Metal Dünyası

Çelik

Demir

Maden

Alüminyum

Döküm

E-Dergi SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK İLETİŞİM
Cüneyt Dinçel
Cüneyt Dinçel
cuneyt_dincel@hotmail.com
Sektör Buluştu

Dünyada kesin olan tek şey geçmiştir; fakat üzerinde çalışmak zorunda olduğumuz her şey gelecektir.    
                                                                                                                                                   Auguste Comte

 

28 EYLÜL – 1 EKİM 2022 METAL EXPO FUARI ve 6 -8 EKİM 2022 ANKIROS TURKCAST FUARI ile bir araya gelen demir-çelik sektörü temsilcileri ve döküm sektörü temsilcileri sayesinde geniş kapsamlı bir dizi fuar serisi gerçekleşti.

 

28 EYLÜL – 1 EKİM METAL EXPO FUARI’na katılımcı ve ziyaretçi ilgisinin az olduğunu gözlemledim. Bunun en önemli sebebi sektörde başlayan ve halen devam eden durağanlık olsa gerek.  

 

Hurda ve hammadde fiyatlarında düşüş olmasına rağmen enerji fiyatlarındaki artış üretimi olumsuz etkiledi. Bu duruma Avrupa daki resesyonu da eklersek, siparişler düştü.  Ayrıca daha ucuz enerji maliyeti olan Rusya gibi ülkelerdeki kütük üretiminin piyasa fiyatlarını aşağıda tutması nedeniyle fuara olan ilginin de geçen senelere oranla daha az olduğunu gördük.

 

6-8 EKİM ANKİROS TURKCAST fuarı ise çok hareketli bir fuar oldu. Hem katılımcı hem de ziyaretçi ilgisinin yüksek olmasının birçok sebebi vardı. En önemli sebeplerden biri pandemi dolayısıyla fuarın ertelenmesi… Ayrıca bu yıl fuarın Ekim ayında gerçekleştirilmesi de fuara ilgiliyi bir ölçüde arttırmış.

 

Hatta pandemi nedeniyle fuar ertelenmemiş olsaydı birçok firmanın daha bu fuara katılmak için başvuru yapacağını öğrendim. Fuar düzenlenmeden önce de beklentim fuara katılımcı ve ziyaretçi talebinin yoğun olacağı şeklindeydi. Hatta bu öngörümü birçok sektör temsilcisiyle de paylaşma imkânım olmuştu.

 

Fuara bu denli yoğun ilginin sebebi tabi ki Avrupa’dan birçok firmanın tedarikçi arayışı beklentisiydi ki beklenildiği gibi de oldu.  Rusya başta olmak üzere İtalya, Almanya ve Hollanda gibi ülkelerden döküm parça teklif arayışında olan birçok firma temsilcisi de fuarın ziyaretçileri arasındaydı.

 

Ayrıca bu firmalarının bazılarının dökümhane sahibi olarak ülkemizdeki bazı firmalara ortak olma veya satın alma opsiyonuyla döküm firmalarına teklifte bulunduklarını gördük.

 

Katılımcı olarak gelen birçok dökümhanenin aslında iş ihtiyacı yoktu. 2022 başında yatırım kararı alarak harekete geçmişler ve bu yatırım kararlarını da 2023 de devreye alacaklardı. Aslında bu yeni yatırımları için bir potansiyel teşkil ettiğini görmeleri bakımından da yararlı bir fuar oldu.

 

Döküm sektörünün 2021 yılında başlayan ve bu yıl hız kanarak devam eden yatırımları 2023 te 400 milyon Euro üzerinde yapılması planlanan yatırımlar ile devam edecek gibi gözüküyor.

 

Çünkü Avrupa Çin’e verdiği işlerin birçoğunu Türkiye ye yönlendirecek. Bunda ambargo ile birlikte düşecek sipariş miktarlarının Türkiye pazarında karşılanabileceği düşüncesi etkili. Ayrıca pandemi sebebiyle Çin’den gelen mamullerin tedarik zincirinin aksaması ve navlunlarda yaşanan sıkıntı da bu sürece etki etmiş gibi gözüküyor. 

 

Bu arada fuara Hindistan ve İran dan bir çok ziyaretçinin de katıldığını gördük. Hindistan’lı firmalar fiyat araştırması için fuara katılım sağlarken, İran ziyaretçi ve katılımcı firmalar daha çok hammadde satmak için gelmişlerdi.

 

Fuarda üreticilerin en çok konuştuğu konu elektrik fiyatlarındaki öngörülemeyen artışlar ve personel sıkıntısı oldu.

