Metal Dünyası

Çelik

Demir

Maden

Alüminyum

Döküm

E-Dergi SEKTÖRLER HABERLER ÜRÜN TANITIMLARI TEKNİK YAZILAR DOSYALAR RÖPORTAJLAR BAŞARI HİKAYELERİ UZMAN GÖRÜŞÜ YAZARLAR FUARLAR ETKİNLİKLER PROFİLLER Editörden Künye YAYIN KURULU ARŞİV ABONELİK KVKK İLETİŞİM
Krank Milleri Üzerindeki Eğimli Yağ Deliklerinin Üretimini Hızlandırma

Krank mili motorun kalbidir, yatay hareketi dönüş hareketine çevirir; aracın hareket etmesi onun sayesindedir. Krank milleri yapısal olarak karmaşık parçalardır, ancak binek otomobil pazarında yüksek hacimlerde talep edilmektedir. Gerçekten de, Çin ve Hindistan gibi hızla büyüyen ekonomilerden gelen ve giderek artan taleplerin daha da artacağı beklenmektedir. Bu düşünceyle, bu kritik parçaların üretimini hızlandırmaya yardımcı olacak tüm işleme prose si gelişmeleri dünya genelindeki otomotiv üretim tesislerinde heyecanla karşılanmaktadır. Kesici takımlar ve takımlama sistemleri uzmanı Sandvik Coromant’ın otomotiv alanında odaklandığı konulardan biri de krank milleri üzerindeki eğimli yağ deliklerinin üretimidir. Bu işlem derinlik/çap oranlarının yüksekliği ve dik delme açıları içermesine bağlı ortaya çıkan engeller nedeniyle tutarsız sonuçlar veren, uç kırılmalarının sıklıkla görüldüğü ve herkes tarafından zorluğu kabul edilen bir uygulamadır. Bununla birlikte, bu alanda çığır açan yeni bir gelişme hem takım ömrü hem de verimlilik açısından büyük kazançlar sunma potansiyeline sahiptir ve son derece cesaret veren sonuçlar ortaya çıkarmaktadır.

 

Krank mili üretiminde en sık kullanılan malzemeler döküm demir (ISO K) ve çeliktir (ISO P). İş parçaları tipik olarak dövme, döküm veya yekpare demir çubuklar şeklindedir. Döküm demir kaliteleri (ör. GGG60, GGG70 ve GGG80) genellikle nodüler grafit içerir; ayrıca dövme çelik yarı mamuller 42CrMo4 (240-285 Hb) ve C38 de (900-1400 N/mm2) yaygındır. Döküm demir ve çelik arasında tercih yaparken belirleyici faktörler arasında mukavemet, ağırlık ve maliyet de bulunur. Pazarda bunların kullanım oranları 50:50 şeklindedir.

 

Zorluk
Genellikle her bir krank milinde dört adet bulunan eğimli yağ delikleri büyük uçlu muyluların yağlanması için gereklidir. 27° ile 29° arası açıya sahip olan her bir deliğin çapı krank milinin boyutuna bağlı olarak 5-8 mm’dir ve derinliği de yaklaşık 90 mm’dir. Bu delikler tipik olarak birbirine bitişik iki muyludan ve bir ağırlık dengeleme bölümünden geçer. Pek çok durumda, eğimli yağ deliği düz bir delikle de kesişir. Eğimli yağ deliklerinin (ve pilot deliklerin) derinliği, çapın 25 katını bulabilir. Bu nedenle bu işlemler normal olarak özel krank mili üretim hatlarında gerçekleştirilir ve derin delik delme işlemlerine özel tezgahlar kullanılır.

 

Bugüne kadar eğimli yağ deliklerinin delinmesi ile ilişkili pek çok sorun yaşanıyordu; bunlar arasında açı, derinlik (talaş tahliyesi) ve sık sık diğer deliklerle karşılaşma sayılabilir. Bu problemler nedeniyle takım ömrü her zaman bir sorun olarak ortaya çıkıyordu. Bu zorlukları daha da fazlalaştıran diğer bir etken ise otomotiv sanayisinin geleneksel olarak iş mili üzerinden gönderilen kesme sıvısı kullanımı yerine MQL (asgari miktarda yağlama) sistemine yönelmesidir.

 

Çözüm
Yüksek penetrasyon hızı, tekrarlanabilirlik ve uygulama güvenliği sunabilen bir matkap konusunda açık bir talep mevcuttur. Sandvik Coromant bu istekleri göz önünde tutarak özellikle eğimli yağ deliklerinin üretiminde kullanılmak üzere CoroDrill® 865’i geliştirdi.

