Bu sayımızda Dr. Tayfun Sığırtmaç ile Kromaşı ve pandemi sürecinde ne gibi çalışmalar yaptıklarını konuştuk.
Firmanızın kurumsal geçmişine ve bugünkü faaliyet kapsamına dair bilgi alabilir miyiz?
Kromaş firması 1993 yılında kurulan ve Türkiye’nin ilk yüzey işlem firmalarından birisidir. 20 yılın üzerinden başarı ile geliştirdiği ve pazara sunduğu yüzey işlem teknolojileri ile Türkiye’de ve yurtdışında bilinen bir marka konumunu aldı. 2014 yılı sonunda yüzey işlem teknolojileri konusunda dünya lideri olan Alman Rösler Grup tarafından satın alındı. Rösler Grup, 100 yıllık deneyimi, 500 milyon Euro cirosu, 12 ülkede üretim lokasyonu ve dünyada geniş bayi ağı ile yüzey işlem konusunda dünya lideri bir firmadır. Kromaş da bir Rösler iştiraki olarak 100 kişi üzerindeki ekibi, üretim tesisi ve test merkezi ile İstanbul’da yüzey işlem çözümleri üretmek ve geliştirmektedir.
Kromaş olarak yaptığımız işi aslında kısaca “hayatımıza değer katan, dokunduğumuz, gördüğümüz, kullandığımız birçok malzemeye, makine ve teknolojisiyle parlaklık, estetik, dayanım ve fonksiyonellik kazandıran çözümler üretmek” olarak tanımlayabiliriz. “Hayatlara değer katma” kavramını çok önemsiyoruz. Çünkü insanlara dokunuyor olmak çok değerli. Makinelerimizde yüzey işlem gören parçalar kimi zaman bir hastanın kırılan dizinde implant olarak, kimi zaman evlenen bir çiftin mutluluğunu pekiştiren yüzüklerinin parlaklığında, kimi zaman otomobilin emniyet kemeri tokaları yüzey işlemi ile yaşamları güvence altına alırken, kimi zamanda evde keyifle içilen bir fincan çayı demlerken ya da lezzetli bir yemeği pişirirken kullanılan çaydanlık, tencere kulplarında kullanılıyor. Yani, insanların hayatlarına dokunan bir şeyin parçası olmak bizi çok mutlu ediyor.
Yüzey işlem dediğimizde ise konuyu teknik olarak şu şekilde açıklayabiliriz. Malzemelerin yüzeylerine istenilen özellikleri vermek için uygulanan işlemlerdir. Bu işlemler, müşterinin teknik ve estetik beklentilerine göre değişiklik gösterir. Bu beklentiler bazen metallerin ayna seviyesinde parlatılması olduğu gibi bazen de kaplama öncesi yüzey temizliği ya da yüzey pürüzlendirme de olabilir. Fakat özetle; metal ya da metal dışı parçaların yüzeylerinin bir sonraki operasyona hazırlık için ya da nihai kullanım için temizlenmesi, yüzeyler üzerinde iz ya da çapak dediğimiz önceki prosesten kalma kalıntıların alınması, parçanın keskin köşelerine yumuşak bir geçiş verilmesi, mat ya da çok parlak malzeme yüzeylerinin elde edilmesi, pas ve ısıl işlem sonrası tufal gibi istenmeyen yüzey oluşumlarının kaldırılması, yüzeylerin mukavemet ve dayanımlarının arttırılması vb. gibi pek çok farklı işlemlerdir.