 

Enerji fiyatlarındaki artışın öngörülemeyişi maliyetlendirme noktasında büyük bir sorun teşkil ediyor. Birçok firma hammadde fiyatlarındaki düşüşün bile bu artışı kompanse edememesi sonucu yaptıkları anlaşmalardan dolayı zararına bile mal vermek zorunda kaldıklarını belirtti.

 

Bu sebeple bu konu hakkında her firma kendince tedbirler almayı planlıyor. Bunlardan biri de ges yatırımı.

 

İlk yazılarımda da belirtmiştim personel sıkıntısı hem mavi hem beyaz yaka da ve ara kademe de uzun süreçte sıkıntı olacağını ve olmaya başladığını maalesef tespit ediyorum.

 

Bu sebeple küçük ölçekli birçok dökümhane firmasını kapatmayı ciddi ciddi düşünüyor ve kapatanlar da var. Enerji maliyetlerindeki artış, işçiliklerdeki artış işletme nakit tutarlarını arttırmasıyla birlikte küçük işletmeler işletme sermayelerine bu nakti bulamadıkları noktada kapayma yoluna gidiyor. Bu durum orta ve büyük işletmelerde de önümüzdeki süreçte maalesef sorun olarak önümüze gelecek.

 

İşçilik artışlarının ve enerji artışlarının önümüzdeki süreçte de devam edeceği aşikâr. Bu sebeple işletmelerin kendi tedbirlerini alma zorunluluğu artmakta.

 

Personel konusunda beyaz yaka ve ara eleman bulunamaması en büyük sorun olarak önümüzde duruyor. Uzun ve orta vadeleri tedbirler hayata geçirilmezse daha da derinleşip 60 lı ve 70 li yıllardaki almanya durumuna düşeceğimiz aşikâr. İthal iş gücü veya kapanan işletmeler. 

 

Döküm sektöründeki makinalaşma çabası maalesef bu derinleşen personel sorununu maalesef çözecek gibi gözükmemekle birlikte sadece ertelemeye yarayacak.