 

Buradaki en büyük yenilik, talaş oluşumunu iyileştirecek ve mukavemeti güçlendirecek yeni bir kanal profiline sahip yeni bir geometridir. Her bir kanal, talaş tahliyesine ve itme kuvvetini azaltmaya yardımcı olacak mükemmel bir yüzey ince işlemesine sahiptir. Ayrıca diğer kenar hazırlama işlemleri de tutarlılık ve şekil konusunda yardımcı olur ve böylece yeşil ışıkta işleme uygulaması yapılabilir. Dahası, güçlü geometrisi ve optimize edilmiş uç özellikleri yüksek ilerleme hızlarını destekler. 

 

CoroDrill 865 geometri tasarımında ISO K veya ISO P krank millerine uyum sağlamak üzere küçük farklılıklar bulunur. Gerçekten de, her bir CoroDrill 865 hassas ihtiyaçlara göre tasarlanmıştır; optimum delik işleme performansı sağlamak üzere kanal ve genel uzunluk ayarları yapma olanağı sağlar.

 

Sonuç
Sunulan ürünün sağladığı potansiyel kazançları göstermek için yakın tarihli bir müşteri vaka çalışmasında GGG80 krank mili üzerinde 5 mm çapında, eğimli yağ delikleri oluşturuldu. Müşteri 50 m/dak (0,164 ft/dak) kesme hızı, 0,28 mm/dev (0,011 inç/dev) ilerleme ile 17-19 bar basınçlı MQL ve 19 ml/saat akış hızında çalışarak takım ömründe % 140 artış ve % 108 verimlilik artışı sağladı. Dahası, güçlü CoroDrill 865 öngörülebilir bir aşınma modeli sundu ve takımı yenisiyle aynı performans düzeyine getirecek şekilde tamamen bileme imkanı sağlandı. 

 

Bazı büyük krank mili üreticilerinin yılda yarım milyon krank mili ürettiği dikkate alındığında, bu büyüklükteki bir takım ömrü ve verimlilik kazancının sonuçtaki karlılığa büyük katkı yapacağı söylenebilir.

 

Başarının Sırları
Eğimli yağ deliklerinin başarıyla delinmesinde, takım konusundaki yeniklerle birlikte dikkatle tasarlanmış bir işleme stratejisi de büyük rol oynar. Örneğin, hassas ve güvenilir bir kesme işlemi ve delik konumu için üreticilerin CoroDrill 865 ile birlikte özel pilot deliği matkabını kullanarak işe başlaması gerekir. Pilot matkap p7 üretim gövde toleransına ve 150° uç açısına sahiptir; CoroDrill 865 ise m7 üretim toleransına ve 135° uç açısına sahiptir.

 

Pilot deliğin delinmesinden ve CoroDrill 865’in pilot delik içine yerleştirilmesinden sonra, önerilen iş mili hızı ve ilerleme hızı uygulanabilir. Çapraz deliğe veya açılı bir yüzeyin kırılma noktasına yaklaşırken bu noktadan 1 mm geriye kadar delmeye devam edin ve ilerlemeyi önerilen değerin 0,1’ine getirin. Tüm delik delme işlemi sürekli bir şekilde devam eder – gagalama çevrimi uygulanmaz. Matkabın dış köşeleri açılı yüzeyi tamamen temizledikten sonra, 500 dev/dak’a ve 600 mm/dak’a geri çekin.

 

Hızlar ve İlerlemeler
5 mm çapında bir eğimli yağ deliği için önerilen kesme değerleri ISO K malzemelerde 50 m/dak (0,164 ft/dak) kesme hızı ve 0,28 mm/dev (0,011 inç/dev) ilerleme olarak uygulanmalıdır. ISO P için ise, uygulamaya bağlı olarak 0,20 mm (0.007 inç/dev) ile 0,28 mm (0.011 inç/dev) ilerleme hızı önerilir, ancak kesme hızı 80 m/dak (262 ft/dak) değerine yükseltilmelidir.

 

Eğimli yağ deliklerinin delinmesinde tezgah kurulumu ve takım tutucu sistemleri de kritik öneme sahiptir. Önerilen maksimum takım salgısı 30 µm (0.00118 inç) olmak üzere, her zaman CoroChuck™ veya benzeri sıkı geçme sistemler gibi yüksek kaliteli takım tutucu kullanılmalıdır. 

