmet alamadıklarını biliyoruz. Bu anlamda, KOBİ’lerin rekabet gücüne önemli katkılar sağlayabileceğimize inanıyoruz.
Yüksek maliyetli aracılık hizmetlerinden memnun olmayan büyük şirketlerin de Webnak’ı baştan belki biraz test ederek, ancak daha sonra giderek artan oranlarda kullanacağını düşünüyoruz.
Diğer taraftan, genelde büyük sanayi kuruluşlarına sözleşmeli olarak nakliye hizmeti veren lojistik şirketlerinin de, gerektiğinde dışarıdan kamyoncu bulabilmek için Webnak’ı kullanacağını düşünüyoruz.
Webnak web sitesini ve mobil uygulamasını kullanmak kolay mı?
Genel olarak Webnak’ı kullanmanın çok kolay olduğunu rahatlıkla söyleyebilirim. Kullanıcı deneyimini sürekli test ederek, web ve mobil arayüzlerinin kullanıcı dostu olmasına büyük gayret gösterdik.
Şirketlerin taşıma işine dair asgari bilgileri ihale formuna girmeleri ve bir tıkla ihale açmaları çok kolay. İsterlerse, sistemde kayıtlı geçmiş ihalelerini ekrana getirip, üzerinde 1-2 değişiklik yaparak, tamamen yeni bir ihale olarak da kolayca açabilirler. Gelen teklifleri istedikleri gibi filtreleyebiliyor veya sıralayabiliyorlar, bu da uygun teklifi seçmelerini çok kolaylaştırıyor.
Şirketler, Webnak sayesinde tüm teklifleri tek bir noktadan yönetebiliyor, bir tıkla yüküne en uygun aracı hemen bulabiliyorlar. Üstelik tüm bu süreçler internet ortamında olduğu için, şirket yetkilileri tarafından her yerden izlenebiliyor. Ayrıca, yük verdikleri aracı da, yine bir Webnak özelliği olarak, dijital haritada takip edebiliyorlar.
Kamyoncu esnafımızın Webnak mobil uygulamasını rahat kullanabilmesi ise projemiz için hayati derecede önemliydi; çünkü akıllı da olsa bir cep telefonunun ekran boyutu bilgisayara göre çok daha küçük ve sonuçta arayüz tasarımının çok sade ve kullanımının kolay olması gerekiyor. Bu konuda da çok başarılı olduğumuzu gururla söyleyebilirim; kamyoncu arkadaşlarla konuştuğumuzda gerçekten kullanımı çok kolay bir uygulama geliştirdiğimizi anlıyoruz.
Örneğin; Webnak sistemi, açılan bir ihalenin yük bilgisi ile kamyoncunun sistemde kayıtlı aracının uyumuna bakarak, ihaleleri her kamyoncu için farklı renklerde gösterebiliyor. Şöyle ki; kamyoncu Webnak mobil uygulamasına baktığında, yeşil renkli ihalenin aracı ile tam uyumlu olduğunu, sarı renklinin yarı-uyumlu, kırmızı renklinin ise uyumsuz olduğunu hemen görebiliyor. İhale ile aracın uyumunu, trafik işaretlerini kullanarak göstermek kamyoncunun hangi ihalelere odaklanması gerektiğini hemen görebilmesi açısından çok yaratıcı bir çözüm oldu.
Kamyocu esnafına nasıl ulaşıyor ve nasıl üye yapıyorsunuz?
Yeterli sayıda kamyoncuyu üye yapabilmek için, onlara yakın olmanız gerekiyordu. Bu nedenle, ana artel karayolları üzerinde Webnak Hizmet Noktalarımızı kurduk. Bugün itibariyle, İstanbul Avrupa, İstanbul Anadolu, Bursa, İzmir ve Adana olmak üzere 5 farklı bölgede Webnak Hizmet Noktalarımız bulunuyor. İşimiz geliştikçe, yine lojistik yoğun bölgeleri önceleyerek başka noktalar da açacağız.
Ayrıca, bazı kamyoncu garajlarında standlar açtık, çeşitli tanıtım aktiviteleri düzenledik, kamyoncuların uğrak yeri olan benzin istasyonlarında toplantılar organize ettik. Üye yaptığımız kamyonculara, Webnak yelek, t-shirt ve hediyeleri veriyoruz; markamıza bağlılık ve aidiyet duygusu yaratıyoruz.
Şirketler için hangi tanıtım aktiviteleri yapıyorsunuz?
Şirketler sonuçta bizim müşterimiz, faydalı bir hizmet sunarak gelir elde etmeyi hedeflediğimiz velinimetimizdir. Elbette çok yönlü tanıtım faaliyetleri yapıyoruz ve artan oranlarda yapmaya da devam edeceğiz.
En başta Webnak.com.tr sitemizden bahsetmem gerekir. Webnak sitemizin açılış sayfasında, sistemimizin faydalarını anlatan çok güzel bir tanıtım filmi hazırladık. Sitemizin diğer sayfalarında da, sistemi açıklayan veya sık sorulan soruları cevaplayan anlatımlarımız bulunuyor. Ayrıca, 444 65 59 nolu Mutlu Müşteri Hattımızda çalışan arkadaşlarımız da gelebilecek tüm sorulara cevap verebilecek yetkinlikte.
Diğer taraftan, saha satış ekiplerimiz şirketleri ziyaret ederek yüz yüze görüşmeler ve canlı-demo tanıtımlar yapıyor. Ayrıca, merkez pazarlama ekibimiz de, organize sanayi bölge yönetimlerinin de desteğini alarak, şirketlerin lojistik birimlerine toplu tanıtımlar yapıyor ve eğitimler veriyor.
Bunun dışında, sektörel dergilere ilan, radyo reklamları, ilgili dijital ve sosyal medya platformlarında dijital pazarlama aktiviteleri yapıyoruz. KOBİ’lere odaklanan bazı banka ve GSM operatörleri ile ortak kampanyalar üzerinde çalışıyoruz. Tabi ki, bu işin fikir babası olarak, ben de hiç boş durmuyorum; PR aktivilerinde şahsen görev alıyorum.
Bir pazaryeri modelini kurmak hiç kolay değildir; arz ve talebi benzer yoğunlukta ve zamanlarda tetiklemeniz gerekir. Denge bozulursa taraflardan birisi mutsuz olur. Örneğin; sistemde az sayıda kamyoncu olursa, ihalelerine yeterli teklif alamayan şirketler mutsuz olur veya tersi de doğrudur: az sayıda şirket olursa bu defa da kamyoncu mutsuz olur. Bu yüzden, tanıtım aktivitelerimizde her iki tarafı da dengeli yönetmemiz gerekiyor.
Bu vesileyle, sizin aracılığınız ile, gerek şirketlerden ve gerekse kamyoncu esnafından ricam Webnak’ı desteklemeleridir. Gerek şirketler ve gerekse de kamyoncu esnafımız için çok iyi çalışan bir kazan-kazan platformu oluşturduk ve şimdi en büyük hedefimiz bu işi bir an önce havalandırmak.
Webnak’a üye kamyoncuların güvenilir olmasını nasıl sağlayacaksınız?
Webnak’a üyelik ücretsiz, ancak bir kamyoncunun Webnak pazaryerine girebilmesinin belli kuralları var. Bize başvuran bir Webnak adayı kamyoncu gerekli ön kontrollerden geçtikten ve Webnak eğitimlerini tamamladıktan sonra aktif üye olabiliyor. Webnak’a üye olmak isteyen kamyoncular için; Belgeler, Araç Uygunluğu ve Referanslar olmak üzere üç aşamalı kontrol süreçlerimiz var.
Tüm bu kontrol aşamalarını geçtikten sonra, kamyoncuları WebNak ailesinin bir üyesi haline getiriyoruz. Ayrıca, müşterimizin bir sorun yaşaması durumunda, bize hemen ulaşabileceği 444 65 59 nolu Mutlu Müşteri Hattımız her an hazır durumda.
Ayrıca, Webnak sistemi, şirketler tarafında büyük güven yaratan ve çok ihtiyaç duyulan araç izlenebilirlik özelliğine de sahip. Çok yakında, şirketlerin kamyoncunun hizmet kalitesini puanlayacağı bir özelliği de eklemeyi planlıyoruz. Bu sayede, verilen teklifleri değerlendiren bir şirket, kamyoncunun puanlarını da önceden görerek tercihini yapabilecek.
Sektörün büyüklüğü nedir? Webnak’ın hedefleri ve şirketlere sağladığı avantajı rakamsal olarak verebilir misiniz?
Ağır yük taşıma sektörü büyüklüğü, yıllık olarak 60 milyar TL civarında tahmin ediliyor; ortalama navlun fiyatı ise 1.000 TL civarında, yani buna göre senede 60 milyon adet ağır yük taşıması gerçekleşiyor.
2014 TUİK verilerine gore Tükiye’de 768.00 kamyon ve bu sektöre hizmet veren yüzbinlerce kamyoncu bulunuyor.
Webnak olarak kesin hedefler belirtmemiz çok zor; çünkü tamamen yeni bir iş modelini hayata geçiriyoruz. Ancak 5 yıl içinde hedefimiz, %5 pazar payına ulaşarak, her başarılı taşımadan ortalama 30 TL hizmet bedeli ile yılda 90 milyon TL hizmet gelirine sahip olmak.
Ayrıca, Webnak sistem verimliliği sayesinde gereksiz diğer maliyetleri elimine edebiliyor ve serbest rekabet ortamı yaratarak navlun bedellerini düşürebiliyor.
Bu güzel sohbet için teşekkür ediyorum.