Paylaş Tweet Paylaş
1368 kez okundu
YAZARIN DİĞER HABERLERİ
Krizde Miyiz?
Değerli Okurlar    Bir süredir yazılarıma ara verip gelişmeleri izledim. Sebebi yılın ilk çeyreğinde ayak seslerinin duyulduğu, sonrasında derinleşmeye başlayan ve şu anda deva DEVAMI...
Döküm Sektöründe Global Rekabet ve Türkiye’nin Durumu
Döküm sektörü, modern endüstrinin temel yapı taşlarından biri olarak, otomotivden havacılığa, enerjiden inşaata kadar birçok sektöre ürün sağlamaktadır. DEVAMI...
Eklemeli İmalat, Metal Döküm Süreçlerini Dönüştürebilir Mi?
“Rüzgarın yönünü değiştiremediğinde, yelkenlerini rüzgara göre ayarla.”                     & DEVAMI...
Paslanmaz Çelik Üretiminde Yeni Trendler Ne Olmalı?
Türkiye’de paslanmaz çelik üretimi için ön çalışmalar başlatıldı. “Milli Sanayi Hamlesi’nde Döküm Stratejileri” adlı yazımda da bu DEVAMI...
Titanyum ve Nikel Süperalaşım Dövme Teknolojileri
Titanyum ve Nikel süperalaşım dövme teknolojileri, metal endüstrisinde önemli bir yer tutmaktadır. Bu alaşımların benzersiz mekanik özellikleri, yüksek sıcaklık dayanımı DEVAMI...
Savaşın ve Çin’in Kıskacında Türk Döküm Sektörü
Karmaşıklıkta sadeliği bulun. Uyuşmazlıkta ahengi bulun. Fırsat, zorlukların arasında yatar.                             &nb DEVAMI...
Yeşil Ekonomi Dönüşümünde Döküm Sektörünün Yeşil Yolu
Yaprak yeşili, gök mavisi çocuklarımız renklerin varisi…                               DEVAMI...
Dökümhaneler İçin Yenilikçi Yaklaşımlar ve Global Trendler Ne Olmalı?
Yaşama gücünü yitirmeyen her eskiyi severiz ama bizi tüm gücüyle yaşatacak tek unsur; yeniliktir. - L. Fontane   Döküm endüstrisi, tarihi boyunca s& DEVAMI...
Yeni Malzemeler ve Gelişmiş Metalürji ile Geleceğin Dünyası
Durmadığın Sürece Ne Kadar Yavaş Gittiğin Önemli Değildir. Konfüçyüs   Bilim ve mühendislik alanında sürekli değişiklikler olmakta, yeni malzemeler ve geliş DEVAMI...
Karbon Ayak İzi, Yeşil Enerji ve Sıfır Atık ile İlgili Düzenlemeler
Küresel bazda bakacak olursak demir-çelik sektörü karbon emisyonlarının %11’inden ve sera gazı emisyonlarının %7’sinden tek başına sorumlu olmakta. Paris iklim anlaşm DEVAMI...
Sektör Buluştu
Dünyada kesin olan tek şey geçmiştir; fakat üzerinde çalışmak zorunda olduğumuz her şey gelecektir.                     DEVAMI...
SEKTÖREL HABERLER
Otomotiv Görünümü 2040: Çin Otomobil Endüstrisi Yükselişte, Ancak Avrupa Bir Dönüşüm Sağlayabilir
Otomotiv endüstrisi temel bir değişimle karşı karşıya: elektromobilite önem kazanıyor, bölgesel pazarlar farklı şekilde gelişiyor ve Çinli üreticiler daha büyük bir rol üstlenebilir. Rekabet güc& DEVAMI...
ŞA-RA Enerji ve Çukurova Üniversitesi’den Öğrencilere Uygulamalı Eğitim Fırsatı
ŞA-RA Enerji ve Çukurova Üniversitesi Adana Organize Sanayi Bölgesi Teknik Bilimler Meslek Yüksekokulu arasında yapılan iş birliği ile öğrencilerin sektör deneyimini üniversite eğitimiyle buluşturacakları DEVAMI...
Hexagon 25 Yıllık İş Ortağı SEAT S.A. ile Stratejik İş Birliği Anlaşması İmzaladı
Sensör, yazılım ve otonom teknolojileri bir araya getiren dijital gerçeklik çözümlerinde dünya lideri Hexagon, otomotiv üreticisi SEAT S.A. ile 25 yıllık ortaklığını Manufacturing Intelligence böl&u DEVAMI...
Siber Casusluk Arka Kapıdan Devam Ediyor
Siber güvenlik şirketi ESET, Linux arka kapısı WolfsBane’in birden fazla örneğini tespit ederek bunu Çin’e bağlı bir gelişmiş kalıcı tehdit (APT)  grubu olan Gelsemium’a atfetti. Keşfedilen arka kapılar DEVAMI...
ESET Research Linux için ilk UEFI Bootkit’ini Keşfetti: Linux Kullanıcıları Hedefte
Siber güvenlik şirketi ESET, Linux sistemleri için tasarlanan ve yaratıcıları tarafından Bootkitty olarak adlandırılan ilk UEFI bootkit’ini keşfetti. Bu keşif UEFI önyükleme kitlerinin artık yalnızca Windows sistem DEVAMI...
Tosyalı Holding’den Büyük Hamle! Dev Rakibini Satın Aldı
Tosyalı Holding, metalurji sektöründe önemli bir hamle yaptı. Tosyalı Metalurji, sektördeki en büyük rakiplerinden Baştuğ Metalurji’yi satın alarak, yıllık sıvı çelik üretim kapasitesini 8 milyo DEVAMI...
Endüstrinin Geleceği: Yükselişte Olan İnsan Makineler
Yönetim danışmanlığı şirketi Horváth’tan Tobias Bock   İnsansı robotların üretim süreçlerine esnek bir şekilde entegre edilebileceğini vurguluyor. İnsansı robotların yakın zamandaki atılımının te DEVAMI...
Türkiye Çelik Üreticileri Derneği Değerlendirme
ÇELİK ÜRETİMİ  2024 yılının Ekim ayında Türkiye’nin ham çelik üretimi, geçen yılın aynı ayına göre %0,7 artışla 3 milyon tona yükseldi. Ocak-Ekim döneminde ise üretim %12,4 oran DEVAMI...
İlk 10 Ayda Otomotiv İhracatı 30 Milyar Doları Aştı!
Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) 2024 yılının ilk 10 aylık dönemine ilişkin verileri açıkladı. Geçen yılın aynı dönemine göre toplam üretim yüzde 7 gerileyerek 1 milyon 122 bin 567 adet olarak gerçek DEVAMI...
2024 OSD Tedarik Başarı Ödülleri Sahiplerini Buldu!
Otomotiv tedarik sanayisinin başarılı kuruluşlarının ödüllendirildiği 2024 Yılı OSD Tedarik Sanayi Başarı Ödülleri Töreni düzenlendi. Etkinlikte OSD üyelerinin kalite anlayışı, teslimat güvenirliği, tek DEVAMI...
En Çok Okunanlar Son Eklenenler
Döküm Demir / Çelik Otomotiv Sanayi
YAYIN AKIŞI
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM