Markayı değerli kılan nedir, neleri kapsar, nasıl oluşur, ne kadar zaman alır? Marka değerinin parasal değeri ölçülebilir mi? Markayı değerli kılan firmanın sahip olduğu gayrimenkul ve menkuller, finansal büyüklükler falan değildir. Markayı değerli kılan o ismi marka haline getiren ve emek sarf eden beyin gücüdür, insan kaynağıdır.
Markanın değerli olduğunu gösteren ve onu bir adım öne çıkaran bir takım göstergeler vardır.
• Firmalar piyasada var olma süresi ve pazardan aldığı pay
• Finansal ve ciro büyüklüğü, ihracattaki payı
• Nitelikli insan kaynağı
• Satışlarındaki artış hızı
• Markanın fark edilebilirliği ve saygınlığı
• Global piyasada tanınmışlığı
• Kendi sektörüne kattığı değer ve yenilikler
• Teknoloji alt yapısı
• Gelecekle ilgili vizyonu, beklentileri ve hedefleri
• Kurumsallık oranı
• Yatırım ve argeye ayırdığı pay
• Müşteri sadakati, tercih ve ayırt edilebilme
• Markanın taklit edilemeyecek yönleri
• Kaliteli ve hızlı üretim
• Müşterileri ile kurduğu duygusal bağ, sunduğu faydalar
• Rakiplerinden farklılaştıran adı, logosu, sloganları, müzikleri, şirket kültürü
• Çıkış hikayesi, kuruluş ilkeleri
• Hedef kitlesiyle iletişim ve etkileşimleri
• Beklentileri karşılama oranı
Marka değerinin oluşması zor ve zaman alıcıdır. Güven verme, istikrarlı büyüme ve fiyat politikası, sürekli yeni ürünler, kolay ulaşılabilme gibi olgular oluşturmak gerekir. Marka değeri yüksek firmaları çalışanlar bırakmak istemez, iş arayanlar tercih eder, tedarikçiler süreklilik ister, yatırımcıların aklına ilk gelir.
Hitap ettiğiniz, ürün sattığınız ve hizmet verdiğiniz kişi ve firmaların size atfettikleri değer, firmanın satış temsilcilerinin, ürün veya hizmet aldığınız tedarikçilerin size atfettiği değer ise firmanın satınalma uzmanlarının elini rahatlatır.
Marka değerini korumak için yapmanız gereken en önemli şey ulaşılabilir olmayı sürdürmektir. Kurumsallığı abartmamak, teknolojik gelişmelerin gerisine düşmemek ve gündemden uzak kalmamak ta önemlidir.
Eğer markanız ürünün ismi haline gelmişse veya fiil olarak kullanılmaya başlamışsa markada zirveleştiğinizi ise şu şekilde anlayabilirsiniz. Pimapen, bankamatik, ufo, selpak, nescafe, jilet, hilti, camsil, uhu ve ciflemek gibi. Markanızı sağlamlaştırdığınızda farklı ürün dallarında da markanızın gücünü kullanabilirsiniz. Hyundai firmasının birçok dalda üretim yapması gibi. Veya CAT markasının dozerle elde ettiği “güçlü ve arazide kullanılır” imajını CAT marka botta kullanması gibi…
Şimdi size markalaşmış, sektöründe tanınmış bir firmanın markalaşma hikâyesini anlatarak konuyu pekiştirmenizi sağlayacağım. Bundan 40-45 yıl önce iki kardeşin küçük bir atölyede kurduğu ve uzun yıllar kıt imkânlarla ve sıkı bir çalışmayla bugünlere getirdiği firma, ancak kuruluşundan 20 yıl sonra büyük bir fabrikaya dönüştü. Artık aile şirketi büyümeye başlamıştı ama daha alınacak çok yol vardı. Önce iki kardeşin çocukları sürece dâhil oldular. İki kardeş çocuklarını çok iyi yetiştirmiş ve gerekli eğitimleri almalarını sağlamıştı. Sonraki süreçte büyük ve karlı projelere imza atmaya ve çalışan sayısını artırmaya başladılar. Üretim ve proje geliştirme kabiliyetleri artmıştı. 40. Yıla vardıklarında artık büyük bir adım atma ve markalaşma zamanı gelmişti. O zaman eski ve yeni nesil birlikte çok önemli bir karar verdiler ve kurumsallaşma yolunda büyük adımlar attılar. Önce logo ve imaj değişikliği yapıldı, peşinden sektörle ilgili tüm yurtiçi ve yurtdışı fuarlara katılım, bina, makine parkuru ve teknolojik altyapı yatırımları izledi. Profesyonel bir ekiple birlikte reklam ve tanıtım faaliyetleri hız kazandı. Çeşitli sektörel derneklerde aktif rol almaya başladılar. Artık marka oluşmuş ve büyümeye başlamıştı. Şimdi onu özenle korumak ve gelecek kuşaklara aktarmak gerekiyordu. Bu arada bir büyük adım daha atarak başka bir yerde şube açtılar. Peşinden yanlarına yeni ortaklar katarak birkaç şirket daha kurmak suretiyle bazı hizmetleri bünyelerinden ayrı ekiplerce daha verimli yapma kararı verdiler. Bu firma şimdi kendi sektörünün en saygın ve tanınmış firmalarından birisi. Yurtiçi ve yurtdışı satışları ve üretim kapasiteleri en üst seviyede. 150 den fazla personeliyle çok güçlü ve projeden imalata giden yolda dimdik ayakta.
Hikâyemizde de görüldüğü gibi markalaşmak için sabretmek, ilmek ilmek dokumak, uzun ince bir yolda yıllarca yürümek ve kurumsallaşmak gerekiyor.