 

MQL Faktörü
Optimum performans için MQL akışının ve basıncının iyi kontrol edilmesi büyük önem taşır. CoroDrill 865 standart olarak MQL uyumlu bir takım sapıyla gelir, ancak MQL sistem seçimi dikkatle planlanmalıdır.

 

Tek kanallı sistemlerde MQL yağı ve hava, tezgahın arkasında karıştırılır ve sonra bu karışım bir kesme sıvısı borusu içinden geçerek iş mili üzerinden takıma iletilir. Standart takım tutucular kullanılabilir, ancak yağ damlacıkları yer çekimi etkisiyle iş milinde birikebilir ve MQL tesliminde dalgalanmaya neden olabilir. Öte yandan, çift kanallı sistemlerde MQL yağı ve hava, iş milinde veya iş mili burnunda karıştırılır. Böylece daha yüksek hava basıncı ve tekdüze damlacık boyutu sağlanır; bu sistem derin delik delmede ve talaş tahliyesinin kritik önem taşıdığı diğer uygulamalarda en iyi sonucu verir.

 

Sonuç olarak, CoroDrill 865 sisteminin doğru uygulanması, krank mili üretim hatlarını tam kapasiteyle çalıştırma olanağı sağlar; kesim çapının 25 katına kadar olan hassas yağ delikleri üretimini yüksek güvenilirlik ve mükemmel talaş kontrolü ile yapabilirsiniz.