Hizmet verdiğimiz sektörler beklentilerinin farklı olması sebebiyle çok çeşitli ve geniş bir yelpazededir. Örneğin medikal sektörde vücuda konulan implantlarda ayna seviyesinde parlaklık istenmekte, , mermer sektörüne doğal taş yüzeylerinde ise pürüzlü eskitme görüntüsü istenmektedir. Kuyumculuk sektörü altın gibi değerli metalleri parlatmak için çok yüksek parlaklık ve hassasiyet beklerken, otomotiv sektörü hem dayanım, hem estetik ve yüzey temizliği şeklinde beklentileri vardır. Bizler de tüm bu beklentilere uygun makine ve çözümler sunmaktayız. Bizim hizmet verdiğimiz sektörler arasında yukarıda saydıklarıma ilave olarak Savunma Havacılık, Beyaz Eşya, Talaşlı İmalat, Mobilya, Kapı-Pencere, Tekstil Aksesuarları vb. birçok alan bulunmaktadır. Bizler bu sektörlere kendi parçalarına nihai yüzey işlem özellikleri kazandırmak için bizim makine ve proseslerimizi kullanırlar. Özetle, parçalarında estetik, temizlik, parlaklık, mukavemet ya da benzer özellik isteyen her sektör bizim alanımıza girmektedir.
Yerel ve global pazarda hedefleriniz ne yönde?
Kromaş firması Türkiye pazarında pazar payı, ürün gamı ve ürettiği çözümler ile lider firmadır. Türkiye ve Global’de en büyük hedefimiz %100 müşteri memnuniyeti. Bunu sağladığınızda ya da yaklaştığınızda zaten ciro ve satış gibi birçok hedef otomatik olarak tutuyor. Globalde yaklaşık 20 ülkede bayilik ağımız var, bunu 2020 de artırmayı planlıyorduk ama pandemi nedeniyle maalesef istediğimiz açılımı gerçekleştiremedik. Özellikle pandemi sürecinde daralan yurtdışı pazarlar bizi bu dönemde daha çok iç piyasaya odaklanmaya itti. Normalde %40’a varan ihracat oranımız bu 2020 yılında %20-25 seviyelerine indi. 2021 yılı itibarı ile toparlanmaya başlayacağını düşündüğümüz global pazarlarda tekrar büyüme ivmesi yakalamayı ve ihracat oranımızı %50 ve üzerine çıkarmayı hedeflemekteyiz.
Pandemi süreci iç işleyişinizi ve orta vadeli yol haritanızı nasıl etkiledi? Yeni normali nasıl yönetiyorsunuz?
Pandemi süreci bize bu dönemde çok şey öğretti. Atıl kalan insan kapasitemizi (%20-30) işten çıkarmak ya da ücretsiz izine göndermek yerine iç verimlilik, yalın dönüşüm, üretimden veri toplama ve analiz, IK projeleri, yeni ürün geliştirme gibi konulara ayırdık. Böylece hem pandemi öncesi yoğunluktan bakamadığımız önemli konuları masaya yatırma hem de pandemi sonrası zor olacak rekabet dönemine hazırlanma imkanımız oldu. Yeni normal aynı zamanda bize fiziki hareketliliğin bu kadar gerekli ve elzem olmadığını, %70-80 verimle de olsa dünyanın her yerinde verimli online görüşme ve toplantılar yapabileceğimizi de gösterdi. Artık her hafta yurtdışında 1 bayim ile online toplantı yapıp Pazar dinamiklerini, beklentilerini, zorluk ve hikayelerini dinleyip yardımcı olmaya çalışıyorum.
Yalın üretim politikanız hakkında bilgi alabilir miyiz? Bu kavram, güçlü bir markaya dönüşme sürecinize nasıl bir katkı sağladı?
Yalın üretim felsefesini ve araçlarını biz hedeflerimize giden yolda güçlü bir yardımcı olarak kullanmaya çalışıyoruz. Hatasız üretim, verimlilik ve optimizasyon gibi çıktılar için Yalın üretimin ilgili modüllerini devreye alıyoruz. 5S ile daha düzenli ve verimli çalışma, Obeya ile etkin iletişim ve sahada sorun çözme, E-Kanban ile doğru iş ve malzeme akışı ile tasarruf ve raporlama çıktılarına ulaşıyoruz. Yalın üretim ve genelinde Yalın Yönetim işlerimizi israflardan ve katma değersiz konulardan arındırarak bize adı gibi yalın ve hafif süreçlerle doğru, etkin ve verimli iş yapma imkanı sunuyor.. Ayrıca güçlü marka oluşumunda da elde edilen sonuçları ile kaliteli, rekabetçi ürünler ve memnun müşteri paydası ile önemli katkıda bulunuyor.