Tüm firmalarımıza markalaşma yolunda başarılar….
Bir teknik/meslek lisesi öğrencisi nasıl olmalı? Kişisel özellikleri, karakteri, eğitimi, bilgisi, tecrübesi, fiziki görünümü, kıyafeti, elbise ve takım dolabı ve ek DEVAMI...
Satın alma mesleği ile ilgili çeşitli dernekler eliyle yapılan çok güzel, verimli, değerli ve faydalı çalışmaları, eğitim faaliyetlerini ilgiyle ve takdirle takip ediyorum.&n DEVAMI...
Markayı değerli kılan nedir, neleri kapsar, nasıl oluşur, ne kadar zaman alır? Marka değerinin parasal değeri ölçülebilir mi? Markayı değerli kılan firmanın sahip olduğu gayrimenkul v DEVAMI...
En baştan beri birçok şey isteğimiz, irademiz ve tercihimizin dışında gelişti. Dünya’ya gelmeyi, zamanını, yerini, cinsiyetimizi, tipimizi, burcumuzu, göz rengimizi, ten rengimi DEVAMI...
Bakmakla görmek farklı şeylerdir. İnsan bir yöne baktığında odaklandığı şeyi görür. Veya gördüğü şeyin detayları sorulduğunda dikkatlice tekrar bakması gerekir. Başk DEVAMI...
Hayatta bazen durup nefes almak, arkaya dönüp bakmak ve geçmişe dair muhasebe yapmak gerekir. Bu durum imalatçımız ve üreticilerimiz için de geçerlidir. İş DEVAMI...
REDÜKTÖR; “Elektrik motorlarının yüksek dönüş hızlarını makineler için gerekli olan dönüş hızlarına düşürmek için tasarlanan kapalı diş DEVAMI...
Fabrikalarda çalışan, üreten, geliştiren birçok lisans mezunu mühendis arkadaşlarım çalışmakta. Birçok fabrikamız ürettikleri malzemeleri ve makineleri s&uum DEVAMI...
Son yıllarda enerji maliyetlerinin artması ile enerji verimliliği gibi kavramları daha çok duyar olduk. Özellikle yüksek enerji talebi olan endüstriyel tesisler, maliyetlerini d& DEVAMI...
Makina imalatının oluşumu proje kısmında başlar. Çelik, elektrik, pnömatik, hidrolik, gaz gibi tüm devre şemaları hazırlanır. Tüm ekipmanlar yerlerine yerleştirilir. Makinadaki t DEVAMI...
İnsan üzülmeli mi, yoksa anmalı mı bilemiyor. Tabi ki bir enkaz devralarak, nice savaşlarda yurdu dört bir koldan saran düşmanları yenip zaferler kazanarak yeni bir devlet kuran At DEVAMI...
MAGMA, 19-21 Eylül 2024 tarihlerinde düzenlenen, Ankiros Uluslararası Demir-Çelik ve Döküm Teknolojileri, Makina ve Ürünleri İhtisas fuarında yer alan standında, yeni versiyon MAGMA 6, MAGMAeconomics DEVAMI...
Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) 2024 yılının ilk 9 aylık dönemine ilişkin verileri açıkladı. Geçen yılın aynı dönemine göre toplam üretim yüzde 7 gerileyerek 1 milyon 597 adet olarak gerçekleşti. Ge DEVAMI...
Siber güvenlik çözümlerinde dünya lideri olan ESET, ESET Güvenlik Açığı ve Yama Yönetimi (V&PM) modülünde bir güncelleme yayımladığını duyurdu. ESET V&PM artık Linux -masa&uum DEVAMI...
METEM - TMMOB Metalurji ve Malzeme Mühendisleri Odası Eğitim Merkezi tarafından 1975 yılından beri devam eden IMMC - Uluslararası Metalurji ve Malzeme Kongresi, bu yıl 22. kez İstanbul Fuar Merkezi’nde 19-21 Eylül 2024 tarihle DEVAMI...
Türkiye’nin önde gelen çelik üreticisi Çolakoğlu Metalurji, Kocaeli Üniversitesi ile eğitim, araştırma ve yüksek lisans alanlarında önemli bir iş birliği protokolü imzaladı. Bu protokol i DEVAMI...
ÇELİK ÜRETİMİ 2024 yılının Ağustos ayında Türkiye’nin ham çelik üretimi, geçen yılın aynı ayına göre %13,9 artışla 3,1 milyon tona yükseldi. Ocak-Ağustos döneminde ise üretim DEVAMI...
Bu yıl 16. kez düzenlenecek olan ANKIROS Fuarı için hazırlıkların sonuna gelindi. 19-21 Eylül tarihleri arasında bu yıl Yeşilköy İFM’ de gerçekleşecek olan fuara, yurtiçi ve yurtdışından yoğun ilgi va DEVAMI...
ÇELİK ÜRETİMİ 2024 yılının Temmuz ayında Türkiye’nin ham çelik üretimi, geçen yılın aynı ayına göre %4 artışla 3,1 milyon tona yükseldi. Ocak-Temmuz döneminde ise üretim %14, DEVAMI...
Dijital gerçeklik çözümleriyle metroloji alanında dünya lideri olan Hexagon, geniş yelpazedeki imalat denetim cihazlarını tamamlayan ve benzersiz esnek ölçüm yeteneğine sahip el tipi 3D tarama tek DEVAMI...
Ayıklama çözümlerinin global lideri TOMRA Recycling, 8-10 Ekim tarihleri arasında gerçekleşecek ALUMINIUM Düsseldorf Fuarı öncesinde yeni bir e-Kitap yayınladı. Alüminyum geri dönüşümü DEVAMI...