Paylaş Tweet Paylaş
7569 kez okundu
GÜNCEL YAZILAR
Hızlı Bağlantı Elemanlarında Kaplama Kalınlığı ile Korozyon Başlangıç Süresi Arasındaki İlişkinin Deneysel İncelenmesi
ADVERTORIAL   *  Experimental Investigation of the Relationship Between Coating Thickness and Corrosion Initiation Time in Quick Release Couplings   Öge, G., RTC DEVAMI...
Alüminyum Ergitme Sistemlerinde Toz Toplama Sistemlerinin Önemi
Emre Sezgin  Nederman Mikropul Türkiye    Alüminyum, Dünya’da en yaygın bulunan üçüncü element ve en bol bulunan metaldir. Boksit mineralind DEVAMI...
Alüminyum Ergitme Sistemlerinde Toz Toplama Sistemlerinin Önemi
Emre Sezgin  Nederman Mikropul Türkiye    Alüminyum, Dünya’da en yaygın bulunan üçüncü element ve en bol bulunan metaldir. Boksit mineralind DEVAMI...
JUMO Tristörlü Güç Kontrol Üniteleri
Onur Tuna / JUMO Türkiye Satış Müdürü   Elektrik enerjisinin ısıya dönüştürüldüğü veya endüstriyel ısı üretimi için kulla DEVAMI...
Döküm Sektöründe Kum Bağlayıcı Sistemleri: Reçine Esaslı ve Diğer Yöntemlerin Teknik İncelemesi - 2
* Sand Binder Systems in the Foundries: A Technical Review of Resin-Based and Alternative Methods - 2 Kaan KIZILKAYA İdeal Model - Genel Müdür e-posta: kkizilkaya@idea DEVAMI...
Döküm Sektöründe Kum Bağlayıcı Sistemleri: Reçine Esaslı ve Diğer Yöntemlerin Teknik İncelemesi
* Sand Binder Systems in the Foundries: A Technical Review of Resin-Based and Alternative Methods Kaan KIZILKAYA İdeal Model - Genel Müdür e-posta: kkizilkaya@idealmodel.com. DEVAMI...
Bentonitli Yaş Kum: Performans Kriterleri
Green Sand: Performance Criterias Kaan KIZILKAYA İdeal Model - Genel Müdür e-posta: kkizilkaya@idealmodel.com.tr   ÖZET Bu makalede, dökümhanelerde yaygın olarak kull DEVAMI...
Lost Foam (Kayıp Köpük) ve Bağlayıcılı Kum Strafor Döküm: Demir ve Çelik Dökümde Karşılaştırma
Comparative Analysis of Lost Foam and Binder-Based Sand Molded Foam Casting in Iron and Steel Foundries Kaan KIZILKAYA İdeal Model - Genel Müdür e-posta: kkizilkaya@idealmodel.com.tr   DEVAMI...
Soğuk Haddelemede Malzeme Şekil Düzgünlüğü Kontrolü ve Şerit Malzeme Kusurları
Strip Profile & Flatness Control on Cold Rolling Mills and Profile Defects Kemal ERKUT Elektrik Kontrol & Otomasyon Müh. e-posta: kemalerkut@gmail.com   Özet Yassı şeri DEVAMI...
Lastik Tampon ile AA1050 Alüminyum Levhalara Desen Basımı ve Proses Parametrelerinin Optimizasyonu
Forming Shapes on AA1050 Aluminum Sheets With Rubber Buffer and Optimization of Process Parameters   Süleyman KILIÇ / Mühendislik San ve Tic. A.Ş.,   İstanbul, Turkey DEVAMI...
Metal Enjeksiyon Kalıplarında Hasar Mekanizmaları
Dr Aziz Hatman / V’Steels - aziz.hatman@volkansteels.com   Metal enjeksiyon kalıplarında kalıp ömrünü belirleyen belli başlı hasar mekanizmalarının işleyişini kavradığımızd DEVAMI...
Plastik Kalıp Çeliğinde Borlama İle Yüzey Sertleştirme
Surface Hardening Of Plastic Mold Steel By Boronizing   Funda Gül Koç / Kocaeli Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Metalurji ve Malzeme Mühendisliği Böl&uum DEVAMI...
Metal Enjeksiyon Kalıplarında Yüzey İşlemleri ve Yapışma Problemi
Belgin Mert | Volkan Steels belgin.mert@volkansteels.com Dilek Serçeci | Volkan Steels dilek.serceci@volkansteels.com Yakup Zigaloğlu | Volkan Steels yakup.zigaloglu@volkansteels.com   Y DEVAMI...
Metal Sektöründe Ölçüm ve Analiz Yöntemleri
Osman GÖRKEM İNAN / Güven Pres Döküm, Test, Ölçüm ve Analiz, İstanbul - gorkeeminan@gmail.com Candaş ERSÖZ  / Güven Pres Döküm, Test, &Oum DEVAMI...
Hidrojen Çağında Yüksek Fırın Ayakta Kalabilecek Mi?
*Will the Blast Furnace Keep Up in the Hydrogen Age?   Prof. Dr. M. Kelami ŞEŞEN / Metalurji ve Malzeme Y. Mühendisi - İTÜ   Özet: Beklenen hidrojen çağında, bin y DEVAMI...
Şamot Tuğla Harcı, Perlit ve Diatomitten Alümina-Silika Esaslı Kompozit Aerojel Tozu Üretimi
* Production of Alumina-Silica Based Composite Aerogel Powder from Chamotte Brick Mortar, Perlite and Diatomite   Özge Kılınç / Sakarya Üniversitesi, Mühendislik Fakü DEVAMI...
Yapay Zekâya Genel Bakış ve Otomotiv Endüstrisinde Yapay Zekâ Örnekleri
* Overview of Artificial Intelligence and Examples of Artificial Intelligence in Automotive Industry   Betül KARACİL, Erdinç EFENDİ CPS Pressform San. ve Tic. A.Ş. & DEVAMI...
Proses Modelleri ile Yassı Şerit Malzeme Haddelemenin Temel Esasları ve Modellerin Önemi
*Basic Fundamentals of Steel Rolling Process with Models and the Significance of Models   Kemal ERKUT Elektrik Kontrol & Otomasyon Müh. e-posta: kemalerkut@gmail.com   Özet DEVAMI...
Otomotiv Sektöründe Kullanılan DD13 Düşük Karbonlu Sacların Derin Çekme Metodu ile Şekillendirilmesi
*Forming of DD13 Low Carbon Sheets Used in Automotive Industry by Deep Drawing Method Arzu ALTINPINAR / CPS Pressform San. Tic. A. Ş.   Özet Derin çekme, sac metal şekillendirmede DEVAMI...
Endodontik Eğelerde Meydana Gelen Kırılmalar ve Etkileri
*Fractures Occurring in Endodontic Files and Their Effects Zeynep ZEREN / Medicalpark Pendik Ağız ve Diş Sağlığı Hastanesi, İstanbul Muzaffer ZEREN / Kocaeli Üniversitesi Mühendislik Fak&uu DEVAMI...
Mikropor Mng-Pro Serisi Basınç Salınımlı Adsorpsiyon (Psa) Tipi Azot Jeneratörleri
Tuğba MEMİLİ / MİKROPOR MAK. SAN.TİC.A. Ş / Ar-Ge Müdürü - tugba.memili@mikropor.com Berkay COŞKUN / MİKROPOR MAK. SAN.TİC.A.Ş. / Ar-Ge Uzman Yard - berkay.coskun@mikropor.com   DEVAMI...
En Çok Okunanlar Son Eklenenler
Döküm Demir / Çelik Otomotiv Sanayi
YAYIN AKIŞI
FACEBOOK
TWITTER
INSTAGRAM